Ontwerp testbeeldgenerator (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 05-07-2017, 19:30 (2486 dagen geleden)
Gewijzigd door Otto, 05-07-2017, 19:58

Beste lezers,

Zoals ik op het radioforum al heb gemeld, ben ik bezig met het ontwerpen van een testbeeldgenerator. Ik doe dat puur uit interesse voor de materie, en wat is er dan leuker om iets te maken dat ook nog praktisch nut heeft. Het gaat me niet om het nabouwen van een historische generator, maar om een moderne variant, die zo dicht mogelijk bij de standaarden blijft. Als uitgangspunt heb ik onderdelen gekozen waarmee ik reeds bekend ben, die bovendien (voor mij) gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Voor de "moeilijke" componenten heb ik bij Aliexpress leuke bruikbare IC's gevonden. Daarmee kom ik tot het volgende principeschema:

[image]

Het is de bedoeling dat de microprocessor de elektronische testbeelden berekent, en in het frame-geheugen opslaat. De FPGA haalt op het ritme van de TV standaard (CCIR) de beelden uit het geheugen. Daarbij worden ook de synchronisatie-pulsen toegevoegd. De video-DAC zet de digitale beelden om naar een analoog RGB signaal. Vervolgens wordt de RGB gecodeerd naar PAL, waarbij ook de colorburst wordt toegevoegd. Tenslotte wordt het composiet videosignaal gemoduleerd op een VHF of UHF kanaal. In feite zou de FPGA zelf een heel testbeeld kunnen genereren maar op deze manier is het mogelijk om meerdere beelden te maken. Het is de bedoeling dat de processor na het laden vrij is voor bijvoorbeeld het afspelen van MP3 bestanden via het geluidskanaal van de TV. Ook is het mogelijk om niet-digitale testbeelden (zoals de RMA resolution chart) op de SD-kaart op te slaan, en die weer te geven. Zo kan je elk willekeurig testbeeld weergeven.

Momenteel wacht ik nog op het prototype printplaat en nog wat onderdelen.

In de tussentijd heb ik onder Windows de testbeeldgenerator al kunnen testen. Voor de tekst heb ik het font gebruikt zoals dat in de Philips PM5543 insteekmodule voor de PM5544 wordt toegepast. Daarin bevindt zich een FD116Z karakter ROM. De tekst is "blokkeriger" dan die ik op afbeeldingen van testbeelden zie, dus ik vermoed dat er later een verbeterde versie van de PM5543 is uitgekomen. Maar goed, ik vind het wel leuk om een beetje bij de historische versie te blijven.

Hieronder volgen de testbeelden die ik tot nu toe kan maken in de software. De teksten zijn uiteraard vrij te kiezen. Als iemand nog ideeën heeft voor andere beelden, of fouten in de testbeelden zie, dan hoor ik het graag

Wordt vervolgd,
Otto

De bekende Philips PM5544:
[image]

De Duitse FuBK:
[image]

Idem, maar met cirkel:
[image]

Iets andere versie van de FuBK:
[image]

EBU kleurbalken:
[image]

De Amerikaanse SMPTE balken (eigenlijk voor NTSC, maar wel leuk om te zien):
[image]

Voor zwart-wit ook nog het beeld van de Philips PM5540:
[image]

En tenslotte nog een vrije bewerking van het "PTT"-testbeeld (wie de correcte naam kent mag het zeggen)
[image]

Ontwerp testbeeldgenerator

door Erik @, 05-07-2017, 20:18 (2486 dagen geleden) @ Otto

Leuk ontwerp! Zeker interesse :-)

Hoe is het wat betreft de omvang? past het op een enkele print?

Ik volg de vorderingen met aandacht.

Erik

Ontwerp testbeeldgenerator

door Otto @, Drenthe, 06-07-2017, 17:21 (2485 dagen geleden) @ Erik

Leuk ontwerp! Zeker interesse :-)

Hoe is het wat betreft de omvang? past het op een enkele print?

Hallo Erik,

Ik was niet van plan om het ontwerp op de markt te brengen. Daarvoor is het te complex, met al die 0.5 mm pitch SMD's. Ik zal wel een paar kale printen overhouden, en daar wil ik wel van af. Ik heb het radiozendertje als basis gebruikt:

[image]

De afmetingen zijn dus 120x74 mm. Ik heb alle PLL en FM spul er af gehaald en vervangen door de TV schakeling. Al met al wel een heel compact dingetje geworden. :-)

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator

door Goldline @, Oranjedorp, 06-07-2017, 17:41 (2485 dagen geleden) @ Otto

Otto, zeker interesse in de print en software :-)
Had ooit een kastje van König met een Duits kleuren testbeeld ,maar die is helaas gesneuveld.

--
Cees PA1DBA

Ontwerp testbeeldgenerator

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 05-07-2017, 20:31 (2486 dagen geleden) @ Otto

Hallo,Otto,

Ziet er best leuk uit
Maar is het mogelijk ook de horizontale lijn in het midden maken
Dit werd gebruikt ommde scherpte van het beeld te bepalen
Hoe dunner de horizontale lijn des te scherper is het beeld
[image]
Grt René

Ontwerp testbeeldgenerator

door Otto @, Drenthe, 06-07-2017, 17:15 (2485 dagen geleden) @ RenéDaemen

Ziet er best leuk uit
Maar is het mogelijk ook de horizontale lijn in het midden maken
Dit werd gebruikt ommde scherpte van het beeld te bepalen
Hoe dunner de horizontale lijn des te scherper is het beeld

Hallo René,

Oeps. Die lijn zat er in, maar een beetje proberen de code te "fatsoeneren" en weg was hij. Intussen gecorrigeerd (zie oorspronkelijk bericht). Ook miste de witte lijn tussen de grijsgradaties en het tekstblok in het FuBK-testbeeld. Ook die is verbeterd.

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator

door Harm Klaassens @, Breda, 05-07-2017, 22:44 (2485 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Harm Klaassens, 05-07-2017, 22:58

Er is nog en versie van de EBU colorbar waar bovenaan of onderaan een witte balk zit die is 100% = 700 mV de colorbar zelf is op 75% afgeregeld zodat het chroma signaal van de gele bar op 100% zit.
Bij een 100% colorbar is de amplitude van chroma signaal van de gele colorbar 133%, dit is teveel voor het moduleren van een draaggolf en videorecorders vinden dit ook niet fijn.
Otto je bent goed bezig met deze vorm van "reverse engenering":)

Groeten. Harm Klaassens

Ontwerp testbeeldgenerator

door Otto @, Drenthe, 06-07-2017, 17:28 (2485 dagen geleden) @ Harm Klaassens

Er is nog en versie van de EBU colorbar waar bovenaan of onderaan een witte balk zit die is 100% = 700 mV de colorbar zelf is op 75% afgeregeld zodat het chroma signaal van de gele bar op 100% zit.
Bij een 100% colorbar is de amplitude van chroma signaal van de gele colorbar 133%, dit is teveel voor het moduleren van een draaggolf en videorecorders vinden dit ook niet fijn.

Hallo Harm,

Ik heb even flink gezocht op het web, maar kon geen alternatieve EBU-balken vinden. Heb jij daar specificaties van? Uit vrije hand wel even een voorbeeld gemaakt aan de hand van jouw beschrijving:
[image]

Wel vond ik nog het Japanse ARIB testbeeld. Die heb ik ook maar toegevoegd:
[image]

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator

door ruudtx @, Utrecht, 06-07-2017, 17:14 (2485 dagen geleden) @ Otto

Heel mooi Otto.

Zit een deel van de schakeling al niet in een digitenne ontvanger? Van DAC tot modulator.

Het mooiste testbeeld vond ik altijd dat van Channel 4, UK, kon ik vroeger ontvangen op 50 meter hoogte bij geschikt weer. https://www.google.nl/search?q=channel+4+test+card&rlz=1C1AOHY_nlNL708NL708&tbm=isch&...

Ontwerp testbeeldgenerator

door Otto @, Drenthe, 06-07-2017, 17:38 (2485 dagen geleden) @ ruudtx

Heel mooi Otto.

Dank je Ruud,

Zit een deel van de schakeling al niet in een digitenne ontvanger? Van DAC tot modulator.

Zou best eens kunnen, ik heb nog nooit zo'n ding onder handen gehad. De encoder en modulator zouden bruikbaar kunnen zijn. De DAC op zich ook wel, maar dan moeten er erg veel draden gesoldeerd worden.


Het mooiste testbeeld vond ik altijd dat van Channel 4, UK, kon ik vroeger ontvangen op 50 meter hoogte bij geschikt weer.

Die is prima de digitaliseren, als ik ruimte heb in het programma en tijd over, kan ik heb toevoegen:
[image]

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator

door soundman2 @, Wouw, 06-07-2017, 18:59 (2485 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door soundman2, 06-07-2017, 19:01

Ik denk dat Harm het testbeeld op de foto bedoelt.
Het wordt hier opgewekt door een nagebouwde PM5501, echter voorzien van een alternatieve syncfabriek, de OQ5506, die wel interliniering heeft en het origineel niet. De masteroscillator werkte met een afgestemde kring. Ik heb destijds gekozen om die te maken met een kristaloscillator van 2,5MC
De witte balk onderaan kan ingeschakeld worden door een doorverbinding op de print te maken.
[image]

Ontwerp testbeeldgenerator

door Harm Klaassens @, Breda, 08-07-2017, 21:48 (2483 dagen geleden) @ soundman2

Ja dit beeld bedoelde ik.

Ontwerp testbeeldgenerator

door Otto @, Drenthe, 09-07-2017, 14:08 (2482 dagen geleden) @ Harm Klaassens

Ja dit beeld bedoelde ik.

Oké. Even gemeten op het scherm, zijn de verhoudingen 2/3 kleurbalken en 1/3 wit. Ik zal de verhoudingen aanpassen.

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator

door soundman2 @, Wouw, 09-07-2017, 16:07 (2482 dagen geleden) @ Otto

De TV waarvan ik de foto maakte is een breedbeeld TV'tje. De testgenerator is van voor de breedbeeld tijd, dus 4:3.
Als je er niet uitkomt, dan kan ik het nog wel live nameten op een 4:3 tv toestelletje.

Ontwerp testbeeldgenerator

door Otto @, Drenthe, 12-07-2017, 16:36 (2479 dagen geleden) @ soundman2

De TV waarvan ik de foto maakte is een breedbeeld TV'tje. De testgenerator is van voor de breedbeeld tijd, dus 4:3.
Als je er niet uitkomt, dan kan ik het nog wel live nameten op een 4:3 tv toestelletje.

Dat had ik wel gezien, maar ik nam aan de de verhouding in de hoogte hetzelfe zou zijn. Ik heb de witte balk aangepast:
[image]

Ontwerp testbeeldgenerator

door loek @, Exloo (Drenthe), 06-07-2017, 19:18 (2485 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Erg leuk project mijn compliment.
Is het mogelijk om ook bepaalde onderdelen van het PAL signaal te beïnvloeden.
Als voorbeeld noem ik het niet schakelen van de burst , dan zou de collor killer in werking moeten treden.
Zo zijn er nog wat meer parameters zoals de besturing van U en V signalen.

Je krijgt dan niet alleen een plaatjes generator, maar je kan dan ook bepaalde functies in een TV controleren op goede werking.

Maar dat kan natuurlijk alleen als je de instellingen van de PAL encoder kan beïnvloeden.

Met vriendelijke groet,

Loek

Ontwerp testbeeldgenerator

door soundman2 @, Wouw, 06-07-2017, 19:27 (2485 dagen geleden) @ loek

Hallo Otto,

Erg leuk project mijn compliment.
Is het mogelijk om ook bepaalde onderdelen van het PAL signaal te beïnvloeden.
Als voorbeeld noem ik het niet schakelen van de burst , dan zou de collor killer in werking moeten treden.
Zo zijn er nog wat meer parameters zoals de besturing van U en V signalen.

Je krijgt dan niet alleen een plaatjes generator, maar je kan dan ook bepaalde functies in een TV controleren op goede werking.

Maar dat kan natuurlijk alleen als je de instellingen van de PAL encoder kan beïnvloeden.

Met vriendelijke groet,

Loek

Bij de zwartwitpatronen, zou de burst niet aanwezig moeten zijn.
Of de toestellen tegenwoordig nog de kleurtint omschakelen weet ik niet.

Ontwerp testbeeldgenerator

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-07-2017, 08:47 (2484 dagen geleden) @ soundman2


Bij de zwartwitpatronen, zou de burst niet aanwezig moeten zijn.
Of de toestellen tegenwoordig nog de kleurtint omschakelen weet ik niet.

Dat doen ze al heel lang niet meer. Overigens schakelden de zenders (er zijn er geen meer) de burst al heel lang niet meer uit bij ZW uitzendingen. Maar het is idd heel nuttig de burst te kunnen uitschakelen.

Ook nuttig is het de SC een beetje in frequentie te kunnen wijzigen (bvb 10Hz ) desnoods met een sprongetjesloop. (automatisch dus)

groeten

Kris

Ontwerp testbeeldgenerator

door ruudtx @, Utrecht, 07-07-2017, 16:00 (2484 dagen geleden) @ kris

Kleurtint was het relais in K6, 7 en 8.
Vanaf K9 weet ik het niet, volgens mij geen omschakeling.
Overigens vond ik een K7 mooier in Z/W kleurtint stand, gewoon het draadje op BB print naar relais lostrekken.
Helaas laten TV zenders de burst constant aan staan (Op FM ook altijd stereo) waardoor onnodig kwaliteitsverlies is bij Z/W uitzendingen.
Maar tegenwoordig ales digitaal, daar wordt pas echt mee gerotzooid.
Hoe goed bvb MPEG 2 (SD TV) kan zijn blijkt uit Ziggo op Ned 1, 2 en 3. De andere zenders zijn significant slechter.

Overigens zendt Ziggo constant een testbeeld uit, breedbeeld.

Ontwerp testbeeldgenerator

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 07-07-2017, 17:38 (2484 dagen geleden) @ ruudtx

De eerste serie k9
Had een zwartwit toets geen relais oid
De latere versie was de zwart toets vervallen.

Ontwerp testbeeldgenerator

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-07-2017, 21:48 (2484 dagen geleden) @ RenéDaemen

Rene,

Bij de K9 wordt eenvoudig de Kleurtoon regelaar aan massa gelegd.
Schakelaar is dus het zelfde effect als of je de schuif geheel naar beneden zet.
Zoek maar op SK3.

Ontwerp testbeeldgenerator

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-07-2017, 21:45 (2484 dagen geleden) @ loek

Lees even de service manual van de K9 er maar op na
welke div instellingen gedaan worden om de TV goed af te regelen.
Wordt gedaan met een PM5506 -7 of 8.

O.a Fase, Delay,

Ontwerp testbeeldgenerator

door Otto @, Drenthe, 08-07-2017, 11:44 (2483 dagen geleden) @ Maurice

uhm, met alle respect, maar zouden jullie on-topic willen blijven?

Alvast bedankt,
Otto

Ontwerp testbeeldgenerator

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-07-2017, 12:46 (2483 dagen geleden) @ Otto

Je kunt de opmerkingen op een vrij simpele manier on-topic lezen als de vraag in hoeverre jouw ontwerp deze mogelijkheden kan bieden.

Ontwerp testbeeldgenerator

door Otto @, Drenthe, 12-07-2017, 16:44 (2479 dagen geleden) @ Otto

Intussen kan de software ook de kleurenbeelden omzetten naar zwart-wit d.m.v. formule Y = 0,299R + 0,587G + 0,114B

De bekende Philips PM5544:
[image]

De Duitse FuBK met cirkel:
[image]

Iets andere versie van de FuBK:
[image]

ARIB balken:
[image]

De Amerikaanse SMPTE balken:
[image]

Ontwerp testbeeldgenerator

door soundman2 @, Wouw, 12-07-2017, 20:14 (2479 dagen geleden) @ Otto

Intussen kan de software ook de kleurenbeelden omzetten naar zwart-wit d.m.v. formule Y = 0,299R + 0,587G + 0,114B

De bekende Philips PM5544:
[image]

Ik kan me vergissen, maar moeten de accolades in zwart/wit niet egaal grijs zijn?

Ontwerp testbeeldgenerator

door Otto @, Drenthe, 13-07-2017, 17:03 (2478 dagen geleden) @ soundman2

Ik kan me vergissen, maar moeten de accolades in zwart/wit niet egaal grijs zijn?

Nu je het zegt. Volgens mij klopt dat. Ik kan me geen raad vinden met die specificaties van Y-G en graden. Ik had al een vraag gesteld hoe die om te zetten naar RGB. Nog geen oplossing gevonden.

[image]

Ik heb toen maar de kleuren overgenomen uit een plaatje van internet. Dat zijn blijkbaar niet de goede kleuren. Ik heb nu een ander plaatje gevonden, en daarbij geven de kleuren wel allemaal dezelfde Y waarde. Ik weet niet of dat nu wel met die fasehoeken overeenkomen, maar in ieder geval zijn grijstinten nu beter. Ik heb de plaatjes daarom weer bijgewerkt. Dank voor het meedenken, Henk.

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 13-07-2017, 18:59 (2478 dagen geleden) @ Otto

Een testbeeld generator pm5508/5509 maakt die signalen ook. Ze worden gebruikt voor het afregelen van de demodulatoren en delayline van een pal ontvanger toen die nog niet helemaal digitaal waren. Je kon dus ook met het zendertestbeeld de spulletje netjes afregelen. Je had dus helemaal niet zo'n doos van Philips nodig.
maar als je een in een doc van een pm5509 of pm5508 snuffelt hoe men daar aan de dem de del signalen komt dan denk ik dat je weet hoe ze digitaal moet maken.

groeten , Hans PA0H

Ontwerp testbeeldgenerator

door soundman2 @, Wouw, 13-07-2017, 19:37 (2478 dagen geleden) @ Otto

Ik kan me vergissen, maar moeten de accolades in zwart/wit niet egaal grijs zijn?


Nu je het zegt. Volgens mij klopt dat. Ik kan me geen raad vinden met die specificaties van Y-G en graden. Ik had al een vraag gesteld hoe die om te zetten naar RGB. Nog geen oplossing gevonden.

[image]

Ik heb toen maar de kleuren overgenomen uit een plaatje van internet. Dat zijn blijkbaar niet de goede kleuren. Ik heb nu een ander plaatje gevonden, en daarbij geven de kleuren wel allemaal dezelfde Y waarde. Ik weet niet of dat nu wel met die fasehoeken overeenkomen, maar in ieder geval zijn grijstinten nu beter. Ik heb de plaatjes daarom weer bijgewerkt. Dank voor het meedenken, Henk.

Otto

Tja, de testplaat is een grote "hindernisbaan" voor een kleuren en zwartwit TV.
Tekortkomingen en afregelfouten komen genadeloos aan het licht.

Voor de late instappers klopt mijn vraag nu niet meer bij het plaatje. Daar was nu het wijzigings uurtje zo mooi voor.........;-)

Ontwerp testbeeldgenerator

door Ed van der Weele † @, Zeist, 14-07-2017, 11:33 (2477 dagen geleden) @ Otto

In mijn boekenkast vond ik nog een paar brochures van PTT over het testbeeld.
Misschien heb je er iets aan. (klik)

Ontwerp testbeeldgenerator

door Otto @, Drenthe, 16-07-2017, 15:03 (2475 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hartelijk dank, Ed,

Ik heb ze allemaal gedownload.

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator

door Otto @, Drenthe, 16-07-2017, 15:10 (2475 dagen geleden) @ Otto

[image]

Intussen de proto-print ontvangen uit China. Het opbouwen is begonnen.

[image]

Voor het kristal heb ik tijdelijk een DIL-type gebruikt. Een 5x7mm SMD van 30 MHz moet er nog komen. Als iemand nog eentje heeft houd ik me aanbevolen. Liesft 3,3 volt, maar 5 volt is ook prima. De vier bouten dienen ter bescherming voor transport en werkbankongelukjes.

Daar ben ik wel een poosje mee bezig. Ik meld me wel weer als er grote voortgang is. Ieder bedenk voor het meedenken.

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator

door PA1CSL @, Amsterdam, 18-07-2017, 20:01 (2473 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door PA1CSL, 18-07-2017, 20:31

Hallo Otto,

Helemaal top dit project, dit is precies waar ik ook mee begonnen ben.
Heb voor mij alleen voorop gesteld eerst de hele analoge techniek en historie te documenteren zodat alle signaal details duidelijk zijn. Maar voorlopige ben ik daar nog even zoet mee.

Hier nog even wat directe details die mij opvallen.

1.
Voor een goed PAL signaal, hou er rekening mee dat een hele PAL cyclus 8 (625L)frames moet voltooien voor een juiste groeplooptijd relatie tussen het Y(luminantie) en de R-Y en B-Y producten over de hele cyclus zodat er continu een juiste fase relatie blijft tussen Y en de kleurdraaggolf. Voor jouw flexibiliteit in de FPGA zou ik beginnen met een 5000/8=625 horizontaal counter(zie link). Ook is er een 2T bandbreedte begrenzing nodig wat zich vertaalt in een maximale stijgtijd binnen de 70% video amplitude van 200ns, aldus 2T(250ns). Dit verklaart waarom jouw text characters zo scherp overkomen zonder signaal behandeling. Voor de juiste bandbreedte en filter techniek is een minimale DAC sample frequentie van 4x (oversampling) van de kleur draaggolf nodig van 4.43361875 * 4 = 17.734475 als basis voor alle signalen. Als je deze rekenbasis hanteert, dan bouw je als het ware een synthetische (rekenkundige) signaalgenerator. Je kan natuurlijk een eenvoudige benadering kiezen, als het eindresultaat maar klopt.

2.
Als je bij de PM5534(niet in de 5544) de ID text op de bovenste regel uitzet dan zit in het midden nog een "plunge". Dit is een vierkant blokje van ca. -3% onder zwart niveau en is normaal dus niet zichtbaar.

3.
Het PTT zwart/wit testbeeld is de "Monochrome EBU Testcard" (Instrument onbekend). Later kwam de kleurvariant uit de PM5547 "Color EBU Testcard". Ik ben deze momenteel volledig aan het nabouwen.
https://www.youtube.com/watch?v=uElAwfvINCY

Als je meer technisch/historische info zoekt vraag maar.

Voor het rekenwerk adviseer ik het hoofdstuk "Theory of Operation" van de Tektronix PAL Sync Generator Instruction Manual te lezen.
http://www.tek.com/spg271-manual/spg271-instruction-manual
(copyright Tektronix(R) unsupported equipment, released for private use.)

Groet,
Coert

[image]

Ontwerp testbeeldgenerator

door Otto @, Drenthe, 20-07-2017, 17:25 (2471 dagen geleden) @ PA1CSL

Helemaal top dit project, dit is precies waar ik ook mee begonnen ben.
Heb voor mij alleen voorop gesteld eerst de hele analoge techniek en historie te documenteren zodat alle signaal details duidelijk zijn. Maar voorlopige ben ik daar nog even zoet mee.

Dank voor je feedback, Coert. Ik ben zeker niet van plan om de hele PM5544 na te gaan bouwen. Daar heeft een team knappe koppen misschien wel jaren werk mee gehad. Als individu met beperkte vrije tijd, heb ik niet de illusie dat ik dat zo maar over kan doen. Het gaat mij er om, om met minimale inspanning toch iets moois te bouwen.

1.
Voor een goed PAL signaal, hou er rekening mee dat een hele PAL cyclus 8 (625L)frames moet voltooien voor een juiste groeplooptijd relatie tussen het Y(luminantie) en de R-Y en B-Y producten over de hele cyclus zodat er continu een juiste fase relatie blijft tussen Y en de kleurdraaggolf.

Ik maak gebruik van de AD724:
[image]
Voor zover ik kan zien heeft die alles aan boord voor het correcte PAL-signaal. De FPGA hoeft dus alleen het videogeheugen "leeg te lepelen", en zorgen voor de correcte synchronisatie- en blanking-signalen.

Voor jouw flexibiliteit in de FPGA zou ik beginnen met een 5000/8=625 horizontaal counter(zie link). Ook is er een 2T bandbreedte begrenzing nodig wat zich vertaalt in een maximale stijgtijd binnen de 70% video amplitude van 200ns, aldus 2T(250ns).

Ik ga er van uit de de AD724 zorg draagt voor de juiste filtering.

Dit verklaart waarom jouw text characters zo scherp overkomen zonder signaal behandeling.

Euhm, die plaatjes zijn een directe afspiegeling van het video-geheugen, nagebootst op een computerscherm. Uiteraard is daarom alles wat "blokkering". Ik ben daarom ook heel benieuwd hoe het op een analoge TV uit gaat zien.

Voor de juiste bandbreedte en filter techniek is een minimale DAC sample frequentie van 4x (oversampling) van de kleur draaggolf nodig van 4.43361875 * 4 = 17.734475 als basis voor alle signalen. Als je deze rekenbasis hanteert, dan bouw je als het ware een synthetische (rekenkundige) signaalgenerator. Je kan natuurlijk een eenvoudige benadering kiezen, als het eindresultaat maar klopt.

De 17.734475 MHz is inderdaad de referentieklok voor de AD724. Ik heb overwogen om die ook te gebruiken voor de FPGA, maar dan kom ik op een "dot clock" van 8,8672375 MHz uit. Dat is te laag. Ik heb daarom gekozen voor een klok van 30 MHz, zodat de verwerkingsfrequentie in de FPGA op 15 MHz uit komt. De maximale periodieke signalen zijn dan 7,5 MHz. Dat is ruim boven de video-bandbreedte. Verder zorgt deze frequentie er voor dat verhouding tussen de zichtbare horizontale pixels, en het aantal zichtbare lijnen precies op 4:3 uit komt.

2.
Als je bij de PM5534(niet in de 5544) de ID text op de bovenste regel uitzet dan zit in het midden nog een "plunge". Dit is een vierkant blokje van ca. -3% onder zwart niveau en is normaal dus niet zichtbaar.

Ik geloof niet dat de AD724 in staat is om onder het zwartniveau gestuurd te worden. Voor de pluge (picture line-up generation equipment) moest ik daarom bij de SMPTE bars wat smokkelen.


3.
Het PTT zwart/wit testbeeld is de "Monochrome EBU Testcard" (Instrument onbekend).

Dank je, nu heeft die een naam. Weet je toevallig ook de specifatices daarvan?

Later kwam de kleurvariant uit de PM5547 "Color EBU Testcard". Ik ben deze momenteel volledig aan het nabouwen.

Leuk, die ga ik er ook bij maken. Ziet er niet zo moeilijk uit. Heb je hier ook de specs van?

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator

door PA1CSL @, Amsterdam, 21-07-2017, 15:35 (2470 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door PA1CSL, 21-07-2017, 15:38

Hoi Otto,

Dank je voor de feedback en correcties ;-)
Je ziet ik had nog niet de details van de AD724 bekeken. Wilde je ook niet vragen om jouw design te veranderen met al de energie die je er al in hebt gestoken. Meende dat je wat achtergrond info kunt gebruiken en dat in wat tweaks kunt vertalen. De AD724 is zeker stukken eenvoudiger inzetbaar en dekt de lading.

Specs. en info betreffen de EBU testcards kan ik je momenteel nog niet bieden, maar zodra ik meer weet post ik het hier.

Groet,
Coert

Ontwerp testbeeldgenerator

door PA1CSL @, Amsterdam, 21-07-2017, 18:20 (2470 dagen geleden) @ Otto

Hoi Otto,

Hier nog wat leesvoer m.b.t. "pluge".
Zwartniveau setup, misschien kun je levelcompresie op RGB data naar de AD7123 toepassen? Succes!

http://www.glennchan.info/articles/technical/setup/75IREsetup.html
https://forum.videohelp.com/threads/236494-Help-with-video-Black-Levels
https://forums.creativecow.net/docs/forums/post.php?forumid=8&postid=459306&univpostid=45...

Groet,
Coert

Ontwerp testbeeldgenerator

door Otto @, Drenthe, 22-07-2017, 08:19 (2469 dagen geleden) @ PA1CSL

Hoi Otto,

Hier nog wat leesvoer m.b.t. "pluge".
Zwartniveau setup, misschien kun je levelcompresie op RGB data naar de AD7123 toepassen? Succes!

Hallo Coert,

Voor PAL ligt het zwartniveau op 0 (0 IRE), voor video kan je dus de hele dynamiek van de DAC gebruiken. Voor NTSC ligt het zwartniveau op 7,5 IRE. Daar zou ik dus met een DAC-offset wel onder het zwartniveau kunnen uitsturen. Aangezien we in Europa wonen, ga ik een moeite stoppen in ondersteuning van buitenlandse normen. Alles wat er zonder inspanning bij in kan neem ik echter wel mee. Ik heb nog zitten denken om iets met de DAC te doen. Die heeft namelijk 10 bits per kleur. Ik gebruik daar echter maar 8 van voor zwart/wit, en 6 per kleur voor kleurenweergave. Met de onderste niet gebruikte bits zou ik zwartniveau iets kunnen optillen. Gaat niet lukken in dit ontwerp omdat daarvoor een printwijziging nodig is. Bovendien heb ik nauwelijks vrije pennen meer op de FPGA. De eerste gegadigde voor de vrije pinnen is het uitschakelen van de color burst. Maar ik hou het in gedachten.

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-07-2017, 20:54 (2471 dagen geleden) @ PA1CSL
Gewijzigd door kris, 20-07-2017, 20:57

og even wat directe details die mij opvallen.


1.
Voor een goed PAL signaal, hou er rekening mee dat een hele PAL cyclus 8 (625L)frames moet voltooien voor een juiste groeplooptijd relatie tussen het Y(luminantie) en de R-Y en B-Y producten over de hele cyclus zodat er continu een juiste fase relatie blijft tussen Y en de kleurdraaggolf. Voor jouw flexibiliteit in de FPGA zou ik beginnen met een 5000/8=625 horizontaal counter(zie link). Ook is er een 2T bandbreedte begrenzing nodig wat zich vertaalt in een maximale stijgtijd binnen de 70% video amplitude van 200ns, aldus 2T(250ns). Dit verklaart waarom jouw text characters zo scherp overkomen zonder signaal behandeling. Voor de juiste bandbreedte en filter techniek is een minimale DAC sample frequentie van 4x (oversampling) van de kleur draaggolf nodig van 4.43361875 * 4 = 17.734475 als basis voor alle signalen. Als je deze rekenbasis hanteert, dan bouw je als het ware een synthetische (rekenkundige) signaalgenerator. Je kan natuurlijk een eenvoudige benadering kiezen, als het eindresultaat maar klopt.

ght Tektronix(R) unsupported equipment, released for private use.)


Groet,
Coert


Dag Coert.

ter info, die opmerking werd al gemaakt op het forum voor oude radio's.

De hele PAL sequentie beslaat 4 frames of 8 fields, rasters. (en niet 8 frames)

Groepslooptijd is in deze een wat ongelukkig gekozen naam, want dat wordt door andere dingen bepaald. Waar het bij de 4 frame sequentie over gaat is dat de relatie H en SC ononderbroken doorgaat en als je ze respecteert "combilters" kan toepassen voor het scheiden van Y/C in de ontvanger wat een scherper beeld en minder crosscolor oplevert. Ook voor video-editors was het ooit belangrijk, om kleurenflitsen op de lassen te vermijden.

er zijn nogal wat toestellen (oa generatoren) op de markt geweest die de Sequentie niet respecteren. een merkwaardige generator was de Nordmende 387F. Ondanks zijn simpele opbouw liet hij een lock tussen SC en H F toe. (al was de relatie dan niet 100% juist, je ziet goed het verschil tussen locked en unlocked in het kleurstoorpatroon)

groeten

Kris

Ontwerp testbeeldgenerator

door PA1CSL @, Amsterdam, 21-07-2017, 17:10 (2470 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door PA1CSL, 21-07-2017, 17:13

Hoi Kris,

Dank je voor de feedback!
8 fields in 4 frames is zeker juist, denkfoutje uit de Amerikaanse term "color frame" die 8 fields omvat.

Groeps-/Fase-looptijd, amplitude/t/f en fase/t/f signaal gedrag is een lastig materie, maar zeker een belangrijk onderwerp,.. ben nog lerende! Je verwoord het juist, ik doelde op het zonder hik doorlopen van de wisselende PAL fase per lijnnummer voor opeenvolgende cycli. Voor Otto reeds kant en klaar in de AD724.

Groet,
Coert

powered by my little forum