Ik wil een nieuwe universeel meter, welke? (Algemeen)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 15-08-2016, 20:33 (2801 dagen geleden)

Beste iedereen,

Ik heb zo'n wereldberoemde Metex universeel meter (zo'n knal gele) en dat is een fantastisch ding maar.... hij heeft moeite om een wisselspanning van zeg 120 KHz goed weer te geven. Met een diode in serie en dan delen door w2 en meten met in het gelijkspannings bereik dat gaat redelijk maar is ook niet helemaal betrouwbaar.
Ik wil dus een nieuwe meter kopen maar welke?
Wat ik wel handig vind is als hij ook frequenties en capacitieve waarden kan meten. Natuurlijk spanningen, stromen en weerstand. Een transistortester mag.

Wat zijn de universeel meters die jullie gebruiken en wat zou een goede meter voor mij zijn? Ik zoek iets van zeg rond de 100 euro (of minder)

Jack Marotick

Ik wil een nieuwe universeel meter, welke?

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 15-08-2016, 23:11 (2801 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 15-08-2016, 23:14

Hoi Jack , voor het ècht serieuze werk gebruik ik een Gossen Metrahit uit 1998 , overgehouden van m'n baan als servicemonteur compressoren . Heb ook nog een serieuze Fluke liggen , ooit met manco voor €20 op de koninginnenmarkt gekocht . Bleek een contactprobleem te zijn tussen print en display door een losgebroken draadbus voor de printbevestiging in de behuizing . Twee jaar terug een tweedehands Peaktech 3695 op de kop getikt.
Heeft de wereld aan mogelijkheden . Is zeer de moeite waard als je die nog ergens geschikt op de kop kan tikken, gaat volgens de papieren tot 400 Hz op ACV bereik.
Doet verder freq , capaciteit , temp , geluidsdruk , luchtvochtigheid en zelfs lichtsterkte . Aanrader dus mits niet te duur !

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Ik wil een nieuwe universeel meter, welke?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16-08-2016, 01:39 (2801 dagen geleden) @ Marotick

hij heeft moeite om een wisselspanning van zeg 120 KHz goed weer te geven.

120 kHz kan geen enkele universeelmeter weergeven. De meeste meters gaan niet verder dan 400 Hz. 1 kHz is al bijzonder.
Lees de specificaties van je meter er maar eens op na.
Voor 120 kHz zal je moeten kijken naar een meter die daar speciaal voor is ontwikkeld. Je hebt dan al te maken met hoogfrequente signalen.
Ik gebruik daarvoor een buisvoltmeter of een FET-voltmeter.

Ik wil een nieuwe universeel meter, welke?

door hyperbo @, kapellen, België, 16-08-2016, 05:09 (2800 dagen geleden) @ Marotick

Hoi Jack;

Ik zeg steeds; er zijn twee zekerheden in het leven van een technieker;
Als je meet is het met een Fluke en als je soldeerd is het met een Weller

Dus als je de kans hebt om een Fluke voor een aantrekkelijke prijs te kopen moet je dit zeker doen.
Een true Rms meter ( zoals bijv. een Fluke 87 ) zal nooit ontgoochelen, ikzelf gebruik al meer dan 20 jaar zo een 87, echt een onverwoestbaar werkpaard.
Deze zal wisselspanningen tot 1 a 2 kHZ precies kunnen aangeven, Indien je werkelijk hoogfrequent wisselspanningen precies wilt gaan meten zal je zoals hier al vermeld is andere aparatuur moeten gaan gebruiken.
Ofdat dat werkelijk nodig of nuttig kan zijn vraag ik me wel af..voor het herstellen van radio's enz maakt die nauwkeurigheid echt niets uit en is dit niet belangrijk om te weten.

Succes met je zoektocht!

Ik wil een nieuwe universeel meter, welke?

door Marotick ⌂ @, Huizen, 16-08-2016, 06:44 (2800 dagen geleden) @ hyperbo

Bedankt voor deze reacties.
Die 120 KHz in AC bereik heb ik nodig om mijn Revox af te stellen. Wiskop 120KHz 22 en 44 Volt zo uit mijn hoofd.
Ik heb ook een scoop en daarmee gaat die spanning meten ook moeizaam vind ik want dat gaat per hokje en laat een top top waarde zien. Dus 22 en 44 x W2.
Kanaal 1 van de wiskop moet de oscillator zijn + 1KHZ en kanaal 2 - 1KHz. en dat verschil kan ik op mijn scoop niet echt zichtbaar krijgen.
Mijn Metex M-3650 laat frequentie meting zien tot 200KHz maar wijkt af van mijn (zelfbouw) frequentie teller die weer snel afslaat als de meetspanning te hoog of te laag is. Kortom meten is weten maar wat zijn de meetresultaten?
Ik heb gezien dat bij wisselspanningsmeting de maximale frequentie niet erg hoog gaat. In ieder geval onvoldoende voor meting aan de koppen.
Een FET voltmeter moet het dus gaan worden, jammer dat die nog niet geïntegreerd zijn in de betere universeel meters. Een FET-voorschakelkastje zou dat kunnen?
De genoemde meters moet ik nog bestuderen.

Jack

Ik wil een nieuwe universeel meter, welke?

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-08-2016, 09:35 (2800 dagen geleden) @ Marotick

Voor dat soort klusjes heb je een AC millivoltmeter nodig. Zoals Ed al aangaf lukt dit niet met een gewone multimeter, die zijn daar niet voor bedoelt. (sommigen gaan tot 100kHz, maar dat zijn al uitzonderingen)
AC votmeters hebben meteen een BNC ingang zodanig dat het ook bij hogere frekwenties goed gaat. Ik kom net terug uit verlof, maar denk dat ik er nog eentje op reserve heb (philips PMxxxx tot 12Mhz).

(Mocht het je kunnen interesseren )

groeten

Kris

Ik wil een nieuwe universeel meter, welke?

door soundman2 @, Wouw, 16-08-2016, 11:20 (2800 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 16-08-2016, 11:31

Bedankt voor deze reacties.
Die 120 KHz in AC bereik heb ik nodig om mijn Revox af te stellen. Wiskop 120KHz 22 en 44 Volt zo uit mijn hoofd.
Ik heb ook een scoop en daarmee gaat die spanning meten ook moeizaam vind ik want dat gaat per hokje en laat een top top waarde zien. Dus 22 en 44 x W2.
Kanaal 1 van de wiskop moet de oscillator zijn + 1KHZ en kanaal 2 - 1KHz. en dat verschil kan ik op mijn scoop niet echt zichtbaar krijgen.
Mijn Metex M-3650 laat frequentie meting zien tot 200KHz maar wijkt af van mijn (zelfbouw) frequentie teller die weer snel afslaat als de meetspanning te hoog of te laag is. Kortom meten is weten maar wat zijn de meetresultaten?
Ik heb gezien dat bij wisselspanningsmeting de maximale frequentie niet erg hoog gaat. In ieder geval onvoldoende voor meting aan de koppen.
Een FET voltmeter moet het dus gaan worden, jammer dat die nog niet geïntegreerd zijn in de betere universeel meters. Een FET-voorschakelkastje zou dat kunnen?
De genoemde meters moet ik nog bestuderen.

Jack


Top-top is een factor 2,8.
Een wis/biasoscillator is geen precisie instrument en is dan ook niet kristalgestuurd oid. Een afwijking van 1KHz is totaal niet relevant.
De amplitude kan prima worden gemeten met een scope. Als vermenigvuldiging voor de tt waarde, neem ik RMS van de meter x3. nooit een probleem geweest.
HF bias is altijd een compromis en ook nog afhankelijk van de gebruikte tape.
Daarom moet je eerst kiezen voor de tape die je gaat gebruiken en daarna de recorder afregelen op minimale vervorming door instellen van de bias en de modulatiediepte. Ik kan me voorstellen dat een gewone multimeter tekort schiet. azijn losse instrumenten en dat zijn dan een universeelmeter, een AC millivoltmeter, een scope, evt een counter en een distorsiemeter.
Om wow en flutter ter meten heb je dan dus ook nog een W&F meter met een geijkte testband nodig.
Sommige dingen wil je gewoon gelijktijdig zien.
Overigens kun je spanningen en frequenties best goed met de scope meten. Zet je bijv de tijdbasis op 10uS/DIV, dan duurt een trace 100uS. In die tijd moet je dan bij 120 KHz 12 perioden zien.
Soundman2

Ik wil een nieuwe universeel meter, welke?

door Marotick ⌂ @, Huizen, 18-08-2016, 21:18 (2798 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Marotick, 18-08-2016, 21:20

Dank je Soundman,

Een ding begrijp ik niet wat je bedoelt.
De amplitude kan prima worden gemeten met een scope. Als vermenigvuldiging voor de tt waarde, neem ik RMS van de meter x3. nooit een probleem geweest.
Kan je dat voor mij uitleggen?

Nog iets over de Revox A77
De oscillator verzorgt de bijstroom (BIAS) en zorgt ook dat de band gewist wordt.
De bijstroom begrijp ik maar het wissen gaat bij de A77 gecompliceerd.
De 120 KHz gaat of naar de wiskop of naar een dummy. Wordt er op 1 kanaal opgenomen dan gaat de HF door de desbetreffende kop en ook door de helft van de dummyspoel. Ik weet dat het niet uitmaakt of de wiskop op 40 KHz of op 400 KHz staat te werken maar in de Revox service manual hebben ze het er over dat er een verschil moet zijn tussen de wisfrequentie van + 1KHz voor links en - 1 KHz voor rechts als de kanalen seperaat gekozen zijn. Bij stereo is de frequentie natuurlijk hetzelfde. Die verschillen komen natuurlijk door de dummyspoel, denk ik zo. Maar ik krijg dat niet voor elkaar. De verschillen zijn iets van 10 KHz.
Geen idee waardoor dat ontstaat. Als ik aan de kern draai van de dummy dan verschuift de frequentie voor beide kanalen???
Dat zou ook aan mijn meetinstrumenten kunnen liggen. Met een scoop zie ik geen verschil tussen 120KHz plus 1KHz en 120KHz minus 1KHz.


Jack Marotick

Ik wil een nieuwe universeel meter, welke?

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-08-2016, 21:49 (2798 dagen geleden) @ Marotick

Het is wat ongelukkig geformuleerd maar Henk bedoelt dat als je de Top to Top waarde van de scoop afleest en deelt door 3 je dicht in de buurt zit van de RMS waarde. (eigenlijk is het delen door 1,41 x 2 = 2,8284..)

groeten

Kris

Ik wil een nieuwe universeel meter, welke?

door soundman2 @, Wouw, 20-08-2016, 15:04 (2796 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 20-08-2016, 15:18

De meting met de dummy spoel is alleen nodig bij het uitwisselen van de wiskop, om weer de centrale frequentie te bepalen
Gewoon afregelen gaat als volgt.
Zet de recorder in de stand stereo opname, beide koppen zijn actief, meet de frequentie (er is maar een oscillator!). Meet achtereenvolgens de frequentie met de kop van spoor een en ook die van spoor twee, door tweemaal in de stand mono te meten (een kop tegelijk dus actief).
Indien de koppen leiden tot verschillende frequenties, door afwijking in de onderlinge zelfinductie, regel dan zo af dat de twee gemeten frequenties symmetrisch rond de stereo frequentie vallen. Het voorbeeld van Revox gaat over 1 KHz maar dat kan natuurlijk ook een andere waarde zijn.
Het is onmogelijk om de oscillator op twee frequenties tegelijk te laten werken.
Overigens lijkt me het onnodig om een recorder weer helemaal af te regelen, als er nimmer door "deskundigen" aan gewerkt is. Het vergt gewoon een heleboel kennis van opnametechniek.

Tijdens repareren gaat het zelden over precisiemetingen. De scope is daarom een uitstekend instrument om snel te meten en te zien hoe een signaal eruit ziet. Soms wordt een RMS waarde gevraagd of opgegeven, dan weer eens een top-top waarde.
Omdat het op een paar procent niet aankomt kun je de rms waarde gewoon met ongeveer drie vermenigvuldigen om de tt waarde te krijgen. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook. Exacter is natuurlijk 2,8 , maar dat hoofdrekent wat minder.
Gaat het om precisiemetingen, dan heb je ac millivoltmeters, dc meters ac meters en dat allemaal traceerbaar gecalibreerd........
Als je weet hoe het werkt, zul je ook weten dat sommige afwijkingen (tot vaak wel 10%)van het ideaal er helemaal niet toe doen.

Ik wil een nieuwe universeel meter, welke?

door Marotick ⌂ @, Huizen, 21-08-2016, 08:47 (2795 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman bedankt voor de uitleg.
Ik heb mijn Revox helemaal uit elkaar gehaald en heb alles schoongemaakt.
Ik wil alles opnieuw inregelen, ook om er van te leren en ik ben al ver gekomen.
Wel liep ik op tegen de beperkingen van mijn eigen meetapparatuur, ik vond het jammer dat mijn wisselspanningsmeter zo frequentie gevoelig is en daarom niet meer zuiver meet bij hogere frequenties. Ook de nieuwe universeelmeters kunnen dat niet dus ik houd het maar bij wat ik heb. Met mijn scoop (een oude Hameg) kan ik me goed redden.

Jack Marotick

Ik wil een nieuwe universeel meter, welke?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-08-2016, 12:09 (2800 dagen geleden) @ hyperbo
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-08-2016, 12:12

Dat zijn zekerheden die ik na mijn tweede rode Weller als onzekerheden heb afgedaan.

Weller is een rotzooimerk, dat per ongeluk ook een paar uitstekende producten maakt (maar omdat andere fabrikanten ook goede producten maken en die van Weller verder geen specifieke voordelen bieden, krijgt Weller mijn geld alsnog niet).

Qua meter ben ik het helemaal eens dat Fluke prima spul maakt, maar ook daar zijn alternatieven mogelijk waar je prima mee uit de voeten kan. Ik meet al jaren met Hung Chang (Protek), maar dat is lang niet de enige die in het middensegment (waar de TS zoekt) goed spul maakt. Tegenwoordig een tweedehands Fluke erbij, gewoon omdat die eens langskwam, niet speciaal aangeschaft.

Ik wil een nieuwe universeel meter, welke?

door Alex P @, Eindhoven, 16-08-2016, 10:05 (2800 dagen geleden) @ Marotick

Zelfs een topmodel Fluke 289 is voor wisselspanning maar gespecificeerd tot 100 kHz. Goed verhaal hier: https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/40

Ik wil een nieuwe universeel meter, welke?

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-08-2016, 10:17 (2800 dagen geleden) @ Alex P
Gewijzigd door kris, 16-08-2016, 11:13

Zelfs een topmodel Fluke 289 is voor wisselspanning maar gespecificeerd tot 100 kHz. Goed verhaal hier: https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/40


Zo goed is dat verhaal nu ook niet. Ed, eeu sorry Ed , ik bedoel uiteraard Fred is vooral gek van véél cijfers na de komma, maar mist enige berusting in de praktische noden van de gemiddelde gebruiker. :-)


tevens wordt er met geen woord gesproken over de AC (milli)voltmeter, waar het hier om te doen is..

groeten

Kris

Ik wil een nieuwe universeel meter, welke?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16-08-2016, 11:10 (2800 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 16-08-2016, 11:12

Zo goed is dat verhaal nu ook niet. Ed is vooral gek van véél cijfers na de komma

Maak daar maar Fred van. Cijfers achter de komma hebben me nooit kunnen boeien.
Tenzij het om frequenties rond 10 GHz gaat.

powered by my little forum