Reparatie tektronixscoop 475 (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 03-03-2016, 20:11 (2948 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 03-03-2016, 20:41

Hallo Forum lezers,

Op de NVHR technische dagen heb ik van een NVHR-lid een scoop meegenomen naar huis om te repareren. De bedoeling was dat deze scoop voor de reparatiedagen gebruikt kon worden. Een schenking dus.

Dit is de Tektronix 475 ook wel het “werkpaard “ genoemd.

[image]

De scoop had geen horizontale afbuiging meer.
Mijn werkwijze is altijd eerst goed kijken wat de scoop nog wel doet.

Je zag bij het veranderen van de tijdbasis dat de spot die in het midden van de buis stond bij lage snelheden knipperde. Dus de terugslag onderdrukking werkte.

De horizontale positie regelaar had geen enkele invloed op de spot.

In eerste instantie zou je dan denken aan de horizontale versterker waarmee de afbuigplaten aangestuurd worden.


[image]

Op het schema zitten deze schakelingen achter de transistoren Q1024 en Q1134. Ik heb daarvan geen copie gemaakt maar dit is een redelijke complexe schakeling met allemaal DC gekoppelde transistoren (totaal 16 stuks).

Op het punt waar de zaagtand binnen zou moeten komen stond geen signaal . Dit zou volgens het schema wel moeten. Ging je meten op het circuit dat de zaagtand moest maken dan stond op alle testpunten de goede signalen.

Als ik de scoop instelde op X-Y gebruik en een signaal aansloot op de X-as ingang dan was er wel horizontale afbuiging. Dus het versterker circuit na de transistoren Q1024 en Q1134 voor de horizontale afbuigplaten was goed.

Er bleef dus eigenlijk niet veel over waar de fout moest zitten.
Uiteindelijk na wat metingen met een ohmmeter ontdekte ik dat gemeten over de dioden CR1121 en CR1122 , met de 10* MAG schakelaar op *10 , een volledige sluiting naar aarde gemeten werd. Volgens het schema kon dit absoluut niet.

Uiteindelijk bleek de oorzaak een slordige soldeer verbinding van C1107 welke een uitloper had naar aarde.

[image]


Deze slechte soldeerverbinding zal er al van af het begin ingezeten hebben zonder contact gemaakt te hebben. En nu was het zover en de scoop werkte niet meer.

Na het stukje tin verwijderd te hebben werkte alles weer perfect.

Het is een prachtig apparaat zie onderstaande foto’s. Alle transistoren staan in voetjes ideaal voor de service.


[image]

[image]


Met vriendelijke groet,

Loek

Reparatie tektronixscoop 475

door Ed van der Weele † @, Zeist, 03-03-2016, 20:30 (2948 dagen geleden) @ loek

Weer een mooi verslag en prachtige foto's.

Alleen dit:

Alle transistoren staan in voetjes ideaal voor de service.

Ik kreeg een Tek 465 en bij het aansluiten merkte ik dat hij het niet meer deed.
De oorzaak was juist de transistoren in die voetjes; er lagen 3 transistoren los op de bodem van de kast.
Nadat ik ze weer had ingestoken werkte de scoop weer zoals het hoort.

Hoe de transistoren waren losgeraakt is onbekend.
Hij had een aantal jaren bij een hobbyist gestaan die met de hobby was gestopt, en volgens hem had de scoop altijd gewerkt.

Reparatie tektronixscoop 475

door loek @, Exloo (Drenthe), 03-03-2016, 20:38 (2948 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed,

Ik heb in mijn werkzaam verleden veel Tektronix scopes gerepareerd. Mijn ervaring met de voetjes is daarbij altijd positief geweest. Eigenlijk nooit slechte contactmaking gehad.

Er zit rondom de contactgaatjes een soort kunststof dat zorgt voor goede contact druk. Er zomaar uitvallen dan kan haast niet maar je weet natuurlijk nooit wat de geschiedenis van jouw scoop is.

Met vriendelijke groet,

Loek

Reparatie tektronixscoop 475

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 04-03-2016, 12:03 (2947 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Hugo Sneyers, 04-03-2016, 12:04

Hallo Loek,

Eigenaardig toch dat zo een slordige soldering soms jaren goed kan gaan en dan plots sluiting veroorzaakt.
Toevallig vorige week net hetzelfde mee gemaakt, een Luxman R800 tuner/versterker waarvan de eindtransistoren van het linker kanaal in sluiting lagen, oorzaak was ook een klodder soldeersel die blijkbaar jaren voor geen probleem zorgde maar plots toch wel:

[image]

Veel plezier met die mooie scoop !

Groeten .... Hugo Sneyers

Reparatie tektronixscoop 475

door verbeek @, Zutphen, 04-03-2016, 21:32 (2947 dagen geleden) @ loek

Knap gevonden Loek, dit soort storingen. Zeer scherpe foto's, overigens, prima!
Maar is dit niet een slechte soldering na een reparatie; de soldeerdruppels liggen nog op de print onder de aangewezen weerstand?

Gr. Paul

Reparatie tektronixscoop 475

door Wim Stuiver ⌂ @, Havelte, 06-03-2016, 09:44 (2945 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Wim Stuiver, 06-03-2016, 09:54

Loek,

Een erg interessante beschrijving.

Meer dan 40 jaar geleden heb ik diverse jaren op de testafdeling bij Tektronix-Heerenveen gewerkt waar we als technici de 465 en 475 moesten controleren op storingen en daarna volgens specificaties moesten afregelen. We hadden hier uitgebreide handboeken/manuals voor.

Zodra voor het eerst de 465 of 475 op de test/afregel werkbank stond voerden we een uitgebreide visuele inspectie van de gedrukte bedradingen uit.

We gebruikten daarvoor een aanwijzer die voorzien was van een houten handvat met een schuine punt aan het eind. Hiermee kon je soldeerresten mee wegwippen.

Een ander gebruiksvoorwerp met het zelfde doel was een chroomachtig hulpstuk met een in lengte verstelbare punt. Deze had een draagclipje die in het vestzakje van je witte werkjas kon doen.

Na afregeling gingen de scopen enkele dagen in cycling-rooms waarin de temperatuur wisselde tussen tropisch en vrieskou. Slechte halfgeleiders begaven het vaak. Daarna opnieuw herstellen en bijregelen op specificaties.

mvg

Wim

[image]

Reparatie tektronixscoop 475

door loek @, Exloo (Drenthe), 06-03-2016, 11:15 (2945 dagen geleden) @ Wim Stuiver

Hallo Wim,

Wat leuk om jou verhaal te Lezen. Bij PTT/KPN waren veel meetapparaten van Tektronix in gebruik. Ondanks dat bekend was dat Tektronix een goede reparatie afdeling had in Hoogeveen, werden toch alle meetapparaten in eigen beheer hersteld. Alleen de onderdelen werden besteld bij Tektronix, ja dat ging toen zo!


Met vriendelijke groet,

Loek

Afregelplek Tester Tektronix Scopen

door Wim Stuiver ⌂ @, Havelte, 06-03-2016, 20:57 (2945 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Wim Stuiver, 06-03-2016, 21:01

Dag Loek,

Ik vond nog een paar zwart/wit foto's (1974) waar ik bezig ben met het afregelen van een Tektronix oscilloscoop.

Als je de foto's bekijkt krijg je een idee wat voor test- en afregelapparatuur ons ter beschikking stond.

Veel kijkplezier

mvg

Wim

[image]
[image]

Afregelplek Tester Tektronix Scopen

door soundman2 @, Wouw, 06-03-2016, 21:33 (2945 dagen geleden) @ Wim Stuiver

Dag Loek,

Ik vond nog een paar zwart/wit foto's (1974) waar ik bezig ben met het afregelen van een Tektronix oscilloscoop.

Als je de foto's bekijkt krijg je een idee wat voor test- en afregelapparatuur ons ter beschikking stond.

Veel kijkplezier

mvg

Wim

[image]
[image]

En een AG9016 voor de sfeerverhoging

Soundman2

Afregelplek Tester Tektronix Scopen

door GUUZ @, Assen, 05-12-2017, 10:58 (2306 dagen geleden) @ soundman2

Leuke foto's Wim. Typisch mid jaren 1970's. Ook je kapsel!

Ik heb net een Tektronix 475A op Marktplaats aangeschaft in werkende conditie.
Ik heb inmiddels ook de Operating & Service Manual gedownload.
Zijn er nog dingen, waarop ik moet letten, zoals

1) Hoe het beste de contacten van schakelaars schoon te maken? met IPA?
2) Is het idd nodig de transistoren allemaal even uit de voetjes te halen (slechte kontakten) of juist niet? Idem IC's?
3) De elko's in de diverse voedingen laten zitten, of toch alles maar preventief vervangen (ik ben bang dat ik er dan slechtere kwaliteit in zet, dan de oorspronkelijke). Mijn Yamaha M2 (1982) heb ik al helemaal moeten reviseren, maar misschien gebruikte TEK beter spul.
4) Idem voor tantaaljes (als die er tenminste in zitten?).
5) Zijn er bewezen zwakke plekken in deze scoop, die aangepakt moeten worden (misschien preventief)?

Mijn meest moderne scoop tot nu toe, is een DYNAMCO (Scotland),late 1960's, waar nog nuvistors in zitten.
Ik heb hem ooit (1992) in de Dump gekocht, maar hij heeft tot nu toe eigenlijk altijd probleemloos gewerkt. Hij lijkt een beetje op de Tektronix 475A maar heeft natuurlijk veel mindere spec's.

Groeten,

Mart (enkel een hobbyist).

[image]

powered by my little forum