DCF-ontvanger (Computertechniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 13-04-2016, 18:43 (2928 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Wie heeft er nog ergens een ontvangertje van Conrad liggen en wil er vanaf?
Dit ontvangertje hoorde bij een bouwpakket voor een computerklok in een PC.
Voor een klokproject zoek ik nog zo'n ontvangertje.
Nu zijn er wel modules te koop, maar ik heb het idee dat deze storinggevoeliger zijn dan het gevraagde model zie foto[image]
Deze is voorzien van een 3-polige minidin steker , hangt dichtbij een computer en netvoedingen, en geeft desondanks een stabiel signaal af waar een klok meestal binnen twee minuten mee gelijk loopt.[image]

Alvast bedankt voor het zoeken

DCF-ontvanger

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 17-04-2016, 21:20 (2924 dagen geleden) @ doktordirk

Ik zou niet te benauwd zijn. Ik neem aan dat je het over zo'n printplaat moduletje hebt. Ik heb er één al maanden in gebruik die meestal binnen een paar minuten na een spanningsopkomst weer in sync is. Ik gebruik hem om een microprocessor toepassing op tijd te houden.
Het klopt dat geschakelde voedingen behoorlijk kunnen storen op de ontvangst. Maar van wat ik tot nu toe gemerkt heb is dat een beetje afstand nemen dit soort problemen gewoon oplost.
Ik vermoed dat het binnenwerk van die Conrad ontvanger hetzelfde is als die module. Gewoon proberen zou ik zeggen.

Succes, Leo

DCF-ontvanger

door doktordirk @, Noordbeemster, 19-04-2016, 19:03 (2922 dagen geleden) @ Leo Bolier

Je hebt wel gelijk hoor, net nog even geprobeerd naast zijn tegenhanger en de ontvanger was hierbij wel iets trager voor hij begon te knipperen, maar daarna geen verschil meer.
Mijn vraag was ook meer als gemakzucht bedoeld:-D , het is een mooi klein kastje en ook nog voorzien van een aansluitplug
[image]
Wat er onder het zwarte druppeltje weet ik niet, maar in de andere zit een smd ic type U2775, en ook een type U4224 wordt hier voor wel gebruikt.
De antenne is hierbij iets korter (ca 3cm) en ca 10mm dik.
Voor een slechte ontvangst is er ook een langere antenne ( 10cm)met afgestemde spoel te koop of een voorversterker (Elektuur juli/augustus 2008).
Ook de nul-draad met aarde verbinden kan helpen.
Deze raad kwam ik op een forum tegen,en had ik ook zelf al ontdekt bij het testen/afregelen van een zelfbouwontvanger van Elektuur.
Zeer onregelmatige pulsen, en als je er een meetapparaat aan hing bijna geen storing meer te merken.
Voor de gewone tijdontvangst is dat ruim voldoende, een paar minuten missen is geen ramp, maar als je ook de extra info zoals weerberichten wilt decoderen moet zo'n ontvanger zo ver als mogelijk is van storingsbronnen worden weggehouden (zoals bv buitenopstelling) en hopen dat er geen onweer in de lucht zit!!

Groeten, Dirk.

DCF-ontvanger

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 19-04-2016, 19:48 (2922 dagen geleden) @ doktordirk

Is dat kastje weerbestendig ?
Ik heb het moduletje (wat jij ook op de foto hebt) ingebouwd in een waterdicht kastje. Bij mij gaat het om een besturingskast die de tuinverlichting aanzet als het donker wordt (en ook een poosje donker blijft) en na middernacht weer uit.
Daarnaast wordt er binnen kort ook de vijverpomp mee aangestuurd en zit er een waterniveau detector aan om de vijver bij te vullen in tijden van langdurige droogte (meestal dus tijdens de vakantie).
De pomp hangt achter een frequentieregelaar die ook in de besturingskast zit.
Hier was het nodig om de dcf ontvanger uit de kast te halen en een metertje verder op te hangen. Der processor is prima bestand tegen die freq. regelaar maar de dcf ontvanger gaat op tilt.

DCF-ontvanger

door doktordirk @, Noordbeemster, 20-04-2016, 17:59 (2921 dagen geleden) @ Leo Bolier

Nee hoor, die kastjes zijn alleen binnen te gebruiken, de trekontlasting heb ik er ook zelf in moeten zetten.
Als het echt buiten moet gebeuren dan is een kabeldoos meestal wel bruikbaar, of er 1 samenstellen van afvoerpijp met einddoppen, en daar zijn ook schroefdoppen voor te krijgen.

Dirk.

powered by my little forum