vraag onbekend component (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 02-02-2015, 13:44 (3363 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

De op de foto hieronder getoonde schakeling heb ik ergens gekocht op een radio beurs.

Ik probeer uit te vinden wat het is. Dit is niet gelukt aan de hand van de nummers die op het deksel staan.

[image]

[image]

De schakeling optekenen gaat eenvoudig, maar er is één component waarvan ik niet weet wat het is. De component waar het om gaat zit met twee Kruiskopschroeven vast. Aan beide kanten komt er een draad uit (verguld). De weerstand tussen deze twee draden is 0 Ohm (beide richtingen gemeten). Tussen het huis van de component en de aansluitdraden is geen weerstand (ook weer in beide richtingen).

Kortom het lijkt wel een stukje draad in een verguld blokje?

Maar dat geloof ik eigenlijk niet. Weet iemand wat dit onderdeel is?

Al vast bedankt met vriendelijke groet,

loek

vraag onbekend component

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-02-2015, 18:04 (3363 dagen geleden) @ loek

Het lijkt mij een wisselschakelaar voor HF-signalen, waarbij de los uitgevoerde draadjes de aansturing vormen en de coaxconnectoren voor het signaal zijn. Welk type diodes zit erin?

vraag onbekend component

door snameroc @, Etten Leur, 02-02-2015, 20:30 (3363 dagen geleden) @ loek

Door door de diodes een stroompje te laten lopen kun je hoogfrequent schakelen met een dc stroompje de spoelen vormen samen met de doorvoer condensatoren een sperfilter voor het hoogfrequent tov de dc schakelstroom.

vraag onbekend component

door Sieme @, 02-02-2015, 20:45 (3363 dagen geleden) @ loek

Twee gunn-diode oscillators plus diodemixer?
Nul ohm is voor een gunn-diode wel erg weinig.
Ook ik ben benieuwd,
houd ons op de hoogte van evt. vorderingen,
m.v.g.
Sieme

--
het experiment heeft altijd gelijk

vraag onbekend component

door verbeek @, Zutphen, 02-02-2015, 21:16 (3363 dagen geleden) @ loek

Loek, kijk eens hier en dan bij de paragraaf over de Reflection Amplifier. Daar wordt de werking van dit type circulator uitgelegd.

Gr. Paul

vraag onbekend component

door loek @, Exloo (Drenthe), 03-02-2015, 13:09 (3362 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door loek, 03-02-2015, 13:32

Hallo forum lezers,

Als eerste allemaal bedankt voor het meedenken.
Ik heb een schema gemaakt van de schakeling, dat praat wat makkelijker.

[image]

Op de dioden D1 en D2 staat de tekst HP3039 dit zou een deel van een part nummer van HP zijn en staat voor een PIN dioden voor schakelen of gebruik als verzwakker.

De onderdelen X1 en X2 zijn dan nog onbekend. Onderdeel X2 zou een soldeersteun kunnen zijn of een soldeersteun ,met schijfcondensator.

Onderdeel X1 blijft nog onduidelijk. Als je wat dioden metingen doet dan lijkt het er op dat in het blokje met de twee schroeven een dioden zit met één kant aan de behuizing (zie tekening). Dus een doorverbinding en naar de behuizing de dioden.

Het zou inderdaad een schakelaar kunnen zijn dus signaal van ST2 of ST3 komen op ST1 terecht als de dioden via resp. aansluiting D2 of D1 met een positieve spanning in geleiding worden gebracht.

Maar wat doen dan die (vermoedelijke) dioden bij X1.

Ik heb wel jullie verwijzingen naar de "Reflextion amplifier" bekeken. Maar ik zie nog geen schakeling die iets overeenkomt met deze schakeling.

Graag jullie reacties al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

vraag onbekend component

door snameroc @, Etten Leur, 03-02-2015, 17:08 (3362 dagen geleden) @ loek

Als je in plaats van een plus een min op de stuur ingang zet wordt het rf signaal kortgesloten en kan er minder ongewenste menging plaatsvinden misschien?

Johan

vraag onbekend component

door loek @, Exloo (Drenthe), 03-02-2015, 19:35 (3362 dagen geleden) @ snameroc

Hallo snameroc,

Aan zoiets heb ik ook al gedacht. Maar waarom dan in de doorlaat richting een ander type dioden. En ik heb nu maar aangenomen dat in de blokjes met kruiskop schroeven diodes zitten.

Ik zelf heb nog nooit zulke diodes gezien, dus met een doorverbinding en een diode naar de behuizing.

Maar meer weet ik nu ook nog niet.

Bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Loek

vraag onbekend component

door verbeek @, Zutphen, 10-02-2015, 12:38 (3355 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door verbeek, 10-02-2015, 12:43

Loek,

In een Electron van november 2002 staat een artikel over de YIG, dat zijn ferrietkogels van yttrium en ijzer, zie scan:

[image]
[image]

[image]

Gr. Paul

powered by my little forum