Hulp voor ping-pong TV spelletje (Gezocht)

door frits @, Meppen Dtsl., 19-04-2017, 10:39 (2536 dagen geleden)

Beste Forummers,
Eind jaren 60 dit Tv spelletje gekocht voor de kinderen heeft toen altijd goed gewerkt.Met de Pasen kwam mijn kleinzoon hier en wilde ik met hem dit spelletje spelen maar het beeld bleef (noord zuid doorlopen) en lag bovendien half op zijn kant. Gisteren het apparaat geopend en vond twee instelpotmeters
voorzichtig eraan gedraaid en het beeld bleef staan en de funkties van het spelletje werkten alleen is het geen rustig plaatje maar alles golft en beweegt. De afvlakcondensator van de voeding gecontroleerd maar deze was goed
en met een ander exemplaar maakte het geen verschil.Conclusie het digitale spelletjes gedeelde is ok maar er is iets mis in de overdracht van digitaal naar het analoge signaal op de vhf kanaal 3. Hier houd mijn kennis op en ik hoop dat er iemand op het forum is die bereid is om ernaar te kijken want ik vindt het zelf toch wel een leuk apparaat en wil de kosten van het onderzoek graag betalen. opsturen is ook geen probleem want het weegt bijna niets.
Hierbij nog wat fotoos van het apparaat en ik ben benieuwd naar een reactie.
Met vriendelijke groet,
Frits Jansen[image][image]

Hulp voor ping-pong TV spelletje

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-04-2017, 10:55 (2536 dagen geleden) @ frits

Leuk,
das nog een analoge pong, gebouwd naar het idee van Baird.

Ik wil deze wel eens onderzoeken. (ken de analoge pong zowat van buiten)

waarschijnlijk (maar niet zeker, uiteraard)enkele uitgedroogde elco's richting modulator.

je zou zelf al eens kunnen testen of het toestel beter presteert als je het wat opwarmt, bvb met een haardroger. Vooral de onderdelen voor de RF modulator.

groeten

Kris

Hulp voor ping-pong TV spelletje

door frits @, Meppen Dtsl., 19-04-2017, 11:07 (2536 dagen geleden) @ kris

Beste Kris,
Reuze bedankt voor je reactie. Ik stuur je een pm hoe we verder gaan,
Met vriendelijke groet,
Frits

Hulp voor ping-pong TV spelletje

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-04-2017, 11:23 (2536 dagen geleden) @ frits

Ok Frits.

Nu ik er nog even goed over na denk : het zou ook kunnen dat het spelletje eigenlijk nog ok is, maar niet meer aanvaard wordt door de huidige generatie tv's. reden is bvb dat de sync niet correct de standaard volgt, noch kwa vorm noch de stabiliteit... Oudere toestellen (analoge exemplaren met BB)hebben daar geen problemen mee, maar moderne toestellen des te meer.

Je kijkt waarschijnlijk ook op een "platte" TV?

groeten

Kris

Hulp voor ping-pong TV spelletje

door frits @, Meppen Dtsl., 19-04-2017, 12:11 (2536 dagen geleden) @ kris

Beste Kris,
In deze huishouding komen nog geen platte tv's voor zijn alle met bb.
Nu je het vermeld is het wel opvallend dat op mijn oude 17TX210A het beeld ietsje beter leek dan op de Aristona 70KV9717 (bij de laatste had alles een 4 dubbele schaduw extra erbij) Dus het scheelt wel waar je hem op aan sluit.
Met vriendelijke groet,
Frits

Hulp voor ping-pong TV spelletje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-04-2017, 16:49 (2535 dagen geleden) @ frits

Die 4-dubbele schaduw kan een kwestie van fine-tuning zijn. Jouw Aristona heeft AFT en die raakt misschien een beetje in de war van het signaal. Ik dacht dat je die ook niet handmatig kunt bijstellen (hooguit door aan het spoeltje te draaien maar dan stopt hij misschien weer niet goed op normale zenders).

Hulp voor ping-pong TV spelletje

door ruudtx @, Utrecht, 19-04-2017, 15:33 (2535 dagen geleden) @ frits

Waarschijnlijk zijn de sync signalen niet meer zoals het moet, het verschil tussen zwart en sync kan te klein zijn waardoor de TV het niet meer goed kan scheiden. Overmodulatie? Of een elco probleempje wellicht. Je zou ook het signaal met een scoop kunnen bekijken.

Hulp voor ping-pong TV spelletje

door Dominic @, Breda, 19-04-2017, 17:47 (2535 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door Dominic, 19-04-2017, 17:56

Deze console is uit de eerste helft van de jaren '70.

Ik zou beginnen met de goudkleurige Frako elco's na te zien, die zijn 9 van de 10 keer slecht. Daarbij kunnen moderne tv's slecht met dit soort oude consoles overweg.

Als ik me niet vergis is deze ook als bouwpakket verkocht door DIXI. Zou je eens wat detailfoto's van de chips en het merkteken op de print kunnen maken?

Dominic

Hulp voor ping-pong TV spelletje

door frits @, Meppen Dtsl., 19-04-2017, 18:36 (2535 dagen geleden) @ frits

Beste Forummers,
Hartelijk dank voor jullie reacties. Gelukkig is Kris expert op dit apparaat
en bereidt dit voor mij na te zien. Ik ben bang er zelf meer aan te verknoeien
dan het beter te maken dus ik ben geholpen.
Nogmaals dank,
Met vriendelijke groet,
Frits:-)

Hulp voor ping-pong TV spelletje

door Roland Huisman @, Zwolle, 20-04-2017, 07:32 (2535 dagen geleden) @ frits

Leuk hoor! Zo te zien met kleine oplages gebouwd en een print nog zonder
doormetalisering. Die staan vaak garant voor slechte solderingen.
Die gele Frako elco's geven overigens regelmatig problemen.

De Arcade Pong is tot detail uitgeplozen:
http://www.worldphaco.com/uploads/LAWN_TENNIS.pdf

Ik denk dat deze pong er veel van weg zal hebben maar dat men de
puntentelling achterwege heeft gelaten... Dat scheelde weer geld :-)

Ik zou het wel leuk vinden om een reparatieverslagje te zien als
Kris hem klaar heeft. Kun je wat detailfoto's plaatsen? Je kunt
aan de nummering op de IC's een goed beeld krijgen van de leeftijd.

Groeten, Roland

Hulp voor ping-pong TV spelletje

door frits @, Meppen Dtsl., 20-04-2017, 10:41 (2535 dagen geleden) @ Roland Huisman

Beste Roland,
Bedankt voor je reactie. Er zit i.d.d. geen puntentelling op en je kan alleen de snelheid van het balletje regelen de "Ping" komt uit een kleine luidspreker
die in het apparaat is opgenomen. De TV blijft zonder geluid alleen beeld.
Ik zal Kris vragen of hij een reparatieverslagje zou willen schrijven maar dat
is uiteraard aan hem om dat te doen.
Mvrgr. Frits

Hulp voor ping-pong TV spelletje

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-05-2017, 20:04 (2517 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door kris, 07-05-2017, 20:05

ter info,

Het ping-pong spelletje is deze week aangekomen.

Ik heb het spelletje eerst en vooral eens aangesloten op een TV daterend uit het tijdperk van dit spelletje. Vroege jaren zeventig. Toen zaten er nog geen Xtal-pll's in ontvangers..

En jawel, meteen een vrij normaal spelbord en werkend spelletje.

[image]

Er zit wel wat "brom" in het beeld, maar daarvan kan de oorzaak niet erg zijn. tevens lopen er wat kloksignalen als vertikale balken door het beeld, maar bijna geen enkele TTL IC is ontkoppeld... Het spelletje is bijna handgemaakt, maar wel op een dubbelzijdige print. Niet slecht voor die tijd.

groeten

Kris

Hulp voor ping-pong TV spelletje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-05-2017, 21:06 (2517 dagen geleden) @ kris

Mooi we vernemen je hi score wel.

Huidig moet je ook bv de cai eerst uit
tv trekken. tenminste hier. Zit troep
op die VHF cai.

Verder id oude tv gebruiken daar nwe
vaak op mute gaan als beetje niet klopt.
Of niet zelf laten zoeken maar met hand
instellen dan nog kan zijn dat net naast
kanaal staat en vind ie ook niets

Hulp voor ping-pong TV spelletje

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-05-2017, 22:16 (2517 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door kris, 07-05-2017, 22:25

Roland,

even ter info,

Je link gaat over de digitale versie van de ping-pong van Arcade. Maar daarvoor bestond er een analoge versie, ontworpen door Baer. (onder andere op de markt gebracht door Magnavox). Het spelletje van Frits is gebaseerd op het schema van de analoge Pong.

Het document dat de arcade analyseert tot in zijn diepste details bevat één leugen (tenzij ik erover keek) Het vermeldt niet wie op het idee kwam om een spelletje te ontwikkelen (en het ook waarmaakte ) voor op TV.

Dat was Baer. Zijn versie was analoog (ontwikkeld in 1967 op de markt gebracht rond 1972) Toen was de digitale techniek al zo ver gevorderd dat er snel digitale navolging kwam van Atari, arcade etc...

Maar die laatste vergaten één ding/ Baer had ook het idee van videogames gepatenteerd en meteen ook een reeks hele reeks van spelletjes....

Na de introductie van de digitale variant volgde meteen een proces dat tot 1980 heeft geduurd, maar Baer haalde zijn slag thuis en kon leven van zijn patentrechten.. geef dus de hoop niet op :-)


btw, de originele analoge pong had nog wat xtra's: je kon de paddle ook naar voor en achter verplaatsen je kon de bal "spin "geven...

dit filmpje uit 1969 toont het beter dan ik hier kan schrijven.

https://www.youtube.com/watch?v=1LsRGUODHlQ

of veellater....

https://www.youtube.com/watch?v=-I73oK9q-jk#t=244.091043


groeten

Kris

powered by my little forum