Reed contact (Gezocht)

door JohanB @, Sleidinge (BE), 26-08-2017, 18:40 (2426 dagen geleden)
Gewijzigd door JohanB, 26-08-2017, 18:43

Ik ben op zoek naar reedcontactje uit Philips reedrelais.

Philips code van het volledige relais is 5322 280 24076.

Het relais ziet er zo uit:

[image]

Enkel contactje is ok en ik heb er eigenlijk drie nodig.
Of een volledige attenuator uit een Philips PM3265 oscilloscoop. Mag defect zijn als er een paar goede reedrelais inzitten is dat ok. In een attenuator zitten er tien, zou al erg moeten zijn indien die alle tien defect zijn.

grts - Johan

Reed contact

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-08-2017, 20:16 (2426 dagen geleden) @ JohanB

Het reedcontactje zijn los te koop, volgens mij ook Conrad.

Maar soms helpt het ook eens even met een flinke magneet het reedcontactje
bedienen.

Bij losse koop even op de maatvoering letten.
Conrad: Reedcontacten gaf 212 resultaten

Reed contact

door g-rely @, Lelystad, 27-08-2017, 11:06 (2426 dagen geleden) @ JohanB

Ik heb wel een aantal reedcontacten tegen verzendkosten voor je, meerdere grote en 5 kleintjes. Het is de vraag natuurlijk of ze passen. (20mm x 3,65mm en 13mm x 2,1mm)
Groet, Gerard

[image]

Reed contact

door JohanB @, Sleidinge (BE), 27-08-2017, 17:25 (2426 dagen geleden) @ g-rely

Maurice, Gerard,

dank voor jullie reacties. Omdat ik geen flauw idee heb van de magnetische eigenschappen van de originele Philips reedcontacten en gezien de plaats waar ze in moeten kan ik me niet permiteren te experimenteren door ' mechanisch equivalenten te proberen'. De ingangsverzwakker moet deels uit mekaar om bij de contacten te kunnen en ik vrees dat die verzwakker niet geschikt is om een paar keer gedemonteerd en hermonteerd te worden. Ik wacht nog even maar ga dan een verzwakker uit een andere (minder performante) Philips oscilloscoop halen en die slopen. Kannibalisme en een beetje jammer maar de PM3265 wil ik echt in orde krijgen.

grts - Johan

Reed contact

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-08-2017, 19:45 (2425 dagen geleden) @ JohanB

Probeer eerst even met sterke magneet of je
systeem kan herstellen.

Die Reedcontacten zijn allemaal gevoelig genoeg.
Gaan ook erg lang mee.
En kunnen 100.000x-den keren kontakt maken.

In radar systemen worden ze ook gebruikt.
24 toeren per minuut en draaien zomaar
45.000uur. Ieder omwenteling gaat dat reedcontact een keer aan.
Dus een scoop leven moeten. ze ook aan kunnen.

Heb al geregeld op die wijze een reed aan de gang gekregen.
Soms blijven ze plakken namelijk.

Of is echt stuk dat contact en kun je altijd nog stap 2 doen.
Vervangen.
En zorgen dat die aangeboden niet goed zijn is overbodig.
Zie genoeg spoel om incontact te komen.
Reeds zijn allemaal heel gevoelig.

Reed contact

door JohanB @, Sleidinge (BE), 27-08-2017, 19:51 (2425 dagen geleden) @ Maurice

Spoeltjes zijn ok. Op jouw aanbevelign heb ik de truc met de sterke magneet geprobeerd maar dat helpt helaas niet. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet wat er met een reed contact fout kan lopen maar het is toch van dadde.

Reed contact

door soundman2 @, Wouw, 28-08-2017, 08:52 (2425 dagen geleden) @ JohanB

Spoeltjes zijn ok. Op jouw aanbevelign heb ik de truc met de sterke magneet geprobeerd maar dat helpt helaas niet. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet wat er met een reed contact fout kan lopen maar het is toch van dadde.

Je kunt het relais toch gewoon extern testen en eventueel van een nieuw schakelaartje voorzien.
De unit moet in elk geval gedemonteerd worden, dat is zeker . Soldeer het relais er ntjes uit en suur het aan met dezelfde spanning als in de scope, Ohms kun je meten of het echt hapert. Daarna kun je vrijelijk experimenteren met nieuwe schakelaartjes. Je kunt bepalen of het sluiten niet kritisch is, door de spoelspanning te verlagen etc. Daarna het relais terugplaatsen. reedcontacten kunnen weigeren, maar echt kritisch in de werking zijn ze niet.
Het extern testen met een magneet vereist dat je weet hoe de veldlijnen door het relaismateriaal moeten gaan. Zomaar een sterke magneet er bij houden, wil geenszins zeggen dat het aantrekt.

Reed contact

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-08-2017, 16:27 (2425 dagen geleden) @ JohanB

Dan maar die andere scoop als parts.
Was te proberen.


Kennelijk toch echt contactje defect.
Maar als gezegd stop er maar gewoon een
nieuw reedcontactje in ander zit je oude
te monteren en heb je volgende week weer wat.
Gezien de spoelgrootte past echt alles er in
en contact gaat echt wel aan.
Zo kritisch is dat niet.
Volgens mi is echt aan uit.
Je kunt de schakeling zelf nog controleren.
Maar wordt volgens mij echt 0/1 aangestuurd.

Reed contact

door Jac Janssen @, Eindhoven, 28-08-2017, 07:09 (2425 dagen geleden) @ g-rely

Gerard,

Als Johan geen belangstelling voor de reedcontacten heeft, zou ik ze best willen hebben.

Groetjes,
Jac

Reed contact

door g-rely @, Lelystad, 28-08-2017, 12:12 (2425 dagen geleden) @ Jac Janssen

Prima, ik stuur je een aantal op.
Groet, Gerard

Reed contact

door JohanB @, Sleidinge (BE), 28-08-2017, 16:59 (2425 dagen geleden) @ Jac Janssen

Ik heb toch geopteeerd voor een transplantatie. Een PM3244 als donor. Die werkt nog maar ziet er totaal niet meer uit zodat opknappen ervan geen optie is. De PM3244 is nu een driekanaals oscilloscoop geworden maar de PM3265 doet het weer keurig.

Dank aan jullie allen voor het meedenken.

Reed contact

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-08-2017, 18:53 (2424 dagen geleden) @ JohanB

Wellicht kun je een paar contacten van g-rely gebruiken om je donor weer op pijl te brengen. Dan kun je rustig experimenteren.

Reed contact

door JohanB @, Sleidinge (BE), 28-08-2017, 20:11 (2424 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,

de donor ziet er echt te beroerd uit om nog moeite voor te doen. Ik weet niet wat die meegemaakt heeft, ik heb hem bij een andere gekregen en hier wordt zoiets toch niet weg gegooid wegens altijd wel eens iets bruikbaar. Zoals nu, de reed contactjes.

Reed contact

door loek @, Exloo (Drenthe), 28-08-2017, 18:09 (2424 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door loek, 28-08-2017, 18:13

Hallo JohanB,

Als de spoel heel is en hij wordt goed aangestuurd dan kan je de contacten meestal herstellen door er kortstondig een hoge stroom door het contact te laten lopen.
Je moet dan wel één kant van het reed contact kunnen isoleren. Je laat een elco op en sluit deze aan over het contact. Eventueel nog een weerstand in serie.
Daarna de spoel bekrachtigen.

Met de lading van de C en de serie weerstand kan je wat variëren totdat het contact weer schoon gebrand is.

Ik heb op deze manier vele reed contacten hersteld in meetapparatuur en deze werken nu na jaren nog steeds. Slechte contacten komen veel voor bij Philips universeel meters die een automatisch bereik hebben.


Met vriendelijke roet,

Loek

Reed contact

door JohanB @, Sleidinge (BE), 28-08-2017, 20:12 (2424 dagen geleden) @ loek

Hou ik in gedachten. Kan nuttig zijn bij gelijkaardige toestanden. Dank voor de tip.

powered by my little forum