Philips EL 3549 bandrecorder speelt zacht. (Toestel of techniek)

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 12-04-2017, 14:11 (2542 dagen geleden)

Philips EL 3549 bandrecorder speelt zacht.
Deze (niet buizen) bandrecorder is opeens zacht in volume gaan spelen.
De koppen en volume potmeter zijn in orde.
Waarschijnlijk iets met de versterker print ?
Ik kan me goed voorstellen dat de oude C's weerstanden etc. de oorzaak kunnen zijn.
Wie zou mij evt. aanwijzingen kunnen geven waar ik het defect moet gaan zoeken?

(foto van de recorder van internet geplukt)

[image]

Philips EL 3549 bandrecorder speelt zacht.

door soundman2 @, Wouw, 12-04-2017, 14:21 (2542 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Philips EL 3549 bandrecorder speelt zacht.
Deze (niet buizen) bandrecorder is opeens zacht in volume gaan spelen.
De koppen en volume potmeter zijn in orde.
Waarschijnlijk iets met de versterker print ?
Ik kan me goed voorstellen dat de oude C's weerstanden etc. de oorzaak kunnen zijn.
Wie zou mij evt. aanwijzingen kunnen geven waar ik het defect moet gaan zoeken?

(foto van de recorder van internet geplukt)

[image]

Volgens mij kon je bij deze recorder meeluisteren tijdens het opnemen. Is er dan wel volume genoeg?
Anders kun je in plaats van de audio weergave kop een klein signaal uit de toongenerator toevoeren en zien welke trap te weinig versterkt. Meten levert resultaat op, ongecontroleerd vervangen van onderdelen meestal teleurstelling.

Philips EL 3549 bandrecorder speelt zacht.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 12-04-2017, 14:35 (2542 dagen geleden) @ soundman2

Dank voor de tip soundman2.
Heb geen generatortje, maar die zal ik proberen te lenen van een kennis.
Anders overweeg ik om hem een keer mee te nemen naar een NVHR reparatie dag in Driebergen.
mvg,
Tony

Philips EL 3549 bandrecorder speelt zacht.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-04-2017, 19:20 (2542 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Beste Tony,

Ik heb onlangs een dergelijk apparaat in orde gemaakt. Ook dat toestel speelde erg zacht. Er bleken een aantal koppel elco's in de versterker totaal capaciteitsloos te zijn geworden. Na vervanging van een stuk of 10 elco's (zo'n beetje alles dus) werkte de recorder weer perfect! Bij nameten van alle uit gesoldeerde exemplaren bleken er 6 totaal geen capaciteit meer te hebben.

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips EL 3549 bandrecorder speelt zacht.

door Bert V. @, Amstelveen, 12-04-2017, 19:50 (2542 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Gewijzigd door Bert V., 12-04-2017, 19:55

Hallo Tony,

Als eerste zou je deze recorder (via een "diode"snoer) kunnen aansluiten op een versterker, is het weergave-niveau dan wel normaal of moet je op deze versterker het volume ook te ver opdraaien?; is het eerste het geval dan zijn de o/w kop en de voorversterker in orde, en moet de fout in de eindversterker o.d. zitten. Ik neem hierbij aan dat deze recorder een vast (dus niet regelbaar) line-out signaal heeft.

(wellicht een overbodige vraag: de kop(pen) zijn toch wel schoon ;-) ?)

Bert

Ik zie dat Leo ook gereageerd heeft; zijn ervaringen zijn dus hier ook zeker mogelijk!

Philips EL 3549 bandrecorder speelt zacht.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 13-04-2017, 14:32 (2541 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Beste allemaal,

Bedankt voor het mee denken en de tips.

Er bleken idd een aantal koppel elco's op de versterker print de geest te hebben gegeven.

Philips EL 3549 bandrecorder speelt zacht.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 14-04-2017, 07:25 (2540 dagen geleden) @ A. Ouwehand

:) :) :) :)

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips EL 3549 bandrecorder speelt zacht.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 13-04-2017, 16:12 (2541 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Voor wie lid is van het bandrecorder forum op FB, is hij met een filmpje spelend te zien.

Hier de fb site waar het filmpje is te vinden.


https://www.facebook.com/groups/873194282806590/

Philips EL 3549 bandrecorder speelt zacht.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 16-04-2017, 14:32 (2538 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Mijn 2e Philips EL3549 uit 1963 onder handen genomen. Ook deze speelt veel te zacht. En ook bij deze het probleem van de koppel elco'tjes. Sommige ervan komt de rommel eruit, en meten helemaal niets meer. Gaan we allemaal vervangen.
[image]
[image]

Philips EL 3549 bandrecorder speelt zacht.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 16-04-2017, 18:09 (2538 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Het merkwaardige is dat de "grote" elco's meestal nog in nieuwstaat zijn. Het zijn vaak de kleine capaciteiten die volkomen verlopen zijn......

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips EL 3549 bandrecorder speelt zacht.

door soundman2 @, Wouw, 16-04-2017, 18:35 (2538 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Het merkwaardige is dat de "grote" elco's meestal nog in nieuwstaat zijn. Het zijn vaak de kleine capaciteiten die volkomen verlopen zijn......

Het rubber waarmee die elcootjes zijn afgedicht is meestal verhard en poreus geworden.

Philips EL 3549 bandrecorder speelt zacht.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 26-04-2017, 16:34 (2528 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Mijn Philips EL3549 uit oktober 1963 (Duitse versie) ook weer aan de praat gekregen. Dank aan Leo Snoeren voor de benodigde onderdeeltjes ! Kijk ook is op zijn site: www.rrd.demon.nl

powered by my little forum