JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo) (Toestel of techniek)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 04-08-2017, 10:17 (2457 dagen geleden)

Hallo forum, een 8 track ontbrak nog aan mijn jaren 60/70 audio verzameling, maar sinds kort heb ik deze JVC Nivico. Hij speelde niet toen ik m kocht en ik kan geen schema vinden, ben toen zelf maar gaan tekenen ik kwam toen een ingesoldeerde zekering tegen die kapot was. Nu speelt hij weer en de kwaliteit van het geluid is best wel goed en ik ben nu wat cardrigdes aan het opnemen echter er zit een storende ruis door de muziek op het rechter kanaal, het andere kanaal heeft dit niet. Dit hoor je op voorbespeelde cardridges, zelf opgenomen cartridges en zelfs onbespeelde cartridges op alle 4 de tracks. De kop is schoon.

Door bovenstaande tests kan ik de cartridge, kop positie/hoogte en de muziek-signaalbron uitsluiten, blijft volgens mij de signaal versterker van het rechterkanaal over.
Ik zou kunnen proberen de signaaldraden van de kop naar de voorversterker te verwisselen?

Mogelijk herkennen de taperecorder forumleden dit probleem? Wat zou ik eerst moeten proberen?

groeten,

Ludo

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Goldline @, Oranjedorp, 04-08-2017, 10:24 (2457 dagen geleden) @ Ludo

klinkt inderdaad naar een weergave-versterker fout,
Hadden we in de jaren 70 ook wel met Realistic 8 -Tracks.
Denk dat het schema wel te vinden is als je een exakt typenummer geeft.
Verder zou je elko's en transistoren kunnen verwarmen of koelen om de boosdoener te localiseren.
kopdraden links en rechts kan je rustig verwisselen. en kijken of de fout zich verplaatst.
kijk ook eens naar de opname weergave schakelaar of relais.

--
Cees PA1DBA

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 04-08-2017, 13:07 (2457 dagen geleden) @ Goldline

Het type is CHR-250 UB, ik heb lang naar een schema gezocht.
Er zitten nogal wat elco's in... en dan hoe verwarm ik die? Transistors verwarm ik nog maar even niet. Ik heb wel een bevries spuitbus maar dat lijkt me wat teveel van het goede?

De kop zit met 7 draden aangesloten, dus verwisselen is nog niet zo makkelijk;
er zijn 2 afgeschermde draden met ieder een blauwe en rode draad, de rode draden gaan rechtstreeks naar de VU meters, de blauwe verdwijne op de print. Daarnaast zit er nog een zwarte, rode en witte draad aan.
Een schema zou veel helpen..

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door soundman2 @, Wouw, 04-08-2017, 13:21 (2457 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door soundman2, 04-08-2017, 13:27

Het type is CHR-250 UB, ik heb lang naar een schema gezocht.
Er zitten nogal wat elco's in... en dan hoe verwarm ik die? Transistors verwarm ik nog maar even niet. Ik heb wel een bevries spuitbus maar dat lijkt me wat teveel van het goede?

De kop zit met 7 draden aangesloten, dus verwisselen is nog niet zo makkelijk;
er zijn 2 afgeschermde draden met ieder een blauwe en rode draad, de rode draden gaan rechtstreeks naar de VU meters, de blauwe verdwijnen op de print. Daarnaast zit er nog een zwarte, rode en witte draad aan.
Een schema zou veel helpen..

Mogelijk 2x2 afgeschermde snoertjes en een aardader voor de behuizing van de op, maakt 7 draadjes
Schema wordt hier aangeboden
http://www.ebay.com/itm/JVC-Service-Manual-fur-CHR-250-UB-/261805477245

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door PA2JAN @, Marknesse, 04-08-2017, 14:45 (2457 dagen geleden) @ soundman2

Afgeschermde draad = linker en rechter kanaal
zwart = massa, maar eerst de draad volgen en vaststellen dat dat ook massa
is.
rood en wit = wiskop
maakt 7 draden.
Met een scoop kun je prima zichtbaar maken wat er gebeurt.
Het op ebay aangeboden service manual is een kopie.
Maar beter iets dan niets!
Succes,
Jan

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door soundman2 @, Wouw, 04-08-2017, 15:42 (2457 dagen geleden) @ PA2JAN

Als je dat uit de doc hebt, OK. Wat vaker voorkomt is glijkstroom wis, met een magneetkop dan wel een permanente magneet.
De O/W koppen worden vaak tweedraads aangesloten, waarbij tijdens opname één zijde geaard is en de andere signaal krijgt. In de weergavestand wordt dan juist de andere zijde geaard en de andere draadjes signaal van de tape geven. Dat maakt het omschakelen van opname naar weergave schakelaar-technisch gezien een stuk eenvoudige, je hebt dan voor elke kop maar één wisselcontact nodig

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 04-08-2017, 21:19 (2457 dagen geleden) @ soundman2

Er zit geen aparte wiskop/ permanente magneet in, blijkbaar is alles ge-integreerd in 1 kop.
Ik heb inmiddels de beide blauwe en beide rode draden die uit de afgeschermde kabals komen omgewisseld, maar het ruisen blijft in het rechterkanaal, lijkt dus uit versterker te komen (dit apperaat heeft geen eindversterker, er zitten 1 volt tulp en din uitgangengangen op, tenzij ik verkeerd heb gewisseld.
[image]

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door soundman2 @, Wouw, 04-08-2017, 21:57 (2457 dagen geleden) @ Ludo

Er zit geen aparte wiskop/ permanente magneet in, blijkbaar is alles ge-integreerd in 1 kop.
Ik heb inmiddels de beide blauwe en beide rode draden die uit de afgeschermde kabals komen omgewisseld, maar het ruisen blijft in het rechterkanaal, lijkt dus uit versterker te komen (dit apperaat heeft geen eindversterker, er zitten 1 volt tulp en din uitgangengangen op, tenzij ik verkeerd heb gewisseld.
[image]

Wiskop en opname/weergave kop zijn altijd twee gescheiden systemen. Als het allemaal in een kop zit, moet je ook vier luchtspleten kunnen herkennen.
Om de band vrij te maken van de kop en capstan , is het voldoende om de cassette een paar mm terug te trekken. De recorder werkt dan, maar de capstan draait vrij en neemt de band dus niet mee, Als er dan nog ruis is, zou het aan de weergaveversterker kunnen liggen.

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 05-08-2017, 11:29 (2456 dagen geleden) @ soundman2

Om een 8 track cartridge te simuleren heb ik met de hand de schakelaars bediend; het loopwerk gaat draaien en de voorversterker schakeld in en ja ik hoor ruis uit het rechter kanaal; het is dus een voorsversterker probleem.
Bijna geen beginnen aan zonder schema..
[image]
Ik zou natuurlijk met de scope de signalen in linker en rechterkanaal kunnen vergelijken..
Er zit ook nog een afregeling bij de eindtrap, geen idee hoe die moet staan, maar die zal wel weinig met de ruis te maken hebben denk ik zo.
(er zit geen wit poeder op de print, dit is de weerkaatsing van de flits)

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 05-08-2017, 13:22 (2456 dagen geleden) @ Ludo

Grote kans dat er een kleien elco uitgedroogd is. Links en rechts met elkaar vergelijken zou moeten kunnen. Dat kan met een scoop, maar (als je die hebt) nog gemakkelijk met een signaalvolger, kan kan de ruis dan meteen horen.

De afregeling van de eindtrap zou ik afblijven, lijkt me geen reden tot ruisen.

Wat je ook kan doen is een koppelcondensator (in dit geval waarschijnlijk een elco) tijdelijk verwijderen, net voor de eindtrap; stopt het ruisen dan, dan heb je het probleem in de voorversterker. Maar bij stereo is het fijn om wat te vergelijken. Met schema helpt een stuk, maar ook zonder moet je een eind komen.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door HM @, Hilversum, 05-08-2017, 18:43 (2456 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo geeft een goede tip, pak een simpel audio versterkertje ( pc boxjes met versterker ) en prik daar mee links en rechts in de voorversterker tot je vindt waar de ruis wordt toegevoegd.
Hou de speakers die aan de 8-track zitten ook aangesloten, dan hoor je of het aansluiten van de extra versterker het signaal beïnvloed.

Ik zie van die kleine zwarte transistors zitten, daar zijn typen bij waar de pootjes zwart van worden. Dat is een aandachtspunt.

Ruis kan van een fout ingestelde transistortrap komen ( door oa. een defecte elo ) of van een transistor zelf.
Dus meten wat de DC instelling ( basis en collector spanning meten laat zien of links en rechts de versterkertrap min of meer dezelfde instelling hebben.

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door henkk56 @, 04-08-2017, 14:56 (2457 dagen geleden) @ Ludo

Als je onder het afspelen de band een heel klein stukje uittrek zodat de band niet
meer getransporteerd en het ruisen houdt op moet de kop gedemagnetiseerd worden.

Henk

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 04-08-2017, 21:06 (2457 dagen geleden) @ henkk56

Als je onder het afspelen de band een heel klein stukje uittrek zodat de band niet
meer getransporteerd en het ruisen houdt op moet de kop gedemagnetiseerd worden.

Henk ik begrijp het niet ik moet de band tegenhouden? Breekt die dan niet, de capstan trekt m immers door?
Zouden in dat geval niet beide kanalen ruisen? Het is er nu maar 1.

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Bert V. @, Amstelveen, 05-08-2017, 17:59 (2456 dagen geleden) @ Ludo

Ook een mogelijkheid:
Er werd in die tijd bij veel Japanse merken in het voorversterkergedeelte per kanaal het IC LD3141 toegepast; dit IC gaf vaak dezelfde verschijnselen.
Voorzichtig en goed doorsolderen op de print gaf in enkele gevallen goed resultaat, maar in twijfelgevallen werd dit IC altijd vervangen omdat de klant kon terugkomen met dezelfde klacht en dan kon je bewust IC gratis vervangen. :-(
Dit IC kon ik op jouw afbeelding niet ontdekken, maar misschien op een andere plek op de print?

Bert

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 06-08-2017, 18:20 (2455 dagen geleden) @ Bert V.

Geen IC in dit apparaat, is nog van voor die tijd denk ik.
Signaalvolger heb ik niet, ik ga met de scoop links en rechts vergelijken.
Vandaag en morgen geen tijd, dinsdag maar.

Ik laat het weten als ik wat vindt, bedankt voor het meedenken.

Ludo

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door marc @, Den Haag, 07-08-2017, 15:49 (2454 dagen geleden) @ Ludo

Ik zie ook de rechthoekige transistoren, deze willen met de jaren wel gaan ruisen, ik zou zelf die vervangen door bc550 en bc560.

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 08-08-2017, 14:08 (2453 dagen geleden) @ marc

Met de scope meet ik al ruis op de collector van de allereerste tor van het rechterkanaal. Misschien ook op de basis maar mijn scope gaat maar tot 2mV/cm.
Op het linkerkanaal is nauwelijks iets te zien.
Ik heb de instelspanningen van de alle transistoren links en rechts vergeleken maar deze zien er goed uit.
Het schema is alsvolgd:
[image]
De blauwe draad vanaf de kop is duidelijk de signaaldraad, wat de rode draad doet kan ik niet goed volgen mogelijk is dat opname, maar waar wis je dan het signaal of word er niet gewist?
Hierbij ook nog een foto van spoelen L102 rechterkanaal (en L202 linkerkanaal), de lichtblauwe knollen op de foto. Deze zitten met lange draden ver verwijderd van de hoofdprint, merkwaardig..
[image]

Tja als de ruis al op de collector van de eerste tor staat wat kan daar de oorzaak van zijn? Nog even voor de duidelijkheid, ik heb geen band in de recorder zitten. Zou ik misschien de blauwe draad van de kop naar aarde kunnen kortsluiten? Kijken of de ruis dan weg is?

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-08-2017, 14:25 (2453 dagen geleden) @ Ludo

De ingang van de versterker kortsluiten kan altijd. Indien de ruis dan weg is, wordt deze waarschijnlijk niet in de versterker zelf opgewekt, maar erbuiten...

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 08-08-2017, 15:53 (2453 dagen geleden) @ Leo Snoeren

De ingang van de versterker kortsluiten kan altijd. Indien de ruis dan weg is, wordt deze waarschijnlijk niet in de versterker zelf opgewekt, maar erbuiten...

Blijkbaar niet, bij kortsluiten van de ingang is de ruis weg, dus je zou denken de ruis komt van de weergave kop en niet van de versterker, maar als ik daarna de aansluitingen van de kop verwissel; blauw met blauw, rood met rood, blijft hetzelfde rechterkanaal ruisen.
Wat is hier aan de hand?

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door snameroc @, Etten Leur, 08-08-2017, 20:46 (2453 dagen geleden) @ Ludo

Je kunt toch de torren van links en rechts wissellen.

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 09-08-2017, 16:06 (2452 dagen geleden) @ snameroc

Je kunt toch de torren van links en rechts wissellen.

Met het verwisselen van de eerste transistor na de afspeelkop tussen de 2 kanalen ging ook gelijk de ruis mee naar het andere kanaal. De transistor is een C548.
[image]
Ik zie op internet dat dit een problematische ruis transistor is. Nou dat blijkt wel. Er zitten 3 van deze transistoren per kanaal. Op internet adviseerd men te vervangen met:
2SC2240 of 2SC2545 of 2SC2546 of 2SC2547 (schijnen low noise te zijn) of
BC549 of BC550, deze laatste zijn er in verschillende uitvoeringen; CTA, BTA BTF etc.)

Heeft iemand suggesties voor mij?


groeten Ludo

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door ruudtx @, Utrecht, 09-08-2017, 17:08 (2452 dagen geleden) @ Ludo

Gewoon BC 549?

Ik denk dat er geen wiskop inzit.
Deze 8 track dingen zijn afgeleid van de broadcast cartridges, ook met een loop tape. De cart machines werden intensief gebruikt door radio stations voor spotjes: promo's, commercials, enz. Max speelduur ca 5 minuten, je kon er zelf lub tape in wikkelen en de lengte bepalen. Sommige stations draaiden helemaal op carts als ook alle platen er op werden gezet, Laser vanaf zee deed dat (schommelend bootje). De bandsnelheid is 19 cm/sec. In de speciale opname machines zat geen wiskop, je moest de cart eerst wissen met een wispotje (of blanco tape gebruiken. Behalve audio werden ook cue tones opgenomen zodat de speler wist waar hij moest stoppen, de cart stond dan precies scherp voor de volgende afspeelbeurt. het was een oplossing voor de reel to reel tape die veel omslachtiger en langzamer werkte.

8 tracks draaien op een veel lagere snelheid en de kop heeft dus 8 sporen, ik ken ze verder niet. Ik heb wel een paar cart spelers en 1 opnemer.

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Goldline @, Oranjedorp, 09-08-2017, 17:49 (2452 dagen geleden) @ Ludo

@Ludo , zou voor de 2sc2240 gaan ,zit je met de zelfde aansluitingen.
bij de Europese bc,tjes zal je de B en C aansluiting moeten verwisselen, en dat kan onoverzichtelijk zijn.
2sc2240 is nog makkelijk verkrijgbaar.
lukt het niet dan heb ik er nog wel 2 voor jou.

--
Cees PA1DBA

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-08-2017, 18:22 (2452 dagen geleden) @ Ludo

De zwarte pootjes stralen je inderdaad al tegemoet op de foto, dat komt vaker voor in combinatie met rommelen, ruisen en uitval.

De 2SC458 (niet 548!) kun je vervangen door een BC549 of BC550, let wel op dat de volgorde van de pootjes anders is. Japanse torren hebben meestal een vrij hoge hFE, je zou voor de zekerheid even een datablad kunnen raadplegen. Anders is het een redelijk veilige gok om een BC549C of BC550C te gebruiken.

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 10-08-2017, 10:59 (2451 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Bedankt voor de reakties! En sorry voor de tikfout het zijn 458 transistoren zoals goed opgemerkt. De pootjes zijn inderdaad zwart (geoxideerd lijkt mij).
Ik vervang ze maar alle 3 per kanaal voor de 2SC2240, hiervan heb ik er inmiddels dus 6 besteld.
Nu even afwachten. Ik ben benieuwd hoe die straks gaan klinken.

groeten,

Ludo

JVC Nivico 8 track ruist door muziek op 1 kanaal (stereo)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 12-08-2017, 18:42 (2449 dagen geleden) @ Ludo

Ik heb inmiddels de 6 transistoren gewisseld en de ruis is nagenoeg weg, beide kanalen ruizen wel iets als je ze hard zet maar de harde ruis in het rechterkanaal is verdwenen.
Ik ben nu een 90 minuten cartridge aan het opnemen, dat duurt wel even :-)
Bedankt allemaal!

Ludo

powered by my little forum