Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 15-03-2017, 17:57 (2602 dagen geleden)
Gewijzigd door ElektroNick, 15-03-2017, 18:00

Beste transistorvrienden,

Ik heb hier een CD-Speler van Harman Kardon HD500 uit 1986.

Wanneer ik een CD inleg en de lade sluit wordt de klep gesloten en komt de disc stabilizer naar beneden. Vervolgens hoor je de lens een paar keer "tikken" (je ziet de lens op en neer bewegen als er geen CD in zit), de CD draait niet en er verschijnt een "0" op het display.

Ik dacht aan een vuile lens, dus heb ik ze voorzichtig proper gemaakt met alcohol en een wattenstaafje. Zonder resultaat.

In de service manual staat er een handige foutenzoekboom.
Daarin staat:
Wanneer de "Disc Set" indicator na een tijdje dooft en de disc niet draait:
a) Controleer spindle motor driving circuit
b) Spindle motor defect
c) Te veel wrijving tussen de disc en de cd-houder

c) is uitgesloten, de disc kan vrij bewegen
b) is inmiddels ook uitgesloten, immers wanneer ik een regelbare DC-voeding aan de motor leg begint de motor bij enkele Volts reeds snel te draaien.

Rest er enkel nog a)...

De spindle motor wordt aangedreven met een PWM signaal, maar daarvan heb ik onvoldoende kennis om te bepalen of het signaal aan de motor goed is of niet.
De transistoren TR206 en TR207 zijn statisch doorgemeten en OK.

Hieronder heb ik 3 foto's genomen van het PWM signaal dat beschikbaar is aan de spindle motor.

  • foto 1: Signaal op de motor wanneer het toestel gewoon aan staat met Time/Div 10ms
  • foto 2: Signaal op de motor wanneer het toestel gewoon aan staat met Time/Div 200ms
  • foto 3: Signaal op de motor wanneer er een CD in ligt en de laser de CD probeert af te tasten met Time/Div eveneens 200ms

Nu is mijn vraag of dit normale PWM signalen zijn voor de spindle motor? Is er iets mis met de sturing van de spindle motor, waardoor de CD niet wil draaien?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,

ElektroNick


[image]

[image]

[image]

[image]

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door soundman2 @, Wouw, 15-03-2017, 18:07 (2602 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 15-03-2017, 18:15

Gebruikelijk is, dat een cd-speler de lens eerst naar het begin van de cd zet (richting centreergat). Vervolgens wordt een focusprocedure gestart, de focus wordt doorgaans in een of enkele slagen (als de cd of de lens vuil is) van de lens gevonden.
Zonder CD wordt die procedure meestal 8 of 16 maal herhaald.
Als de lens gefocusseerd is, gaat de spindelmotor draaien en gaat de speler op zoek naar de TOC.
De kans is groot dat er toch wat met het laseroptiek aan de hand is. Als er een Sony KSS213(CCM) in zit, kun je voor een paar euro meestal het hele cd-loopwerk, incl. motoren en laserunit vervangen. Dat werkt vele malen sneller, dan uitgebreid meten. Bij de groothandel kocht ik die loopwerken op zeker moment voor ca 4 euro.
Als je toch gaat meten, begin je met het testen van FOK (Focus OK).
Daarna wordt er spanning aan de disc motor toegevoerd.
Edit: Gezien de leeftijd zal er geen KSS213 in zitten. Maar je kunt niet weten.

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door ruudtx @, Utrecht, 15-03-2017, 18:23 (2602 dagen geleden) @ ElektroNick

Staat er effectieve gelijkspanning over de motor als tie moet draaien.
Gewoon met een multimeter nagaan dus.

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 15-03-2017, 18:51 (2602 dagen geleden) @ ruudtx

Staat er effectieve gelijkspanning over de motor als tie moet draaien.
Gewoon met een multimeter nagaan dus.

@Ruudtx
Wanneer de motor zou moeten draaien staat er ongeveer 5VDC op de motorklemmen.
Echter wanneer de motor niet moet draaien (het toestel gewoon aan ligt) staat er 10VDC op de klemmen...

@Soundman2
De laseroptiek is een KSS-121B als ik het goed heb.
Toeval wil dat de vorige eigenaar van de CD-speler reeds zo'n nieuwe laseroptiek (enkel de laser + lens) had gekocht, ik heb hem net ingebouwd (viel beter mee dan verwacht, ik moest enkel de geleiderstangetjes loshalen, de nieuwe optiek erin schuiven en de connectoren verbinden). Maar de nieuwe optiek doet exact hetzelfde als de vorige...
Ik heb net ook eventjes getest of de optiek naar het center beweegt (nadat ik de optiek naar de buitenkant had bewogen door het manueel verdraaien van de tandwieltjes), en dat doet hij effectief. Dus dat is het dan ook al niet.

Bedankt voor het meedenken,

ElektroNick

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 15-03-2017, 19:10 (2602 dagen geleden) @ ElektroNick

Kijk eens naar het ESD soldeer brugje?
Bij nieuwe lasers moet deze na montage en aansluiten verwijderd worden.

groetjes,
-=Kees=-

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 15-03-2017, 19:12 (2602 dagen geleden) @ Kees van Dijke

Kijk eens naar het ESD soldeer brugje?
Bij nieuwe lasers moet deze na montage en aansluiten verwijderd worden.

groetjes,
-=Kees=-

Dat soldeerbrugje heb ik inderdaad verwijderd. Het stond beschreven in de service manual bij het vervangen van de laser pick-up.
Ik heb de instructies netjes gevolgd, maar geen resultaat.
Toch bedankt voor de tip, als het niet in de service manual stond had ik dat nooit geweten :-)

Groetjes!

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door Goldline @, Oranjedorp, 15-03-2017, 19:27 (2602 dagen geleden) @ ElektroNick

Kijk eens of het motortje draait op bijv. een 9 volt batterij?
Wel even de aansluitingen los halen!

--
Cees PA1DBA

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 15-03-2017, 19:52 (2602 dagen geleden) @ Goldline

Kijk eens of het motortje draait op bijv. een 9 volt batterij?
Wel even de aansluitingen los halen!

Ik heb het motortje getest met mijn regelbare DC-voeding en dan draait het motortje reeds vanaf een paar Volt. Dus ik denk wel dat die werkt :-)

Groeten

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-03-2017, 20:48 (2602 dagen geleden) @ ElektroNick


@Ruudtx
Wanneer de motor zou moeten draaien staat er ongeveer 5VDC op de motorklemmen.
Echter wanneer de motor niet moet draaien (het toestel gewoon aan ligt) staat er 10VDC op de klemmen...

Hoe heb je dat gemeten? (met welke meter) waarschijnlijk gaat die (de meter)in de fout door de PWM.


greoten

Kris

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door ruudtx @, Utrecht, 16-03-2017, 17:47 (2602 dagen geleden) @ kris

Liefst meten met een draaispoelmeter, dat is een spoel net als de motor.
Maar als de motor draait met al een paar volt is de aangelverde spanning afwezig of niet goed.

Op de scoppbeelden lijkt het wel een symmetrisch signaal, dan draai hij niet want dat is effectief nul.

En PWM signaal is een gelijkspanning die schakelt, waarbij de verhouding aan/uit de effectieve spanning bepaalt. Het is net als bij moduleren met PWM van een AM zender, daar varieert de effectieve gelijkspanning op de RF eindtrap met het audio, gelijkspanning die in werkelijkheid geschakeld wordt met een PWM signaal.

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-03-2017, 17:53 (2601 dagen geleden) @ ruudtx

En PWM signaal is een gelijkspanning die schakelt, waarbij de verhouding aan/uit de effectieve spanning bepaalt. Het is net als bij moduleren met PWM van een AM zender, daar varieert de effectieve gelijkspanning op de RF eindtrap met het audio, gelijkspanning die in werkelijkheid geschakeld wordt met een PWM signaal.

Beste Ruud,

je probeert zoveel informatie te compacteren in enkele korte zinnen dat het zichzelf bijna tegenspreekt. (ik begrijp de boodschap wel) :-)

groeten

Kris

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door soundman2 @, Wouw, 15-03-2017, 20:50 (2602 dagen geleden) @ ElektroNick

Staat er effectieve gelijkspanning over de motor als tie moet draaien.
Gewoon met een multimeter nagaan dus.


@Ruudtx
Wanneer de motor zou moeten draaien staat er ongeveer 5VDC op de motorklemmen.
Echter wanneer de motor niet moet draaien (het toestel gewoon aan ligt) staat er 10VDC op de klemmen...

Ik weet niet hoe je de spanning op de motor meet, maar iets klopt niet.
Je zegt dat de motor met een paar volt loopt. dat is correct.
In rust staat er vijf volt op en als hij moet draaien 10 volt. Dan zou die toch ontzettend hard moeten tollen? Je moet echt op de aansluitingen van de motor meten

Ik meen me te herinneren dat spindelmotors een versleten collector kunnen hebben. Als je met een Ohm meter op de twee aansluitingen van de losgekoppelde motor meet, dan moet als de motor met de hand wordt rondgedraaid, de weerstand weinig veranderen. Ik dacht zelfs dat die een ohm of tien was (Ik ga dat terugzoeken). Het kan zijn dat tussen de collector vuil zit, waardoor de motor "dode" plekken heeft waar hij niet start.
De vraag die ik al eerder stelde, werkt de focussering goed? eerder zal de motor vermoedelijk niet draaien

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 16-03-2017, 09:13 (2602 dagen geleden) @ soundman2

@Kris @Soundman2

Ik ben vergeten vermelden dat ik de spanning heb gemeten met losgekoppelde motor (dus aan de connector op de printplaat).
Nu heb ik de meting herhaald met aangesloten motor en dat geeft een heel ander verhaal.
Wanneer de motor wel aangesloten is meet ik in rust ongeveer 2,8mV op de motorklemmen. Wanneer de motor wil starten stijgt die spanning zeer fel omhoog, maar helaas te kort om een waarde aan te duiden op mijn digitale multimeter (Fluke 187). Ik zie enkel het "analoge balkje" bovenaan het display omhoog schieten en een fractie van een seconde later staat de meter terug op 2,8mV...

De motor meet ongeveer 11 Ohm, echter wanneer ik hem ronddraai maakt hij soms heel korte sprongetjes naar 4MOhm en dan terug naar 11 Ohm. Misschien toch wat vuil op de collector inderdaad? Hoe kan ik dat schoonmaken? Met contactspray?

Ik heb de motor nog eens met de DC voeding verbonden en op 1,5V trekt de motor een startstroom van 100-200mA en wanneer de motor dan netjes draait trekt hij 50-60mA.

@Soundman2, hoe kan ik weten of de focussering OK is?
In de foutenzoekboom lijk ik te concluderen dat de motor eerst moet draaien en dat dan pas de focussering gebeurd. Immers men spreekt pas over focussering en de laser pick-up nadat de disc moet draaien... Kan dat?

Mijn excuses weeral voor de onduidelijke meetgegevens in voorgaande berichten.

Groetjes,

ElektroNick

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door soundman2 @, Wouw, 16-03-2017, 10:03 (2602 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 16-03-2017, 10:20

De motor blijft toch een vraagteken. Hij hoeft nauwelijks iets mechanisch te trekken. Ik praat uit het verleden, maar vanaf een halve volt zou die m.i. al wat moeten doen. De stroom lijkt me vrij hoog, maar een stilstaande motor is natuurlijk heel even kortsluiting, totdat hij draait. Dat de weerstand telkens heel even hoog wordt, kan als hij op een overgang in de collector staat. Maar goed lijkt me dat niet. Immers als de motor hoogohmig meet, loopt er geen stroom en zal hij dus ook niet starten.
Dat je verkeerde spanningen hebt gemeten , komt vermoedelijk doordat de motor stroomgestuurd is.
Het karakter van een stroombron is dat de spanning oploopt totdat de ingestelde stroom bereikt is. In theorie mag een stoombron ook niet onbelast werken. In het geval van een ideale stroombron zal de spanning oplopen tot een oneindig hoge waarde. Een stroombron dien je dus kort te sluiten. In de praktijk speelt dit alleen in elektrische installaties, waar stromen gemeten worden met stroomtransformatoren. Als aan zo'n transformator geen ampèremeter hangt en dus open secondaire klemmen heeft, dan zal de secondaire spanning zo hoog oplopen dat er overslag optreed en de transformator defect raakt, dus in dat geval kortsluiten. Dit allemaal even terzijde.
Gelukkig kan de spanning in de cd-speler niet hoger worden dan de voedingsspanning.
Ik repareer al jaren geen cd spelers meer daarom zijn sommige routinevaardigheden wat vervaagd. Je kunt eventueel vergelijken met een goed werkende cd-speler. Aan het testen van de spindelmotor zit weinig risico, zolang hij niet met de electronica verbonden is.
Het draaien van de cd voor de focussering heeft weinig zin. Een cd is nooit perfect vlak en scherpstellen op een stilstaand oppervlak gaat nou eenmaal beter. Daarna hoeft de lens alleen maar binnen het houdbereik te blijven. Als eenmaal scherp gesteld is , begint de zoektocht naar de TOC, de Table Of Contents. Daarvoor is het voor de eerste maal nodig dat de cd draait.
Als je de spindelmotor uitwisselt voor een ander exemplaar, moet je vooraf wel de hoogte van de CD drager meten met een schuifmaat. Als de CD t.o.v. de lens te hoog of te laag ligt, dan zou de focusregeling wel eens op een van de uitersten kunnen lopen. Bij sommige nieuwe motoren, werd daarvoor soms een plastic malletje meegeleverd (PIONEER bv)
Testen van focus OK, daar is volgens mij een meetpunt voor aanwezig. Ook met een klein stukje spiegel (cd) kun je dat controleren. De lens vindt binnen één op- en neergaande beweging het scherptepunt. Door het spiegeltje wat open neer te bewegen, moet het lensje gewoon volgen. Zonder spiegeltje zoekt de lens een aantal malen naar het scherptepunt, soms 8 of 16 maal.
Hoewel de laserstraal niet ongemerkt sterk is en ook nog eens divergerend, moet je niet direct in de lens kijken, het zou oogbeschadiging kunnen opleveren.

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 16-03-2017, 10:19 (2602 dagen geleden) @ soundman2

De motor blijft toch een vraagteken. Hij hoeft nauwelijks iets mechanisch te trekken. Ik praat uit het verleden, maar vanaf een halve volt zou die m.i. al wat moeten doen. De stroom lijkt me vrij hoog, maar een stilstaande motor is natuurlijk heel even kortsluiting, totdat hij draait. Dat de weerstand telkens heel even hoog wordt, kan als hij op een overgang in de collector staat. Ik repareer al jaren geen cd spelers meer daarom zijn sommige routinevaardigheden wat vervaagd. Je kunt eventueel vergelijken met een goed werkende cd-speler. Aan het testen van de sprindelmotor zit weinig risico, zolang hij niet met de electronica verbonden is.
Het draaien van de cd voor de focussering heeft weinig zin. Een cd is nooit perfect vlak en scherpstellen op een stilstaand oppervlak gaat nou eenmaal beter. daarna hoeft de lens alleen maar binnen het houdbereik te blijven. Als eenmaal scherp gesteld is , begint de zoektocht naar de TOC, de Table Of Contents. Daarvoor is het voor de eerste maal nodig dat de cd draait.
Als je de spindelmotor uitwisselt voor een ander exemplaar, moet je vooraf wel de hoogte van de CD drager meten met een schuifmaat. Als de CD t.o.v. de lens te hoog of te laag ligt, dan zou de focusregeling wel eens op een van de uitersten kunnen lopen. Bij sommige nieuwe motoren, werd daarvoor soms een plastic malletje meegeleverd (PIONEER bv)

Inderdaad, vanaf 0,5V begint de CD na een seconde ongeveer zachtjes te draaien. Hij trekt dan 10-20mA.

Wat me net opviel toen ik nog eens probeerde met een andere CD (je weet maar nooit...) is dat wanneer de CD wordt ingeladen de motor een heel klein stukje draait in de juiste richting, het is maar een paar "graden" en je ziet het amper, maar hij stopt ook meteen weer. Het zeer kort verdraaien van de CD komt overigens overeen met het spanningspiekje aan de motorklemmen.
Hij wil dus wel starten, maar de spanning wordt maar zeer kortstondig aangelegd, zo te zien...

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door henkk56 @, 16-03-2017, 11:13 (2602 dagen geleden) @ ElektroNick

Het zou me niets verbazen als het nieuw geleverde optisch blok ook defekt is,
daar zijn de Chinezen heel goed in. :-(
Deze blokjes zitten ook vaak in Sony cd spelertjes,mocht er een voorhanden zijn
zet dan het blokje daar eens in.

Henk

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-03-2017, 18:00 (2601 dagen geleden) @ ElektroNick

Absoluut geen contactspray, dat is voor vrijwel geen enkele toepassing geschikt.

Wat bij dit soort motortjes vaak goed werkt is om ze even losgekoppeld van de sturing aan een 9V batterij te hangen om een paar keer stevig beide kanten op te laten draaien.

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door soundman2 @, Wouw, 16-03-2017, 18:15 (2601 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het staat nog steeds niet vast of de focussering correct werkt, Daarna zal de motor pas draaien. Dat is bij de meeste spelers zo en waarschijnlijk bij deze ook, omreden die ik al aan gaf.

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-03-2017, 18:15 (2601 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Absoluut geen contactspray, dat is voor vrijwel geen enkele toepassing geschikt.

Wat bij dit soort motortjes vaak goed werkt is om ze even losgekoppeld van de sturing aan een 9V batterij te hangen om een paar keer stevig beide kanten op te laten draaien.

Mag ook op een voeding. :-)

Das het "schoonbranden" van de collector. Die raakt bij CD speler motortjes wel eens vervuild met slijpsel omdat de gemiddelde stroom door de collector te laag is om hem "proper" te houden.
Kan zeker geen kwaad, maar anderzijds lijkt het me niet de hoofdoorzaak van het probleem. Zelfs een motor met vervuilde collector start normaal op, als je hem even helpt. (tenzij er een hevige kortsluiting inzit)

Contactspray is idd uit den boze, een oplosmiddel om het slijpsel weg te spoelen kan wel (bvb remmenreiniger). Houd er wel rekening mee dat dit meestal brandbaar is en tevens je bus-lagers droog komen te staan. (nasmeren nodig)

groeten

Kris

Harman Kardon HD500 - Spindle Motor draait niet

door gerard1060, 21-03-2017, 20:14 (2596 dagen geleden) @ kris

Goedendag mocht dit allemaal niet helpen en het blijkt toch de laser te zijn die defect is.
Dan zou ik eens kijken of je een Yoko F102 cd spelertje op de kop kan tikken daar zit de zelfde KSS123A in.

Succes.

powered by my little forum