Stereo naar mono (alweer :) ) (Toestel of techniek)

door lee @, Venlo, 19-03-2017, 08:19 (2588 dagen geleden)
Gewijzigd door lee, 19-03-2017, 08:22

Om mijn stereo element mono te schakelen zet ik tussen l en r 2 weerstanden , op internet zie ik verschillende waardes een met 2 x 47K Ohm en een met 2X 10K Ohm.
Welke waarde moet ik nu hebben het signaal gaat naar de Philips 9006.

Lee

Stereo naar mono (alweer :) )

door Laurens @, Zaandam, 19-03-2017, 09:06 (2588 dagen geleden) @ lee

Kleine moeite om te proberen wat het best klinkt... Wat 'moet' hangt van de impedantie van de versterker af, en wat het element volgens specificaties wil zien.

Stereo naar mono (alweer :) )

door lee @, Venlo, 19-03-2017, 09:45 (2588 dagen geleden) @ Laurens

Ik heb alletwee de waardes geprobeert maar kinkt bagger, de elementen en naalden zijn goed.

Lee

Stereo naar mono (alweer :) )

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-03-2017, 10:50 (2588 dagen geleden) @ lee

Okay, dan weet je met welke waardes het niet werkt, dat is ook een aanwijzing. Om wat voor element gaat het? Dat is denk ik de belangrijkste vraag.

Ik ken de 9006 versterker niet, zit het daar op de phono-ingang met extra voorversterking?

Stereo naar mono (alweer :) )

door soundman2 @, Wouw, 19-03-2017, 10:51 (2588 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door soundman2, 19-03-2017, 11:15

Ik heb alle twee de waardes geprobeerd maar klinkt bagger, de elementen en naalden zijn goed.

Lee

Anders dan bijv een uitgang van een cd-speler o.i.d. is een element vrij hoogohmig en je mag ze zonder meer parallel schakelen.
In het geval van een elektronische uitgang heb je vaak te maken met op-amps en die uitgangen kunnen zeer laagohmig zijn, waardoor ze elkaar wederzijds kortsluiten. Sommige fabrikanten hebben daarvoor in de uitgangen een weerstandje gezet van een paar honderd ohm, maar dat kun je aan de buitenkant niet zien. Vandaar is het goed om daar een waarde van 1000 tot ca 2000 ohm tussen te zetten.
Je kunt ook voor enkele tientjes een stereo MD voorversterkertje aanschaffen. De beide elementhelften zijn dan weer correct afgesloten, De uitgang van de voorversterker kun je dan weer mono maken met twee weerstandjes. In dat geval moet je wel de radio ingang van de AG9006 gebruiken. Je kunt dan geen gebruik maken van de eventueel in of uitschakelbare filters. Deze zijn op de AG9006 overigens niet aanwezig.De term "bagger"zegt me niets. Je hebt de elementen toch wel in de juiste fase staan?
Klinkt de versterker wel goed als je op de radioaansluiting een cd-speler (ook weer met twee weerstanden van 1....5 KOhm)aansluit?
Hebben de aangesloten luidsprekers de juiste impedantie (1200 Ohm) en zijn die OK? Oude tot zeer oude luidsprekers worden slap in de ophanging en klinken daardoor vaker wat slechter. Vanwege het hoogohmige karakter zijn er weinig versterkers waar je ze op uit kunt proberen. Het dichtst in de buurt komt nog een zgn 100 volt versterker van ca 10 watt. Deze versterkers hebben niet altijd de kwaliteit van een echte HiFi versterker.

Stereo naar mono (alweer :) )

door lee @, Venlo, 19-03-2017, 12:08 (2588 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb dit snoertje gemaakt, het element is een Sonotone 9TA of een Sonotone 20-T1.
Ik heb onderstaand schema gemaakt


[image]

Stereo naar mono (alweer :) )

door soundman2 @, Wouw, 19-03-2017, 12:34 (2588 dagen geleden) @ lee

Iets meer gegevens zou best wel beter geweest zijn om een goed antwoord te geven. Het mag duidelijk zijn, dat mijn antwoord sloeg op een MD element, met in het achterhoofd, dat je wel meer met wat betere versterkers aan de gang bent.
De elementen die je nu ten tonele voert, zijn keramisch. Zij hebben een heel andere uitgangsspanning als MD elementen. Ze dienen in dit geval aangesloten te worden op de radioingang. Die is geschikt voor grotere signalen, tot een paar honderd mV en ook veel hoogohmiger. Feitelijk is 100K Ohm nog wat aan de lage kant en zou die best 500K Ohm tot 1M Ohm mogen zijn. De elementen kun je gewoon zonder weerstanden aan elkaar knopen.

Stereo naar mono (alweer :) )

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 19-03-2017, 12:07 (2588 dagen geleden) @ lee

Lee,

Vermeld welke element je gebruikt zit echt verschil in
Ik gebruik gewoon helemaal geen weerstanden om hem mono te schakelen.
Dat is alleen bij een CD noodzakelijk.
Platenspeler ingang ligt anders zeker bij kristal elementen.
Weerstanden beinvloeding het geluid.
Hier een afbeelding om elementen mono aan te sluiten.
[image]

Stereo naar mono (alweer :) )

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 19-03-2017, 12:14 (2588 dagen geleden) @ RenéDaemen

Bij de 9006 kristal of keramisch element niet op de phono ingang
Daar zit een MD riaa versterker in
Dan kun je op tuner ingang zetten.
Of wat je kan proberen is twee weerstanden 10 k
Op massa kan L
En Massa kan R
Dan demp je het element en geen oversturing.
Dan op phono ingang versterker
Je krijgt dan wat karakter gedraging van een MD element
Philips had destijds een element GP 380
Ook zo geschakeld als HIfi ceramic

Stereo naar mono (alweer :) )

door lee @, Venlo, 19-03-2017, 12:20 (2588 dagen geleden) @ RenéDaemen

Rene bedankt vast voor de uitleg en de documentatie maar wat bedoel je met
``Op massa kan L
En Massa kan R``

Stereo naar mono (alweer :) )

door soundman2 @, Wouw, 19-03-2017, 12:39 (2588 dagen geleden) @ lee

Rene bedankt vast voor de uitleg en de documentatie maar wat bedoel je met
``Op massa kan L
En Massa kan R``

Elk van de twee elementen met een weerstand van 10K Ohm overbruggen. Het element is dan te laagohmig afgesloten. Het gevolg is dat de uitgangsspanning sterk daalt en de frequentiekarakteristiek meer die van de grammofoonplaat volgt. Je moet hem dus op een correctieversterker aansluiten, in dit geval dus de aansluiting voor de MD pickup.

Stereo naar mono (alweer :) )

door lee @, Venlo, 19-03-2017, 13:00 (2588 dagen geleden) @ soundman2

Ik moet nu eert de verplichte bezoekjes afleggen maar kom er straks op terug.
Iedereen vast bedankt en ik zal de volgende keer wat meer info geven

Lee

powered by my little forum