Reparatie netschakelaar Revox pick-up type B795 (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 27-07-2016, 12:20 (2801 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 27-07-2016, 12:28

Hallo Forum lezers

In 1981 kocht ik de pick-up van Revox type B795. Hij kosten toen 800 Gulden.

[image]

In mijn “wilden jaren” was ik nogal een Revox liefhebber en deze pick-up was toen vrij revolutionair. Er zat een motor in met hall generatoren dus zonder aandrijf riemen of rollen. De motor werd door een kristal basis gestuurd. De arm was een zogenaamde tangentiële uitvoering. Het element wordt door een motortje rechtlijnig over de plaat bewogen. De kleine bewegingen ,door het volgen van de naald, worden overgebracht naar het element. Op het element zitten led censoren die voor de aansturing van het motortje zorgen. Kortom best veel nieuwe technieken voor toen.
Zowel nu als toen waren de meningen verschillend over de kwaliteit. Er is een groep die zegt dat de bewegingen van het element motortje hoorbaar zijn en er zijn er ook die zeggen dat de Hal generator hoorbaar is. Samenvattend hij wordt de grond of de hemel in geprezen. Zelf ben ik ook nogal kritisch en eigenlijk heb ik nooit iets negatiefs kunnen ontdekken. Wel is het zo dat de besturing van de arm zeer complex is (zie later de foto’s) en dat daar van alles mis mee kan gaan. Dit heb je natuurlijk niet met een gewone pick-up arm.

Maar het bewegen van de naald met een motor heeft ook weer voordelen . Het daardoor zeer gebruikers vriendelijk. Je gaat met een toets (links/rechts) naar de gewenste passage en laat dan de naald zakken met de derde toets.

Na 35 jaar veel plezier gehad te hebben kon ik de pick-up niet meer aan/uit zetten.

De netschakelaar is het enige bedieningsorgaan dat niet op een print is uitgevoerd. Alle overige toetsen zijn uitgevoerd als printtoetsen.

De netschakelaar had aan de achterkant een houder waar een microswitch zat geklemd. Boven op de microswitch zat een wipje dat de microswitch indrukte. (helaas geen foto )

Dit wipje werd bediend met een zeer dun stiftje van kunststof. Op de onderstaande foto kan je zien dat dit lipje gedeeltelijk is gebroken.

[image]

Al snel bleek (op internet) dat meer last hebben gehad van dit probleem en dat er geen onderdelen meer te koop waren.

Dus er moest gezocht worden naar een andere oplossing. Mijn uitgangspunt was wel dat aan de buitenzijde alles origineel moest blijven.

Op de plaats waar de originele schakelaar zat was aan de achterkant nog redelijk wat ruimte en ook de houder zelf was niet al te klein. Er moest dus een druktoets schakelaar gevonden worden die in de originele houder geplaatst kon worden. Er zij wel wat druktoets schakelaars te koop maar dit type moest een werkzame slag/beweging hebben van maximaal 3mm.

Ik zou zo niet weten welke druktoets schakelaar hier aan zou voldoen. Na een oproep op dit forum heb ik van Leo Snoeren een schakelaar gekregen die een werkslag had van 3mm.

[image]

Na verschillende delen van de originele houder te hebben aangepast. En bij de vervangende schakelaar de dop er af gehaald en de hals dunner gemaakt paste het geheel.

[image]

Het had achteraf gezien iets rechter gemonteerd/gelijmd kunnen worden maar de werking is perfect.

Op onderstaande foto’s zie je de schakelaar weer gemonteerd in het apparaat.

[image]

[image]

[image]

[image]


Om een beeld te geven hoe deze pick-up is opgebouwd hie bij nog wat foto,s

Het mechaniek van de arm:

[image]

[image]


Motor:
[image]


Detail Hal generator:
[image]


Overzicht inwendig:
[image]

Voeding:
[image]

Besturing:
[image]

Achterkant motor:
[image]

Gereed:
[image]


Met vriendelijke groet,

Loek

Reparatie netschakelaar Revox pick-up type B795

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 27-07-2016, 14:21 (2801 dagen geleden) @ loek

Mooi verhaal Loek! Toch typisch dat er mee mensen last van hebben: blijkbaar heeft het plastic waarvan de schakelaar gemaakt was zijn weekmakers verloren. Nou ja, misschien was deze Revox ook niet bedoeld om zo'n 35 jaar later nog steeds perfect te functioneren :-D :-D :-D

Veel plezier ermee! Ik spreek je wel op de beurs....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Reparatie netschakelaar Revox pick-up type B795

door soundman2 @, Wouw, 27-07-2016, 17:36 (2801 dagen geleden) @ loek

Was dat afgebroken onderdelen niet met een 3-D printer na te maken?

Soundman2

Reparatie netschakelaar Revox pick-up type B795

door Marotick ⌂ @, Huizen, 27-07-2016, 21:08 (2801 dagen geleden) @ soundman2

Daar dacht ik ook aan.
Het zou mooi zijn als onze NVHR club zo'n ding aan zou schaffen en dat
er onderdelen gemaakt zou kunnen worden.
Ook is het mooi om ervaring met zo'n ding op te doen.

Loek, goed werk weer.

Jack Marotick

Reparatie netschakelaar Revox pick-up type B795

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 28-07-2016, 07:27 (2800 dagen geleden) @ Marotick

Het zou mooi zijn als onze NVHR club zo'n ding aan zou schaffen en dat
er onderdelen gemaakt zou kunnen worden.

Nou, dat valt nog tegen Jack:

De aanschaf zal het probleem niet zijn, je koopt zoiets al voor 700 euro. Maar je moet wel een tekening hebben om een "afdruk bestand" te maken en wie maakt die? Een optie zou een 3D scanner zijn, maar die zijn (nog) behoorlijk aan de prijs. Bovendien met je dan een goed exemplaar hebben om een scan te maken.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Reparatie netschakelaar Revox pick-up type B795

door Marotick ⌂ @, Huizen, 28-07-2016, 07:56 (2800 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hoi Leo we dwalen af van het onderwerp en dat is mijn schuld.
Ik open een nieuw draadje hierover.

Reparatie netschakelaar Revox pick-up type B795

door loek @, Exloo (Drenthe), 28-07-2016, 12:34 (2800 dagen geleden) @ soundman2

Was dat afgebroken onderdelen niet met een 3-D printer na te maken?

Soundman2


Hallo Soundman2,

Ik heb geen ervaring met 3_D printen. Wel naar demo's gekeken en dan viel me wel op dat de geproduceerde onderdelen erg zwak waren. Dus makkelijk te buigen/breken.

Dit defecte onderdeel was gemaakt van dat witte kunststof dat is nogal hard en een beetje veerkrachtig. Dat moet ook wel omdat het middelste (dunne) deel steeds over een nok klikt en dan de wip naar één kant drukt.

Misschien zijn er wel kunststoffen in 3-D printers die dat ook kunnen maar ik heb ze niet gezien.

Met vriendelijke groet,

Loek

Reparatie netschakelaar Revox pick-up type B795

door soundman2 @, Wouw, 28-07-2016, 13:13 (2800 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door soundman2, 28-07-2016, 13:15

Wat ik tot nu toe in 3-D heb gezien was een printer in de hobbysfeer. Ik was ook niet echt overtuigd. Evenwel heb ik lieden gesproken die op een professionele manier dingen hebben laten printen, die mechanisch wel aan gestelde eisen voldeden.
Ik denk dan ook dat een hobbyist iets moet laten printen in plaats van zelf doen. Een goede CNC machine zie ik ook niet vaak in de hobbysfeer, Hetzelfde zal ook wel met de professionele 3-D printers het geval zijn.
Een kennis van mij heeft kunststof logo's laten printen voor verloren gegane exemplaren van luidsprekers. Hij was daar erg enthousiast over.
Wellicht hangt er een prijskaartje aan, maar als je daarmee een goede reparatie kunt uitvoeren, verzacht dat misschien het leed.
Soundman2

powered by my little forum