opstart duurt erg lang (Computertechniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 27-02-2016, 07:27 (2982 dagen geleden)

Wanneer ik mijn PC aanzet staat hij na het inloggen nog zo'n 5 minuten te "figuurzagen".

Met control-alt-delete zie ik geen processen die veel leven vertonen, er is geen toepassing actief en het processor gebruik blijft binnen de 1%.
Iemand 1 idee?
ruud exPA0ROJ

opstart duurt erg lang

door snameroc @, Etten Leur, 27-02-2016, 07:57 (2982 dagen geleden) @ Bapaktua

Gebeurt het ook als je de netwerk kabel los laat?

Johan

opstart duurt erg lang

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 27-02-2016, 10:23 (2982 dagen geleden) @ snameroc

Hallo Johan, ga ik morgenochtend proberen.
De rest van deze dag staat hij voor mij te werken.
Alvast bedankt, ruud exPA0ROJ

opstart duurt erg lang

door Mans Veldman @, Leidschendam, 27-02-2016, 10:53 (2982 dagen geleden) @ Bapaktua

Er zal toch wel een proces actief zijn. Heb je vinkje "Processen van alle gebruikers weergeven" aangezet? Anders zie je alleen de processen die onder jouw eigen account draaien en dat zijn er niet veel als je net opstart. Ik denk dat het de virusscanner is die harddisk helemaal checkt.

Goede tool om alles te zien is Process Explorer. Gratis te downloaden bij Microsoft. https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/processexplorer.aspx

opstart duurt erg lang

door L.v.H. @, Ablasserdam, 27-02-2016, 14:50 (2981 dagen geleden) @ Bapaktua

Ruud, ik heb dat ook eens gehad, en dat bleek te komen door een probleem met één van de andere harddisks in mijn PC.
Als jij ook meer dan één harddisk gebruikt kun je dit eenvoudig testen door alle harddisks los te koppelen, behalve degene waarvan je boot natuurlijk.
Als hij dan wel snel opstart, kun je door de drives één voor een weer te koppelen uitvinden welke het probleem veroorzaakt.
Koppelen en ontkoppelen moet je wel met uitgeschakelde PC doen.
Met uitschakelen bedoel ik helemaal spanningsloos.
Wil je het ook esd veilig doen, dan moet je de kast van de PC aarden en een esd-polsbandje (verbonden met de kast) gebruiken.

Mvg. Leo

opstart duurt erg lang

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 27-02-2016, 16:12 (2981 dagen geleden) @ L.v.H.

Beste Leo, inderdaad heb ik verschillende HD's in mijn PC zitten.
Morgen de instellingen controleren, de McAfee uitzetten en de extra HD's afkpppelen .
We gaan het zien.
bedankt, ruud

opstart duurt erg lang

door Laurens @, Zaandam, 27-02-2016, 16:27 (2981 dagen geleden) @ Bapaktua

Wat zijn de specificaties van je computer? Wanneer is ie voor het laatst opnieuw geïnstalleerd?

opstart duurt erg lang

door PA2JAN @, Marknesse, 27-02-2016, 21:05 (2981 dagen geleden) @ Bapaktua

Hoi Ruud,
Als mij zoiets gebeurt, zet ik de PC uit, maak hem los van het netwerk, zorg dat er maar 1 harddisk aangesloten is, en laat Hitmanpro lopen.
Dan weet je of er een virus, browser hijacker, trojan of iets dergelijks is binnengekomen .
Je kan met bijvoorbeeld CCleaner ook bekijken welke programma's er in de startup staan, en ze daar eventueel uitschakelen.
Succes!
Jan

opstart duurt erg lang

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 28-02-2016, 10:04 (2981 dagen geleden) @ Bapaktua

Vanochtend zonder net verbinding, PC opgestart.
Totdat de iconen op het scherm verschenen duurde het bijna 5 minuten.
Wachttijd voor hardware instellingen op 0 gezet.
Daarna heb ik "processexplorer" gedownloaden geinstalleerd (natuurlijk weer netwerk kabel aangesloten.
Ik heb geen toepassingen draaien buiten de geopende processexplorer.
Er staan zo'n 60 ?? processen in d elijst.
McAfee (Total Protection), Internet, mijn Back-up schedulers ((Acronis True Image) en ook een aantal z.g. svchost.exe die actief bezig zijn.
Ik heb ook zo'n 40 iconen op mijn scherm en fiets vaak van het ene programma naar het andere.
Mijn XP-systeem staat er al meer dan 8 jaar op, wel telkens alle updates geladen.
Ik gebruik wel regelmatig een Defrag programma en het indexeer programma heb ik uit staan.
Overstappen op een andere Windows versie is geen optie voor mij, veel programma's van mij werken dan niet meer.
Vroeger viel dat lange opstarten niet op, zodra ik uit mijn bed stap gaat de pC aan en na mijn ontbijt kijk ik dan even in mijn mail en op mijn verschillende Fora.
Het is geen groot probleem, maar ??.
Wanneer mijn PC zou uitvallen ga ik wel op zoek naar een nieuw systeem.
Ik maak er dan een Dual Boot systeem van, monteer mijn oude XP schijf en op een extra schijf dan ???
Of ik ga de nieuwere XP PC van mijn vrouw gebruiken.
Ik ga mij wel eens verdiepen in de diverse Unix/Linux systemen.
Iedereen bedankt, ruud exPA0ROJ

opstart duurt erg lang

door Laurens @, Zaandam, 28-02-2016, 10:10 (2981 dagen geleden) @ Bapaktua

Acht jaar zonder herinstallatie? Dan moet je niet verder kijken en het ding opnieuw installeren.

opstart duurt erg lang

door soundman2 @, Wouw, 28-02-2016, 10:22 (2981 dagen geleden) @ Laurens

Acht jaar zonder herinstallatie? Dan moet je niet verder kijken en het ding opnieuw installeren.

Nadat ik W2000 vorig jaar verprutst had, heb ik op die PC ook XP gezet. Heeft ook erg veel tijd nodig om op te starten. Vlot internetten gaat al helemaal niet. Kennelijk valt de vervuiling dus wel mee.
De pc heeft een max van 512MB geheugen en dat zit er ook in. Het harde schijf lampje is heel vaak erg druk bezig, ik denk dat dat een van de trage oorzaken is,
Een huidige pc heeft al gauw meerdere GB aan geheugen, terwijl ook de processorsnelheid veel hoger is.
Ik denk dat de vele updates ook niet bevorderlijk zijn voor de snelheid.
Helaas ben ik geen computerfreak.

Soundman2

opstart duurt erg lang

door snameroc @, Etten Leur, 28-02-2016, 11:46 (2981 dagen geleden) @ soundman2

Als je xp wil her instaleren zul je wel alle updates in huis moeten hebben bij microsoft kun je niet meer terecht voor services pakken heb ik vorige week ondervonden. Ik had een kennis die wilde graag pinacle harware kunnen gebruiken en volgens vele foras kan dat alleen met xp. Dus scone xp installatie gedaan maar zonder 2e pc wordt dat heel moeilijk als je niet alle drivers hebt. En zelfs een met een externe pc gedownloade chrome gaf op xp de melding dat ik moest updaten omdat de ondersteuning stopt. Nu de pc weer goed werkt heb ik de netwerkkaart maar uitgezet. Nu kan de man nog jaren doorgaan met zijn filmhobby.

Johan

opstart duurt erg lang

door Laurens @, Zaandam, 28-02-2016, 12:27 (2981 dagen geleden) @ snameroc

Je kan inderdaad het best een versie van XP semi-legaal downloaden, waar alle updates al in zitten. Anders is de PC nog lang bezig met het updaten...

opstart duurt erg lang

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 28-02-2016, 13:57 (2980 dagen geleden) @ Laurens

Ja Laurens, eens op een andere pC de originele software XP ge-herinstalleerd.
Hij is volgens mij een dag bezig geweest en meer dan 100 updates geladen, ik werd er gek van.
ruud exPA0ROJ

opstart duurt erg lang

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 28-02-2016, 13:55 (2980 dagen geleden) @ snameroc

Ik gebruik studio 10-plus.:-(
NUja, dan maar over en poosje loskoppelen en alleen voor foto en film als mede mijn Oude Garmin Topo software gebruiken.
ruud

opstart duurt erg lang

door soundman2 @, Wouw, 28-02-2016, 15:41 (2980 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door soundman2, 28-02-2016, 15:42

Dan heb ik xp misschien wel wat langer in gebruik. Ik kreeg de validatiecode erbij en Microsoft heeft bevestigd dat het een genuine version was. Ook alle updates en sp's kon ik gewoon downloaden
Voor industriële pc's, die vaak nog onder XP draaien zijn er nog steeds veiligheidsupdates. Een kleine toevoeging in de registry van mijn XP en met de regelmaat van de klok ontvang ik ook die updates. Gaat goed tot 2018 of zo iets.
Soundman2

opstart duurt erg lang

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-02-2016, 21:24 (2980 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-02-2016, 21:41

Waarom? Je kunt sinds XP makkelijk 8 jaar of langer met een installatie doen (ik in elk geval wel, heb er nog steeds eentje in gebruik en zoveel onderhoud ik daar niet aan). In dit geval zijn de symptomen typisch goed voor heel veel tijdverlies en frustratie als je klakkeloos zou gaan herinstalleren.

Net als bij een bruingoedreparatie altijd eerst even de meter erop of op zijn minst even goed naar de symptomen kijken voordat je aan de reparatie begint. Zeker als de als eerste voorgestelde reparatiehandeling de duurste, tijdrovendste of ingewikkeldste is.

opstart duurt erg lang

door Marotick ⌂ @, Huizen, 28-02-2016, 20:14 (2980 dagen geleden) @ Bapaktua

Hoi Ruud,
Als je een dual boot wil maken dan heb je of een extra partitie nodig of een 2de harde schijf.
Wil je een nieuwer 2de systeem hebben dan raad ik je Windows Vista aan. Dat lijkt een vreemde keuze maar door de vele kritiek is Vista sterk verbeterd voor het herkennen van hardware. Ook wil Vista de XP drivers ook nog wel eens slikken.
Als je een 2de schijf hebt dan kan je Vista ook eerst eens uitproberen zonder de boel te vervuilen met een dual boot.
Dan koppel je de XP schijf af en je sluit de 2de schijf aan en je draait dan de Vista setup.
Na de installatie heb je maar 1 probleem en dat is dat Vista de netwerkkaart herkent en installeert, daarna worden de drivers van de andere hardware automatisch gedownload. De herkenning van de verschillende hardware is bij Vista veel groter dan bij W7. Vreemd maar waar.
Mocht Vista na enige tijd niet alle hardware gevonden hebben doe dan de volgende truc.
Sluit de XP schijf aan op de computer en laat de computer opstarten vanaf de Vista schijf. Dat regel je in de BIOS.
Vanuit het apparaatbeheer van Vista klik je op de hardware die bijgewerkt moet worden en de lokatie wordt gevraagd van de driver. Wijs dan naar de INF map (verborgen map) in de Windows map van XP. Laat Vista zoeken en zie... de driver wordt geïnstalleerd. Het kan zijn dat de install stopt omdat het een file niet kan vinden, die staat dan vaak in de system32 map van Windows XP of in de map drivers in de system32 map.
Die oude installatie heb je nodig want daar staan alle drivers in die de hardware laat draaien.
Als het eenmaal draait kan je met een volgende harde schijf een stap maken naar W7 maar dan pluk je de drivers weer uit de Vista installatie.

Wat belangrijk is is dat je noooooooit een oude installatie moet weggooien. Ik bewaar altijd de gehele Windows map hoofdzakelijk de INF en system32 map. Altijd handig om die te bewaren al was het maar voor een herinstallatie omdat op een normale manier er ook vaak ongevraagde rommel meekomt bij het instaleren van drivers en bij het uitlezen van de INF map worden alleen de relevante files ingelezen.

Om Vista legitiem te krijgen zijn methoden die beschreven worden in het forum van mydigitallife.info

Succes.

Jack Marotick

opstart duurt erg lang

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-02-2016, 21:28 (2980 dagen geleden) @ Marotick

Vista installeren is nog een slechter idee dan XP ongezien opnieuw installeren zoals ik hierboven ergens las.

Vista is op hardware waar XP en 7 prima op lopen, juist een traag en zwaar OS en naar sterk vermoeden een ernstige slijtagefactor voor hardeschijven (dat onderdeel dat bij de onderhavige computer waarschijnlijk al niet zo lekker meer is, of gewoon al ronduit stuk). Er is op dit moment geen reden om het nog te gebruiken, anders dan: het stond er al op en het doet het nog steeds wel.

opstart duurt erg lang

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 28-02-2016, 21:59 (2980 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Mijn systeem disk is 500GB, verdeeld in twee partities.
Enige tijd hiervoor met Partitiom magic opnieuw ingedeeld.
De C: wat groter en de D: wat kleiner.
Maar toen had ik dat probleem al lang.
Checkdisk voer ik ook zo nu en dan uit, geen problemen dan.
De 2e disk, D: 750 GB kan ik morgen loskoppelen, kijken of dit dan tot sneller opstarten resulteert.
Ik maak elke week back-up's van beide disk's, daar ben ik dus voor verzekerd. :-D
Goed, morgen verder.
ruud exPA0ROJ

opstart duurt erg lang

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-02-2016, 22:43 (2980 dagen geleden) @ Bapaktua

Als het inderdaad een schijffout is, schat ik de kans wat groter in dat het om de C gaat, maar een fout op precies de verkeerde plaats van een dataschijf kan het opstarten in principe ook vertragen.

Met chdkdsk vind je zo'n fout trouwens niet, omdat hij op lager niveau ligt. De lange wachttijd komt doordat de schijf zelf een slecht punt blijft proberen te lezen tot het lukt of tot hij er genoeg van heeft.

opstart duurt erg lang

door Marotick ⌂ @, Huizen, 29-02-2016, 21:50 (2979 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Niet helemaal waar.
Vista wordt nog ondersteunt en XP niet.
Java werkt niet meer, firefox wil niet meer draaien etc.

Vista heeft de beste hardwareherkenning van alle Windows versies en XP drivers zijn 9 op de 10 keer gewoon te gebruiken.
De slijtage aan de harde schijf vind je op alle versies vanaf Vista en heeft te maken met het indexeren van alle files. Als je de zoekfunctie weinig gebruikt dan kan je het beste de indexering uitzetten. Deze Computer - klik met rechts op een HD - kies Eigenschappen - haal vinkje weg bij ,Mag geïndexeerd worden.
Doe dat bij alle stations.

Jack Marotick

opstart duurt erg lang

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-03-2016, 01:42 (2979 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-03-2016, 01:44

Bij mijn weten ondersteunt 7 ook nog Vistadrivers. Alleen de ondersteuning van 16-bits software is er uitgesloopt. Als je dat echt nodig had moest je 7 Professional nemen en dan een gratis verkrijgbare VM draaien.

Wat betreft het indexeren: had ik nog niet aan gedacht, dat kan opzich een deel van het probleem zijn, ik weet niet of dat aggressiever staat afgesteld dan in 7 en latere versies?

Het slijtageprobleem dat ik vooral ken is swappen. Dat gebeurt onder Vista naar mijn idee excessief, kennelijk was het geheugenmanagement nog niet helemaal optimaal.

opstart duurt erg lang

door mat janssen @, Nederweert, 29-02-2016, 08:40 (2980 dagen geleden) @ Bapaktua

Wanneer de pc al wat ouder is zou het zo maar kunnen dat je een moederbord hebt waarvan sommige elco's zijn open gebarsten of aan de onderzijde smurrie is uitgelopen. Dit zorgt er dan voor dat de voedingsspanning voor de processor niet meer inorde is.
De processor schakeld zicht dan uit ter beveiliging, maar probeert daarna het toch weer een keertje. Dit maakt met proces ook langzamer.
Kijk eens op je moedebord of er van deze elco's opzitten. Haal ze eruit en vervang deze door gelijkwaardige (let op het moeten elco's zijn met een heel lage ESR).
Bekijk ook je voeding eens of er van deze "ontplofte" elco's onzitten.
Ik heb al meerdere pc's op deze manier weer snel werkend gekregen.

opstart duurt erg lang

door PA2JAN @, Marknesse, 28-02-2016, 15:25 (2980 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door PA2JAN, 28-02-2016, 15:53

Hoi Ruud,


Haal CCleaner eens over, en installeer het.

http://www.piriform.com/ccleaner/download

Je kan dan simpel zien wat je PC allemaal opstart bij het aanzetten.
Lang niet alles is direct nodig, zoals die grote Adobe PDF programma's enzovoort.
Je kan met C Cleaner die opstartfile prima aanpassen.
Misschien staan er een paar niet beslist nodige services je pc bezig te houden.
Hier het verhaal van Menno Schoone, hoe je services uitschakelt:

https://www.schoonepc.nl/optim/bootvis.html

Succes,

Jan

opstart duurt erg lang

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 28-02-2016, 16:14 (2980 dagen geleden) @ PA2JAN

Soundman,
ik heb ook de originele XP software.
Heb ik ook door MS laten testen op geldigheid. Was in orde.
Eens kijken of ik ook voor Upgrades nog in aanmerking kom.
Jan, morgen ga ik verder e.e.a uitzoeken.
Ik zie zelf dat er allerlei I-tunes programma's worden geladen.
Gebruik ik nooit.
Weghalen die ballast !!!
morgen weer verder, in ben nu aan het vechten met TruImage van Acronis.
Ik heb twee licenties gekocht.
Op het W8.1 Notebook werkt alles prima.
Op mijn PC geeft hij na validatie een foutmelding. Dat het programma in gebruik is door een ander.?
ruud exPA0ROJ

opstart duurt erg lang

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-02-2016, 16:44 (2980 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Maurice, 28-02-2016, 16:46

Ruud,

1:Kijk bij instellingen Systeem en verander bv voorrang processen
van Programma's naar systeem of anders om,
2 keuzes.

2:virtueel geheugen, auto instelling activeren.

3: Systeem keuze; "beste prestaties" kiezen.
(wordt al die flauwekul van mooie speeltjes grafische windows schema's uit gezet)

4: controleer systeem prestaties, het laagste cijfer bij hardware geeft aan
welk hardware je pc snelheid bepaald, bv 4,5 bij grafische kaart.

5: Het ratelen bij opstarten is 9 van de 10x ook een update, hele flinke.
Kennelijk lukt die niet en wordt afgebroken telkens.
Updates draaien op de achtergrond en vertragen je PC.
Kijk in historie Updates of dat klopt.

6: je virusscanner staat je hele pc telkens bij opstarten te scannen,
controleer opstart instellingen virusscanner.

7: controleer werkgeheugen capaciteit, mogelijk een deel defect en klooi je nu nog maar met 500MB ipv 2GB bv.
Dan gaat XP verder op de hardeschijf en dat vertraagt enorm.

opstart duurt erg lang

door ruudtx @, Utrecht, 28-02-2016, 19:59 (2980 dagen geleden) @ Maurice

Bij 6 opstartinstelingen virus scanner.

Hoe doe je dat?
Heb ook een xp die de 1e 15 minuten bijna plat ligt door avast, telkens na opstarten.

opstart duurt erg lang

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-02-2016, 21:19 (2980 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-02-2016, 21:32

Harddisk slap, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Wat L.v.H. ook al opperde dus.

Andere mogelijkheden die hierboven verder genoemd worden, zijn eigenlijk pas aan de orde als de schijf (of schijven) goed bevonden zouden worden. Niets is zo ongewenst als allerlei softwaretests en oplossingen loslaten op een machine waarvan de hardware defect is, want dan maximaliseer je de kans op dataverlies en het is hoe dan ook frustrerend vanwege het tijdverlies en het vruchteloos blijven zoeken.

Het handigste is om een volledige SMART test te draaien op alle schijven (kan bijvoorbeeld via het op almico.com te downloaden programma'tje Speedfan) of liever nog de testsoftware van de schijffabrikant van de betreffende schijf draaien.

Afhankelijk van de fabrikant, kan het testprogramma het probleem ook (tijdelijk) verhelpen. Hoe dan ook is het wijs om zo snel mogelijk een backup van de betreffende schijf te maken en/of deze te vervangen.

opstart duurt erg lang

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 29-02-2016, 09:23 (2980 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik heb nu een stappenplan van aanpak gemaakt.
Ga dit probleem systematisch aanpakken.
Wat ik nu ook (pas) opmerk is dat bij het opstarten na het inloggen
mijn iconen op het scherm zeer langzaam stuk voor stuk verschijnen
en "aanklikbaar" zijn.
Ik heb er ongeveer 80 op het scherm staan.
Allemaal programma's die ik vaak gebruik.
Zo'n 20 voor websites (zoals dit Forum) en de rest voor programma's.
Beeld (foto en film/video)en audio bewerking, complete OFFICE pakket
en onze (van mij en mijn vrouw) websites.
Wij hebben allebei heeeel (te)veel hobbies en interesse gebieden.
Ik heb begrepen dat ik die Iconen ook kan onderbrengen in een groep.
Ik zou dan maar 10 groepen hebben op mijn scherm.
Zou dat ook opstart tijd schelen?
ruud

opstart duurt erg lang

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 29-02-2016, 11:53 (2980 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik heb op jullie advies eerst nog wat instellingen gewijzigd.
Het virtueel geheugen was niet geactiveerd.
Dat meteen goed ingesteld.
Ook systeembeheer op Beste Prestaties ingesteld en niet Automatisch.
Ook de grafische instelling van mijn beeldscherm zeer "kaal" ingesteld.
Start nu sneller op.
Nu nog kijken naar diverse test-software.
Maar dat dan maar morgen, ik moet nu weer aan het werk:-D
iedereen bedankt, ruud exPA0ROJ

opstart duurt erg lang

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-02-2016, 11:58 (2980 dagen geleden) @ Bapaktua

Geen virtueel geheugen, dus wisselbestand stond uit? Hoeveel RAM zit er in je computer?

opstart duurt erg lang

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 29-02-2016, 09:45 (2980 dagen geleden) @ Bapaktua

Het is allemaal al genoemd.
Maar ook mijn ervaringen met trage pc's heeft me geleerd dat de meest voorkomende oorzaken zijn:
1. Harde schijf begint op z'n laatste benen te lopen.
Die stopt een keer er helemaal mee, dat is 100% zeker. Alleen de vraag is altijd, wanneer?
2. Back-ups. Als dat ingesteld is dat elke keer bij het opstarten een back-up moeten worden gemaakt.
3. Virus-scanner. Als die ingesteld dat bij het opstarten een volledige schijf- (schijven) controle moet worden uitgevoerd.

2 en 3 vragen veel schijfactiviteit.
Als de pc eenmaal is opgestart blijf die dan traag, of is dat over?
Als dat over is dan wijst dat op 2 en/of 3.
Blijft die traag dan wijst dat op 1, of er draaien te veel processen op de achtergrond. Er moet dan wel veel cache telkens naar de HD worden weggeschreven.
Taakbeheer kan hier meer over zeggen
Dus zoals genoemd ccleaner er over heen.
Hiermee heb ik al menige pc's kunnen oppeppen.
Voor zolang dat duurt. Daarom regelmatig, om de week even laten draaien.

Het lampje van de schijf geeft aan dat er een hoge schijfactiviteit is.
Die moet na een volledige start rustig zo nu en dan knipperen. Ook bij XP.

Veel cvchost-processen actief? Google maar eens op "cvchost" Je leest dan hoe, wat en waarom. En wat je er aan kan doen.

Succes
Han

opstart duurt erg lang

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 01-03-2016, 12:48 (2979 dagen geleden) @ Bapaktua

Andere HD loshalen geeft geen verbetering.
Virtueel geheugen vergroten tot maximum versneld het systeem.
Wanneer ik in het systeem een aantal grafische instelling versoberd geeft dat ook iets verbetering.
Virussen zitten er niet in, PC losgekoppeld van het net en McAfee uitgeschakeld.
Nog steeds een traagheids probleem.
Speedfan geinstalleerd en de diverse test uitgevoerd.
Alles spic en span.
Het enige (misschien d eoorzaak?) is dat er 1 rood symbool is bij de omschrijving:
Current Pending Sector count. Bij checkdisk komt er niets te voorschijn.
Aangeraden wordt om een "foute" sector te verschuiven naar een andere plek op mijn HD.
Hoe doe ik dat?
Of moet ik een complete Back-up maken en daarna de schijf te formateren?
of toch maar een nieuwe HD kopen??
Ik zag trouwens dat mijn XP Prof. van 2002 is :-D :-D
tot zover, ruud

opstart duurt erg lang

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-03-2016, 20:31 (2978 dagen geleden) @ Bapaktua

Die pending sector is inderdaad een teken aan de wand. Als je die sector beschrijft zal de harddisk hem als het goed is zelf realloceren. Er is altijd een kansje dat dat de enige defecte sector is en dat hij na die reallocatie ook weer snel is, maar ik beschouw zulke schijven dan niet meer als betrouwbaar. Als je goede backups hebt kun je er echter wel gewoon op doorwerken tot hij het echt begeeft (tussen dagen en jaren afhankelijk van wat er precies mee mis is).

De beste manier om te realloceren en eventuele andere fouten te vinden, is meestal om de testsoftware van de schijffabrikant zelf te draaien. Om welk merk gaat het? Voor de meeste merken staat de software op een diagnose-verzamel-CD zoals de UBCD: http://www.ultimatebootcd.com/download.html

opstart duurt erg lang

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 02-03-2016, 10:20 (2978 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik kies toch maar erst voor een nieuwe HD.
Ik denk aan een 1 TB van WD. SATA 7200 RPM
Twijfel alleen nog over de Blue of Black uitvoering.
Eens kijken wat de winkel op de hoek heeft.
ruud

opstart duurt erg lang

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-03-2016, 12:31 (2978 dagen geleden) @ Bapaktua

Bij blue moet je uitkijken dat je geen 5400rpm krijgt, die zijn te traag om als systeemschijf te dienen. Je kunt ook 1TB voor de opslag en een losse 128GB SSD voor het systeem kiezen.

Overigens zou je nog iets van een laatste backup willen maken dan kan de reparatie/testsoftware alsnog handig zijn om te draaien om te voorkomen dat die backup blijft hangen.

opstart duurt erg lang

door Marotick ⌂ @, Huizen, 02-03-2016, 12:51 (2978 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik zou dan ook maar meteen een nieuw mobootje kopen met een leuke processor.
Goed het kost wat maar dan ben je meteen van een hoop gezeur af.
Je kan het beter meteen goed aanpakken.
Het lastigst is het besturingssysteem. Windows 10 kan je er gratis opkrijgen met een subtiel trucje dat ik hier niet zal publiceren. Maar wil je het weten stuur me dan een mailtje.

Jack Marotick

opstart duurt erg lang

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 02-03-2016, 17:18 (2977 dagen geleden) @ Bapaktua

Ja, dat moet dus een black worden.
De winkel "op de hoek" had geen WD 1T black meer in voorraad.
En ook de leverancier had niets meer staan.
Alleen rode (NAS) en purple (duur).
Komt misschien een nieuw model uit??
Ik wil black omdat je dan 5 jaar (beperkte ?) garantie krijgt.
Van de week nog maar eens verder kijken, en regelmatig de
gekochte Acronis True Image 2015 gebruiken.
De andere Samsung HD751LJ (zelfde leeftijd) werkt nog prima.
Speedfan vindt alles OK.
ruud exPA0ROJ
NB, ik kon ook geen "oude" black 500GB vinden, alles is op.

opstart duurt erg lang

door Ed van der Weele † @, Zeist, 02-03-2016, 17:28 (2977 dagen geleden) @ Bapaktua

Bij Informatique en bij Alternate is de WD Black nog in voorraad.
Vandaag besteld, morgen in huis.

opstart duurt erg lang-de afloop

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 01-04-2016, 09:15 (2948 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik heb gisteren mijn nieuw gekochte WD 1TB Black in mijn PC gezet.
Daarna de oude "gekloond" naar de nieuwe HD.
Dus mijn 2e SATA drive (E:) er uit halen en dan de nieuwe HD op die plaats.
En dan klonen.
Was nog even lastig, daar ik ruimte overhad op de nieuwe HD wilde ik een 3e Partition op die HD maken. Ik kon mijn Partition Magic niet meer vinden en heb toen gebruik gemaakt van de mogelijkheden die Acronis True Image bied.
Na even wat uit geprobeerd te hebben heb ik nu drie Partitions op die HD staan.
De "oude" C: en D: partitions die ik allebei nu met 50 GB heb vergroot en een nieuwe F: partition van een paar honderd GB.
De "foute" HD verwijderd en mijn E: drive weer terug op z'n oude plaats.
Het systeem start nu weer snel op en Speedfan vindt ook geen "foute" sectoren meer.
Dus uiteindelijk voor zo'n 80 euro weer een goede toekomst voor mijn XP systeem.:-D :-D
Iedereen bedankt voor hun op- en aanmerkingen en tips.
Ik heb alles genoteerd voor een mogelijke "volgende" keer.
ruud exPA0ROJ

powered by my little forum