Overbodige programma's op PC (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 03-08-2016, 08:09 (2816 dagen geleden)

Naar aanleiding van een vraag over een traag lopende oudere PC het volgende.
Ik draai op een PC nog steeds XP. Moderner is niet verantwoord vanwege slechts 512MB geheugen (Mijn eerste PC-XT, had zelfs maar een harddisk van 20MB)
Als virusscanner gebruik ik AVAST free.
Ze proberen met de regelmaat van de klok de betaalde versie aan de man te brengen.
Ze doen dat door een lijstje te genereren dat aangeeft hoeveel MB nog vrij gemaakt kan worden op de HD (is trouwens helemaal geen probleem), maar ook over een aantal overbodige programma's die draaien. Dat kost wel geheugen.
Het lijstje van die programma's en eventuele aanpassingen krijg je alleen als je een betaalde versie hebt.
Kun je zo'n lijst ook op een andere manier krijgen en wat zijn dan de selectie criteria. In het lijstje Windows taakbeheer, kun je zien wat draait, maar wat kun je missen?
Ik ben wel eens in MS config bezig geweest met (tijdelijk) uitzetten van programma's, maar veel winst leverde dat niet op.

Soundman2

Overbodige programma's op PC

door henkk56 @, 03-08-2016, 09:34 (2816 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henkk56, 03-08-2016, 09:40

Bij instellingen > configuratiescherm > software kan je naar hartelust alle
overbodige programma's deinstalleren oftewel wegkegelen.
Er is ook nog een menutje waarin je kan aangeven welke programma's bij het opstarten mee worden opgestart maar dit heb ik al een jaar niet gebruikt dus
ben ik vergeten waar het zit.:-) (Dit wordt door diverse software misbruikt en
ongevraagd aangevuld en dus een belangrijke oorzaak van pc-langzaamheid.)
Desgewenst even zoeken.

Henk

Overbodige programma's op PC

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 03-08-2016, 11:00 (2816 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Ben, 03-08-2016, 11:06

Virus scanners zijn vaak de oorzaak van een langzame PC, had vroeger McAfee van de zaak op XP en dat duurde en duurde.
Nu gebruik ik AVG op een snellere PC maar ook daar merk je vertraging.
AVG is nu zo ingesteld dat er 1x per week een complete scan gedraaid wordt en niet elke dag en dat scheelt. Misschien kan dat met Avast ook.
Verder kun je nog kijken wat er bij het opstarten wordt aangezet en meeloopt op de achtergrond.
Er zijn diverse progs voor, ik gebruik Reg.Cleaner bij het tapje Startup Organizer om dit soort programma's aan of uit te zetten.
Dan kun je nog bij Computer > Eigenschappen > Geavanceerde Systeeminstellingen > (Bij prestaties)Instellingen > Geavanceerd > Wijzigen > daar staat onderaan de aanbevolen hoeveelheid Mb. Daarna zet je de Aangepaste grootte op aan en vul je diezelfde waarde + 500Mb in, bij het maximale grootte hokje 500Mb daar weer boven.
Het wisselbestand is dan vast en maximaal ingesteld en is erg nuttig met een beperkt geheugen. Succes en groet, Ben

Overbodige programma's op PC

door PA2JAN @, Marknesse, 03-08-2016, 16:45 (2816 dagen geleden) @ soundman2

Je kunt CCleaner (crap cleaner ) installeren, https://www.piriform.com/ccleaner

die is gratis, en heeft een hele hoop nuttige routines in zich.
Ik zou ook bij services de 'indexing service' uitzetten.
En als je nog ruimte hebt voor een paar geheugenmodules, heb ik er waarschijnlijk nog wel 2 voor je. Gratis. Dat is de grootste versneller die je kan toepassen.

Succes,
Jan

Overbodige programma's op PC

door soundman2 @, Wouw, 03-08-2016, 21:30 (2815 dagen geleden) @ PA2JAN

Je kunt CCleaner (crap cleaner ) installeren, https://www.piriform.com/ccleaner

die is gratis, en heeft een hele hoop nuttige routines in zich.
Ik zou ook bij services de 'indexing service' uitzetten.
En als je nog ruimte hebt voor een paar geheugenmodules, heb ik er waarschijnlijk nog wel 2 voor je. Gratis. Dat is de grootste versneller die je kan toepassen.

Succes,
Jan

Er kan maximaal 512MB in en dat zit er ook in. Verder uitbreiden kan dus niet meer.

Soundman2

Overbodige programma's op PC

door Piet Couttouw @, Vlamertinge (België), 03-08-2016, 18:07 (2815 dagen geleden) @ soundman2

Toch opletten met XP want er worden geen nieuwe patches meer uitgegeven door Microsoft. Ongewenste indringers worden hierdoor niet meer op afstand gehouden.
Een alternatief voor deze oude pc is om een refurbished pc te kopen bij Conrad bijvoorbeeld. Ze zijn al te koop voor 109 euro, 12 maanden garantie en Windows 7 of 10 erop geïnstalleerd.

Overbodige programma's op PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-08-2016, 20:58 (2815 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Gewijzigd door Maarten Bakker, 03-08-2016, 20:59

Voor XP Embedded POS komen nog updates uit (of kwamen op zijn minst nog tot eerder dit jaar uit) en je kunt doen alsof je XP van dat type is, dus opzich is dat geen groot probleem. Verder is het een kwestie van veilig computergebruik, het is niet zo dat de computer opeens onbruikbaar wordt omdat er geen updates meer uitkomen. De meeste fouten zijn er de 13 jaar dat er support was voor de normale XP al wel uitgehaald.

Overbodige programma's op PC

door soundman2 @, Wouw, 03-08-2016, 21:38 (2815 dagen geleden) @ Piet Couttouw

Toch opletten met XP want er worden geen nieuwe patches meer uitgegeven door Microsoft. Ongewenste indringers worden hierdoor niet meer op afstand gehouden.
Een alternatief voor deze oude pc is om een refurbished pc te kopen bij Conrad bijvoorbeeld. Ze zijn al te koop voor 109 euro, 12 maanden garantie en Windows 7 of 10 erop geïnstalleerd.

Door een kleine toevoeging in de registry, krijg ik nog steeds security updates. Microsoft doet dat, omdat in de industrie nog veel systemen op XP draaien. Ik zie dus regelmatig updates voorbij komen.
Ik houdt deze pc aan, niet specifiek voor het internet, maar vooral voor de periferie, die waardeloos wordt met een nieuwe PC. Voor internet gebruik ik gewoon een moderne laptop met win7 en een notebookje met win10.
De periferie die niet meer werkt, vanwege het ontbreken van geschikte divers met moderner software als XP
Scanjet 4C scsi driver niet meer
HP business inkjet geen drivers meer.
Labelprinter idem
Ook bepaalde programmas werken minder goed op een snelle pc (Oude motorola software bijv.)
mvg Soundman2

Overbodige programma's op PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-08-2016, 20:56 (2815 dagen geleden) @ soundman2

Ik gebruik zelf hijackthis om veel uit te zetten, en het services hoofdstukje in configuratiescherm - systeembeheer.

Met beide methodes is wel 1 heel groot probleem: je moet precies weten wat je wel of niet uit kunt zetten. Een kleine misstap kan betekenen dat je met een onbruikbare Windows installatie zit.

Toch circuleren er wel redelijk bruikbare lijstjes op het internet, vooral van services die je wel uit mag zetten.

Overbodige programma's op PC

door Ed van der Weele † @, Zeist, 04-08-2016, 05:06 (2815 dagen geleden) @ soundman2

Om oudere hard- en software te kunnen blijven gebruiken heb ik al jaren geleden van mijn pc een dual-boot systeem gemaakt.
In die ene pc zit sinds kort zowel Windows 10 als Windows XP, daarvoor was het de combinatie Windows 7 en Windows XP.
Het is ook mogelijk om er nog een derde besturingssysteem bij te zetten, bijvoorbeeld Ubuntu.
Geheugen is daarmee geen probleem. De versie van Windows 10 is 64 bits en heeft 8 GB geheugen beschikbaar.
Windows XP is 32 bits en kan daarvan maar 3.8 GB geheugen gebruiken.

Het omschakelen van Win10 naar WinXP is even de pc opnieuw opstarten en het andere besturingssysteem kiezen.
Een bijkomend voordeel is dat beide systemen dezelfde bestanden van Office, een tekenprogramma, foto's of pdf's met documentatie kunnen gebruiken.
Er hoeft dus niets van de ene naar de andere pc te worden verhuisd.

Meer informatie is o.a. op deze pagina te vinden https://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/multiboot_systeem_opzetten.html

Het klinkt misschien ingewikkeld maar Windows installeert een dualbootsysteem met Win7 of Win10 en XP vrijwel automatisch.
Het enige vereiste is voldoende ruimte op de harddisk(en). De beide besturingssystemen hoeven ook niet op één en dezelfde schijf te staan.

Overbodige programma's op PC

door soundman2 @, Wouw, 04-08-2016, 09:58 (2815 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Om oudere hard- en software te kunnen blijven gebruiken heb ik al jaren geleden van mijn pc een dual-boot systeem gemaakt.
In die ene pc zit sinds kort zowel Windows 10 als Windows XP, daarvoor was het de combinatie Windows 7 en Windows XP.
Het is ook mogelijk om er nog een derde besturingssysteem bij te zetten, bijvoorbeeld Ubuntu.
Geheugen is daarmee geen probleem. De versie van Windows 10 is 64 bits en heeft 8 GB geheugen beschikbaar.
Windows XP is 32 bits en kan daarvan maar 3.8 GB geheugen gebruiken.

Het omschakelen van Win10 naar WinXP is even de pc opnieuw opstarten en het andere besturingssysteem kiezen.
Een bijkomend voordeel is dat beide systemen dezelfde bestanden van Office, een tekenprogramma, foto's of pdf's met documentatie kunnen gebruiken.
Er hoeft dus niets van de ene naar de andere pc te worden verhuisd.

Meer informatie is o.a. op deze pagina te vinden https://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/multiboot_systeem_opzetten.html

Het klinkt misschien ingewikkeld maar Windows installeert een dualbootsysteem met Win7 of Win10 en XP vrijwel automatisch.
Het enige vereiste is voldoende ruimte op de harddisk(en). De beide besturingssystemen hoeven ook niet op één en dezelfde schijf te staan.

Moderne PC's ontberen ook de ouderwetse aansluitingen, zoals de printerpoort en de seriele poort. Daar zijn dan weer omzetters voor, maar gaat niet altijd werken.

Soundman2

Overbodige programma's op PC

door Ed van der Weele † @, Zeist, 04-08-2016, 14:57 (2815 dagen geleden) @ soundman2

Met even zoeken in een webshop vond ik 89 moederborden met een seriële en een parallelle poort. [ link ]
Ze zijn dus nog gewoon nieuw te koop.

Overbodige programma's op PC

door marc @, Den Haag, 04-08-2016, 11:56 (2815 dagen geleden) @ soundman2

kijk ook eens op www.estunt.nl
voor de kleine beurs toch vaak leuke gebruikte pc's, ik heb goeie ervaringen met hem!

powered by my little forum