LibreOffice (Computertechniek)

door son111 @, Lage Mierde, 25-03-2016, 07:25 (2926 dagen geleden)

Beste mensen,
Deze week n nieuwe laptop gekocht met Ssd schijf, wat n snelheid. Ik heb het gratis programma LibreOffice gedownload omdat ik daar op n ander computer goede ervaringen mee had.
Het probleem nu is als volgt: Wanneer iemand mij een word bestand stuurt,bijvoorbeeld in de bijlage van een e-mail, dan verschijnt er een venster met de vraag om Microsoft Office te installeren. Het lukt mij niet om zo'n word bestand te openen met LibreOffice.
Mijn vraag: Is het mogelijk om LibreOffice als standaard tekstverwerker in te stellen en hoe doe ik dat?
Groeten
Rinus van Son

LibreOffice

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-03-2016, 12:30 (2926 dagen geleden) @ son111

Waar het precies zit hangt af van je Windowsversie, maar de simpelste manier is om MS Office (proefversie of loader) te de-installeren.

LibreOffice

door Henk Br. @, Hellendoorn, 25-03-2016, 18:58 (2926 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Klopt helemaal Maarten dat heb ik ook gehad er stond een soort van proefversie op van MS Office en dat gaf bij mij ook de bonje.
Die heb ik eraf gegooid en toen kon ik de word bestanden gewoon openen met LibreOffice.
Fijne Pasen allemaal.

Gr. Henk

LibreOffice

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 25-03-2016, 13:48 (2926 dagen geleden) @ son111

Als het een nieuwe laptop betreft neem ik aan dat Windows 10 is geïnstalleerd.
Nu ben op een paar jaar oud netboekje ook hiermee aan het stoeien.
Deze gebruik in om vanalles te proberen.
Windows 10 er op gezet.
En ook LibreOffice Versie 5.0.4.2

Op een Vista-pc een Word-bestandje gemaakt (Office 2000).
Opgeslagen op een usb-stick.
Die aangesloten op dat netboekje.
Na klikken op dat bestandje wordt dat zonder probleem geopend in LibreOffice Writer.

Op dat nerboekje staat niets van Microsoft Office, van welke versie dan ook.

Maak eens een doc bestandje aan in Writer en ga daarmee wat stoeien.
Opslaan, sluiten, openen

Een jpg-bestand, toevallig ook op die stick, wordt meteen geopend in Draw.

Het kan dus wel!

Succes,
Han

LibreOffice

door son111 @, Lage Mierde, 25-03-2016, 13:57 (2926 dagen geleden) @ Verdicom

Beste Han,

Bedankt, ik ga wat in die richting werken. Mijn laptop is een nieuwe Lenovo en werkt met Windows 10.

De afgelopen maanden heb ik regelmatig met een Apple van een vriend gewerkt. Die computer opende alle binnenkomende wordbestanden gewoon vanzelf met LibreOffice. Met mijn nieuwe laptop is het nog niet gelukt.

gr

rinus

LibreOffice

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 25-03-2016, 14:20 (2926 dagen geleden) @ Verdicom

Nog even een aanvulling.
Ik heb op een laptop met Windows 10 en Office 2013
een docx-bestandje gemaakt.
En dat via die usb-stick weer geopend in LibreOffice op genoemd netboekje.
En dat ging goed.
Evenzo een pdf, al doet die dat weer in Draw.

Nou heb ik LibreOffice geïnstalleerd vanaf een CD die zat bij een Computerblad.
Kan het zijn dat tijdens het downloaden een bitje is omgevallen?
Heb ik al eens meegemaakt

LibreOffice

door son111 @, Lage Mierde, 25-03-2016, 15:01 (2926 dagen geleden) @ Verdicom

Nee dat geloof ik niet. Ik heb LibreOffice gedownload vanaf internet en geinstalleerd. Ik maak er prima documenten mee en ook spreadsheets en presentaties werken goed. En ik kan alles opslaan als een officedocument. Het probleem zit bij het binnenkrijgen van bijv een word document van iemand als bijlage van een email. Dan wordt dat bestand niet geopend en ik word dringend verzocht om Microsoft Office te installeren.
gr rinus

LibreOffice

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-03-2016, 20:26 (2926 dagen geleden) @ son111
Gewijzigd door Maarten Bakker, 25-03-2016, 20:29

Zoals gezegd: de vraag om office te installeren (eigenlijk afinstalleren) komt van een soort proefversie. Die is te verwijderen via het configuratiescherm (<windows-r> control <enter>) en dan programma's, of via het appoverzicht bij instellingen.

Dat is vrij drastisch maar werkt uitstekend. De "officiele" oplossing is om ergens in Windows aan te geven in welke app je de betreffende bestanden wilt openen, maar dat is meer gedoe en weet ik zo niet uit mijn hoofd. Kan zijn dat het ook nog steeds in het configuratiescherm zit, maar ik heb op het moment geen helse machine onder handbereik om dat op te zoeken.

LibreOffice

door Piet Couttouw @, Vlamertinge (België), 25-03-2016, 16:27 (2926 dagen geleden) @ son111

Voor Windows 10, vorige versies zijn gelijkaardig.
Dit kan door in Windows het configuratiescherm te openen. (Rechtsklikken op het Windowslogo in de linkerbeneden hoek).
In het configuratiescherm kies je voor "Standaardprogramma's". Hier kan je kiezen welk programma geopend moet worden bij een bepaald bestand.

LibreOffice

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 26-03-2016, 09:39 (2925 dagen geleden) @ Piet Couttouw

Ja Piet, die koppelingsmogelijkheden ken ik natuurlijk ook.
Maar bij mij gaat dat anders.
Op dit moment staan er drie schermen voor mijn neus.
Eén met Vista. Waarop ik dit zit te tikken.
Twee met Windows 10. Daarop kan ik gelijkertijd eea uitproberen om te kijken of er verschillen zijn. En die kom ik soms wel tegen.
In beide gevallen gaat het om Windows 10 Home
Versie 1511
Build van het besturingssysteem 10586.164
Het enige belangrijke verschil is:
De ene is 32-bits, de andere 64-bits.

Bestandsrypen te koppelen kan hier niet via het Configuratiescherm.
Daar kom ik de optie Standaardprogramma's niet tegen.

Ik moet dat doen via Instellingen. Dat is toch ook een onderdeel van de Configuratie zou je zeggen. Nou blijkbaar niet. Bij mij dan.

In instellingen kies ik Systeem
Dan Standaard-apps
Dat geeft onderin 3 mogelijkheden:
1. Standaard-apps per bestandstype kiezen
3. Standaardapp instellen door app

1.
Bij .doc zegt hij Microsoft Word 97-2003 document
Bij .docm en .docx alleen Microsoft Word document
Wel bij alle drie het icoon van LibreOffice Writer, echter zonder omschrijving.
Iets wat die in andere gevallen soms wel doet.

3.
Hier verschijnt een lijst van Uw standaardprogramma's indelen.
Waaronder LibreOffice 5.0
Klikken daarop geeft: Dit programma wordt voor 86 van de 104 geschikte bestanstypen gebruikt.
Kies dan Selecteren ....

.doc .docm en .docx zijn aangevinkt. De omschrijving is hetzelfde als bij 1.
Echter een Onbekende toepassing
Terwijl bij .odt juist wel geeft LibreOffice Writer

Gisteren kwam ik nog een derde mogelijkheid tegen. Alleen kan ik die nu niet direct meer terugvinden. Dus uit m'n hoofd:
Ook een lijst met bestandstypen.
Voor onze drie hier ook Onbekende toepassing
Maar nu met knop met Kies app (of zo iets)
Daarop geklikt verschijnt oa een met de tekst LibreOffice Writer bewaren
Doe je dat, verandert er niks. Alles blijft zoals het was.

Ach, het werkt allemaal wel. Toch blijft er nog eea wat minder duidelijk.
We wachten maar op een volgende Servicepack. Wie weet.

Groet,
Han

LibreOffice

door son111 @, Lage Mierde, 26-03-2016, 11:15 (2925 dagen geleden) @ Verdicom

Ben een uurtje aan het proberen geweest met als resultaat:

Rechtsklikken op windows, zoals Piet voorstelt, geeft geen standaardinstellingen te zien. Wel een hele rits andere.

De methode van Han brengt mij iets verder. Als ik werk volgens "3" dan kies ik voor LibreOffice. Een heleboel vinkjes staan er al. Vervolgens opslaan. Je zou dan zeggen dat LibreOffice nu als standaard wordt gebruikt om een binnenkomend bestand te openen. Nee dus...ik word gewoon weer verzocht om Microsoft Office te installeren.

Dit maakt mij een tikje chagrijnig. Moet je dan echt een nerd zijn om de juiste instellingen te vinden?

Het zal er wel van komen dat ik Microsoft Office moet installeren, omdat er al een flinke reeks met mails + bijlagen zijn binnengekomen, die ik moet beoordelen.

Bedankt zover voor het meedenken.

groeten

Rinus van Son

LibreOffice

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-03-2016, 12:11 (2925 dagen geleden) @ son111

Je hebt alles geprobeerd, behalve MS Office juist dé-installeren. Of heb je dat wel geprobeerd maar kon dat niet? Of heb ik je melding daarvan over het hoofd gezien?

LibreOffice

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-03-2016, 12:27 (2925 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zo'n soort ruzie met Windows 10 had een kennis van me laatst ook.
Hij wilde tv kijken op zijn laptop door het signaal uit zijn satellietontvanger te streamen. Op mijn pc met Windows 7 werkt dat feilloos, VLC start op en je hebt tv.
Bij mijn kennis kwam elke keer een of ander programma voor betaalde muziek via internet in plaats van VLC.
Het ongewenste programma was met Windows 10 niet te de-installeren. Dat lukte wel met CCleaner http://www.piriform.com/ccleaner
Daarna startte VLC netjes op als hij een tv-programma naar zijn laptop wilde streamen.

LibreOffice

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 26-03-2016, 12:20 (2925 dagen geleden) @ son111

Rinus, ik snap het ook niet.
Wat je nog kan doen is een Word viewer downloaden.
Kijk op
https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/891090#/nl-nl/kb/891090
Die is in eerste instantie bedoeld voor .doc
Gaat het echter om .docx bestanden dan staat er nog een aanvullende mogelijkheid op die pagina.

Er wordt hier niet gesproken over Windows 10.
Ze zeggen wel dat het gaat met Windows 7. Dan moet het ook gaan met 10
Office 2003 werkt namelijk wel met Windows 10.

Omdat ik hier die melding niet kan reproduceren is het moeilijk een pasklare oplossing te geven.

Succes,
Han

LibreOffice

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-03-2016, 12:33 (2925 dagen geleden) @ Verdicom

De kans lijkt me groot dat Wordviewer ook met docx werkt, en zo niet zou je de combinatie Wordviewer en Fileformatconverters kunnen proberen.

Hoe dan ook lijkt me dat niet nodig, het moet gewoon met LibreOffice aan de praat te krijgen zijn. Zelfs onder Windows 10.

LibreOffice

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 26-03-2016, 13:08 (2925 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Lijkt mij toch ook.
Vooral omdat hier het zonder probleem gaat op twee pc's met Windows 10 en LibreOffice 5.0
Ik kan nog maar één ding bedenken.

Rinus, hoe probeer je dat Word-bestand te openen?
1. Door te klikken op dat bestand. Dat wel vanuit de mail al is opgeslagen, neem ik aan.
2. Of door eerst LibreOffice Writer te starten en vanuit daar dat bestand te openen.
In het eerste geval kan ik ik me die melding wel enigszins voorstellen.
Zeker als er nog resten van MS Office op de pc staan.
Ook wanneer je de bijlage rechtstreeks in het mailbericht wilt openen
Wat Maarten zegt: deïnstalleren en/of Ccleaner gebruiken helpt mogelijk.

In het tweede geval dwing je Writer het te openen.

Meer dan wat mogelijkheden opperen kan ik op afstand niet.
Mijn motto is al vanaf de DOS-tijd: Laat je nooit ringeloren door een computer.
Dat ding moet doen wat ik wil, niet andersom!

Groet,
Han

LibreOffice

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 26-03-2016, 13:43 (2925 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Toch maar gegoogled op:
kan word bestand niet openen in LibreOffice

Daar kwamen een aantal hits op.
Op een van die sites (OpenOffice Forum)wordt dit probleem ook genoemd.
Met precies dezelfde melding!

Op deze site genoemde remedie:
Wanneer je een document bijlage in OOo wilt bewerken dan moet het eerst opgeslagen worden.

LibreOffice is gebaseerd op OpenOffice.org (zie Help in LibreOffice -> Info over LibreOffice

Misschien heb je hier wat aan

Groet,
Han

hoera leve mijn zoon

door son111 @, Lage Mierde, 26-03-2016, 15:14 (2925 dagen geleden) @ Verdicom

Beste mensen,
Terwijl ik nog wat zat na te mopperen kwam mijn zoon, vers terug van wintersport. Ik vertelde na enige tijd mijn probleem. Vervolgens rommelde hij wat aan mijn computer et Voila het werkt....... En hij is niet eens een nerd!

Wat heeft hij gedaan?:

- Downloaden van de Word bijlage bij een verse e-mail. De gehate melding omtrent het installeren van Microsoft Office werd genegeerd.
- Verkenner werd geopend en hij klikte op "downloads"
- Hij selecteerde in de rij het zojuist gedownloade bestand
- Vervolgens klikken op "openen met"
- het volgende scherm gaf slechts twee keuzes: "Openen met Microsoft Office" en "kies een andere app".
- kiezen voor de tweede mogelijkheid (dus de andere app)
- Het volgende scherm gaf o.a. LibreOffice als keuzemogelijkheid.
- LibreOffice werd gekozen en het hokje "deze app altijd gebruiken voor openen van docx bestanden" werd aangevinkt. En vervolgens OK.

Na deze handeling opent en verwerkt LibreOffice alle binnenkomende Word documenten.

Hoe simpel kan het zijn?

Nogmaals bedankt voor het meedenken en voor de adviezen.

groeten

Rinus van Son

hoera leve mijn zoon

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 26-03-2016, 19:34 (2925 dagen geleden) @ son111

Heel mooi dat het is opgelost, Rinus.
Het geeft wel aan dat een een bijlage van een e-mail eerst moet worden opgeslagen.
Maar ook dat met Openen met ... meer mogelijkheden biedt, als die er ook zijn,
Als er maar één mogelijkheid is verschijnt die optie niet. Dan alleen Openen
Ook niet als van te voren al is aangevinkt dat een bepaald bestand met een specifiek programma moet worden geopend.
Maar dat gebeurt niet konsekwent, dat is wel duidelijk.

Ik heb het met een aantal bestandstypen geprobeerd, maar nergens verschijnt de optie Openen met ...
Blijkbaar zijn die allemaal al 'gekoppeld'.

Hoe dan ook, bij jou werkt het weer.
En, wij hebben er, allemaal, weer wat van geleerd!:)

Groet,
Han

hoera leve mijn zoon

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-03-2016, 20:47 (2925 dagen geleden) @ Verdicom

Openen met (vanuit de verkenner) krijg je (in oudere windowsversies in elk geval) altijd te zien als je tijdens het rechtsklikken de shift-toets ingedrukt houdt.

hoera leve mijn zoon

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 27-03-2016, 09:17 (2924 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maar ook weer niet konsekwent.
De optie Openen met ... verschijnt in Vista wel als het bestandstype daar bekend is. Zoals .doc .jpg .pdf enz.
Je krijgt dan een lijstje met mogelijkheden. Ook als is zo'n bestand al gekoppeld. Wat in de Verkenner al te zien is en daar ook wordt aangegeven.

Is het type niet bekend, zoals hier bv .docx .sav dan verschijnt de optie juist niet.
Alleen Openen en klik je daarop dan verschijnt vervolgens wel een keuzelijst waarmee dat je dat misschien zou willen doen.
Maar een correcte mogelijkheid zit er niet bij.

hoera leve mijn zoon

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-03-2016, 15:27 (2924 dagen geleden) @ Verdicom

Da's een goeie. Bij XP is het met de shift ingedrukt in mijn herinnering juist wel consequent. Bij 7 waar ik nu achter zit lijkt hij altijd 'openen met' als optie te geven ongeacht de shift toets. Ik zal het de komende tijd eens bij verschillende windowsversies proberen.

powered by my little forum