project HF verzwakker (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 19-02-2015, 10:42 (3352 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 19-02-2015, 11:18

Hallo forum lezers,
Hier een beschrijving van een leuk HF project.
Ik had al een keer eerder op dit forum beschreven hoe een tracking generator van Tektronix type TR501 was omgebouwd naar type TR503.
De ombouw betrof het frequentie opwekkingssysteem. Na ombouw bleef er één verschil over voor wat betreft de uitgangsverzwakker. De TR501 kan totaal 11dB verzwakken in stappen van 1dB terwijl de TR503 tot 50 dB kon. Bij sommige metingen is een verzwakker van minimaal 40 dB wel handig . De tracking generator heeft een frequentie bereik van 1 KHz tot 1,8GHz. De frequentie karakteristiek licht binnen de 0.5 dB. Als je daarvoor een externe verzwakker moet kopen dan ben je al snel honderden Euro’s kwijt.
Regelmatig kijk ik dan ook op internet, maar ook op beurzen, naar een goede tweedehands verzwakker.
Bij dat zoeken kwam ik op internet (Ebay) in Griekenland een ontwerp tegen met een smd verzwakker tegen (type PE4306 ) met stappen van 1 dB tot 31 dB. Het frequentie bereik was van 0Hz tot minimaal 4 GHz. Ook de niveau nauwkeurigheid en frequentie karakteristiek waren zeer goed. Dit was te vergelijken met verzwakkers die je in precisie meetapparatuur tegen komt. De prijs daar in tegen was veel goed koper (19 dollar per stuk). In eerste instantie denk je dat kan niet waar zijn. Gelukkig zat het IC type PE4306 al op een print met diversen smd componenten gemonteerd. Het blijft toch lastig SMD printen zelf maken.
[image]

Als je twee van deze verzwakkers achter elkaar zet dan kan je tot 62dB verzwakken.
Het IC kan voor het instellen van de verzwakker waarden aangestuurd worden via 5 ingangen 1,2,4,8 en 16dB en combinaties daarvan. Ook kan het IC via serie ingang ingesteld worden. Op de print is het IC ingesteld voor serie programmering.
De twee verzwakkers worden aangestuurd door een AT microprocessor. De ingestelde verzwakker waarde komt op twee 7 segments displays.

[image]
[image]


Omdat er toch veel poorten op de microprocessor zitten zijn 14 poorten (2* 7) voor het aansturen van de segmenten gebruikt. In een tabel staan dus de benodigde segmenten voor een cijfer. Er wordt niet gemultiplex dus de processor heeft alle tijd voor andere zaken.
Om de verzwakker combinatie van 0 tot 62 dB te kunnen instellen moet je eigenlijk een schakelaar hebben die 62 pulsen afgeeft. Ik gebruik hiervoor een rotary encoder.

[image]

Deze rotary encoder is eigenlijk een schakelaar die je oneindig kan rond draaien en geeft pulsen af die herkenbaar zijn bij linksom of rechts om draaien. Hiermee kan je dus uiteindelijk naar de twee verzwakker IC de juiste , oplopende of aflopende code sturen.
Ook de rotary encoder was voor mij nieuw, voor de kosten hoef je het niet te laten (1 Euro inclusief print). Het maken van de Rotary encoder-software viel uiteindelijk mee , een groot deel zit al standaard in het programma dat ik gebruik (BASCOM).
De twee verzwakkers heb ik apart in een bakje gemonteerd.

[image]

Hieronder zie je de testopstelling.

[image]

Het resultaat is echt verbluffend de stappen vanaf 0 tot 62 dB zijn zeer nauwkeurig, ook de frequentie karakteristiek (0 tot 1,8GHz) is binnen 1dB.
De bedoeling is dat deze verzwakker wordt ingebouwd in de unit, die nog vrij is, in het draagraam naast de tracking generator. De uitgang van de tracking generator kan dat via een kort snoer, als daar behoefte aan is, worden doorverbonden met de verzwakker. Verder komt er ook nog een eenvoudige frequentie teller in deze unit. Dit is een nieuw project later meer daarover.

[image]

Met vriendelijke groet,

Loek

project HF verzwakker

door Dominic @, Breda, 19-02-2015, 11:15 (3352 dagen geleden) @ loek

Mooi project loek! Mooi kastje er omheen en een printplaatje laten etsen eventueel maakt het helemaal af. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat in de unit

Bij welke verkoper heb je de printjes gekocht? Ik ben de laatste tijd ook weer veel met HF bezig en dit lijkt me een leuke aanvulling. Maar om nou zelf een MLP SMD package te gaan solderen ... :P Ik heb sowieso weinig met SMD.

project HF verzwakker

door Jinny, 19-02-2015, 14:06 (3351 dagen geleden) @ Dominic

Ik heb geen probleem met SMD solderen, maar ik ben ook zeer geïnteresseerd in het verhaal.
Ooit een HF (tot 30 MHz) verzwakker gebouwd met normale componenten tot 40 DB dus ik weet hoe lastig het is om binnen de specs te blijven.
Software voor de besturing, dat soort zaken, geef je dat ook vrij?

project HF verzwakker

door loek @, Exloo (Drenthe), 20-02-2015, 11:05 (3351 dagen geleden) @ Jinny
Gewijzigd door loek, 20-02-2015, 11:34

Hallo Jinny,

De software stelt niet zo veel voor ik doe alles in basic met Bascom. Je zou dat zelf ook kunnen doen als het een deel is van je hobby. De basiccompiler "BASCOM" van MCS kan je gratis downloaden en is te gebruiken tot 2K programma's. Dit is zeker genoeg voor dit project. Ik zelf heb een gekocht exemplaar omdat bij mij programma's voorkomen van 16K en meer.

Een andere mogelijkheid is mijn programma overnemen in basic en vertalen naar een andere programeer taal. Ik kan natuurlijk ook een microprocessor programmeren, maar dan moet je alles precies zo na bouwen zoals de twee 7segments displays. Maar ik ben een soms "luie" programeerder. Is het programma klein ten opzichte van de gebruikte processor dan kijk ik niet zo nauw met de structuur. Bij dit programma heb ik zeker de snelle methode gebruikt. Dus grote stappen en snel thuis. Op onderstaande link wordt de verzwakker aangeboden.

http://www.ebay.com/itm/RF-ATTENUATOR-0-31-dB-w-1-dB-STEP-SPI-MODULE-for-ARDUINO-or-MCU-/20127023...

Laat maar horen, per mail, wat je wil
Met vriendelijke groet,

Loek

project HF verzwakker

door loek @, Exloo (Drenthe), 20-02-2015, 11:18 (3351 dagen geleden) @ Dominic

Hallo Dominic,

Bedankt voor je reactie. Ik heb juist een "bloed hekel" aan het maken van printen. Al mijn ontwerpen blijven zoals ze zijn opgebouwd in de test fase. Werkt het goed dan blijft het zo en mijn ervaring is dat ondanks dit type bedrading de schakelingen al jaren goed werken. Hieronder zie je een voorbeeld van een zeer "rommelige" bedrading.

[image]


Je hebt wel gelijk dat het er aan de onderkant niet goed uit ziet. Maar ja de schakelingen blijven voor mij zelf dus is het niet zo erg.


Met vriendelijke groet,

Loek

powered by my little forum