Zelfmaak Pionier III (Algemeen)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 14-01-2015, 21:54 (3382 dagen geleden)

Na zo’n 50 jaar wil ik weer een Pionier 3 in elkaar gaan zetten, vond het toen leuk en dat is het nog steeds. Dankzij de site van Hans Otten en info van Fons Vendrik en Jan van der Waal is er al wat voortgang. Wel jammer dat de var.condensator en 2x OC13 destijds zijn verkocht en mis ook de speaker, maar daar is in de tijd wel overheen te komen. Vraag op dit moment is dat er een OC14 met een metalen huis in mijn bakje zit, dit zie ik nergens voorkomen ze zijn allemaal zwart. Is dit een normale uitvoering uit de fabriek of speciaal?, weet bijna zeker dat deze in mijn bouwdoos heeft gezeten en ga hem daar ook weer inzetten. Groet, Ben
[image]

Zelfmaak Pionier III

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 14-01-2015, 22:14 (3382 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Fons Vendrik, 14-01-2015, 22:16

Hallo Ben.

De OC14 die op de foto staat is het juiste exemplaar!
Zo zat die (ruim 55 jaar geleden) in mijn bouwdoos.
zat met een koelvin op het chassis
Zo te zien wel een mooi chassis.

Groeten van Fons

Zelfmaak Pionier III

door Mans Veldman @, Leidschendam, 14-01-2015, 22:40 (3382 dagen geleden) @ Ben

...en mis ook de speaker, maar daar is in de tijd wel overheen te komen.

Speakertjes zoals in de pionier-3 hoort is nog bij radio Twenthe in Den Haag te koop. Ik was er vorige week, ze liggen vooraan bij de toonbank.

Zelfmaak Pionier III

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 14-01-2015, 22:53 (3382 dagen geleden) @ Mans Veldman

Speakertjes zoals in de pionier-3 hoort is nog bij radio Twenthe in Den Haag te koop. Ik was er vorige week, ze liggen vooraan bij de toonbank.

Dan zou ik, als ik Ben was, die maar even rap gaan halen.
Volgens mij zijn ze zéér zeldzaam.

Zelfmaak Pionier III

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 15-01-2015, 11:45 (3382 dagen geleden) @ Mans Veldman

Heren dank voor de reactie, het chassis en de pertinaxplaat is gemaakt volgens de gegevens van Fons en Hans. Had nog een hardkarton plaat van 1mm en heb er 2 op elkaar gelijmd en daarna geboord. (Conr$d rekent veel verzendkosten voor zo'n plaatje) Dat de OC14 origineel is ben ik blij mee. Ga nog achter die speaker aan en hoop maar dat hij 150 ohm is. Groet, Ben

Zelfmaak Pionier III

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 15-01-2015, 13:07 (3382 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

Netjes gedaan.:)
was jij nog in het bezit van die originele draadklemmen?
Ik heb ze zelf maar vervaardigd met een stuk messingpijp.
Ik hoop dat het lukt met die speaker, anders wordt dat een lastige zaak.

Groeten van Fons

Zelfmaak Pionier III

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 15-01-2015, 14:24 (3382 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Dag Fons, had nog wat klemmen uit een ander bouwpakket daarvan zijn er eerder wat weggegeven via dit forum en heb er nog 10. Daarvan zitten er 4 in een kast voor de achterwand van een KY146. Die haal ik er uit en wordt dan vervangen door 6 kanten bussen, bovenop de Pionier zijn dan de juiste klemmen te zien. Onderin komen de 6 kanten klemmen die nog gefreesd moeten worden met de dremel. Voor de OC13 denk ik de OC75 te gebruiken die heb ik nog in voorraad. Zal uitproberen worden maar het is een leuke hobby om het weer in ere te herstellen. Groet, Ben

Zelfmaak Pionier III

door pfgmts, 27-01-2015, 16:51 (3370 dagen geleden) @ Ben

als u nog de transistor oc13 zoekt
die heb ik nog wel voor u voor de pionier3
u laat het mij maar even weten
groetjes paul

Zelfmaak Pionier III

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 27-01-2015, 17:21 (3370 dagen geleden) @ pfgmts

Nee hoor Paul, bedankt voor het aanbod. de Pionier III werkt naar behoren met de OC75 en is zelfs uitgebreid met een OC44 naar een tweekringer. Een verslag daarvan volgt nog. Groet, Ben

Zelfmaak Pionier III

door pfgmts, 27-01-2015, 18:23 (3370 dagen geleden) @ Ben

Geachte Ben nog bedankt voor het bericht
ik heb een vraag ik wil de pionier 3 opnieuw bouwen
maar ik ben de transistor oc14 kwijt geraakt.
nu kan ik een oc75 daarvoor gebruiken
maar dan is de stroomwaarde hoger wat moet ik nu doen
graag informatie hierover
en ik zoek een aanpassings trafo voor de luidspreker van 150 ohm
waar kan ik deze nog kopen groeten paul

Zelfmaak Pionier III

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 27-01-2015, 19:34 (3370 dagen geleden) @ pfgmts
Gewijzigd door Ben, 27-01-2015, 19:39

Dag Paul, voor de OC14 komt de OC72 in de plaats en voor de OC13 de OC75.
Bijgevoegd is een tabel uit Radio Blan die de verschillen in versterking en spanningen aangeeft, plus en deel van mijn schema.
U heeft ook een missende luidspreker en daarvoor is bij mijn Pionier een uitgangstrafo uit een oude transistor radio gebruikt.
Deze stuurt een gelijkvormige Pionier luidspreker van 3 Ohm.
De Philips uitgangstrafo uit het boekje is ook zeer moeilijk nog te verkrijgen. Groet, Ben
[image][img]
[image]

Zelfmaak Pionier III

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 28-01-2015, 10:19 (3369 dagen geleden) @ pfgmts

Hallo Paul, ik heb een originele Pionier 3 in mijn verzameling en die is uitgerust met de transistoren OC75 OC75 OC72.
Zie voor schema en foto's hier:

http://users.telenet.be/on6hn/pionier.htm

Groeten .... Hugo Sneyers

Zelfmaak Pionier III

door pfgmts, 28-01-2015, 14:26 (3369 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

HALLO HUGO IK HEB UW BERICHT ONTVANGEN EN DE FOTO"S VAN UW PIONIER BEKEKEN
DEZE BOUW HAD IK NOG NOOIT GEZIEN. HEEFT U GEEN BOEKJE VAN DE PIONIER 3
VOOR EENS TE KIJKEN HOE DAT ERUIT ZIET
GROETEN VAN PAUL UIT SITTARD

Zelfmaak Pionier III

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 29-01-2015, 18:34 (3368 dagen geleden) @ pfgmts

Hallo Paul, helaas heb ik geen boekje van deze Pionier, ik heb in mijn hele leven ook maar 2 exemplaren gezien die met zo een ringantenne uitgerust waren, namelijk het radiootje dat ik als 8- jarige gekregen had (en na enkele jaren gesloopt) en het radiootje dat ik in de jaren '90 kon kopen van een andere verzamelaar.
Ik hoop nog steeds dat er ooit iemand komt aandraven met de bouwbeschrijving van dit radiootje.

Groeten .... Hugo Sneyers

Zelfmaak Pionier III

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 17-01-2015, 21:27 (3379 dagen geleden) @ Ben

Met dank aan Jan van der Waal heb ik een gedetailleerde tekening van het frontpaneel voor de Pionier III aan de Schematheek toe kunnen voegen.

Paul Forumbeheer

Zelfmaak Pionier III

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 20-01-2015, 20:51 (3376 dagen geleden) @ Ben

Na een weekje ‘pionieren’ is het toch geen originele Pionier 3 geworden, de gekochte busje waren te smal om het goed te kunnen bewerken. De originele luidspreker is het niet, wel een 3 Ohm gelijkvormig daarom is er onder een uitgangstrafo bijgezet. De bovenzijde lijkt op het origineel maar aan de onderzijde is overgegaan op soldeerlippen. Omdat er ook een PP11 spoel is samengesteld is de opstelling volgens de uitbreiding met de OC44 en dat zou de volgende stap nog kunnen zijn. De PP11 is getest volgens bladz.30 van het boekje en voldoet. Groet, Ben
[image]
[image]
[image]

Zelfmaak Pionier III

door GottfriedJulius, 21-01-2015, 21:07 (3375 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door GottfriedJulius, 21-01-2015, 21:09

Toch vind ik het mooi Ben.

Ik had 'em in die tijd op een plankje boven m'n bed staan. Maar ja, "dat was toen......"
Het enige dat ik er nog van over heb is een originele PP11.

Goed gedaan hoor.


Juul - PE0GJG

Zelfmaak Pionier III

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 22-01-2015, 09:07 (3375 dagen geleden) @ Ben

Hij lijkt er toch wel heel erg goed op.
Een mooi stuk werk.

In de loop der tijd loop je soms ineens tegen een origineel onderdeel op.
Zo ging het bij mij ook.

Groeten van Fons

Zelfmaak Pionier III

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 03-02-2015, 12:49 (3363 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Ben, 03-02-2015, 12:55

Hierbij het resultaat van de zelfmaak Pionier III.
Het is uiteindelijk een tweekring ontvanger geworden met de OC44. Een verslag hiervan, waaronder ook de zelf te maken PP11 spoel is tijdelijk als PDF onderaan op mijn homepage geplaatst. Veel bouwplezier gewenst en groet, Ben
[image]

powered by my little forum