middengolf ontvangst philips l3x93t/00x (Toestel of techniek)

door aad @, Den Haag, 19-09-2017, 12:56 (2410 dagen geleden)

Wie kan mij adviseren met het volgende: franse en engelse zenders komen niet vervormd door op alle bereiken maar bijv groeistad radio (ik dacht 1watt) uit zoetermeer vervormd erg, ik zelf woon in Scheveningen. ook de christelijke zender op 300m vervormd.

middengolf ontvangst philips l3x93t/00x

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 19-09-2017, 14:26 (2410 dagen geleden) @ aad
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 19-09-2017, 14:49

De stations die je goed ontvangt, zijn denk ik zwakker dan die waarbij je vervorming hebt. Een ontvanger kan juist op sterke zenders vervormen wanneer de AVC of AGC, Automatic Gain Control, slecht werkt. Op het schema (van de NVHR site) zie je een R9, R4 en C17 die de instelling en daarmee de versterking van de tweede transistor bepalen. Misschien kun je die eens op goede waarde controleren? Probeer ook eens, over C4 te meten en te kijken of de spanning toeneemt als je op een zender afstemt.

middengolf ontvangst philips l3x93t/00x

door aad @, Den Haag, 19-09-2017, 14:58 (2410 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Hartelijk bedankt voor je advies,ik heb er redelijk wat verstand van, maar hier hield ik geen rekening mee, ik ga op mn gemakje spitten met mn uv metertje,ook mijn philipsje L0x90T/88L heeft dit euvel.

middengolf ontvangst philips l3x93t/00x

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 20-09-2017, 07:09 (2409 dagen geleden) @ aad

Die L0X90T heeft een C9 die de agc spanning houdt, schema is ook via de nvhr te vinden.
In beide toestellen is de AGC condensator een electrolyt (van 4u in de ene en 3u2 in de andere radio). Deze oude elco's kunnen hun capaciteit verliezen en dan krijg je een verschrikkelijke vervorming. Ik heb dat meegemaakt met een Spidola 232; de agc regelt dan zo snel dat de modulatie wordt tegengewerkt.
Je kunt dit heel eenvoudig controleren door even een elcootje (alles van 2 tot 10u is prima) tegen de pootjes van die agc buffer te drukken. Als dit het is, zou je geluid meteen verbeteren en dan kun je de nieuwe C gewoon insolderen.
Ik ben benieuwd of hier iets uitkomt. Succes!

middengolf ontvangst philips l3x93t/00x

door aad @, Den Haag, 20-09-2017, 14:35 (2409 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

ik ga het een en ander rustig uit proberen,de ontvangst in een flat is erg slecht met allerlei(digitale?) storingen, dus moet steeds even het balkonnetje op om te controleren bedankt voor advies!

middengolf ontvangst philips l3x93t/00x

door ruudtx @, Utrecht, 19-09-2017, 16:02 (2410 dagen geleden) @ aad

NIETS DOEN.

Het licht aan de zenders. Gr Niws radio op 1008 moduleert flink door met redelijk veel laag, wat vervorming kan veroorzaken. Op sommige radioos bij mij klinkt het ook niet lekker.

Van Groeistad is bekend dat ie vervormd. Probeer eens 1566, hindoestaande zender bij Den Haag, moet sterk signaal geven, zonder vervorming.

powered by my little forum