Hulp gevraagd bij deze schakeling (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 07-09-2017, 21:53 (2394 dagen geleden)

[image]

Deze schakeling zit in een Revox PR99 en heeft als doel om een synchroon opname te kunnen maken. 1 spoor van de opname kop wordt gebruikt om weer te geven zodat synchroon een opname gemaakt kan worden op het andere spoor.
Wordt er een synchroonschakelaar ingeschakeld dan krijgt P5 spanning en zal het relais achter Q14 aantrekken en daardoor valt het relais K1 (helemaal rechts) af dat voorheen spanning kreeg omdat REC-C-1 in stond en Y-REC aan massa ligt.
Deze schakeling is dubbel uitgevoerd, voor ieder kanaal en de schakeling is zo opgebouwd dat of P5 of P3 (voor het andere kanaal) een spanning krijgt.
Het probleem is dat bij 1 kanaal het niet uitmaakt of de REC-C-1 in of uit staat, het relais schakelt gewoon, maar bij het andere kanaal schakelt het relais alleen als de REC-C-1 uit staat. Welke situatie is goed?

Wat ik vaag vind is de rol van tor Q15 wat doet die met de sturing van Q11? Zie ik het goed dat Q15 en Q11 de werking van de schakeling blokkeert zodat er niets gebeurt en het relais alleen schakelt als REC-C-1 uit staat?
Om dat uit te proberen heb ik R50 (47K bij basis Q11) even los gemaakt in beide kanalen.
Als het relais (K2 achter Q14) is aangetrokken gaat bij 1 kanaal het ledje uit maar bij de ander gaat het iets flauwer branden. Ik snap niet hoe dat komt. Een ruststroom door R52? Maar die is er in beide kanalen.

De torren meten goed door evenals de diodes en de weerstanden. Deze heb ik wel gemeten in de schakeling.
Kan iemand mij precies vertellen wat deze schakeling precies zou moeten doen?
[image]
Jack Marotick

Hulp gevraagd bij deze schakeling

door Marotick ⌂ @, Huizen, 10-09-2017, 14:40 (2392 dagen geleden) @ Marotick

Ik wil iedereen bedanken die heeft meegedacht aan dit probleem.
Het is opgelost, een printbreukje.

Wat ik vroeg was even simpel meedenken met de werking van de schakeling.
Ik denk toch dat er iets mis is met dit forum. Als iemand een computervraag stelt dan komen er tig antwoorden, prima maar ik kom met een transistorvraag in een transistorforum en er komt geen enkele reactie en dat vind ik jammer.

Jack Marotick

Hulp gevraagd bij deze schakeling

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 10-09-2017, 20:03 (2391 dagen geleden) @ Marotick

Dat dan weer wel, maar uiteindelijk heb je het probleem wel opgelost en daar ging het in de eerste instantie uiteraard om.... :-)

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

powered by my little forum