Probleem met comunicatie via klasieke centronics poort (Computertechniek)

door Eleen @, Deurne (BE), 27-02-2016, 16:26 (2980 dagen geleden)
Gewijzigd door Eleen, 27-02-2016, 16:29

Een hobbyclub heeft mijn hulp gevraagd.
Na de vervanging van een defecte (stokoude) PC door een wat recenter exemplaar op een flink uit de kluiten gewassen modelbaan zijn er problemen met communicatie vanaf de printerpoort (LPT1) op de nieuwe pc naar de hardware van de modelbaan.

Uitgaande commando's bestaan steeds uit een woord van 16 bits, zodat steeds twee 8 bit woorden worden verstuurd. Wanneer een comando wordt verstuurd, waarvan de eerts bite 0D (asc 13) is, loopt het mis! Voor dat de tweede bite wordt verzonden, stuurt de pc een woord 0A (asc 10), waarna pas het tweede deel van het eigenlijke commando wordt verstuurd. Met de oude pc was dit probleem er blijkbaar niet.

Wanneer we het prtocol van een printer poort bekijken is het echter logisch dat telkens een cariage return (Hex 0D of asc 13) wordt gestuurd, deze direct gevolgd wordt door een linefeed (hex 0A of asc 10).

Hoe kan het automatisch versturen van dit linefeed commando worden uitgeschakeld?

MVG,

Eleen

Probleem met comunicatie via klasieke centronics poort

door Mans Veldman @, Leidschendam, 27-02-2016, 16:49 (2980 dagen geleden) @ Eleen
Gewijzigd door Mans Veldman, 27-02-2016, 16:56

Het is jaren geleden dat ik interfaces heb gemaakt voor parallelpoort. Wat ik nog kan herinneren is dat er met introductie van de 80386 processor ook meerdere modes kwamen om printerpoort (LPT) te sturen. De "ouderwetse" Centronics interface kwam overeen met SPP mode. Twee nieuwe modes ECP en EPP hadden meer intelligentie en konden met hogere snelheden werken. Je kon in de BIOS van de PC instellen in welke mode LPT1 moest werken. SPP heeft in principe geen mogelijkheden voor bi-directionele communicatie, er kunnen alleen wat statusregisters uitgelezen worden. Met ECP/EPP is veel meer mogelijk. Interfacing met de verschillende modes is wezenlijk anders.

Probeer eens in de BIOS de verschillende LPT modes, misschien dat daar de oplossing ligt.

Ik vond nog wat info op internet: http://hw-server.com/parallel-port-lpt-ieee-1284#spp

Probleem met comunicatie via klasieke centronics poort

door Eleen @, Deurne (BE), 28-02-2016, 13:39 (2980 dagen geleden) @ Mans Veldman

Probeer eens in de BIOS de verschillende LPT modes, misschien dat daar de oplossing ligt.

Ik heb deze voormiddag de diverse mogelijkheden in het BIOS geprobeerd, echter geen oplossing voor het probleem gevonden.

MVG,
Eleen

Probleem met comunicatie via klasieke centronics poort

door HM @, Hilversum, 28-02-2016, 17:33 (2979 dagen geleden) @ Eleen

Een Centronics poort zal nooit na een databyte een extra byte invoegen.
Het lijkt er op dat er een printer driver is geinstalleerd die dat doet.

Bijvoorbeeld in terminal programma's kun je instellen dat na een Cr automatisch een Lf wordt gestuurd.

Zorg ervoor dat in Windows er geen driver of printerspooler oid is geinstalleerd.

Hoe wordt de data uit jouw programma verstuurd ? direct naar een printerpoort ( 03e8/02e8 als ik me goed herinner ) of via een windows omzetting van bijv. serieel naar parallel oid.

powered by my little forum