oplaadbare batterij (Algemeen)

door frits @, Meppen Dtsl., 01-07-2016, 19:27 (2828 dagen geleden)

Beste Forummers,
Probleempje. In mijn navigatie apparaat zit een oplaadbare batterij waar 4 aansluidraden uit komen t.w. zwart,groen.geel en rood die naar een mini stekkertje gaan voor de aansluiting op de print. Na vervanging van de ( 10 jaar
oude orginele accu die geen spanning meer vasthield) met een volgens de internet
site geschikte vervanger waar hetzelfde stekkertje aan zit wil de zaak echter niet opladen. Weet een van de forummers waarom er uberhaupt 4 draden uit de accu komen + en - lijkt mij logisch maar waar dienen de overige twee dan voor
(mogelijk moet er een doorverbinding tot stand komen?) en welke functie hoort er dan bij welke kleur? Hoop dat iemand mij kan helpen dan kan ik wat gaan meten.
Alvast bedankt voor jullie moeite,
Frits Jansen

oplaadbare batterij

door soundman2 @, Wouw, 01-07-2016, 22:25 (2828 dagen geleden) @ frits

Beste Forummers,
Probleempje. In mijn navigatie apparaat zit een oplaadbare batterij waar 4 aansluidraden uit komen t.w. zwart,groen.geel en rood die naar een mini stekkertje gaan voor de aansluiting op de print. Na vervanging van de ( 10 jaar
oude orginele accu die geen spanning meer vasthield) met een volgens de internet
site geschikte vervanger waar hetzelfde stekkertje aan zit wil de zaak echter niet opladen. Weet een van de forummers waarom er uberhaupt 4 draden uit de accu komen + en - lijkt mij logisch maar waar dienen de overige twee dan voor
(mogelijk moet er een doorverbinding tot stand komen?) en welke functie hoort er dan bij welke kleur? Hoop dat iemand mij kan helpen dan kan ik wat gaan meten.
Alvast bedankt voor jullie moeite,
Frits Jansen

Die extra draden kunnen van een temperatuursensor zijn. Tijdens het laden is ook de temperatuur van de accu belangrijk.
Het zou dus kunnen dat die sensor niet accordeert met de lader.
Ik denk gezien de leeftijd niet dat het gaat over beveiligingselectronica , zoals die in de tegenwoordige Li-Ion accu's zit.

Soundman2

oplaadbare batterij

door frits @, Meppen Dtsl., 02-07-2016, 17:40 (2827 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt Soundman voor je reactie. ik begrijp dus dat het iets met de beveiliging
te maken heeft zijn er misschien gegevens bekend waaruit die beveiliging dan zou
bestaan? en welke kleur draad waarvoor dient?

oplaadbare batterij

door MarcelvdG, 03-07-2016, 04:42 (2826 dagen geleden) @ frits

Zou je meer informatie kunnen geven over de oorspronkelijke accu? Staat er bijvoorbeeld een typenummer op of een indicatie van het type accu (LiIon, NiMH, NiCd)? Heb je er een foto van? Als je een typenummer hebt, kun je als je geluk hebt via een zoekmachine een datasheet vinden waar exact in staat wat wat is.

oplaadbare batterij

door frits @, Meppen Dtsl., 03-07-2016, 08:52 (2826 dagen geleden) @ MarcelvdG

Hoi Marcel,
Bedankt voor je reactie. Daar er op de oude accu geen gegevens stonden heb
ik door Googlen een accu gevonden die (volgens de site) geschikt waren voor een aantal apparaten waaronder die van mij. Ik heb nog een bekende met een zelfde
navi en zal daar de accu uit halen en fotograferen en tevens mijn nieuwe accu
met gegevens fotograferen. kom er zo snel als mogelijk op terug.
Nogmaals dank,
Frits

oplaadbare batterij

door frits @, Meppen Dtsl., 03-07-2016, 21:01 (2826 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door frits, 03-07-2016, 21:16

Ik heb twee foto's geupload en deze verschijnen ook in "reeds geplaatste afbeeldingen" ook heb ik de mededeling gekregen dat de foto's suucesvol verstuurd zijn. Ze komen echter niet terug in dit bericht. Wat doe ik verkeerd
kan iemand helpen?
Bedankt Frits

oplaadbare batterij

door soundman2 @, Wouw, 03-07-2016, 21:41 (2826 dagen geleden) @ frits

Kan aan je operatingsysteem liggen.
Als je inlogt, vindt je op de eerste regel van het forum een mogelijke probleemoplossing.

oplaadbare batterij

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-07-2016, 22:16 (2826 dagen geleden) @ soundman2

[image][image][image]

na het uploaden moet je ze ook nog toevoegen aan je bericht door te zoeken in reeds geüploade foto's.

Ik denk dat het deze zijn :-)

kan je de oude batterij niet van de plasticmantel ontdoen om te zien wat er aan de extra draden hangt? (de batterijen zelf uiteraard niet openmaken)

groeten

Kris

oplaadbare batterij

door frits @, Meppen Dtsl., 04-07-2016, 10:09 (2825 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door frits, 04-07-2016, 10:13

Bedankt Soundman en Kris ik heb na de tekst "toevoegen aan berichht" op de foto
geklikt maar er gebeurde toen niets. Ze staan er nu in ieder geval op (dank Kris) De onderste foto Yuko batterij heeft hetzelfde ref nr. 553759 als de
nieuwe bovenste. Ik denk dat ik destijds door dit nummer te Googelen aan de
vervangers ben gekomen want de maker van mijn navigatieapparaat bleek niet
meer te bestaan. Er is wel een afwijking wat de gekleurde aansluitdraden
betreft, want aan de oude zitten 2x zwart en 2 x rood en aan de nieuwe rood,geel
groen en zwart, maar daar het stekkertje paste heb ik mij daar destijds niet zo druk om gemaakt. Ik zal proberen te achterhalen op de oude batterij waar de aansluitingen naar toe gaan (De afgaande op de print zijn door het kleine formaat van de componenten voor mij eenvoudig weg niet te volgen).
Ik meld wel als ik iets nader weet.
Nog bedankt voor jullie hulp,
Groet Frits

oplaadbare batterij

door frits @, Meppen Dtsl., 04-07-2016, 16:09 (2825 dagen geleden) @ frits

Ik heb de draadjes aan de batterijen gevolg met het volgende resultaat±
Bij de oude batterij zijn de beide zwarte gekoppeld en komen bij het lipje
- van de batterij de rode zijn ook gekoppeld en gaan via een rechthoekig
stukje met opdruk "rber" (mogelijk een (thermische) zekering?) naar de + aansluiting van de cel.
Bij de nieuwe batterij eindigen de aansluitingen (rood, geel groen en zwart)
op een stukje dikke film printplaat met hierop een zestal minikomponenten die
ik zelfs met een loupe niet verder thuisbrengen kan, om dan links en rechts
weer verbonden te zijn met de lipjes + en- van de cel.
Ik neem aan dat deze minikomponenten iets te maken hebben met een soort beveiliging. Weet iemand of deze schakeling te omzeilen is zonder gevaar?
Alvast dan k voor jullie reacties,
Groet frits

oplaadbare batterij

door HM @, Hilversum, 04-07-2016, 17:50 (2825 dagen geleden) @ frits

Ik neem aan dat deze minikomponenten iets te maken hebben met een soort beveiliging. Weet iemand of deze schakeling te omzeilen is zonder gevaar?

In principe wel.
Het is een enkele Li-Ion cell. Als het goed is zit de laadbeveiling en afslag in de navi gebouwd.
Oplaad beveiligingen kunnen werken op een aantal verschillende manieren, meest voorkomende zijn de dT en dV methode ( temperatuur neemt toe, accu vol of spanning neemt plots iets toe, accu vol ).
Op de print van de nieuwe accu zit waarschijnlijk ook een overstroom beveiliging.
Als je die weg laat en per ongeluk een kortsluiting maakt dan is de accu daarna voorgoed stuk of vliegt in brand.
Of je dit wilt is aan jouw.

Als de website je heeft aangegeven dat het eenzelfde accu is dan zullen zij dat verschil in opladen eens moeten uitleggen.

oplaadbare batterij

door frits @, Meppen Dtsl., 04-07-2016, 19:11 (2825 dagen geleden) @ HM

Beste HM
Bedankt voor je reactie. Zoals dat tegenwoordig gaat kwam ik op een site met
van die Chin karakters en deze gaven een lijstje van apparaten waar deze accu
geschikt voor werd geacht. de afmetingen, het 4 pens stekkertje,
en de spanning klopte dus heb ik deze laten komen(er waren ook geen andere alternatieven ik heb heel lang moeten zoeken voor ik deze vond)
Het zijn welliswaar oude navi's maar ik gebruik ze op mijn motoren waarop ik
destijds een waterdichte constructie met een extra versterkertje voor mijn
koptelefoon heb gemaakt, daar passen ze precies in en hebben al die jaren
zeer goed gewerkt op de vakanties door Europa.
Ik denk dat ik ze met een proefopstelling rechtstreeks ga aansluiten en dan
de spanning en stroom over een langere tijd gaan monitoren waarbij ik ook nog denk om een zekeringetje in het circuit op te nemen.
Bedankt en met groet,
Frits

oplaadbare batterij

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-07-2016, 20:46 (2825 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door kris, 04-07-2016, 21:21

het is eenvoudig.. de oude batterij had geen veiligheid, maar wel twee draden waar de verbruiker aan hing en dan twee draden , ook aangesloten op de batterij maar enkel voor het meten van de spanning over de cel. (zodanig dat de spanning juist gemeten wordt, ongeacht de stroom die door de andere draden loopt) deze manier van beveiligen was gebruikelijk alvorens de veiligheid in de batterij zelf verstopt zat.

Als je dus twee extra draden aanbrengt vanaf de batterij naar de connector zou het opnieuw moeten werken.

groeten

Kris

oplaadbare batterij opgelost!!!!!!

door frits @, Meppen Dtsl., 04-07-2016, 21:09 (2825 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door frits, 04-07-2016, 21:11

Hoi Kris,
Ik begrijp het nu helemaal en ga de bedrading zo aanpassen. Je hebt me geweldig
geholpen. Wat een geweldig forum is dit toch. Allen hartelijk dank!!!!!
we kunnen deze draad sluiten,
Groet Frits

powered by my little forum