Telefoon antwoordapparaat (Algemeen)

door frits @, Meppen Dtsl., 03-11-2015, 18:50 (3069 dagen geleden)
Gewijzigd door frits, 03-11-2015, 18:55

Beste Forummers,
Ik heb al een tijd een telefoonbeantwoorder van het merk AUDIOLINE type
AB868. Het leek mij leuk om de afgezaagde boodschap eens te beginnen met een leuk muziekje. Een voor het apparaat gezette luidspreker met muziek gaf evenwel
alleen een zwaar vervormd geluid, dus besloot ik de diode uitgang van mijn installatie rechtstreeks aan de ingang van de ingebouwde microfoon te zetten
(Microfoon uiteraard afgekoppeld). Het resultaat is eveneens bedroevend het
geluid "galmt" is niet duidelijk alsof je onderwater zit. Ik heb geen oplossing
voor dit verschijnsel, zou het kunnen dat de processor die het analoge microfoonsignaal vertaalt naar een digitale reeks voor de geheugen chip alleen
toereikend is voor het gesproken woord en muziek domweg niet aan kan? De kwaliteit van een ingesproken boodschap is spatzuiver. Ik verwacht geen hifi weergave natuurlijk maar heeft een van jullie hier ooit eens iets mee gedaan?
Benieuwd naar jullie reactie,
Met vriendelijke groet,
Frits Jansen

Telefoon antwoordapparaat

door soundman2 @, Wouw, 03-11-2015, 19:11 (3069 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door soundman2, 03-11-2015, 19:24

Je spreekt over de diodeuitgang van je muziekbron. die is inderdaad geschikt voor koppeling aan een microfooningang. Dat wel onder twee voorwaarden, Het moet een diode uitgang zijn en geen tape-out. De eerste heeft een inwendige weerstand van ca 1 M Ohm, De microfooningang van je telefoonbeantwoorder, moet een ingangsweerstand hebben van ca 10K Ohm tot max 40K Ohm. Daarmee wordt het signaal gereduceerd tot microfoon niveau. Verder zou de opnameautomaat van de beantwoorder de rest moeten doen.
Een echte diode uitgang is meestal uitgevoerd met een drie- of vijfpolige DIN aansluiting. Tape out heeft doorgaans tulpstekers.
Gebruik je een "tape-out" uitgang, dan moet je zelf een spanningsdeler van 10:1 aanbrengen. Doe je dat niet, dan wordt de microfooningang zwaar overstuurt.
Dit alles als het apparaat voorzien is van een ingang voor een normale laagohmige microfoon.
Zit er bij het apparaat een speciale microfoon, dan kan daar naast de bediening, ook de voorversterker bij ingebouwd zitten. Mijn verhaal komt dan op losse schroeven te staan.


Edit.
In de gebruiksaanwijzing is geen mic aansluiting aanwezig, ik ga er dan maar even vanuit, dat je het op te nemen signaal op de draadjes van de microfooncapsule hebt aangesloten,
Dat zal waarschijnlijk een electreetkapsel zijn en kan twee of drierdraads worden aangesloten. In de tweedraads versie is er op de signaaldraad ook een DC spanning aanwezig. Die moet je met een geschikte condensator blokkeren omdat het anders de boel in de war kan sturen.

Soundman2

Telefoon antwoordapparaat

door frits @, Meppen Dtsl., 03-11-2015, 20:01 (3069 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt voor je reactie Henk. Ik heb de afgaande microfoondraden gebruikt voor
mijn aansluiting d.m.v. een chassisdeeltje van een 3.5 mm hoofdtelefoonplug
die de verbinding met de microfoon verbreekt als de plug erin gestoken wordt.
Je opmerking over een eventueel aanwezige + spanning over de ingang zal ik nameten daar het inderdaad een tweedraads verbinding is en ik mij ook kan voorstellen dat deze spanning een probleem kan wezen. Ik ga er mee verder
en houd je via het forum dop de hoogte van de resultaten.
Met vriendelijke groet,
Frits

Telefoon antwoordapparaat

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-11-2015, 22:04 (3069 dagen geleden) @ frits

heb exact hetzelfde probleem voorgeschoteld gekregen, menig jaar geleden.
een diode uitgang kom je niet zo gauw meer tegen, dus laat er ons van uit gaan dat het lijnniveau is. Verzwakken is dan nodig, zoals Henk al aangaf. Verder komt er bijna zeker een brom mee (door massaloops). Je hoort dit niet, maar het overstuurt wel het geheel. een isolatietrafo is dus ook wenselijk.

En ja, je boodschap wordt omgezet naar digitaal en sterk gecomprimeerd. stuur dus geen hifi. Je kan het spectrum beperken dmv van een laagdoorlaatfilter (condensator over het signaal)

groeten

Kris

Telefoon antwoordapparaat

door frits @, Meppen Dtsl., 06-11-2015, 18:46 (3066 dagen geleden) @ kris

Na uren van experimenteren met condensators weerstanden ect. heb ik de moed
maar opgegeven het geluid blijft abominabel ik krijg het niet goed. De opmerking van Henk klopte overigens het er kwam 2,4 volt op de ingang van de microfoon te staan en door afkoppeling met een c'tje was dat weg.
Daarna heb ik veel gegoogeld om een apparaat te vinden waar je mogelijk wel
zelf iets mee kon opnemen maar dat blijkt niet te bestaan, gezien het grote
aanbod aan geluidsstudioos die e.e.a. voor bedrijven wel willen regelen denk ik
dat het toch een moeilijk kunstje is. Waar is de goede oude tijd dat je beantwoorders had met twee gewone cassettebandjes 1 voor inkomende boodschappen en met de ander kon je alles doe wat je maar wilde. Leve het digitale tijdperk
(Veel eenvoudiger, geen bewegende delen, maar ook geen mogelijkheden om op een
eenvoudige wijze iets te realiseren.
Aam allen die hebben mee willen denken aan mijn probleem hartelijk dank.
Groet Frits

Telefoon antwoordapparaat

door Martijn @, Groningen, 06-11-2015, 23:36 (3065 dagen geleden) @ frits

Ik heb ooit te maken gehad met een soortgelijk probleem. Het antwoordapparaat heeft zoals gemeld een ingebouwde compressor voor het geluid. Deze wordt zwaar overstuurd door een lineuitgang op een microfooningang aan te sluiten. Eigenlijk zou je de lineuitgang zover terug moeten regelen dat de compressor niet meer aanspreekt. Daarvoor moet je een regelbare verzwakker (weerstandsnetwerkjes/potmeter) tussenschakelen. En dan zover terugregelen dat de audio in de buurt komt van de spanning die de electret afgeeft (in de orde van millivolts). De verzwakking kan wel in de ordegrootte van 100 - 1000x liggen.
Meet met een scoop de (audio)spanning van de lineuitgang en die van de electretmicrofoon en pas de verzwakker erop aan.

Telefoon antwoordapparaat

door frits @, Meppen Dtsl., 07-11-2015, 14:00 (3065 dagen geleden) @ Martijn

Zoiets verwachte ik al Martijn en ik heb met diverse weerstands netwerkjes
geprobeerd het signaal flink af te zwakken maar bleef veel bijgeluiden houden.
De oplossing heb ik waarschijnlijk gevonden, gisteren op MP een TWEEBANDS
ANTWOORDAPPARAAT gescoord voor erg weinig ik denk dat dat gaat werken.
Het is wel weer een stap terug in de techniek maar met zo`n apparaat weet ik tenminste waar ik mee bezig ben. Nog bedankt voor je reactie,
Groet Frits

powered by my little forum