Rens & Rens ‘algebra’ geplaatst (Algemeen)

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 12-06-2017, 10:01 (2481 dagen geleden)
Gewijzigd door Fons Vendrik, 12-06-2017, 10:56

Beste Radiovrienden,

Op mijn website heb ik de algebracursus geplaatst die behoort bij de Rens & Rens Mbo-opleiding Radiotechnicus, zoals die in de jaren ’60 te Hilversum werd uitgegeven in eigen beheer.
Het is een boek dat compleet (incl. de opgaven) ca. 220 bladzijden bevat.
Een flinke klus om dit met behulp van het formuleprogramma uit ‘Word’ in zijn geheel te hebben kunnen overnemen.
De grootste moeilijkheid in de bewerking zat vaak in de slechte leesbaarheid van de originele pagina’s waar de ‘tand des tijds’ de tekst hier en daar danig heeft aangetast. Ook diende bij nogal wat opgaven de uitkomst te worden nagerekend.

Een voordeel was daarbij dat Rens rekening hield met de bewerkbaarheid van de opgaven zodat dit bij uitkomsten zichtbaar wordt; immers waren rekenmachines (voorzover die al bestonden) in die tijd op school (nog) niet toegestaan.
Veel hulp heb ik ondervonden van programma’s als Mathway en Symbolab met hun krachtige software, de website van Hofstede Wiskunde en niet te vergeten de vraagbaak “Wisfaq” waar diverse docenten mij nogal eens op weg hebben geholpen.
Hiervoor mijn dank.
In de tekst is het taalgebruik hier en daar aangepast en heb ik onduidelijkheden geannoteerd in voetnoten.
Daarbij heb ik er wel op gelet de originele pagina’s zoveel mogelijk intact te houden, ofschoon ik wel een inhoudsopgave heb toegevoegd.

Tot slot wil ik opmerken dat het niveau van deze lessen t.o.v. het huidige technisch MBO ongehoord hoog is.
Zo zitten er bv. tussen de ‘ingeklede vergelijkingen’ wel een paar stevige hersenkrakers.
Laat u zich daar echter niet door afschrikken (de inhoud blijft overigens keurig buiten de integralen).
Door de goede uitleg van Rens en de talloze (uitgewerkte) opgaven is het geheel ook ongehoord toegankelijk voor iedereen die meer technische onderbouwing zoekt, temeer de stof zich direct beweegt in de richting van de wisselstroomtheorie.
Hiervoor is de onmisbare ‘Goniometrie’ thans in bewerking.
Ik sta graag open voor alle kritische opmerkingen en aanvullingen of verbeteringen.
Voor de rekenaars onder ons: Veel plezier!

Kijk op: https://www.fonsvendrik.nl/educatief/rens-rens/algebra

--
Groeten van Fons

"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."

powered by my little forum