hulp bij maken macro in Excel (Computertechniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 01-06-2016, 14:00 (2876 dagen geleden)

Hallo forum lezers,

Wie is er goed in het werken met Macro's in Excel. Ik krijg een conversie niet voor elkaar. Ook op internet lang gezocht maar geen voorbeeld gevonden hoe je dit probleem moet aanpakken.

Het probleem is het volgende:

In een kolom staan 511 bytes in Hex (dus per rij één byte). In een tweede kolom staan deze 511 bytes ook maar dan in decimaal weergegeven.

Nu moet één van deze kolommen alle bytes omgezet worden naar een BIN file. In Excel zijn veel mogelijkheden om te manipuleren tussen HEX, BIN en decimaal, maar het resultaat komt dus altijd in een cel terecht.

Wat ik wil zou met een macro moeten, maar tot nu toe is me dat niet gelukt, mede omdat ik geen ervaring heb met zelf macro’s maken.

Wie heeft deze ervaring wel?

Dus lezen byte uit kolom en als BIN-waarde in file zetten dan volgende byte uit kolom halen en in file zetten tot dat 511 bereikt is.

Graag jullie reactie al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

hulp bij maken macro in Excel

door Piet Couttouw @, Vlamertinge (België), 01-06-2016, 17:50 (2876 dagen geleden) @ loek

Beste Loek,

Ik wil wel helpen maar de vraag is me niet heel duidelijk.
Een voorbeeldje in excel zou handig zijn.
Als ik het goed heb, dan zouden er in bijv. kolom A 511 rijen zijn met een hexadecimaal getal. In kolom B dezelfde getallen maar decimaal.
Met een macro wens je dat kolom A geconverteerd wordt naar binair zodat het resultaat in kolom A staat.

hulp bij maken macro in Excel

door loek @, Exloo (Drenthe), 02-06-2016, 08:24 (2876 dagen geleden) @ Piet Couttouw

Beste Loek,

Ik wil wel helpen maar de vraag is me niet heel duidelijk.
Een voorbeeldje in excel zou handig zijn.
Als ik het goed heb, dan zouden er in bijv. kolom A 511 rijen zijn met een hexadecimaal getal. In kolom B dezelfde getallen maar decimaal.
Met een macro wens je dat kolom A geconverteerd wordt naar binair zodat het resultaat in kolom A staat.

Hallo Piet,

In kolom A staan inderdaad de 511 HEX getallen in 511 rijen. En bijvoorbeeld in kolom B de waarde in decimaal. Maar dat is dus op papier/scherm.

Nu moet deze data vanuit HEX of decimaal omgezet worden naar een BIN-file. Deze bin-file heb ik nodig om in een programmer te laden die dan deze data weer in een FRAM kan schijven.

Het gekke is dat van het tegenovergestelde wel veel (Macro's) te vinden zijn.
Ik heb bijvoorbeeld een 8K byte BIN-file via Excel ingelezen en in 8K rijen geplaatst.

Het eind resultaat heeft dus niets te maken met de zogenaamde Excel bin files. Maar het is dus gewoon een Intel bin formaat.
Als voorbeeld noem ik nu de 511 bytes maar stel dat dit er 8K zijn dan zou dit in de Macro gewijzigd moeten kunnen worden. ook moet in de macro kunnen worden aangegeven in welke kolom/rij de data staat die geconverteerd moet worden.

het maakt niet uit of dit nu de HEX of decimale kolom is omdat het eindresultaat gelijk zou moeten zijn.

Het lukt me nu wel om via een Macro een Bin-file aan te maken. Het lukt me nu ook om in deze file waarden in te krijgen va 0 tot 255 gepresenteerd uiteraard in HEX. Maar deze waarde komen dan uit een for-next loop waar ik deze getallen produceer. Dus niet uit de getallen die in een kolom/rij staan.

Kortom ik heb nog te weinig kennis van Exel macro's om dit te maken. Maar ik ben er van overtuigt dat dit wel zou moeten kunnen.

Graag je reactie met vriendelijke groet,

Loek

hulp bij maken macro in Excel

door Piet Couttouw @, Vlamertinge (België), 02-06-2016, 16:15 (2875 dagen geleden) @ loek

Misschien doen we beter verder via e-mail.

hulp bij maken macro in Excel

door Mans Veldman @, Leidschendam, 03-06-2016, 11:57 (2874 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

Ik gebruik meestal een klein programmaatje hiervoor. Misschien is dit voor jou ook een bruikbare oplossing. Je kunt het gratis downloaden (open source) hex2bin.exe

hulp bij maken macro in Excel

door loek @, Exloo (Drenthe), 05-06-2016, 18:00 (2872 dagen geleden) @ loek

Hallo forum lezers,

Dankzij het meedenken van Piet Couttouw heb ik gevonden waar de fout zat.
ik kan nu vanuit een Excel kolom met HEX of DEC data een Bin-file maken. En ook is het mogelijk om een bestaande bin-file in te lezen. En dan in een kolom te plaatsen zodat per rij een byte in HEX of Dec wordt weergegeven.

Zo heb je dus beschikking over een tool waarmee je een file waarin je de data die daar in staat kan wijzigen. Deze file zal aan het eind van het project gebruikt worden om een FRAM te schrijven.

Met vriendelijke groet,

Loek

hulp bij maken macro in Excel

door Piet Couttouw @, Vlamertinge (België), 07-06-2016, 16:24 (2870 dagen geleden) @ loek

Graag gedaan :-) .

powered by my little forum