Startproblemen met de Philips 953 combi (Toestel of techniek)

door Gino @, Vogelenzang, 07-05-2017, 14:00 (2539 dagen geleden)

Nou... die waren er eigenlijk niet.

Voorzichtig wakker gemaakt, en laten wennen aan de spanning.

Uit de opslag heb ik een setje 22RH453 luidsprekers gehaald om te testen. Setje is volgens mij, net als de combi uit de seventies.

[image]

Het geheel verrast me zeer. Op een draadje heb ik op de FM een overdaad aan zenders. Ook deze set klinkt als een klok. Speelt de pannen van het dak. :-D

[image]

Het cassettedeck werkt ook goed. Weergave is wat dof, maar dat kan ook aan mijn oude cassettebandje liggen. Ik moet nog ergens zo'n schoonpaakbandje hebben, maar ik maak de koppen wel schoon met alcohol.

Platenspeler werkt ook. Snaar ook hier nog goed.

[image]

Ook de schuifregelaars zijn kraakvrij. Dat heb ik wel anders gehad met deze types.

Nu de boel eens goed schoonmaken.

Vraagje: aan de achterzijde zit een schakelaar: zie foto:
[image]

Wie weet waar dit voor dient?

Ik heb toch nog een manco: ik mis het pauzeknopje van de cassetterecorder.
[image]

Zal ik eens navraag bij Rob doen.

Startproblemen met de Philips 953 combi

door snameroc @, Etten Leur, 07-05-2017, 15:02 (2539 dagen geleden) @ Gino

De schakelaar is een r.i.f. Schakelaar.
Deze is voor opnemen van de middengolf. Het kan gebeuren dat de wisoscilator interfereerd op de zender waar je dan naar luisterd. Dit geeft fluittonen, door de schakelaar te verzetten kun je dit voorkomen. Afhankelijk van de frequentie van de zender kies je de meest fluitvrije stand, alleen tijdens opnemen van de middengolf en langegolf. Ps je draaitafel mat ligt ondersteboven volgens mij.
Als je iemand vind die het pauseknopje heeft ik zoek nog het glaasje van het cassette vak, ik houd me aanbevolen.

Johan

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Gino @, Vogelenzang, 07-05-2017, 15:14 (2539 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Gino, 07-05-2017, 15:16

Hallo Johan,

Dank voor je info.
Draaitafelmat.... klopt lag ondersteboven:-D

Rob Krabbendam (zie zijn reaktie op een eerder geposte topic over mijn 953) heeft een exemplaar gestript. Misschien kan hij je verder helpen met het ruitje.

Startproblemen met de Philips 953 combi

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 07-05-2017, 18:22 (2539 dagen geleden) @ Gino

Hallo Gino
Het tapedeckje zal ongeveer overeen komen met de N2503
Het compacte dekje die zijn nog wel tevinde. Voor het pauze knopje
En de sierstrip bij het cassette deurtje
Element hoort GP 400 in markI dus grijze naaldhouder met blauwe driehoek erop
Buren van ons hadden ook zo Een met boxen zwart met ronde hoeken van philips
Ong 1975-76

Startproblemen met de Philips 953 combi

door franc @, Loosbroek, 07-05-2017, 21:11 (2539 dagen geleden) @ Gino

Toppie dat je set goed tot leven hebt gekregen.
Eigenlijk kan het ook niet anders bij deze combi.

Enkele zwakke punten zijn de afstemtrommel waarvan de kunstof as graag afbreekt en de snaren die vergaan. Radio is zoals je al zei super!
Verder zou ik de originele GP400 vervangen door een beter element, dan haal je nog meer uit deze goed klinkende combi.
Het cassetedeel zal wellicht een goede schoonmaakbeurt en iets bijregelen van de kop nodig hebben.

De boxen zijn niet origineel van deze combi maar ik vind het de best denkbare stel speakers voor deze 3 in 1.

Veel plezier ermee!

Groet Frank

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-05-2017, 21:40 (2538 dagen geleden) @ Gino
Gewijzigd door Maarten Bakker, 07-05-2017, 21:44

Uit de opslag heb ik een setje 22RH453 luidsprekers gehaald om te testen. Setje is volgens mij, net als de combi uit de seventies.

De boxen zullen wel bij een nog iets duurder systeempje gehoord hebben maar opzich stonden ze waarschijnlijk wel in dezelfde folder ooit. Modeljaar is in beide gevallen 1975, de TAPC (*) is wel wat langer doorgeproduceerd want de jouwe heeft een serienummer van 1977 week 10. Is het uitvoeringsnummer (achter het typenummer) /00?

(*) Tuner Amplifier Pickup Cassette zou dat moeten betekenen, het is in elk geval de officiële interne naam voor zo'n combi.

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 08-05-2017, 06:15 (2538 dagen geleden) @ Gino

Ik zal van de week even kijken voor dat knopje. Je mist ook een grijs plastic balkje zo te zien.
Rob

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 08-05-2017, 06:17 (2538 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

PS dat deck is helaas al voorzien van de beruchte plakwiskop dus denk aan je bandjes.

Rob

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Gino @, Vogelenzang, 08-05-2017, 12:13 (2538 dagen geleden) @ Gino

Dank voor alle info.

Het typenummer eindigt idd op/00. Uit je info begrijp ik dat ik een van de latere versies heb uit 1977.

Ik heb volgens mij nog wel een setje Philips luidsprekers met afgeronde hoeken uit deze HiFi serie. Maar die staan verder weg.....:-D

Ik houd me aanbevolen voor het knopje, én de sierstrip voor het cassetteklepje.
Heb ik nog niet eens gemist, gewoon overheen gekeken. Maar nu ik het weet is het geen gezicht.

Het foamcirkeltje onder de draaitafel is vergaan/verpoeierd. Ga ik eens even op mijn werk voor snuffelen, volgens mij hebben wij dit op voorraad met
zelfklevende rug.


Hier wordt de combi aangeprezen door Allwave:

[image]

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-05-2017, 01:58 (2537 dagen geleden) @ Gino

Het wilde nog wel eens verschillen maar /00 is in elk geval de basisuitvoering, dus vermoedelijk/meestal zonder meegeleverde/meeverpakte luidsprekers (die konden er natuurlijk wel door de dealer direct bijgedaan worden maar in principe vrije keuze).

Startproblemen met de Philips 953 combi

door franc @, Loosbroek, 09-05-2017, 04:25 (2537 dagen geleden) @ Gino

Zo, flinke prijs die 1699 gulden!
Ik dacht dat de complete combi zo rond de 1000 gulden was.

En 2 keer 17 Watt is toch wel een beetje schromelijk overdreven!
Hetzelfde versterker deel als de RH540, RH741 en nog wat meer.

Groet Frank

Startproblemen met de Philips 953 combi

door soundman2 @, Wouw, 09-05-2017, 13:40 (2537 dagen geleden) @ franc

Zo, flinke prijs die 1699 gulden!
Ik dacht dat de complete combi zo rond de 1000 gulden was.

En 2 keer 17 Watt is toch wel een beetje schromelijk overdreven!
Hetzelfde versterker deel als de RH540, RH741 en nog wat meer.

Groet Frank

De servicedoc is wat bescheidener 9 Watt per kanaal bij een d=10%.
Veel watts verkoopt gemakkelijker, dus de commercie neemt het hoogst haalbare vermogen. Als je het totale piekmuziekvermogen neemt en dat voor stereo, dan is het maar liefst 72 watt .
In theorie kan een vermogen van 20 watt per kanaal gehaald worden.
De voedingsspanning is onbelast 27V DC. Daaruit kan een wisselspanning van 9V rms gehaald worden. Bij een 4 Ohm belasting komt dat neer op ca 20 Watt per kanaal.
Dat geldt zolang de spanning niet gedaald is, dus voor een tromslag ofzo.

Startproblemen met de Philips 953 combi

door franc @, Loosbroek, 09-05-2017, 13:49 (2537 dagen geleden) @ soundman2

Henk,

Daar zit best iets in maar 2 keer 9 watt lijkt me idd wat realistischer.
Als je bv een oude Japanse versterker van 2 keer 20-25 watt neemt staat er zomaar 2 keer 30V (plus en min) op de voeding. Misschien wel bij 8 ohm maar toch.

Maar verder is het een zeer goede combi, zeker vergeleken met zijn prijsgenoten een model later!

Groet Frank

Startproblemen met de Philips 953 combi

door soundman2 @, Wouw, 09-05-2017, 16:56 (2537 dagen geleden) @ franc

In Philips hobbyskoop heeft daar ooit eens een artikeltje over gestaan. Een scan zou hier zeer klein worden afgedrukt, maar op CO heeft iemand het als tekst ingevoerd:
Wat is watt in versterkerland?

Een watt is in het algemeen een watt, het produkt van stroom en spanning. Maar ten aanzien van het uitgangsvermogen van geluidsversterkers lijkt dat niet meer op te gaan. Dan is de ene watt ineens de andere niet meer.

Het uitgangsvermogen van een versterker kan namelijk op verschillende manieren worden opgegeven. Het meest bescheiden is het sinusvermogen, dat is het vermogen dat de versterker gedurende lange tijd kan leveren. Deze waarde wordt gevonden door de effectieve waarden van de maximum-stroom en de maximum-spanning die de versterker aan de luidspreker kan leveren, met elkaar te vermenigvuldigen, dus Ieff x Ueff.

Iets minder bescheiden is in het algemeen het muziekvermogen, dat gelijk is aan het vermogen dat de versterker korte tijd kan leveren.
Een versterker met een ongestabiliseerde voedingsspanning kan gedurende de korte tijd dat de voedingsspanning niet of nagenoeg niet daalt een wat groter vermogen afgeven dan het opgegeven sinus-(continu-)vermogen. Bij een versterker met een gestabiliseerde spanning daalt de voedingsspanning normaal gesproken onder geen enkele omstandigheid en is dus geen onderscheid tussen sinus- en muziekvermogen.

Voor deze twee soorten vermogens moet de maximale vervorming worden vermeld die nog toelaatbaar is, bijvoorbeeld 1 %. Deze 1 % geldt volgens de DIN-specificaties van HiFi-versterkers. Voor "gewone" apparatuur is volgens dezelfde norm 10 % acceptabel. Als men genoegen neemt met meer vervorming, kan de versterker meestal ook wat meer vermogen leveren. Ook moet worden opgegeven bij welke luidsprekerimpedantie deze vermogens gelden.

Het piekvermogen dat de versterker kan afgeven is het produkt van de maximum-stroom en de maximum-stroom, die 1,4 maal zo groot zijn als de effectieve waarden. Dat wil zeggen dat het piekvermogen gelijk is aan 1,4 Ieff x Ueff = tweemaal het sinusvermogen (zie boven).

Dan hebben we nog het piek-muziekvermogen, dat volgens dezelfde redenering tweemaal zo groot is als het bovengenoemde muziekvermogen.

Om de zaak nog onoverzichtelijker te maken kennen we ook nog het totale piekvermogen en het totale piek-muziekvermogen. Deze waarden worden soms voor stereoversterkers opgegeven en zijn niets anders dan de bij elkaar opgetelde piekvermogens, respectievelijk piek-muziekvermogens van de twee afzonderlijke kanalen.

Ondoorzichtig? Laten we dan als voorbeeld een stereoversterker nemen die op elk kanaal maximaal 10 W sinusvermogen levert. Gedurende korte tijd kan elk van de beide versterkers bijvoorbeeld 15 W muziekvermogen leveren. Het piekvermogen is tweemaal zo groot als als het sinusvermogen, dus voor elk kanaal 20 W en hetzelfde geldt voor het piek-muziekvermogen, dat tweemaal het muziekvermogen bedraagt, dus elk kanaal 30 W. Omdat het gaat om een stereoversterker, die twee kanalen heeft, is het totale piekvermogen tweemaal het piekvermogen van één kanaal, dus 40 W. En het totale piek-muziekvermogen is zelfs tweemaal 30 W, dus 60 W. Er zijn dus zes manieren om van één en dezelfde stereoversterker het vermogen op te geven.

Het zou prettig zijn als voor alle versterkers het uitgangsvermogen op dezelfde wijze zou worden opgegeven. Dan was het mogelijk alle versterkers op dit punt gemakkelijk te vergelijken.
Philips geeft in het algemeen het sinusvermogen op, in het bovenstaand voorbeeld dus 2 x 10 W (10 W per kanaal).
Maar er worden opgaven aangetroffen van versterkers met hetzelfde uitgangsvermogen die vermelden dat deze 60 W kan leveren, zonder de aanduiding erbij dat dit het totale piek-muziekvermogen is. Maar ja, 60 W klinkt aantrekkelijker dan 2 x 10 W.

Bron: Philips Hobbyskoop Nr. 3 1972

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-05-2017, 16:31 (2537 dagen geleden) @ franc

Euhmm! Ik zie op de folder 1299 Gulden.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Startproblemen met de Philips 953 combi

door soundman2 @, Wouw, 09-05-2017, 16:45 (2537 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Let op de "kleine lettertjes" Van1699 voor 1299

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-05-2017, 19:57 (2537 dagen geleden) @ soundman2

Ja, ik zie het nu onderin de advertentie. Idd de kleine lettertjes he.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Dominic @, Breda, 09-05-2017, 17:09 (2537 dagen geleden) @ Gino

Nog meer bekend Philips spul waaronder de 953 combi in deze advertentie uit september 1976:

[image]

Startproblemen met de Philips 953 combi

door soundman2 @, Wouw, 09-05-2017, 20:45 (2537 dagen geleden) @ Dominic

Nog meer bekend Philips spul waaronder de 953 combi in deze advertentie uit september 1976:

[image]

Dat is allemaal uit de tijd dat er op electronica nog een redelijke marge zat. Tegenwoordig nemen de dozenschuivers genoegen met een paar procent. Ze hebben weinig kosten en de klant zoekt het zelf maar uit. Na een paar jaar gaat de boel in de kliko, omdat niemand het interesseert om de klant te helpen.

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-05-2017, 20:50 (2537 dagen geleden) @ Dominic

Opvallend dat die GA212 toch best lang in het assortiment heeft gezeten. In 1976 misschien overjarig, maar misschien niet eens.

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 09-05-2017, 20:58 (2537 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Bapaktua, 09-05-2017, 21:02

Leuk die advertentie.
Die GA212 was eigenlijk vreselijk duur, maar toch zijn er veel verkocht en nog steeds in gebruik.
Ik heb ook zo'n GA212 hier op mijn werkbank staan.
Vanmiddag er een nieuwe snaar om gedaan en de defecte LDR-weerstand voor de automatische afslag vervangen door een nieuw exemplaar.
De snaar en LDR heb ik besteld bij MFBfreaks.
Zojuist alle mechanica en electronica afgeregeld en morgen LP-platen draaien en kopiëren naar mijn PC in .WAV formaat.
ruud exPA0ROJ
Sorry, ik wil dit onderwerp niet misbruiken :no , maar misschien mag dat wel voor deze keer.

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Gino @, Vogelenzang, 10-05-2017, 16:23 (2536 dagen geleden) @ Gino

Ik ben best wel content met het geluid en de selectiviteit van de radio.
Zoveel jaar na dato nog steeds goed.

Ik ben benieuwd of de MP3 spelers of micro hyper mini setjes van nu deze leeftijden ook gaan halen.

Dit is nog een stukje relevante historie


[image]

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 11-05-2017, 15:11 (2535 dagen geleden) @ Gino

Hoi Gino,

Ik heb dat knopje helaas nog niet teruggevonden. Mocht ik 'm alsnog tegenkomen dan zal ik aan je denken.

Rob

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 02-09-2017, 16:57 (2421 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Gino,

Ik vond vandaag dat grijze plastic stripje terug op zolder. Zoek je dat nog?

Rob

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Gino @, Vogelenzang, 03-09-2017, 11:23 (2420 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Hallo Rob,

Je zou me er een groot plezier mee doen.
is het toestel tenmiste weer compleet. :-)

Startproblemen met de Philips 953 combi

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-05-2017, 18:18 (2535 dagen geleden) @ Gino

Ik betwijfel het Gino of dat nieuwe spul van tegenwoordig die leeftijd gaat halen. Inmiddels heeft mijn eerste DAB+ radio de geest gegeven RustInPutje :-(

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum