Leuk transistor/L/C/R testertje (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 02-01-2016, 13:20 (3044 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 02-01-2016, 13:26

Hallo forumlezers,

Ik was al een tijd op zoek naar een eenvoudige transistor tester. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een tester uit China via de bekende E –B site.


De tester komt als bouwpakket en kost slechts 14 Euro. De print ziet er zeer goed uit. Ook de bouwbeschrijving is goed.

[image]


Het is niet alleen een transistor tester, maar ook nog een frequentie teller, een generator en een puls generator met instelbare puls pauze een Condensator tester een inductie meter en een ohm meter.

De meeste functies kiest het apparaat uit zichzelf, maar via de rotary knop kan je ook alle keuze zelf maken.

De frequentie teller , en generator functies zijn wel primitief maar wel bruikbaar.

De overige testen werken goed. Ik heb wat L , C en R waarden gecontroleerd en vergeleken met standaard apparatuur zijn de resultaten niet slecht. Er zit zelfs een speciale meetstand in om elco’s in de schakeling te kunnen meten. Hieronder zie je wat scherm afdrukken (gekopieerd van de handleiding)

[image]


Kortom een leuk veelzijdig apparaat voor service doeleinde.

Ik heb het apparaat in een oud kastje gebouwd met wat extra schakelaars. Deze schakelaars zijn niet echt nodig .
Schakelaar 1 is aan/uit, maar het apparaat schakelt zichzelf ook uit .
Voor eventueel herijken moet je eerst de drie ingangen kortsluiten en daarna open en dan ingang 1 met ingang 3 verbinden via een condensator van >100nF. Dit doe ik met de tweede schakelaar maar ook dat is niet nodig. Op onderstaande foto zie je het eindresultaat. Het Textool voetje ontbreekt nog.

[image]

Misschien hebben jullie iets aan mijn ervaringen vandaar dit verhaal.

Met vriendelijke groet,

Loek

Leuk transistor/L/C/R testertje

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 02-01-2016, 16:02 (3044 dagen geleden) @ loek

Loek,

Allereerst nog de beste wensen voor 2016!

Dat testertje lijkt me idd een bruikbaar apparaatje.
Wat is er nodig voor voeding uit het net?

Groeten,

Henk

Leuk transistor/L/C/R testertje

door loek @, Exloo (Drenthe), 02-01-2016, 16:06 (3044 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Hallo Henk,

Het testertje werkt op een 9 Volt batterij. Bij het opstarten komt op het display de gemeten waarde van de 9 Volt batterij en de waarde van de gestabiliseerde 5 Volt voeding. Ik heb wel een externe voeding aansluiting (standaard plug)er bij gemaakt.


Met vriendelijke groet,

Loek

Leuk transistor/L/C/R testertje

door Julius ⌂ @, Dronten, 02-01-2016, 19:05 (3043 dagen geleden) @ loek

Ziet er erg leuk uit.

"uit China via de bekende E –B site " ???????????????

Link misschien?


Juul

Leuk transistor/L/C/R testertje

door radiowizzard, 02-01-2016, 19:17 (3043 dagen geleden) @ Julius
Gewijzigd door radiowizzard, 02-01-2016, 19:19

Hallo Julius

Hier is tie:
http://www.ebay.com/itm/DIY-KITS-M8-Transistor-Tester-LCR-Diode-Capacitance-ESR-meter-PWM-Square-...

Het is wel een beetje tenenkrommend engels (google-translate???)

groeten
Theo

Leuk transistor/L/C/R testertje

door henk43 @, Bovensmilde, 02-01-2016, 19:45 (3043 dagen geleden) @ radiowizzard

Leuk transistor/L/C/R testertje

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 03-01-2016, 09:44 (3043 dagen geleden) @ henk43
Gewijzigd door Bapaktua, 03-01-2016, 09:55

Ook ik heb zo'n soort testertje aangekocht in China.
Dit na informatie te hebben gekregen van Francois (Be).
Ook van hem ontving ik de handleiding in .pdf form.
Keurig pakje door PostNL bij mij afgeleverd.
Nog niet aan dit project begonnen, nog andere zaken op de plank.
Deze tester is de uitvoering zonder voet en een andere display volgens mij.
Of hij als Frequentie teller kan werken?
Nog niet uitgezocht.
Zo te zien is de aankoop door Loek een betere keuze.
ruud exPA0ROJ
[image][image][image]

Leuk transistor/L/C/R testertje

door francois129 @, Aartselaar - België, 03-01-2016, 12:06 (3043 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door francois129, 03-01-2016, 12:47

Klopt Ruud,

Dit metertje kan niet als frequentieteller dienen.
Ik gebruik hem dan ook enkel als RLC metertje.
Ik heb, gezien de lage prijs dit van Loek ook besteld. Ga ik dan enkel als frequentieteller/generator gebruiken.

François

Leuk transistor/L/C/R testertje

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-01-2016, 23:42 (3041 dagen geleden) @ loek

Beste Loek,
een tip :
je moet ook eens wat "rotte" condensatoren testen. bvb elco's met een heel slechte verlieshoek (uitgedroogd) of lekkende papierexemplaren.

Mijn ervaring is dat L/C meters die de meting doen via "een omweg" dit heel goed doen bij onderdelen die nog goed zijn, maar tot de meest vreemde resultaten komen als het onderdeeltje er wat onverwachte eigenschappen heeft bijgekregen. (bvb een elco met een extreem slechte verlieshoek nog steeds als zeer goed bestempelen terwijl 90% van de capaciteit verloren gegaan is).

En het is net tijdens het meten van dubieuze componeneten dat de meting betrouwbaar moet zijn, uiteraard,anders kan je veel tijd verliezen... (heb dat al meermaals gezien bij collega's)

test het even, als je tijd hebt, en laat wat weten.

groeten

Kris

Leuk transistor/L/C/R testertje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-01-2016, 21:40 (3040 dagen geleden) @ kris

Soms levert zo'n omweg ook een redelijk betrouwbare meting op als je het gedrag van onderdeel en meter kent. Met mijn oude multimeter in de capaciteitsstand pikte ik een slechte (miniatuur)elco die binnen de tolerantie mat (vaak iets te laag maar niet schrikbarend) er uit door hem gewoon tussen de vingers op te warmen of er even langs te blazen. Als de waarde dan zichtbaar meeveranderde bestempelde ik de elco als slecht. Als hij weinig reactie vertoonde als goed. De soldeerbout erbij houden gaf nog veel vaker uitsluitsel. Hoewel bekend is dat slechte elco's temperatuurgevoelig zijn, had ik toen niet verwacht dat je dat zo goed zou kunnen zien. Voor een snelle operationele veldtest in circuit adviseer ik in zulke gevallen wel altijd haardroger of soldeerbout.

Leuk transistor/L/C/R testertje

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-01-2016, 00:22 (3040 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wel Maarten je zegt het zelf " Als je het gedrag van je meter kent".

Vandaar mijn aanraden het gedrag van de meter eerst eens te testen op dubieuze componenten. Kan je veel tijd besparen achteraf.
groeten

Kris

Leuk transistor/L/C/R testertje

door loek @, Exloo (Drenthe), 07-01-2016, 22:02 (3038 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door loek, 07-01-2016, 22:07

Hallo Forum lezers,

Op verzoek en ook uit eigen nieuwsgierigheid heb ik de tester gecontroleerd met een aantal condensatoren.

Als standaard/vergelijking maak ik gebruik van de LCR-meter van Fluke type PM6303A. Deze meter is vele malen nauwkeuriger dan de transistortester.

[image]


De testcondensatoren zijn:

C 1+2
Een combinatie elco van 50 uF en 100 uF/ 250 Volt.
C3+4
Een combinatie elco van 25uF en 50 uF/350 volt.
C5
Een elco van 22uF 400 Volt met lage ESR.
C6
Een teer condensator 86nF spanning P90?
C7
Een MKP condensator 0,1 uF 630 Volt
C8
Een MKT condensator 0,1 uF 630 Volt
C9
Een Ero condensator 0,1 uF 1000 Volt


[image]

De Elco’s 1,2,3,4 zijn lang niet gebruikt en eerst gemeten en daarna geformeerd en nogmaals gemeten.

Op onderstaande tabel zijn alle resultaten weer gegeven.

[image]

Bij de metingen 1,2 en 3 is er een groot verschil tussen wat de Fluke meet en de transistortester . Dit verschil meet je ook een andere LCR tester van Philips (type PM6302). Dus aan de waarde van de FLuke twijfel ik niet.

Wat opvalt is dat bij het meten met een voltmeter (10 MOhm) zie ik een spanning op de elco van 3 tot 5 Volt. Als je de elco kortsluit en weer open doet, dan komt deze spanning weer langzaam op. Ook na uren is deze spanning nog aanwezig. Ik heb dit verschijnsel nog nooit zo gezien. Bij de andere elco’s (3,4 en 5) komt dit verschijnsel niet voor.

Meet je met de Fluke (of de Philips) LCR meter, en parallel over de condensator mee met een voltmeter, dan zakt deze spanning direct weg. Doe je dit bij de transistortester dan blijft deze spanning aanwezig. Ik denk dat daardoor het grote verschil in aanwijzing komt.

Zou je met de transistortester deze elco moeten beoordelen dan meet je een waarde die redelijk in de buurt zit van wat op de behuizing staat. Echter de waarde is veel lager. De andere indicatie van Vloss is wel hoog 6,9 % maar de ESR waarde is weer normaal.
Bij het meten van condensatoren met in serie of parallel een weerstand dan zie je in een aantal gevallen dat de tester lang doorgaat met het geven van een capaciteit waarde. De waarde zit vaak redelijk in de buurt. Bijvoorbeeld meting 7 hier staat 220 ohm in serie , de C-waarde is goed. Je kan aan de ESR zien (0,14K) dat het toch geen beste C is. Beter zou zijn geweest zoals bij meting 6, hier staat een 10 K weerstand parallel (lek nagebootst). De Transistor tester geeft “damaged “ aan en dat lijkt me logisch bij zo’n lek.

Bij meting 22 staat er 0,5M parallel over een C van 0,1uF. De transistor tester geeft een veel te hoge capaciteitswaarde aan . Je kunt niet zien dat de oorzaak de lek is, Vloss is 0,8% en de ESR is 2,6.

Bij het meten aan een teer condensator (meting 15) geeft de transistortester 133nF aan de Fluke geeft 117 aan. Dus de waarde is hoger geworden dit verschijnsel is al meer gemeld. Ook zie je een Vloss 5.

Conclusie:
1e
Bij condensatoren waarbij geen lek of serie weerstand aanwezig is, zijn de gemeten waarden zowel bij elco’s als overige condensatoren redelijk nauwkeurig.

Metingen aan elco’s die blijvend een spanning afgeven is het meetresultaat niet goed. En je kan dit niet zien aan de ESR of Vloss. Weet iemand hoe dit verschijnsel komt?

Bij metingen aan condensatoren met lek of een te hoge serie weerstand kan de gemeten capaciteit waarde veel afwijken. Metingen met een ESR van 0,14K moet je dan zelf als “damaged” beschouwen. Ook Vloss waarden boven de 2% moet je als “damaged” beschouwen.

Het is dus geen super condensator tester, maar daar had ik hem niet voor gekocht. Toch kan je er redelijk mee meten.


Graag jullie reactie met vriendelijke groet,

Loek

Leuk transistor/L/C/R testertje

door francois129 @, Aartselaar - België, 08-01-2016, 09:01 (3038 dagen geleden) @ loek

Beste Loek,

In de handleiding die ik van mijn soortgelijk metertje heb staat bij "How to use" in rood afgedrukt of op scherm:
NOTE: Please discharge the capacitance before its measurement! Otherwise the instrument will be damaged!

Als de restspanning laag is zal er misschien niet direct schade optreden maar, zoals je in de test ziet, de meting beïnvloeden.

François

Ps
Heb je de frequentiemeting al eens getest?

Leuk transistor/L/C/R testertje

door loek @, Exloo (Drenthe), 08-01-2016, 13:44 (3038 dagen geleden) @ francois129

Hallo François,

Van dat eerst ontladen is mij bekend, maar hier doet zich iets anders voor. Ook na herhaaldelijk kortsluiten blijft er een spanning uit de Elco komen van ongeveer 5 Volt. Na de kortsluiting/ontlading zie je de spanning weer langzaam oplopen.

Ik heb net nog even voor dat ik reageer naar jou de spanning op de Elco gemeten en deze is nu weer 5 volt. Dit is dus al 24 uur later. Ook na de kortsluiting begint de spanning weer van 1 volt op te lopen naar waarschijnlijk 5 volt.

Met vriendelijke groet,

loek

Leuk transistor/L/C/R testertje

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 08-01-2016, 10:45 (3038 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,
bedankt voor je onderzoek.
Ik heb mijn bouwpakketje (hetzelfde als van Francois) nog niet gebouwd.
Wanneer dat het geval is ga ik ook wat vergelijk metingen doen.
Ik las ergens dat het gebruikte IC herprogrammeerbaar is.
Of dat je andere IC's kan bestellen met meer mogelijkheden.
Weet jij daar iets vanaf?
groet ruud exPA0ROJ

Leuk transistor/L/C/R testertje

door loek @, Exloo (Drenthe), 08-01-2016, 13:53 (3038 dagen geleden) @ Bapaktua

Hallo Ruud,

Het zijn normale microprocessoren. Bij de tester die ik heb is het een Atmel processor. Meestal zijn het PIC processoren. Deze zijn her-programmeerbaar met een ISP programmer.

Ik heb van het type wat jij bezit ook gelezen dat er een update van is. Maar dat zijn dan meestal fouten die later gevonden zijn. Er is zeker geen update die jou tester hetzelfde beeld geeft als die van mij. daarvoor is ook een ander display nodig. het meet principe is bij al deze testers gelijk. Op de verkoopsites kan je wel nagaan of je de laatste versie heb.

Dit programma zou door studenten ooit gemaakt zijn en als vrije software gepubliceerd zijn. Daar zijn commerciële mee verder gegaan.

de extra dingen die op mijn tester zitten zijn er waarschijnlijk later door iemand bij geprogrammeerd omdat er in de processor nog veel ruimt over was.

Met vriendelijke groet,

Loek

Leuk transistor/L/C/R testertje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-01-2016, 21:49 (3037 dagen geleden) @ loek

Loek,
Meet die elko's nu eens met de hand.
Kijken wat daar uit komt.

Blijven chemische wonders die condensatoren.
Heel veel digitale instrumenten gaan haperen bij defecten in die dingen.

Zijn denk ik ook meer ontworpen om de eigenschappen als ze in orde zijn dan
ze op defecten te testen.

Dat anders om je er evt defecte uit kunt pikken is meegenomen.

Maar zodra een condensator een of ander defect vertoond gaan veel meters
met waarden aan de haal.

De elko waar de lading aanwezig blijft heeft kennelijk een dermate hoge inwendige
weerstand dat met kortsluiten je de lading er niet uit krijgt door even kort te
sluiten.

Als je een batterij met 10M Ohm kortsluit is deze na 1 min ook niet leeg.

Leuk transistor/L/C/R testertje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-01-2016, 22:14 (3037 dagen geleden) @ Maurice

Loek,

Test eerst eens div meters met bekende condensatoren , hagel nieuw, waarvan je de
datasheets hebt.

Dan beetje een mix van very Low ESR en normale,
hoge en lage capaciteit etc.
Eens zien wat de verschillen worden op de div meters.


www.Vishay.com heeft een mooie verzameling documentatie in PDF over hun condensatoren.


Introduction - Vishay - manufacturer of discrete semiconductors and ... *

www.vishay.com/docs/28147/intro.pdf

Introduction Vishay Characteristics and Definitions used for Film Capacitors www.vishay.com For technical questions, contact: dc-film@vishay.com Document Number: 28147
Metallized Polypropylene Film Capacitors DC-Link Capacitor *

www.vishay.com/docs/28164/mkp1848dcl.pdf

Metallized Polypropylene Film Capacitors DC-Link Capacitor ... www.vishay.com/doc?28147 (1) See document “Voltage Proof Test for Metalized Film Capacitors” ...
Metallized Polypropylene Film Capacitor AC Capacitor MKP Type *

www.farnell.com/datasheets/1339564.pdf P

Metallized Polypropylene Film Capacitor AC Capacitor MKP Type MKP1847 AC Capacitors ... www.vishay.com/docs?28147/intro.pdf Ø d t w h l 6 - 1 P1 ± 0.4 - PCM 27.5 mm

Leuk transistor/L/C/R testertje

door loek @, Exloo (Drenthe), 09-01-2016, 13:21 (3037 dagen geleden) @ Maurice

Loek,
Meet die elko's nu eens met de hand.
Kijken wat daar uit komt.

Blijven chemische wonders die condensatoren.
Heel veel digitale instrumenten gaan haperen bij defecten in die dingen.

Hallo Maurice:

Ik ben het met je eens :

Zijn denk ik ook meer ontworpen om de eigenschappen als ze in orde zijn dan ze op defecten te testen.>

Ik heb verschillende condensatoren gemeten ook nieuwe zie de tabel in mijn vorige reactie.

Je ziet dat de tester bij MKP een lagere ESR aangeeft dan bij MKT. Ook zie je dat een andere digitale tester de FLUKE PM6303A goede resultaten blijft geven voor wat betreft de capaciteit en de q/D waarde. Je moet dan zelf bepalen of je de condensator goed vindt of niet.

Voor wat betreft de elco, Ook vandaag meet ik nog 4,5 volt en dat na meerdere keren kortsluiten. Uit de testresultaten kan je niet opmaken of er voor gelijkspanning een hoge weerstand aanwezig is. Voor wisselspanning in ieder geval niet gezien de ESR Q en D waarden.

Ik heb dit gedrag nog nooit zo gezien. Ik dacht al ik wordt rijk met deze ewige energie:-) Geen kernenergie meer gewoon oude elco's nemen;-)

Met vriendelijke groet,

Loek


Met vriendelijke groet,

Loek

Leuk transistor/L/C/R testertje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-01-2016, 21:39 (3036 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Maurice, 09-01-2016, 21:44

Loek,

22uF/400V KXG-series
Electrolytic Capacitor, Miniature, KXG Series, 22 µF, ± 20%, 400 V, 12.5 mm, Radial Leaded
Product Range KXG Series
Capacitance 22µF
Capacitance Tolerance ± 20%

DF 400V versie is 0,24.
http://www.farnell.com/datasheets/1514047.pdf
Je tabel geeft aan 0,22

Dan zit je met die Fluke type PM6303A dus goed,
Dat bedoelde ik met nazien met de spec's onderdelen.

En de max Lek stroom zou dan moeten zijn.
CV=8800
Tabel kies CV>1000 -> I=0,02CV+25
I=201uA dus kleiner dan 200uA.

Leuk transistor/L/C/R testertje

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-01-2016, 22:42 (3034 dagen geleden) @ loek

Beste Loek,

bedankt voor de respons op de vraag en het is eetje zoalsik gevreesd had : bij dubieuze componenten krijg je niet het resultaat wat je verwacht. (het toestel duidt meer aan dan de realiteit).

En elco's die slecht geformeerd zijn werken ook wat als batterij : er komt dus wat terug, ook na kortsluiten. De slechte ESR zorgt erook voor dat je hem niet echt leeg krijgt. er komt nog wat electrostatisch opgelsagen energie terug. (daar bestaat een mooi woord voor, maar ik kan er nu niet opkomen :-) )

groeten

Kris

Leuk transistor/L/C/R testertje

door franc @, Loosbroek, 02-01-2020, 22:50 (1582 dagen geleden) @ kris

Ik heb dit effect in het verleden best wel vaak meegemaakt met Philips elko’s uit begin jaren 50.
Maar ook bij papier C’s!

Het leek er idd op dat de C nooit ontladen was.
En bij bv meten met een analoge universeelmeter loopt de wijzer als het goed is helemaal terug naar oneindig(meestal geheel links).
Maar bij bovengenoemde C’s ging de wijzer nog verder naar links.

Noemen ze dit niet het “geheugen” effect?

Verder heel interessant onderwerp, ook van de meetinstrumentjes!

Groet Frank

Leuk transistor/L/C/R testertje

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-01-2020, 23:12 (1582 dagen geleden) @ franc

Ik heb dit effect in het verleden best wel vaak meegemaakt met Philips elko’s uit begin jaren 50.
Maar ook bij papier C’s!

Het leek er idd op dat de C nooit ontladen was.
En bij bv meten met een analoge universeelmeter loopt de wijzer als het goed is helemaal terug naar oneindig(meestal geheel links).
Maar bij bovengenoemde C’s ging de wijzer nog verder naar links.

Noemen ze dit niet het “geheugen” effect?

Groet Frank

Wel, dit is een topic uit 2016.. maar intussen weet weer ik de term waar ik toen niet kon opkomen: Diëlectrische absorptie . Eenvoudig uitgelegd: Na volledige ontlading van een condensator met een middenstof met € groter dan één (dus geen vacuum of lucht) blijkt er na enige tijd toch opnieuw spanning over de klemmen aanwezig. De middenstof heeft de gevormde dipolen niet helemaal kwijtgespeeld tijdens de ontlading, en werkt nog na, met als resultaat dat er zich nog een spanning opbouwt, ook na 100% ontlading dor bvb kortsluiten. Het is vergelijkbaar met de hysteresis in een magnetische keten, en een van de oorzaken van de ESR verliezen.

Leuk transistor/L/C/R testertje

door PA9JAN, 14-01-2016, 11:30 (3032 dagen geleden) @ loek

Ik heb zo'n tester bouwpakket besteld via EBay, is gisteren al bezorgd! Op de website van de verkoper staat de bouwhandleiding, en de uitgebreide specificaties. Nu nog even bouwen, het meeste werk is het kastje aanpassen aan het display...
Dank voor de tip, Loek!
Mvg
Jan

Leuk transistor/L/C/R testertje

door son111 @, Lage Mierde, 15-03-2016, 15:24 (2971 dagen geleden) @ loek

Beste Loek,
Ik heb dit testertje al een paar maanden geleden gekocht. Nu pas tijd om het apparaatje in elkaar te zetten.
Mij ontbreekt echter een handleiding of een verwijzing naar de cloud waar die te vinden zou zijn.
Kun jij mij aan de handleiding helpen?
Groeten en alvast bedankt.
Rinus van Son

powered by my little forum