Probleem met Arduino (Computertechniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-05-2016, 16:48 (2874 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Ik dacht, laat ik me ook eens verdiepen in wat je allemaal met Arduino kunt doen en heb kort geleden een starterskitje aangeschaft.

Software is geïnstalleerd en de Arduino aangesloten via de USB op de computer en d.m.v. een voorbeeldschets (programma) een blink programmaatje draaien om een LED aan en uit te laten knipperen maar als je de intervaltijd veranderd en upload naar het Arduino boardje gebeurd er niets en krijg ik naar verloop van tijd het volgende scherm.

[image]

Help! het begint al goed :fir Ik denk dat ik maar eens een account aanmaak op een Arduinoforum maar als hier iemand een suggestie heeft, graag.

Dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Probleem met Arduino

door repelsteeltje144, 16-05-2016, 08:29 (2873 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door repelsteeltje144, 16-05-2016, 08:32

Hallo Hans,

ik ben recent ook met dit geval bezig, waarschijnlijk moet je in het instellingen menu de com poort op com3 zetten. (kostte me ook een avond dat te ontdekken)

Probleem met Arduino

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-05-2016, 20:14 (2871 dagen geleden) @ repelsteeltje144

Zie mijn antwoord bij Hans ''Repelsteeltje'' op COM3 zetten heeft geen resultaat.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Probleem met Arduino

door HM @, Hilversum, 16-05-2016, 08:45 (2873 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Bij Hulpmiddelen --> Board het juiste type van je Arduino kiezen.
Dan via apparaatbeheer ( Windows configuratiescherm ) de compoort opzoeken die tevoorschijn komt als je je Arduino board via de USB aansluit ( driver is goed geinstalleerd ? ).
Kies voor upload en niet uploaden met programmer.
Als bovenstaande wordt uitgevoerd dan gaat hij of uploaden of hij geeft aan dat het board niet is gevonden op een benoemde compoort.
Dat laatste gebeurt als je je board op een andere compoort aan sluit

Arduino werkt steeds nog niet met computer

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-05-2016, 20:12 (2871 dagen geleden) @ HM

Hans,

Bij Hulpmiddelen --> Board het juiste type van je Arduino kiezen.

Hallo Hans, staat ingesteld op het juiste boardje (de UNO die ik heb)

Dan via apparaatbeheer ( Windows configuratiescherm ) de compoort opzoeken die tevoorschijn komt als je je Arduino board via de USB aansluit ( driver is goed geinstalleerd ? ).

Ik heb zoals je beschrijft onderstaande weg bewandeld, Driver is geinstalleerd en er wordt aangegeven dat de Arduino goed werkt.

[image][image][image]

[image]

Arduino staat op compoort 3 maar in het Arduinoprogramma staat rechts onderaan aangegeven dat ie ook na nieuwe opstart is aangesloten op COM1

[image]

Kies voor upload en niet uploaden met programmer.

Ja, hier weet ik even geen raad mee, uploaden kiezen in het Arduinoprogramma zonder aangesloten Arduinoboardje?

[image]

Als bovenstaande wordt uitgevoerd dan gaat hij of uploaden of hij geeft aan dat het board niet is gevonden op een benoemde compoort.
Dat laatste gebeurt als je je board op een andere compoort aan sluit.

Dank alvast weer.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Arduino werkt steeds nog niet met computer

door HM @, Hilversum, 19-05-2016, 16:28 (2870 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,

Dan hebben we in ieder geval vastgesteld dat het boardje wordt herkend en goed is geinstalleerd.
Nu alleen de Arduino omgeving nog op poort 3 zien te krijgen....

Onder hulpmiddelen staat een tab Poort daar moet je de compoort kunnen wijzigen als je board is aangesloten.
In de help staat dat je eventueel het board moet aansluiten ( het board moet dan onder hardware zichtbaar zijn zoals je al het aangetoond ) en dan het programma ( Arduino.exe ) moet opstarten. Nu moet compoort 3 zichtbaar zijn.
Onder hulpmiddelen --> compoort moet je nu het vinkje voor COM3 aanzetten.

Succes !

Arduino werkt steeds nog niet met computer

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19-05-2016, 20:16 (2870 dagen geleden) @ HM

Dank je Hans,

Komend weekeinde ga ik er verder mee aan de slag, wordt vervolgd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Arduino werkt !!!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-05-2016, 18:01 (2867 dagen geleden) @ HM

Hans, bedankt :) :)

Zoals je beschreven hebt bij hulpmiddelen de compoort wijzigen als het board is aangesloten.

Nu kan ik verder (ehummm, als ik verder meer tijd heb)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Arduino werkt !!!

door DirkHartland @, Rhoon, 23-05-2016, 07:30 (2866 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door DirkHartland, 23-05-2016, 07:31

Hallo Hans, gefeliciteerd!
Op welke com poort nummer heb je het ingesteld en hoe wist je welk nummer?

Na m'n vakantie wil ik ook een arduino uno aanschaffen, vandaar de belangstelling.

Vriendelijke groeten, Dirk

Arduino werkt !!!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-05-2016, 15:52 (2866 dagen geleden) @ DirkHartland

Hallo Dirk,

Op advies van nicknamer "Repelsteeltje" en verder HM (Hans v/d Marel) moest die op Com3 worden gezet maar was even zoeken.

Leuk project om mee te experimenteren. Ik heb een starterskitje met LED matrixdisplaytje, 7 segment display's, infrarood LED, diversen led's, sensoren etc. met een breadboardje en draden.

Veel plezier ermee ook.

De startproblemen die je evt. krijgt is hier behandeld, ik kreeg dus het voorbeeld programma eerst niet geüpload naar het boardje.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Arduino werkt !!!

door HM @, Hilversum, 23-05-2016, 17:18 (2866 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De compoort die het board krijgt wordt door je windows bepaald.
Bij Hans is het 3, bij mij op 1 USB aansluiting poort 9, op een andere 10 en op een 3e 5.
Via configuratie scherm, Systeem, apparaatbeheer kun je zien of je board driver goed is geïnstalleerd en onder poorten kun je dan de compoort vinden.

De rest staat al in deze thread maar in een notendop :
Juiste board kiezen, compoort kiezen en hij zou moeten kunnen uploaden.

Ik heb nog wel wat vreemds, als ik hem weer aansluit wordt mijn board om de paar seconden gereset. Dat is over nadat ik 1 keer ge-upload heb.
Maar goed, ga hem toch niet aan de pc gebruiken dus is het niet erg.

Arduino werkt !!!

door DirkHartland @, Rhoon, 24-05-2016, 07:03 (2865 dagen geleden) @ HM

Hans en Hans,
Bedankt voor de info.
Na m'n vakantie maar bestellen, ondanks dat ik een Siemens S7-400 en een S7-300 PLC heb staan lijkt het mij ook leuk om wat met de Arduino te doen. Bij www.arduino.cc staan ook een hoop tips.
Het fijne van de S7 is dat je deze ook met SCL (Pascal) kan programmeren, lijkt op C.
We zitten in Frankrijk, de tank is vol benzine, gaan morgen terug. Kijken hoe ver we komen, anders duurt de vakantie langer!

Vriendelijke groet, Dirk

Arduino werkt !!!

door DirkHartland @, Rhoon, 02-06-2016, 15:14 (2856 dagen geleden) @ DirkHartland
Gewijzigd door DirkHartland, 02-06-2016, 16:12

Hallo allemaal,

Vandaag m'n Arduino Uno binnen gekregen. Besteld bij Conrad type Arduio Uno R3 DIL.
Keurignetjes met een plexiglas voetje/basisplaatje. Bootloader standaard geprogrammeerd.
Software 1.7.10 geïnstalleerd op mijn; Windows 10 home notebook, Windows XP prof desktop en (de oude) Windows Vista notebook. Voor alle PC's moest ik COM3 instellen. Werkt op alle perfect (met standaard programma Blink).
Voor Windows 10 moet je de Arduino software opstarten met administrator rechten.
Leuk zoiets, een fijne combinatie tussen software en hardware.
Is aan te bevelen!

Heb tevens enige I2C ic's er bij besteld (digitaal en analoge potmeter uitgangen)
Binnenkort een en ander testen, heeft geen haast.
Leuk nieuw project.

Groeten, Dirk

Dank heren...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-05-2016, 13:52 (2873 dagen geleden) @ Hans van Kampen

heb ik wat om naar te kijken, wordt vervolgd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dank heren...

door Herman Vandierendonck @, 16-05-2016, 19:05 (2873 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,


Hier nog een link naar de zeer gedegen inleiding + troubleshooting van het Learn Arduino platform :

https://www.arduino.cc/en/Guide/Troubleshooting#toc1


Succes, Herman

Dank heren...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-05-2016, 20:16 (2871 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck

Ga ik ook maar eens bekijken Herman, dank. Alleen dat vervelende Engels wat niet mijn sterkste kant is :-(

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum