Oscilloscoop: verschil tussen "Ramp X out" en "Plot X" output?? (Toestel of techniek)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 21-03-2017, 17:04 (2592 dagen geleden)

Hallo forum, mijn Gould OS1420 heeft op de achterkant een banaansteker connectie met opschrift "Ramp X":
[image]

Ik wil deze gebruiken om een sweepgenerator aan te sturen, echter ik meet hier geen signaal (omdat ik maar 1 scoop heb meet ik met dezelfde scoop dus zijn eigen "ramp X", mogelijk is dit een probleem)
Als ik de scoop openmaak zie ik bijna tegen deze plug een soldeerpen staan met het bijschrift "Ramp" maar deze is NIET aangesloten. Op deze plug meet ik (weer met dezelfde scoop) een zaagtand van 4Vpp, Die zoek ik dus om aan te sluiten op een sweep generator.
[image]
Het draadje wat wel aangesloten zit op de banaansteker volg ik naar een connector waar op het schema "plot X" bij staat, blijkbaar zijn dit 2 verschillende dingen?
[image]
De soldeerpen "Ramp" volg ik naar weerstand R573. Hier staat ook duidelijk "rear panel assy" maar is dus nogmaals hier niet aangesloten.
[image]

Weet iemand wat er hier aan de hand is?

M.v.g.

Ludo

Oscilloscoop: verschil tussen "Ramp X out" en "Plot X" output??

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-03-2017, 17:12 (2592 dagen geleden) @ Ludo

Zou het niet zomaar vergeten kunnen zijn bij de assemblage dit te solderen? Ik neem het zomaar aan.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Oscilloscoop: verschil tussen "Ramp X out" en "Plot X" output??

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 21-03-2017, 21:17 (2591 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zou het niet zomaar vergeten kunnen zijn bij de assemblage dit te solderen? Ik neem het zomaar aan.

Hi Hans, vergeten is als er niets aan zit aangesloten, maar Plot X zit aangesloten i.p.v. Ramp X. Volgens mij is er een verschil...

Oscilloscoop: verschil tussen "Ramp X out" en "Plot X" output??

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-03-2017, 06:01 (2591 dagen geleden) @ Ludo

Hallo Ludo,

Als ik naar je tweede foto kijk zie ik een pinnetje op de printplaat waar ramp bij staat en die lijkt altans nergens aangesloten te zijn. Wel een wit draadje naar een erbij gelegen aansluiting op de achterzijde (Rear panel)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Oscilloscoop: verschil tussen "Ramp X out" en "Plot X" output??

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 22-03-2017, 11:11 (2591 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Ludo,

Als ik naar je tweede foto kijk zie ik een pinnetje op de printplaat waar ramp bij staat en die lijkt altans nergens aangesloten te zijn. Wel een wit draadje naar een erbij gelegen aansluiting op de achterzijde (Rear panel)

Hi Hans, het witte draadje gaat, zoals ik aangeef in mijn intro, naar een connector waar "plot X" bij staat. Het 2e schema deel in mijn intro laat deze uitgang (het witte draadje dus) zien. Het eerste schema deel in mijn intro laat de Ramp X uitgang zien.

Wat word bedoeld met plot X? Wat voor signaal zou je daar kunnen verwachten? En waarom is deze aangesloten op de Ramp X uitgang?

Puzzel groeten, Ludo

Oscilloscoop: verschil tussen "Ramp X out" en "Plot X" output??

door Oldtimer @, Oegstgeest, 22-03-2017, 12:45 (2591 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door Oldtimer, 22-03-2017, 12:53

mijn Gould OS1420 heeft op de achterkant een banaansteker connectie met opschrift "Ramp X":

Als ik de scoop openmaak zie ik bijna tegen deze plug een soldeerpen staan met het bijschrift "Ramp" maar deze is NIET aangesloten.

Wellicht een fabrieksfoutje?

De Plot-output is, zoals de naam al doet vermoeden, bedoeld om een plotter aan te sturen en levert volgens het instruction manual de analoge output van het opgeslagen beeld.
Dit zijn drie verschillende signalen:
- één voor de tijdas van de plotter, daar gebruik je de spanning uit de (abusievelijk niet aangesloten?) ramp X Output-bus voor (100mV/cm, nominaal).
- Voor de amplitudeweergave gebruik je de Y-as. Je kunt hierbij met een drukschakelaar een keuze maken uit Channel 1 of Channel 2. Die spanning neem je dan af van de Plot. Y o/p-bus (eveneens 100mV/cm, nominaal).
- Het derde signaal is de Pen Lift. Dat signaal heb je nodig om te voorkomen dat de plotter aan het eind van het papier probeert door te schrijven.

Willem

Oscilloscoop: verschil tussen "Ramp X out" en "Plot X" output??

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 22-03-2017, 19:30 (2590 dagen geleden) @ Oldtimer

Inderdaad Willem het staat in het Operating manual, daar heb ik overheen gelezen.
Dit is nu duidelijk, bedankt!
Men heeft er blijkbaar voor gekozen om Plot X aan te sluiten op de voormalige Ramp X uitgang en vergeten dit in het schema aan te passen...slordigheidje.


Dit plot X signaal kan ik dus niet gebruiken voor het aansturen van een sweep oscillator, ik denk dus dat ik NOG een bus op de achterkant ga monteren naast de plot X voor de Ramp X en daarmee de sweep ga aansturen.

Groeten en nogmaals bedankt,

Ludo

powered by my little forum