wat is dit voor een apparaat? (Toestel of techniek)

door hdegreeuw @, Andijk, 02-09-2017, 09:59 (2421 dagen geleden)

[image][image][image][image]

Heeft iemand enig idee wat dit voor een apparaat is?
geschikt voor 220 V 50 Hz.

op het type plaatje staat

VEB (K) Elektronik
Ortl.Ind.d.Stkr.Plauon

Op het condensator lijkende apparaat staat

EMB Betriebs-Sp. 4 V
Typ 4-150/82/3
fabr-nr 0041


Hessel

wat is dit voor een apparaat?

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-09-2017, 11:36 (2421 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door kris, 02-09-2017, 12:05

Mij doet het sterk denken aan een jaren 50 HS voeding voor een flitsapparaat. (ik zie een triller en plaats voor een 2 of 4V loodaccu)De xenon flitsbuis zelf zat dan in een staaf met reflectie kap die je aan je toestel bevestigde. Via kabel verbonden met je HS voeding die je aan de schouder hangt met draagriem (die staaf ontbreekt hier alvast tenzij je hem voor deze foto's als flits gebruikt hebt :-D ).


edit: voor wie er zich niks kan bij voorstellen, als voorbeeld een foto van de Braun hobby uit 1952 ? toegevoegd.

[image]


groeten

Kris

wat is dit voor een apparaat?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-09-2017, 12:52 (2421 dagen geleden) @ hdegreeuw

In Plauen (niet Plauon) zat verlichtingsindustrie, dan is de associatie met een fotoflitser snel gemaakt en zeker na het bericht van Kris lijkt me dat wel zeker. Mooi stukje oude techniek.

wat is dit voor een apparaat?

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 02-09-2017, 14:04 (2421 dagen geleden) @ hdegreeuw

Kan het zijn dat je een deel hebt van de Elgawa (VEB) MB 564 de Mickey blitz hebt, zie foto, kon zo snel geen betere vinden.
Let op de triller omvormer rechts in beeld.

M.vr.gr.
Jan
[image]

wat is dit voor een apparaat?

door hdegreeuw @, Andijk, 02-09-2017, 19:23 (2421 dagen geleden) @ hdegreeuw

Ik denk dat jullie gelijk allemaal hebben.
Verder zit er niets bij, dus ik had geen idee wat het was.

Wat een enorme condensator zit er in.

Mag ik jullie hartelijk bedanken.


Hessel

wat is dit voor een apparaat?

door ruudtx @, Utrecht, 03-09-2017, 16:30 (2420 dagen geleden) @ hdegreeuw

Die condensator is het hart van het systeem.
Die wordt flink opgeladen, en tijdens het flitsen in 1 x ontladen via het flitslampje, dat maar 1 x gebruikt kan worden.
Volgens mij liepen die dingen op 22 V batterijen??

wat is dit voor een apparaat?

door Goldline @, Oranjedorp, 03-09-2017, 16:38 (2420 dagen geleden) @ ruudtx

Ruud je haalt 2 dingen door elkaar,
Deze werkt met een echte Xenon flitsbuis,dus steeds weer te gebruiken
indien de elko geladen is (0ngeveer 400 V)
En jij bedoeld die weggooi flitslampjes met van dat "staalwol"er in.op 22 volt

--
Cees PA1DBA

wat is dit voor een apparaat?

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 03-09-2017, 16:40 (2420 dagen geleden) @ Goldline

Bestaat toeval? gelijktijdig hezelfde antwoord ....

wat is dit voor een apparaat?

door Goldline @, Oranjedorp, 03-09-2017, 18:04 (2420 dagen geleden) @ Jeroen Visser

:)

--
Cees PA1DBA

wat is dit voor een apparaat?

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 03-09-2017, 16:39 (2420 dagen geleden) @ ruudtx

Hallo Ruud,

Volgens mij, en als je goed kijkt op de foto, gaat het hier om een xenon flitsbuis. die gaat veel langer mee dan 1 flits en werkt op gelijkspanning van 300 tot 500 volt

wat is dit voor een apparaat?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 03-09-2017, 17:02 (2420 dagen geleden) @ ruudtx

Volgens mij liepen die dingen op 22 V batterijen??

Dat waren deze lampen.
Er kwam geen omvormer en condensator aan te pas. 22V op de gloeidraad en POEFFF!

[image]

Het apparaat waar het hier over gaat is een elektronenflitser waarvan de xenon flitsbuis is zoekgeraakt.
Een voorloper van de vroeger heel bekende Metz 45 CT-1.

wat is dit voor een apparaat?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 04-09-2017, 08:00 (2419 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Om effe te 'mierenneuken' : het batterijtje was 22,5 Volt:

[image]

Maar er waren ook flitslampjes die werkten zonder batterijen, tenminste ik kan me niet herinneren dat er een batterijtje in het bijhorende toestel zat.
Iemand die weet hoe dit werkte ?
Dit waren de lampjes, er zaten er 4 in 1 behuizing en die behuizing draaide bij het nemen van een foto telkens een kwart slag:

[image]


Groeten .... Hugo Sneyers

wat is dit voor een apparaat?

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-09-2017, 09:33 (2419 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

beste Hugo,

das de magic cube X. (die zonder X hadden wel een batterijtje nodig)

bij de X versie sla je via een hendeltje (dat even uit je fototoestel wipt recht in de magicube) een veertje om dat dan kontakt maakt met de flitsbuis en deze ontsteekt. Waar die ontstekingsenergie vandaan komt heb ik me ook afgevraagd. (en weet het antwoord niet)

groeten

Kris

wat is dit voor een apparaat?

door soundman2 @, Wouw, 04-09-2017, 11:08 (2419 dagen geleden) @ kris

Op het www vond ik dit artikel:


Magicubes (X-Flashcubes) were an improvement on flashcubes, introduced in 1970. They looked almost identical to the original flashcubes, but were fired mechanically by a small bar striking a pin coated in fulminating material. This simplified the system compared to flashcubes - by removing the need for a battery, and made extremely cheap flash cameras possible. Magicube sockets appeared similar to flashcube ones, but had a slightly larger slot and were distinguished by being marked with an X - similarly the cubes themselves usually had a large X on the top - and having a pin instead of electrical contacts.

Een slagpinnetje wat ontstekingsmateriaal raakt.
Wat nu precies het ontstekingsmateriaal was wordt niet verteld, maar een luciferkop die met kracht wordt aangeslagen geeft ook een flinke vonk.

wat is dit voor een apparaat?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-09-2017, 11:31 (2419 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Dat zal wel een mechanische ontsteking geweest zijn, dus geen contact. Het alternatief zou zijn om in elk blokje een batterij in te bouwen en dat lijkt me niet realistisch.

wat is dit voor een apparaat?

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-09-2017, 11:56 (2419 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,

ter info,

bij de magicube (zonder X ) had je elektrische aansluitingen. De batterij zat in het fototoestel.

groeten


Kris

wat is dit voor een apparaat?

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-09-2017, 20:23 (2420 dagen geleden) @ hdegreeuw

De condensator is idd heel groot. (in volume)

dat komt omdat het een redelijke grote waarde en werkspanning is, maar vooral omdat hij in staat moet zijn binnen een heel korte tijd (enkele mSec ) zijn energie aan de flitsbuis over te dragen. Daarbij gaan stromen tussen 30 à 100A lopen... een gewone elco kan dat niet leveren.
Tegenwoordig zouden we dat een pulsvaste condensator noemen met een hele lage ESR.. Toen was dat een speciale condensator fur Blitzgerate..

Die toestellen hadden ook vrij grote richtgetallen. Maar dat was toen geen luxe. Negatief was toen 15 of 18 DIN en de diafragma opening voor een rolleiflex was ook maar 3,5. Je had dus héél wat licht nodig om een groepsfoto te maken..

groeten

Kris

wat is dit voor een apparaat?

door hdegreeuw @, Andijk, 04-09-2017, 21:16 (2419 dagen geleden) @ kris

Het is Oost-duits, de VEB merknamen stammen uit de DDR tijd. (VEB = Volks Eigener Betrieb oftewel firma van het volk)

Het is dus precies wat jullie al eerder aangeven

Mag ik jullie hartelijk bedanken

Hessel

[image][image]

wat is dit voor een apparaat?

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 05-09-2017, 06:43 (2418 dagen geleden) @ hdegreeuw

Beste Hessel,

Nu zat ik er toch naast met de Mickey blitz want nogmaals naar je foto's gekeken blijkt dat het een Elgawa B70 II is (B70 is nog net te zien op de papieren sticker) en is zo te zien nog in een redelijk goede staat, succes er mee.

Met vriendelijke groet,

Jan

wat is dit voor een apparaat?

door hdegreeuw @, Andijk, 05-09-2017, 21:00 (2418 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Hallo Jan,

Ik heb alleen de bruine kast met de voeding en geen blitz erbij hoor.

Hessel

wat is dit voor een apparaat?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 06-09-2017, 00:26 (2418 dagen geleden) @ hdegreeuw

Ik heb alleen de bruine kast met de voeding en geen blitz erbij hoor.

Een geleende foto van het internet dus.
Eigenlijk maar goed ook, dat de flitser niet compleet is.
Dan kom je ook niet in de verleiding hem aan te sluiten op een moderne elektronische camera. Die overleven de veel hogere ontsteekspanning meestal niet.

powered by my little forum