Waardig alternatief voor DAB (Computertechniek)

door Piet Couttouw @, Vlamertinge (België), 12-02-2017, 09:12 (2629 dagen geleden)

Met belangstelling las ik de thread over DAB+.
Helaas heeft deze techniek zijn beperkingen. Als je de radio vooral binnenshuis gebruikt, dan is internetradio een veel beter alternatief.
Met een goedkope (tweedehandse) Raspberry Pi en een sd-kaartje haal je tienduizenden zenders in huis. Ik heb er twee in huis die spelen, nooit meer betaald dan 25 euro per stuk, kaartje inbegrepen. Solderen was zelfs niet nodig.
Mijn inspiratie vond ik op http://www.instructables.com/id/Touchscreen-Internet-Radio-Raspberry/, (mijn favoriete website trouwens).
Eén van mijn radio's heb ik voorzien van een display, zoals op de website. Een display is niet echt nodig want je kunt de radio bedienen met de smartphone.
Op de foto zie je mijn eerste raspberry pi met display. Intussen zit die in een aangepaste behuizing en werkt die op wifi ipv een utp-kabel.
Ik woon in België en luister elke dag naar het Nederlandse Skyradio Lovesongs :-) .

[image]

Waardig alternatief voor DAB

door Roland Huisman @, Zwolle, 12-02-2017, 09:26 (2629 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Gewijzigd door Roland Huisman, 12-02-2017, 09:33

Erg leuk. De geluidskwaliteit van de Pi's schijnt wel wat matig te zijn.
Het ligt er een beetje aan welke versie je hebt en wat je eisen zijn natuurlijk.
Hoe ervaar jij dat? Wellicht kun je er meer uithalen met een wat beter usb geluid-stickje.

Of zoiets: http://www.hifiberry.com/products/dacplus

Groeten, Roland

Waardig alternatief voor DAB

door Piet Couttouw @, Vlamertinge (België), 12-02-2017, 09:37 (2629 dagen geleden) @ Roland Huisman

Er zijn geluidskaartjes te koop die de kwaliteit zouden moeten opkrikken (Hifiberry).
Ik heb er geen ervaring mee en de geluidskwaliteit vind ik nu persoonlijk lmeer dan goed genoeg voor alledaags gebruik.
De ene RPI is aangesloten op mijn stereoketen en de andere staat in de keuken aangesloten op een draadloze luidspreker (met draad).

Waardig alternatief voor DAB

door Goldline @, Oranjedorp, 12-02-2017, 13:49 (2629 dagen geleden) @ Piet Couttouw

Als je in de software aangeeft dat je een hifi-berry gebruikt ,kan je een I2S signaal uit de pennen van de Raspberry halen.
Dit kan je aansluiten op de DAC van een oude CD speler (TDA1541A?)
heb je meteen al een behuizing en een voeding.
Buiten i-net stations ook je eigen muziek vanaf stick/HDisk/of PC/NAS afspelen.

--
Cees PA1DBA

Waardig alternatief voor DAB

door Erik @, 12-02-2017, 09:27 (2629 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Gewijzigd door Erik, 12-02-2017, 09:28

Hoi, Leuk idee inderdaad :-)

Een soortgelijke opzet kun je ook maken met een oude, afgeschreven, smartphone of tablet.
Een budget model voldoet al prima.

Mijn ervaring met internet radio is wel, dat de stream wel eens stopt, of de app vastloopt bij 24/7 gebruik.
Een tripje naar de (in mijn geval meterkast) is dan nodig om de zaak te resetten. :-(

Hoe is dit bij de Raspberry?

Waardig alternatief voor DAB

door Piet Couttouw @, Vlamertinge (België), 12-02-2017, 09:42 (2629 dagen geleden) @ Erik

In de keuken staat de RPI op de kast van de microgolfoven. Wanneer de oven werkte verdween de wifiverbinding. Dit heb ik opgelost met een wifirepeater te plaatsen.
Nu gebeurt dit nooit meer.
Als de stream wegvalt, wordt er overgeschakeld naar een andere voorkeurzender. Dit gebeurt niet zoveel. Soms ligt de oorzaak bij de zender zelf, Skyradio Lovesongs was deze winter enkele dagen offline.

Waardig alternatief voor DAB

door henkk56 @, 12-02-2017, 09:33 (2629 dagen geleden) @ Piet Couttouw

DAB heeft nu nog het voordeel dat je er geen internet aansluiting voor nodig heb
maar het lijkt mij dat er binnen niet al te lange tijd goedkoop mobiel internet met ruimschoots
voldoende bandbreedte voorhanden is om je telefoon als internet radio te kunnen gebruiken :m: :m: .
Dan word DAB overbodig.
En je radio ook. |-(

Henk

Waardig alternatief voor DAB

door Peter1952 @, Almere, 12-02-2017, 10:33 (2629 dagen geleden) @ henkk56

Ik gebruik al jaren mijn telefoon als internetradio, als je van je eigen Wifi netwerk gebruik maakt is het gratis en heb je voldoende brandbreedte. Koppel je telefoon met een bluetooth ontvanger of een goede draadloze luidspreker (in mijn geval o.a. een oude Bose Sounddock met bluetooth plug in ontvangertje) en je bent klaar.
Het idee is zeker niet slecht, de Raspberry Pi is ook als mediaspeler te gebruiken.

Groeten,
Peter

Waardig alternatief voor DAB

door pinheads @, België, 26-05-2017, 08:25 (2526 dagen geleden) @ Piet Couttouw

Welke software gebruikt je?

Waardig alternatief voor DAB

door Goldline @, Oranjedorp, 26-05-2017, 10:55 (2526 dagen geleden) @ pinheads

aan het scherm te zien gebruikt hij Volumeo, werkt heel leuk,
zeker met externe DAC,
ondersteund slecht usb dac's zoals Dragonfly.

--
Cees PA1DBA

Waardig alternatief voor DAB

door pinheads @, België, 26-05-2017, 11:19 (2526 dagen geleden) @ Goldline

Ga ik eens testen
Danke

Waardig alternatief voor DAB

door Piet Couttouw @, Vlamertinge (België), 26-05-2017, 18:13 (2526 dagen geleden) @ pinheads

Het is inderdaad Volumio. Volumio is gebaseerd op Debian maar speciaal ontworpen om een internetradio te maken.
Volg de link in mijn eerste bericht, daar staan alle details in om een dergelijke 'radio' te maken.

powered by my little forum