PANASONIC TR-001 micro tv'tje (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-04-2017, 12:25 (2565 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Dit aller eerste micro tv'tje van PANASONIC ergens rond 1970 heb ik in mijn collectie (dubbel) en dit toestelletje deed het niet maar na de batterij contacten te hebben gereinigd met een glas borsteltje kwam er leven in.

Wel beeld maar alleen geruis in het geluid. Komt dit door een Amerikaans systeem alwaar ie vandaan komt?

Ook het contrast is op maximaal behoorlijk mager, (uitgedroogde elco'tjes?)

Nou ik hem toch uit zijn jasje had even wat foto's, wel aardig om te zien hoe ze alles in 14.5 x 9 x 4 cm. hebben gepropt.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Fijne dagen nog.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

PANASONIC TR-001 micro tv'tje

door soundman2 @, Wouw, 16-04-2017, 15:06 (2565 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De beeld geluidafstand is in Europa 5,5MHz, in Amerika 4,5MHz. Soms is het mogelijk de geluids MF versterker opnieuw af te regelen.
Ik heb er helaas geen schema van.

PANASONIC TR-001 micro tv'tje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-04-2017, 15:51 (2565 dagen geleden) @ soundman2

Dank Henk, ik dacht al zo iets.

Ik heb er ook geen schema van, zal eens kijken en ach, anders zo laten. Zijn toch verzamel en geen gebruiks objecten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

PANASONIC TR-001 micro tv'tje

door Goldline @, Oranjedorp, 16-04-2017, 16:04 (2565 dagen geleden) @ soundman2

Dacht dat USA AM moduleerde inderdaad op een 4,5 Mhz draaggolf,
veel naar TV AFN gekeken, via een dakantenne in Amsterdam.
Zij zonden ook uit via de Amerikaanse norm, en Never The Same Color.

--
Cees PA1DBA

PANASONIC TR-001 micro tv'tje

door ruudtx @, Utrecht, 16-04-2017, 16:44 (2565 dagen geleden) @ Goldline

Geluid is gewoon FM, net als Europese systeem.

Ander verschil is de rasterfrequentie, die moet 60 Hz zijn, is met de vert hold vaak wel bij te draaien.

Het evrschil tussen 4,5 en 5,5 MHz is vrij groot, dud gel;uid kan lastig zijn.

PANASONIC TR-001 micro tv'tje

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 17-04-2017, 08:21 (2565 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Prachtig toestel en leuk om de binnenkant eens zo te zien. Voor die jaren echt een enorme prestatie om dit zo gebouwd te krijgen. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat ze de ontwikkelingskosten ooit terugverdiend hebben :-)

Tip: het kan goed zijn dat het beeld weer wat beter wordt als je 'm gewoon eens een uurtje laat spelen. Dergelijke toestellen zijn vaak maar heel weinig gebruikt dus er kan nauwelijks iets echt versleten zijn zou je zeggen. De elco's zijn ongetwijfeld over de houdbaarheidsdatum heen maar laten zich wellicht nog wel een beetje reanimeren.

Verder zou ik 'm qua geluid lekker origineel laten.

Mvg,
Rob

PANASONIC TR-001 micro tv'tje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 17-04-2017, 11:03 (2565 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Ik zal hem idd eens een tijd aan laten staan. Wat het geluid betreft laat ik hem idd gewoon lekker origineel. Zijn toch geen apparaten voor gebruik.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

PANASONIC TR-001 micro tv'tje

door Gino @, Vogelenzang, 17-04-2017, 09:14 (2565 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb er een aantal bij Hans in het echt gezien. Je weet niet wat je ziet, zó klein.:-D
Het zijn leuke hebbedingetjes, die volgens mij nieuw niet zo goedkoop geweest moeten zijn.

Ik ben ze in het wild nooit tegengekomen.
Goed dat iemand ze verzameld.

PANASONIC TR-001 micro tv'tje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 17-04-2017, 11:16 (2565 dagen geleden) @ Gino

Kom je idd gewoon niet tegen op markten.

Ik was vanmorgen op een zeer grote vlooienmarkt in Rijswijk en daar hoef je al helemaal niet te wezen om op dat gebied wat leuks tegen te komen. Als je zilverkleurige DVD spelers wilt hebben kan je je kofferbak aardig vullen.

Ik was al een tijd op zoek naar de PANASONIC TC-3355 (links op de foto) en kwam er een tegen op Ebay en inmiddels staat hij op het dressior. Het leuke is hij heeft 5 voorkeuze zenderkanalen en die draagbeugel is wel apart waardoor je bij deze ook de hoek van het scherm kan wijzigen.

[image]

Ik heb de drie toppers uit mijn collectie van PANASONIC (kleur) even op een rijtje.

Links met een schermdiagonaal van 120mm. mijn laatste aanwinst. Midden die gerestaureerde TC-3311 waarvan ik er inmiddels 2 heb. die andere heeft een andere voet waar in een batterpack kan en een losse netvoeding, heeft een schermdiagonaal van 66mm. Rechts het kleinste kleuren tv-tje TC-101 met een schermpje van 35mm. al eerder getoond maar heb ze even naast elkaar gezet.

Ik denk dat PANASONIC op dit gebied wel het meeste heeft gemaakt.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

PANASONIC TR-001 micro tv'tje

door ruudtx @, Utrecht, 17-04-2017, 16:15 (2564 dagen geleden) @ Gino

Er werden weinig van dit soort toestellen verkocht omdat je er in Nederland , Europa, weinig mee kon.
Alleen in Utrecht en paar buitenplaatsen kon je met een binnen antenne fatsoenlijk beeld krijgen.
Heel anders dan in de USA waar in elke stad van betekenis de TV zenders stonden.
Daar werd ook masal met sprietjes gekeken.

Ik zag zo'n portable voor het eerst in gebruik in 68 in het Yankee studium, waar ze keken naar de wedstrijd in het staion zelf, voor de herhalingen, die had je toen niet op een groot scherm.

PANASONIC TR-001 micro tv'tje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 17-04-2017, 17:16 (2564 dagen geleden) @ ruudtx

Klopt ook wel want je ziet ze hier verder in het geheel niet op markten.

Ook het soort tv's met een platte, jawel, kathodestraalbuis (alleen mogelijk zwart/wit) zie je hier niet.

[image]
Ook hier nooit verkocht want kom je ook never tegen.

Vandaag op een grote vlooi gesnuffeld maar als je een kraam een kans geeft naast alle kleding, speelgoed en DVD spelers zie je alleen maar digitale camera's, auto navigatie's, oude Gsm's en afstandbedieningen:-( :-(

Tv'tjes met dit soort beeldbuisjes zijn hier alleen bekend van de wel bekende deur video intercoms.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum