informatie codering SMD componenten (Gezocht)

door loek @, Exloo (Drenthe), 26-09-2017, 15:21 (2401 dagen geleden)

Hallo Forum lezers,

Ik ben nog steeds bezig met de reparatie van een HP netwerk analyzer. Er is goede vooruitgang zodra het apparaat klaar is zal ik op dit forum een verslagje maken.

Van het onderdeel Frac-N generator is geen schema te vinden op internet. Ook bij de huidige leverancier Keysight hebben ze gezocht en niets gevonden.

Ik heb dus van deze print een schema gemaakt. Er zitten uitsluitend SMD componenten op de print.
De fabrikage en dus ook de informatie van deze SMD onderdelen is uit de periode jaar 1990 - 2000

Nu moet er een spanningsgestuurde oscillator op deze print zitten van ongeveer 600 tot 900 MHz.

Op de foto met IC 414 zie je deze oscillator met de vier varicap dioden.
[image]

Dit IC is van het type waarvan de telling begint bij de punt dus 1 en dat is de ingang. Daarna krijg je pen 2 deze is , intern, doorverbonden met pen 4.
Deze pennen (2+4) zitten meestal aan aarde. In dit geval zijn de pennen verbonden met de varicap dioden. Pen 2 is de uitgang en ook de + 15V spanning ingang.

Nu werkt dit onderdeel goed (na reparatie elders) maar wat is dit voor IC is het een OpAmp of ???
Heeft iemand documentatie over dit IC.

Een tweede vraag is of iemand documentatie heeft van het 8 pens SMD IC met de tekst 842?

[image]

Een derde vraag is of iemand documentatie heeft van het 4 pens IC N10.

[image]

Dit IC is voor wat de penaansluitingen gelijk aan de hierboven beschreven 414.

En als laatste vraag zoek ik informatie over het onderdeel met de code P2A.

[image]

Volgens gegevens die ik kan vinden zou dit een PNP transistor moeten zijn waarbij de A aangeeft dat het gemaakt is in China.
Maar echt duidelijk is de informatie nu ook weer niet. Meestal zie je dan ook een foto met de code er op zodat je zeker weet dat dit overeen komt met wat je op de print ziet.

Maar bij dit onderdeel staat op de print de tekst CR306 wat aangeeft dat het een diode zou moeten zijn. In het schema wat ik heb opgetekend is dit onderdeel ook maar op twee pennen aangesloten. En meet ik toch ook iets op de derde pen ten opzichte van de andere twee. Maar geen doorverbinding. Dus wat is dit nu een transistor geschakeld als dioden?

De print werkt nu weer goed, maar je wilt toch weten hoe alles werkt vandaar deze vier vragen

Al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

informatie codering SMD componenten

door Jac Janssen @, Eindhoven, 26-09-2017, 15:32 (2401 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

Data van het IC vind je hier:
http://www.linear.com/product/LT1009

Jac

informatie codering SMD componenten

door soundman2 @, Wouw, 26-09-2017, 15:37 (2401 dagen geleden) @ loek

P2A kan een dubbeldiode zijn, waarbij twee kathodes of twee anodes aan elkaar zitten, terwijl er ook nog versies zijn, waarbij de diodes in serie staan t.o.v. de middenpen.
De ronde componentjes met vier aansluitingen ken ik beter als (HF-)transistoren. Dat neemt niet weg dat het best IC's kunnen zijn.
Ik denk dat je dit allemaal al wist.

informatie codering SMD componenten

door doktordirk @, Noordbeemster, 26-09-2017, 19:17 (2401 dagen geleden) @ loek

De ronde met vier pootjes zullen ook transistoren zijn, pen2 en 4 zijn dan de emitter.
[image]

Dirk.

informatie codering SMD componenten

door focus103 @, Zaandam, 26-09-2017, 21:26 (2401 dagen geleden) @ loek

414 en N10 zullen wel Monolithic Amplifiers zijn b.v. mar3.
Je zou in het SMD code book kunnen kijken welke MMIC het kunnen zijn.
bij n10 vind ik http://www.physik.uni-regensburg.de/infra/vorlvorb/Aktuell/Projekt_Lichtgeschwindigkeit/INA10386.pdf

voor de 414 kon ik zo snel iets vinden

informatie codering SMD componenten

door Otto @, Drenthe, 27-09-2017, 09:28 (2400 dagen geleden) @ focus103

voor de 414 kon ik zo snel iets vinden

AT-41486?

[image]

informatie codering SMD componenten

door loek @, Exloo (Drenthe), 27-09-2017, 10:59 (2400 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Dat moet de 414 zijn zeker gezien dat de tekst gelijk is aan wat op de transistor staat. Ook de aansluitingen van de Emitter (punten 2 en 4) zijn nu te verklaren. Ik bedoel daarmee dat het dus geen zogenaamde Monolithic Amplifiers is waarbij deze punten vast aan aarde liggen en de DC voeding via de uitgang komt.

Ik heb hier veel aan om de schakeling wat beter te kunnen begrijpen.

Bedankt nogmaals met vriendelijke groet,

Loek

informatie codering SMD componenten

door loek @, Exloo (Drenthe), 27-09-2017, 11:20 (2400 dagen geleden) @ focus103

Hallo Focus103,

Bedankt voor je reactie,

Ook bij jou link zie ik inderdaad de tekst die ook op de component staat welke op de print zit.

Dit is dus een Monolithic Amplifiers .

Waarom heb deze info niet zelf gevonden? Ik heb echt veel gezocht.

De 414 is door Otto gevonden en dat is geen Monolithic Amplifiers , maar een NPN transistor. Dat verklaart ook de vreemde aansluiting van de twee doorverbonden pinnen 2 en 4

Bedankt voor de moeite met vriendelijke groet,

Loek

informatie codering SMD componenten

door Oldtimer @, Oegstgeest, 26-09-2017, 22:57 (2401 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Oldtimer, 26-09-2017, 23:26

De P2A is officieel een PNP transistor, zie:

http://www.semicon-data.com/transistor/tc/pa/PMBT3906.html#PMBT3906

Dat een transistor als diode geschakeld wordt komt meer voor, bijv. als onderdeel van een temperatuurscompensatieschakeling. (Scrabblewoord!).

Willem

informatie codering SMD componenten

door loek @, Exloo (Drenthe), 27-09-2017, 11:12 (2400 dagen geleden) @ Oldtimer

Hallo Willem,

Dit is inderdaad de P2A, Ik moet zeker gaan werken aan mijn "zoek vaardigheden op internet" ;-)

Ik heb echt veel gezocht maar niet een duidelijk bewijs gevonden.
Bedankt voor de moeite. Ook met deze informatie kan ik beter het schema begrijpen. In dit geval gaat de basis van de P2A naar een nog voor mij onbekend punt ergens in het apparaat. En de collector gaat via een weerstand netwerk naar de uitgang van de 414 en ingang van de N10. Dus de diode overgang tussen basis en collector.

Ik heb dit nog niet eerder gezien maar het zit echt zo.

Nogmaals bedankt ik kan hier verder mee.

Met vriendelijke groet,

Loek

informatie codering SMD componenten

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-09-2017, 12:13 (2400 dagen geleden) @ loek

Zoeken is gewoon lastig. Je bent er maar bij eentje ingestonken dus dat viel mee. Linear Technology logo gemist en datumcode voor typenummer aangezien op dat ene IC.

informatie codering SMD componenten

door Oldtimer @, Oegstgeest, 01-10-2017, 15:17 (2396 dagen geleden) @ loek

Ik moet zeker gaan werken aan mijn "zoekvaardigheden op internet" ;-)

Dan kan dit je op weg helpen, zie:

http://uba.uva.nl/diensten/zoeken/demo-s-en-handleidingen/google.html

http://www.hoogstede.nl/documenten/google.pdf


Willem

powered by my little forum