DCF klok doet het weer (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-08-2017, 17:46 (2409 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Even een nieuwe topic.

Mijn begin jaren 80 gebouwde DCF-77 klok uit Electuur doet het weer en synchroniseert netjes na enige minuten nadat de ontvanger is aangesloten.

Mijn speciale dank gaat uit naar Guido Baltus die voor mij een nieuwe EPROM geprogrammeerd en wel heeft geleverd:) :) en de oude bleek de boosdoener.

Alle testen doorlopen alvorens de EPROM in de voet gestoken mocht worden en alles bleek OK. Scoop, counter en multimeter waren onmisbaar.

Nu moet alles weer worden gemonteerd. Als de nieuwe EPROM het net zo lang uit houdt als de oude ben ik inmiddels 95 jaar:-D

[image]

Allen dank voor de tips en medewerking:)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

DCF klok doet het weer

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 23-08-2017, 18:02 (2409 dagen geleden) @ Hans van Kampen

:-) :-) :-)

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

DCF klok doet het weer

door Goldline @, Oranjedorp, 23-08-2017, 18:10 (2409 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Doorzetter :yeah

--
Cees PA1DBA

DCF klok doet het weer

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 23-08-2017, 19:36 (2409 dagen geleden) @ Hans van Kampen

:||:

DCF klok doet het weer

door soundman2 @, Wouw, 23-08-2017, 19:41 (2409 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb een DCF klok naar een applicatie van Siemens. Die lanceerden juist een 8035 met ingebouwde Eprom.
Die had ik niet en de klok werkt met een losse eprom. Die klok is zoiets uit 1982 ofzo. Is het verstandig om de eprom uit te lezen en een nieuwe te maken, of heb je gewoon pech dat die bij jou sneuvelde.
Was de oude eprom nog te refreshen, of echt defect. Toch niet gewist door de jarenlange inwerking van licht?

DCF klok doet het weer

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-08-2017, 19:57 (2409 dagen geleden) @ soundman2

Ik had idd de pech dat de EPROM zoals je schrijft sneuvelde Henk. Hij kan door inwerking van licht door de jaren onmogelijk zijn gewist want zit donker opgesloten in de kast en op het venstertje zit ook een sticker.

Als deze het net zo lang vol gaat houden dient het mijn tijd wel uit want ik ben dan 95 en dan zijn ze wel met mijn kop aan het knikkeren zij mijn moeder zaliger vroeger altijd:-D

:-)
Hans

--
Hans van Kampen

DCF klok doet het weer

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 23-08-2017, 20:12 (2409 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Als het goed is kun in de datasheet van de EPROM terugvinden welke "houdbaarheidstijd" je data op die EPROM heeft. Vaak iets van tien jaar maar er zijn er ook die meer garanderen. in de praktijk heeft met name de temperatuur heeft nogal wat invloed op die retentie.

petrus bitbyter

DCF klok doet het weer

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 23-08-2017, 22:52 (2409 dagen geleden) @ petrus bitbyter

mooi dat het weer werkt :-)

Wat betreft de houdbaarheid, zal zeker voorkomen. Maar dan verwacht ik dat individuele bitjes omvallen. Niet dat alle oneven adressen leeg zijn.

Denk dat hier echt iets stuk is gegaan.

Maar ook al gaat ie nu na 1 jaar kapot. We hebben nu de binary. Gewoon weer een nieuwe branden :)

DCF klok doet het weer

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-08-2017, 08:20 (2409 dagen geleden) @ r2d2 †

de aanhouder wint.

groeten

Kris

DCF klok doet het weer

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 24-08-2017, 19:58 (2408 dagen geleden) @ r2d2 †
Gewijzigd door petrus bitbyter, 24-08-2017, 20:04

Als één verkeerd bit omvalt, is de EPROM onbruikbaar. Aangezien een (op)nieuw geprogrammeerde EPROM het probleem oploste, is er niets anders kapot. Of de hele EPROM gammel is, kan wel uitgezocht worden maar wie is daar in geïnteresseerd? Hij blijft in elk geval onbruikbaar tenzij je hem opnieuw kunt programmeren.

petrus bitbyter

powered by my little forum