Drie schippersradio's (Toestel of techniek)

door Jan 1 @, Tilburg, 10-08-2017, 13:08 (2450 dagen geleden)

Ik heb op MP een mooie aankoop gedaan. Een Philips schippersradio B5X99T uit 1959. Als je hem ziet geloof je niet dat hij het bouwjaar 1959 heeft, of het moet zijn dat hij gerestaureerd is, zo nieuw ziet hij er uit. Wel van voor tot achter uitgerust met transistoren uit de Philips OC serie. Een bijzonderheid is ook dat alle kortegolven doorlopend elkaar opvolgen zonder frekwentiegat er tussen. Dit begint al vanaf 1622 Khz. middengolf, en zo hoger. De langegolf zit er ook op, en de Middengolf - Langegolf ontvangst (met draaibare ferrietantenne) is zeer goed te noemen. Dan heb ik ook nog een tafelradio van Philips in de verzameling, maar ik durf die geen schippersradio te noemen, al heeft die inpandig ook 6 dikke 1,5 batterijen in een houder zitten. Tenslotte heb ik nog een scheepsradio afkomstig van het Chinese schip Ping An, waar ik het merk niet van weet. Op het typeplaatje voor op het front kon ik alleen lezen; MMC comp ? London. En een ander typeplaatje op het front maakt gewag dat dit de scheepsradio was van de Ping An. Dit is wel een buizentoestel, en ik hoop dat u administrator dit voor een keer goed vind, daar ik alleen maar de fabrikant van het toestel wil weten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ping_An_(schip,_1946
[image][image][image]

Drie schippersradio's

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 10-08-2017, 13:14 (2450 dagen geleden) @ Jan 1

Ik heb op MP een mooie aankoop gedaan. Een Philips schippersradio B5X99T uit 1959.

Dit is inderdaad een bijzonder toestel, kom je weinig tegen en zeker niet in deze staat. Proficiat met je aankoop! :)

Dan heb ik ook nog een tafelradio van Philips in de verzameling, maar ik durf die geen schippersradio te noemen, al heeft die inpandig ook 6 dikke 1,5 batterijen in een houder zitten.

Ook een leuk ding, ik heb ooit iets soortgelijks gehad, helaas zonder kast. Als chassis heb ik het ding uiteindelijk maar weer van de hand gedaan, maar dit is leuk om zo eens te zien!

Tenslotte heb ik nog een scheepsradio afkomstig van het Chinese schip Ping An, waar ik het merk niet van weet.

Het merk van het schip weet ik ook niet :-D :-D

Op het typeplaatje voor op het front kon ik alleen lezen; MMC comp ? London. En een ander typeplaatje op het front maakt gewag dat dit de scheepsradio was van de Ping An.

Misschien dat Maurice je op het goede spoor kan zetten, hij heeft iets met schepen en radio's, wie weet.....

Leuk om te zien!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Drie schippersradio's

door Jan 1 @, Tilburg, 10-08-2017, 14:19 (2449 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo. het merk van het schip bedoel ik niet, maar het merk van die grote vierkanten stalen schippersradio (foto. Deze ontvanger komt van het gestrande schip Ping An. Twintig jaar geleden gekocht tijdens een vakantie in Arcen in een souvenir winkel. Om de een of andere reden werd ik naar deze ontvanger toe getrokken en wou hem perse kopen. Ik dacht dat hij voor de sier in die winkel stond, maar de winkelier wou hem toch verkopen.

Drie schippersradio's

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 10-08-2017, 14:45 (2449 dagen geleden) @ Jan 1

Heel mooie aankoop Jan.
Die B5X99T ziet er zeker heel mooi uit.
Werkt hij ook goed?

Drie schippersradio's

door Mans Veldman @, Leidschendam, 10-08-2017, 15:42 (2449 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Gewijzigd door Mans Veldman, 10-08-2017, 15:46

De Ping An heeft ook een bijzonder verhaal, is in de jaren '60 gestrand bij Ter Heijde. Het heeft daar enkele maanden vastgelegen en is uiteindelijk op het strand gesloopt. Was een uitje om op zondag te gaan kijken bij dit schip.

Ping An

De radio van de Ping An is een Marconi CR300 er hoort een aparte voeding bij.

Drie schippersradio's

door soundman2 @, Wouw, 10-08-2017, 16:02 (2449 dagen geleden) @ Mans Veldman

De Ping An heeft ook een bijzonder verhaal, is in de jaren '60 gestrand bij Ter Heijde. Het heeft daar enkele maanden vastgelegen en is uiteindelijk op het strand gesloopt. Was een uitje om op zondag te gaan kijken bij dit schip.

Ping An

De radio van de Ping An is een Marconi CR300 er hoort een aparte voeding bij.

De marconi is een buizen apparaat. Het schema ervan vond ik hier http://www.vmarsmanuals.co.uk/new/1678_CR300_Manual.pdf

Drie schippersradio's

door Jan 1 @, Tilburg, 10-08-2017, 15:52 (2449 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Hij werkt op alle golflengten prima. Er zaten zelfs 6 dikke 1,5 volt batterijen in die volgens de verkoper tig lang mee gaan eer ze leeg zijn. Maar dat is relatief. Zet je hem een kwartier dagelijks aan, of zet je hem de hele dag aan. Zelfs de potentiometer kraakt niet, en van binnen lijkt hij nog hagelnieuw. Dat kraken van de potentiometer was een Philips kwaal van voor 1960. Dit alles kan dus ook een NOS verhaal zijn. Een of andere doos met deze radio die nu pas opengemaakt is. Alles bij elkaar merkwaardig voor zo'n oud beestje.

Drie schippersradio's

door Hans Steenman @, 11-08-2017, 08:43 (2449 dagen geleden) @ Jan 1

Hallo Jan,
het doet me genoegen te zien dat je blij bent met de mooie radio die je van me hebt overgenomen.
Ik heb deze radio een jaar of 10 geleden onder handen genomen. Een enkel onderdeel vervangen, schakelaars gereinigd, de afstemschaal geijkt, etc. Het is dus niet vanzelf dat hij goed werkt.
Veel plezier ermee!

Drie schippersradio's

door Jan 1 @, Tilburg, 11-08-2017, 21:35 (2448 dagen geleden) @ Hans Steenman
Gewijzigd door Jan 1, 11-08-2017, 21:36

Leuk van je reactie Hans hier op het forum. Deze radio is zijn prijs meer dan waard. Je komt hem sowieso al bijna niet meer tegen, en dan ook nog eens in een neo nieuw-staat ! Leuk om te weten dat je hem gerestaureerd hebt. Ik stond al te twijfelen, zou het restauratie zijn of New Old Stock. Iets moest het zijn, want een radio van die leeftijd heeft gewoonlijk gebruikerssporen.
Zelfs de jaren 50 potmeter kraakt niet, was toen van voor 1960 een Philips kwaal zoals bekend.

Groetjes; Jan 1 :)

Drie schippersradio's

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-08-2017, 15:47 (2449 dagen geleden) @ Jan 1

Marconi CR300

[image]

Had hem in 5min te pakken.
Is ook eens leren zoeken met goede zoektermen.

Om meer te weten over gebruik scheepsradio.s
zeevaart zoek maar eens op HF marine radio set.
In de scheepvaart gebruikt men over de lange afstanden de HF radio set . Marifoon is alleen voor korte afstanden.

Hier de website.
Je kunt nu verder Inet afstruinen.
http://www.pandosnco.co.uk/radio_officers.html

Drie schippersradio's

door Jan 1 @, Tilburg, 10-08-2017, 15:58 (2449 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Jan 1, 10-08-2017, 16:14

Bedankt Maurice voor de informatie. Zoeken kan ik wel degelijk als de beste. Getuige de enorme hoeveelheid (nieuwe) software en (nieuwe) spelletjes, muziek op mijn computer. 70 Gigabyte bij elkaar, en dat alles zonder tijdslimiet in het gebruik. Maar zoeken naar het merk van een scheepsontvanger waar je de fabrikant niet eens van weet, is zoeken naar een speld in een hooiberg.

powered by my little forum