zender otvangst grundig record boy 1966 (Toestel of techniek)

door bert 2 @, Venlo, 21-06-2017, 09:26 (2500 dagen geleden)
Gewijzigd door bert 2, 21-06-2017, 09:29

Dames en heren transistor radio enthousiastelingen er is me weer een mooie radio van de 60 jaren aan de vingers blijven plakken. Zie foto.
Maar er is het volgende mee, de “zender ontvangst” is maar voor helft van de hele zender schaal gevoelig. Bij het zoeken van zenders van 87 tot circa 99 MHerz blijft het (op de ruis na) erg rustig hierna wordt de gevoeligheid goed en komen er meerder zenders door.
Uit principe wil ik niet aan de frequentie regelaars draaien omdat ik er van uit gaan dat deze goed staan. Mede omdat ik er bijna zeker van ben dat de radio na aanschaf een paar maanden geleden wel gevoelig was in hierboven genoemde zender keuze deel.
Mijn vraag is er iemand bereid om mee te denken om deze storing te verhelpen?

[image]

zender otvangst grundig record boy 1966

door soundman2 @, Wouw, 21-06-2017, 10:27 (2500 dagen geleden) @ bert 2
Gewijzigd door soundman2, 21-06-2017, 10:32

De antenne kan los zitten en heeft daardoor alleen een capacitieve verbinding. De gevoeligheid neemt dan af op de lagere frequenties. Verder kan er oxidatie op de plaatjes van de afstemcondensator zitten, die de afstemming in de war sturen als de platen verder ingedraaid staan. Controleer ook de spanningen rond de eerste HF transistor. Is het wellicht een type, waarin whiskers groeien? Daarvan is overigens de invloed m.i. niet frequentie afhankelijk.
De antennekring kan ontregeld of defect zijn. Als die ontregeld is, gaat het over de antenneafstemspoel, die het meeste invloed heeft op de lagere FM frequenties.

zender otvangst grundig record boy 1966

door ruudtx @, Utrecht, 21-06-2017, 16:45 (2500 dagen geleden) @ soundman2

Het verschil tussen de lage en hogere FM frequenties is niet zo groot, boven dien zijn de zenders erg sterk. Op AM is dat anders.
Ik denk sluiting afstem C.
Je kan nog nagaan of het de oscillator varC is of de ant tuner, door met een 2 e ontvanger de osc freq op te vangen.

zender otvangst grundig record boy 1966

door bert 2 @, Venlo, 23-06-2017, 12:16 (2498 dagen geleden) @ ruudtx

Gisteren de afstemcondensator een grondige poetsbeurt gegeven met resultaat.
Het resultaat is dat de gevoeligheid en dus ook het ontvangst van zenders is toegenomen welles waar nog niet voor het gehele bereik maar duidelijk een verbetering.
Is er nog iemand die een tip heeft van poets eens met dit of dat dan wil dat nog eens graag proberen.
Dank aan de mensen die mee hebben gedacht en hebben gereageerd
Mvg Bert

zender otvangst grundig record boy 1966

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2017, 19:25 (2498 dagen geleden) @ bert 2
Gewijzigd door soundman2, 23-06-2017, 19:26

Gisteren de afstemcondensator een grondige poetsbeurt gegeven met resultaat.
Het resultaat is dat de gevoeligheid en dus ook het ontvangst van zenders is toegenomen welles waar nog niet voor het gehele bereik maar duidelijk een verbetering.
Is er nog iemand die een tip heeft van poets eens met dit of dat dan wil dat nog eens graag proberen.
Dank aan de mensen die mee hebben gedacht en hebben gereageerd
Mvg Bert

Je zou de servicedocumentatie kunnen downloaden en met behulp van een trimzendertje testen, of opnieuw afregelen verbetering brengt. Aan het gedrag van de afgestemde kringen tijdens dat afregelen kun je ook bepalen, of ze goed, minder of helemaal niet meedoen.
Draaien aan spoelen en trimcondensatoren, zonder dat je weet wat je doet is meestal geen optie en leidt eerder tot teleurstelling dan een goed werkend toestel.

zender otvangst grundig record boy 1966

door ruudtx @, Utrecht, 23-06-2017, 21:21 (2498 dagen geleden) @ bert 2

Er zitten 2x2 afstem condensatoren in, een paar voor AM, groot, een een stel voor FM, meeatal in een blikken kastje, de FM tuner.
Het gaat hier kennelijk om FM
Is de truuk met de osc signaal opvangen op 2e radio al geprobeerd, in het gedeelte dus waar de zenders wegvallen.

zender otvangst grundig record boy 1966

door bert 2 @, Venlo, 24-06-2017, 11:22 (2497 dagen geleden) @ ruudtx

Er zitten 2x2 afstem condensatoren in, een paar voor AM, groot, een een stel voor FM, meeatal in een blikken kastje, de FM tuner.
Het gaat hier kennelijk om FM
Is de truuk met de osc signaal opvangen op 2e radio al geprobeerd, in het gedeelte dus waar de zenders wegvallen.


De truck met een tweede radio het signaal opvangen en op de ongevoelige radio afspelen geprobeerd en ja hoor het opgevangen signaal wordt netjes ontvangen overgedragen versterkt en afgespeeld.
Conclusie is dan dus, het signaal wordt netjes ontvangen omgezet (oscilleren)versterkt en weergegeven

powered by my little forum