3D printer (Computertechniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 28-07-2016, 08:22 (2801 dagen geleden)

In een ander draadje opper ik dat het mooi zou zijn als bijvoorbeeld de NVHR een 3D printer zou aanschaffen zodat die collectief gebruikt zou kunnen worden om mechanische onderdelen te kunnen printen die niet meer te koop zijn.
Leo Snoeren reageerde hierop dat er wel meer bij komt kijken oa een goede tekening in 3D.
Maar dat vind ik zo leuk aan de forums en DE NVHR dat we informatie met elkaar delen en elkaar wat leren.
Jaren terug heb ik een verslag gelezen van een hackersdag waar ook politie liep. Iemand had het handboei sleuteltje gefotografeerd dat aan de riem van een agent hing.
Bij de 3D DemonstrAtie werden die foto's omgezet naar een 3D object en ingevoerd in de printer. Toen deze klaar was werd aan een agent gevraagd of hij zijn handboeien even naar voren wilde brengen. De sleutel paste.

Zijn er mensen die ervaring hebben met 3D printing? En zo ja is het wat om daarmee onderdelen te maken als drukknopjes tandwielen kast onderdelen etc.

Jack Marotick

3D printer

door René1968, 28-07-2016, 12:50 (2801 dagen geleden) @ Marotick

Jack ,

Er zitten veel haken en ogen aan om nvhr een 3 D printer aan te laten schaffen.
Ten eerste heeft men geen vast onderkomen om alles te stallen
In Driebergen zit alles in kisten in een hoekje van de opslag ruimte die ook door het beheer van het sport complex. Gebruikt word.
De reparatie ratie dagen zijn op verschillende locatie , waar men een dag van te voren bezig is in terichten.
Ten tweede zijn er weinig jongeren dit op zich kunnen nemen leeftijd ligt toch al boven het vut niveau
En ook nog leden die digibeet. Zijn. Om een computer met 3 scanner en printer mee te kunnen werken.
Wie moet dat doen de evenementen commissie is ook op zoek naar een vervanger. Die liggen ook niet voor het oprapen.omdat iemand het rustiger aan wil doen. En die zie ik niet sjouwen met scanner 3 D printer enz voor een reparatiedag om dat 1 een knopje wil hebben .
Veel te groot kosten plaatje en hoop willen het liefst alles voor nop.
Kijk maar naar het verhaal van 1 persoon die repro schalen knoppen achterwanden enz.
Hij moest op zijn knieën liggen voor een voorbeeld om na te maken en dan moest hij 20 klanten hebben om de kosten schappelijk te houden.en als hij iets aanbood zat iedereen te mauwen het is te duur. En is er mee gestopt bijna komt al niet meer op beurzen enz.
De volgende reden is dat de aanschaf doorberekend wordt op de contributie
Gevolg te duur leden gaan afhaken.
Een 3 D printer wordt haal baar bij grote aantallen van een bepaald onderdeel
Maar niet voor een platicbeugeltje van een enkele rebox draaitafel die er nog is er zijn al vele
Al afgeschreven. En naar het containerpark gegaan.
Als je net zoals de mfb freaks met een webwinkel en regelmatig onderdelen van iets nodig is
Wordt het haalbaar.maar die persoon heeft zijn baan opgezegd en zich helemaal gestort
Op webwinkel vannmphilips onderdelen.
Het verhaal 3 printer en scanner wordt interessant als je het apparaat voor 150 euro komt
Maar nu al voor iets goed al boven de duizend euro.
Ten laatste wil op wijzen dat de fora transitor NFOR buizenradio club geen onderdeel is van de NVHR deZe vereniging staat totaal buiten de Fora's om maar hebben hun Facebook pagina.
Zelf als je veel onderdelen nodig dat men individueel een 3 D printer kan aanschaffen.
Als de NVHR een vast gebouw had een wekelijks of maandelijks een reparatiedag zou hebben en veel animo is voor onderdelen ligt het anders.
Mvg René Daemen

3D printer

door Marotick ⌂ @, Huizen, 28-07-2016, 18:19 (2801 dagen geleden) @ René1968

Ik begrijp de problemen en beperkingen van de NVHR en op deze manier werkt het ook niet.
Wat misschien wel werkt is dat een (bestuurs)lid de 3D printer gewoon thuis heeft en bereid is om met mensen die een project hebben te begeleiden. Die mensen moeten zich wel verdiepen in de materie en die ervaringen zou weer in het clubblad gepubliceerd kunnen worden.
Deze nieuwe techniek zou een opleving van de club kunnen bewerkstelligen want waar kan je 3D printen leren en uitproberen. Ik zie maar één gevaar. Dat de club uitgroeit tot een 3D printclub, maar dat hebben we zelf in de hand.
Een 3D printer is voor één persoon niet zo zinvol want wat moet je er mee? Maar collectief voor de gehele vereniging kan het best zijn dat het ding wekelijks, misschien wel dagelijks, gebruikt wordt???
De printer zou ook bij toerbeurt telkens naar een andere regio kunnen verhuizen, daar zijn de bijeenkomsten dan weer goed voor. Als er in iedere provincie iemand is die een paar maanden de zorg voor het beheer wilt nemen dan gaat dat ding het hele land door en na die maand heeft die persoon weer 11 maanden rust.

Het is zomaar een idee.

Jack

3D printer

door Martijn @, Groningen, 28-07-2016, 19:15 (2801 dagen geleden) @ Marotick

Beste mensen

Zelf aanschaffen voor een paar knopjes is niet te doen. En een printer door de NVHR voor heel Nederland is ook een beetje zinloos.
Er zijn in Nederland en België diverse zg. makerspaces. Daar hebben ze dit soort apparaten. Kijk eens hier http://www.makerscene.io/

3D printer

door scaldiss @, Rotterdam, 29-07-2016, 10:07 (2800 dagen geleden) @ Martijn

Ik denk dat 3d printen een hobbie moet zijn van iemand.
Ik heb zelf een 3d printer en er gaat heel veel tijd in zitten, dus even een printer kopen en zomaar even printen zit er dus niet in.
Als je er veel tijd in steekt kan je wel mooie dingen maken.
Bij voorbeeld heb ik een cnc gestuurde freestafel gemaakt met de 3d printer en dat zijn dus wel leuke Bobbie dingen om te doen.
Zoek maar eens op "mpcnc".
Dus zomaar even een knopje maken kan wel, maar kost wel tijd.

3D printer

door Roland Huisman @, Zwolle, 29-07-2016, 15:54 (2800 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Roland Huisman, 29-07-2016, 16:01

Helaas zijn de huidige resultaten met 3D printers nog niet
geschikt voor items welke in zicht komen bij een toestel.
De oppervlakte blijft geribbeld. Tevens is het niet erg sterk.

Bij mij op het werk is men op professioneel vlak met 3D printen bezig.
Zelfs met printers van meer dan 8000 euro loopt men nog te voeteren.
Er worden daar dan wel schedels geprint vanuit een 3d scan
om operaties goed voor te kunnen bereiden. (Zijn overigens operaties
die je niemand gunt om te moeten ondergaan...)

Simpele / massieve dingetjes gaan vaak wel goed. Maar het blijft
een grof oppervlak. Er zijn wel printers welke een veel betere resolutie
hebben maar die werken niet met een filament. Dat werkt met een vloeistof
welke bij belichting uithardt. Dan kun je met lagen van ca 50 micrometer werken.

Persoonlijk blijf ik de 3d printers met filament nog speelgoed vinden.
Je kunt er leuke dingen mee doen hoor. Maar mooi glad afgewerkte resultaten
moet je niet verwachten.

3D printer

door robot797 @, Rijssen, 02-08-2016, 07:40 (2796 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ik Ben het hier niet mee eens
De ribbels zijn makkelijk weg te halen
En met mijn 300 Euro printer kan ik complete en sterke tandwielen printen
En dan print ik voor nu alleen in pla als ik in abs of nylon print is het nog sterker
Als ik wil kan ik zelfs metaal en hout printen

--
Groeten Peter Veldman

3D printer

door robot797 @, Rijssen, 02-08-2016, 07:37 (2796 dagen geleden) @ Marotick

Ik heb ervaring met 3d printen
Ik heb zelf namelijk al 2 printers gebouwd
en die hebben beide een betere kwaliteit als wat toen op de beurs stond

--
Groeten Peter Veldman

powered by my little forum