Disk drive (Computertechniek)

door son111 @, Lage Mierde, 06-04-2016, 07:49 (2913 dagen geleden)

Beste mensen,
Vorige week plaatste ik op het forum mijn probleem met het openen van wordbestanden met LibreOffice ipv met Microsoft Office. Dat probleem is opgelost.
Nu het volgende: Ik wil een DVD met daarop een manual op mijn notebook afspelen ( een Lenovo Ideapad met Windows 10). De schuif van de diskdrive zit rechts. Ik ben echter gewend op mijn oude PC om een knopje naast de schuif in te drukken, de schuif opent en hups schijfje erin en karren maar.
Er zit hier echter geen knopje naast de schuif. Ik ben al zo ver dat ik ontdekt heb dat alles werkt door het openen van de Mediaplayer. Dat heb ik geprobeerd, maar kom niet verder.
Wie helpt mij?

groeten

Rinus

Disk drive

door henkk56 @, 06-04-2016, 09:59 (2913 dagen geleden) @ son111

Ik had er eens een met een ongemotoriseerde schuif,als je de schuif indrukte
kwam hij iets naar buiten en kon je 'm verder uittrekken.(Supergoedkoop.)

Henk

Disk drive

door soundman2 @, Wouw, 06-04-2016, 10:28 (2913 dagen geleden) @ henkk56

Ik had er eens een met een ongemotoriseerde schuif,als je de schuif indrukte
kwam hij iets naar buiten en kon je 'm verder uittrekken.(Supergoedkoop.)

Henk

Komt meer voor. Ik heb een DELL Inspiron15, die heeft een releaseknopje, maar uit en inschuiven moet met de hand. Zit gewoon een oud ballpoint mechaniekje in denk ik:-D
Soundman2

Disk drive

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-04-2016, 10:41 (2913 dagen geleden) @ son111
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-04-2016, 10:43

Beste mensen,
Vorige week plaatste ik op het forum mijn probleem met het openen van wordbestanden met LibreOffice ipv met Microsoft Office. Dat probleem is opgelost.
Nu het volgende: Ik wil een DVD met daarop een manual op mijn notebook afspelen ( een Lenovo Ideapad met Windows 10). De schuif van de diskdrive zit rechts. Ik ben echter gewend op mijn oude PC om een knopje naast de schuif in te drukken, de schuif opent en hups schijfje erin en karren maar.
Er zit hier echter geen knopje naast de schuif. Ik ben al zo ver dat ik ontdekt heb dat alles werkt door het openen van de Mediaplayer. Dat heb ik geprobeerd, maar kom niet verder.
Wie helpt mij?

Eject werkt kennelijk in de mediaspeler of hoort in elk geval te werken? Dan kun je uitsluiten dat het alleen handmatig zou gaan. Ik verwacht een knopje voorop of een toets of toetscombinatie op het toetsenbord.

Om welk type laptop gaat het precies?

Disk drive

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 06-04-2016, 12:14 (2913 dagen geleden) @ son111

Ach Rinus, dat komt vaker voor.
Zo heb ik hier staan een Packard Bell desktop. Net een jaar oud.
Ook met Windows 10.
Daar zit dan wel een knopje op.
Alleen die doet het meestal niet (meer). In het begin nog wel.

Nu ga ik via "Deze pc" naar het Dvd-rw-station.
Met de rechter muisknop ingedrukt er op klikken.
Kies in het menu "uitwerpen"
Dan gaat die alsnog open.

Met de linker muisknop er op klikken meldt die: "Een schijf plaatsen"
en gaat vervolgens ook open

Vroeger zou ik de kast open hebben gemaakt.
Daar heb ik nu geen zin meer in.

Mogelijk is er ergens een hotkey voor geïnstalleerd.
Ga ik ook niet naar zoeken.
Zo gaat het ook.

Groet,
Han

Disk drive

door Ed van der Weele † @, Zeist, 06-04-2016, 15:40 (2913 dagen geleden) @ son111
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 06-04-2016, 15:45

Ik heb hier 3 verschillende laptops: Compaq, Medion en MSI. Bij mijn vroegere werkgever heb ik met diverse modellen laptops van HP en Toshiba gewerkt.
Bij alle laptops werkte het laatje van de dvd-player/writer hetzelfde: een drukknopje midden op het laatje waardoor het laatje opensprong en je met de hand het laatje verder moest uitschuiven.

Het systeem als van een ballpoint is het niet. Als de laptop is uitgeschakeld gaat het laatje niet open.
Er wordt met het knopje dus een elektrisch contact bediend.

Disk drive

door son111 @, Lage Mierde, 06-04-2016, 16:13 (2913 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Bedankt,
Ik opende zojuist de diskdrive vanuit Mediaplayer en dan rechtsklikken.
Nou ja het werkt, maar ik vind het toch redelijk onnozel dat er niet zo'n lekker drukknopje naast zit. Of....uhh....ben ik zo onnozel?!!
groeten
Rinus

Disk drive

door Ed van der Weele † @, Zeist, 06-04-2016, 18:11 (2913 dagen geleden) @ son111

Omdat ik zelf regelmatig iets over het hoofd zie door mijn niet al te goede ogen, vooral als het zwart op zwart is, hierbij een paar foto's.
Van boven naar onder respectievelijk een MSI, een Medion en een Compaq laptop.
Naast de knopjes zit bij alle drie nog een gaatje om met een rechtgebogen paperclip o.i.d. de lade handmatig open te duwen.

[image]

En dan heb ik nog een mediaplayer die geen lade heeft, maar alleen een smalle sleuf waar de dvd in schuift.
Maar ook een knopje om de schijf uit te werpen.

[image]

Disk drive

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 06-04-2016, 18:48 (2913 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Helemaal mee eens, Ed
Ware het niet dat dat ik de afgelopen maanden al twee keer heb meegemaakt dat ik geen knop kon vinden.
De eerste was, meen ik, bij een Acer,
De tweede een extern station. En daar kijk je toch niet snel over een knop heen.
Of moet je misschien simpelweg de ladeklep indrukken?
In beide gevallen bleek de softwarematige oplossing de enige manier waarbij ik dan ding kon open krijgen.
Bij die Packerd Bell waar ik het over had is dat nu de enige mogelijkheid.

In het geval bij Rinus kan het best zijn dat, als er een knop zit, die gewoon kapot is.

Groet,
Han

Disk drive

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-04-2016, 05:26 (2912 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Je kan natuurlijk ook een pc'tje nemen met een drive-schakelaar, lichtje incluis :-)

[image]

groeten

Kris

Disk drive

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-04-2016, 01:24 (2911 dagen geleden) @ son111

Zoals ik meldde, kan het knopje ook elders zitten of als toetsenbordfunctie. Met behulp van het typenummer is dat op afstand wel vast te stellen, maar misschien vind je zelf wel wat. Het kan natuurlijk dat er echt niks opzit, maar dat ben ik zelf nog nooit tegengekomen.

Disk drive

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 07-04-2016, 07:32 (2912 dagen geleden) @ son111

Bij mijn lenovo zit er een knopje OP de schuif, niet naast....

powered by my little forum