Kabelaansluitingen site (Gezocht)

door hdegreeuw @, Andijk, 04-10-2017, 18:06 (2388 dagen geleden)

Hallo forum leden,

Ooit heb ik een site gezien waar allemaal verschillende kabelaansluitingen waren te zien.

Om een bandrecorder te testen wil ik een verloop maken tussen de bandrecorder waar 5 aders in zitten.
Ik heb diverse oudere koptelefoons alleen met zo'n hele grote stekeraansluiting.
Nu wil ik een verloop maken naar de contrastekker.

Maar waar staat die site nu ook al weer??

Hessel

[image][image][image][image]

Kabelaansluitingen site

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 04-10-2017, 18:15 (2388 dagen geleden) @ hdegreeuw

Mogelijk bedoel je deze https://allpinouts.org/ deze is inmiddels wat aangepast.
Groet, Ben

Kabelaansluitingen site

door soundman2 @, Wouw, 04-10-2017, 18:15 (2388 dagen geleden) @ hdegreeuw

Hoe eenvoudig kan het zijn! Je zoekt de doc op van de desbeteffende recorder en daar staat precies hoe de dobbelsteen plug bedraad is. Typ het modelnummer in in de database bij de NVHR en binnen een paar minuten kun je aan de slag.

Kabelaansluitingen site

door hdegreeuw @, Andijk, 04-10-2017, 18:29 (2388 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman,

Ja dat is ook het eerste wat ik had gedaan, alleen is het daar niet te vinden.
Het is een Poolse bandrecorder merk VELA type M 2408 SD.
Nu kan ik wel diverse bandrecorder schema's gaan bekijken, maar dan heb ik nog de site niet.
Daarom dacht ik dat dit de makkelijkste weg was en misschien heeft een andere er ook nog iets aan.

En de site van Ben, dat was hem niet maar ga daar nu naar kijken.

Hessel

Kabelaansluitingen site

door soundman2 @, Wouw, 04-10-2017, 18:34 (2388 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door soundman2, 04-10-2017, 19:08

Bij Philips en ook Grundig alsvolgt 1 niet aangesloten of aarde.
2 en 3 aarde
4 links 5 rechts
Als de hoofdtelefoon vier draadjes heeft, dan is 3 aarde rechts en 2 aarde links.
Bij sommige apparaten kun je de steker 180 graden andersom insteken om de ingebouwde luidsprekers al of niet uit te schakelen.De hoofdtelefoon blijft dan stereo. Evenwel hebben niet alle merken van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Wil je een verloopsnoer maken naar de TRS jack plug, dan kun je alleen 2+3 als gezamenlijke aarde gebruiken. In een van de twee standen is de telefoon dan niet in stereo.

Kabelaansluitingen site

door maarten van dijk @, 04-10-2017, 18:55 (2388 dagen geleden) @ hdegreeuw

Kijk hier eens, Hessel.http://www.robkalmeijer.nl/techniek/kabels/din/index.html

MVG, Maarten.

Kabelaansluitingen site

door soundman2 @, Wouw, 04-10-2017, 19:02 (2388 dagen geleden) @ maarten van dijk

Tja, daar staat de dobbelsteen niet bij, zoals in de eerste regel van de site staat aangegeven.

Kabelaansluitingen site

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-10-2017, 08:56 (2388 dagen geleden) @ soundman2

De eerste regel suggereert dat hij ertussen zou moeten staan (5-polig en in de jaren '70 in audio gebruikt), maar de site stelt inderdaad teleur.

Kabelaansluitingen site

door soundman2 @, Wouw, 04-10-2017, 20:08 (2388 dagen geleden) @ hdegreeuw

Ik heb het schema van de recorder gedownload en daar is de plug hetzelfde aangesloten als bij Philips en Grundig, zoals ik al aan gaf.

Kabelaansluitingen site

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 05-10-2017, 09:32 (2387 dagen geleden) @ hdegreeuw

Is dit iets?


[image]

Willem

--
Wim Schoonhoven

Kabelaansluitingen site

door soundman2 @, Wouw, 05-10-2017, 09:44 (2387 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Ik denk dat TS de aansluitgegevens nodig had om een verloopsnoertje te maken. Die gegevens heeft hij nu via deze thread.

Kabelaansluitingen site

door hdegreeuw @, Andijk, 05-10-2017, 12:48 (2387 dagen geleden) @ soundman2

Hallo soundman2,

Allen hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Het verloopstekkertje werkte wel, alleen niet met het resultaat waar ik op hoopte.
Er kwam totaal geen geluid, zelfs geen ruis was er te horen.
Een LS op de LS uitgang aangesloten had ook geen enkel resultaat.
Wel zie ik dat één van de twee potmeters uitslaat waarschijnlijk een monoband.

[image]

Heb hem momenteel volledig ontbloot op de keukentafel staan maar zie nergens wat ongerechtig heden zoals een losse stekkertje oid.

Zou ik misschien de link kunnen krijgen van het schema.

Alvast bedankt

Hessel

Kabelaansluitingen site

door Oldtimer @, Oegstgeest, 05-10-2017, 15:14 (2387 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Oldtimer, 05-10-2017, 15:55

Wel zie ik dat één van de twee potmeters uitslaat waarschijnlijk een monoband.

Ik neem aan dat je een gewone VU-meter bedoelt?
En dat het typenummer van de recorder VELLA M2408SD is en geen VELA M2408SD?
Ik kom op het internet ook nog een ARIA M2408SD tegen van fabrikant Unitra ZRK, wellicht lijken ze op elkaar. Het schema van de ARIA staat op de site van radiomuseum.org

Willem

Kabelaansluitingen site

door hdegreeuw @, Andijk, 05-10-2017, 15:52 (2387 dagen geleden) @ Oldtimer

[image]

Ik bedoel echt de vu meters rechts gaat bij afspelen heen en weer.
En die Aria had ik vanmiddag ook gevonden met het type er bij en leek er heel erg op.
Dus ik probeerde hem binnen te halen en opeens valt mijn beeld weg en begint er een juffrouw in het Engels te praten dat ik randsomsoftware heb oid.
Nu is jammer genoeg Engels niet mijn sterkste kant maar kon met geen mogelijkheid het beeld weg krijgen en ook niet gewoon uitschakelen .
Dus heb ik maar lang op de uit knop gedrukt en ging hij uit.
Na 10 minuten hem toch maar aangezet en gelukkig start hij gewoon op en kan ik overal weer bij.
Maar het was wel schrikken ondanks dat ik om de paar weken een backup maak.

Hessel

Kabelaansluitingen site

door Oldtimer @, Oegstgeest, 05-10-2017, 16:09 (2387 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Oldtimer, 05-10-2017, 17:06

die Aria had ik vanmiddag ook gevonden met het type er bij en leek er heel erg op.
Dus ik probeerde hem binnen te halen en opeens valt mijn beeld weg en begint er een juffrouw in het Engels te praten dat ik randsomsoftware heb oid.

Dan heb je iets verkeerd gedaan.
Het schema bestaat uit twee delen en die die heb ik normaal kunnen downloaden.
Heb je na het invullen van je naam en je e-mailadres en na aangegeven te hebben dat je geen robot bent wel op de keuze "request for a document" gedrukt"?

Overigens, het is volgens mij de bedoeling dat achter dit ding een eindversterker wordt aangesloten.
Zonder eindversterkers kan je er wel een stereohoofdtelefoon op aansluiten.

Willem

Kabelaansluitingen site

door soundman2 @, Wouw, 05-10-2017, 18:56 (2387 dagen geleden) @ Oldtimer

die Aria had ik vanmiddag ook gevonden met het type er bij en leek er heel erg op.
Dus ik probeerde hem binnen te halen en opeens valt mijn beeld weg en begint er een juffrouw in het Engels te praten dat ik randsomsoftware heb oid.


Dan heb je iets verkeerd gedaan.
Het schema bestaat uit twee delen en die die heb ik normaal kunnen downloaden.
Heb je na het invullen van je naam en je e-mailadres en na aangegeven te hebben dat je geen robot bent wel op de keuze "request for a document" gedrukt"?

Overigens, het is volgens mij de bedoeling dat achter dit ding een eindversterker wordt aangesloten.
Zonder eindversterkers kan je er wel een stereohoofdtelefoon op aansluiten.

Willem

Ik had gisteren de doc gedownloaded van een poolse site en die is al weer doorgestuurd naar Hessel. Later zag ik dat hij ook bij RMORG staat.
Die poolse site is ook een soort forum en er staat best veel op, maar alles in de poolse taal.
www.unitraklub.pl

Kabelaansluitingen site

door hdegreeuw @, Andijk, 05-10-2017, 19:18 (2387 dagen geleden) @ soundman2

[image][image]

De boel helemaal gedemonteerd schema er naast en wat denk je de schakelaar van de koptelefoon is van binnen gebroken.
Op de linker foto zie je nog een klein stukje van het binnenwerk er uitsteken.
Op het moment dat ik het stukje naar binnen duw heb ik ruis op de koptelefoon.
Maar met een band er in geen muziek oid maar dat is voor later.
Zal wel een hele klus worden om het met seconde lijm te repareren maar we gaan het binnenkort proberen.

Kabelaansluitingen site

door soundman2 @, Wouw, 05-10-2017, 15:42 (2387 dagen geleden) @ hdegreeuw

Hallo soundman2,

Allen hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Het verloopstekkertje werkte wel, alleen niet met het resultaat waar ik op hoopte.
Er kwam totaal geen geluid, zelfs geen ruis was er te horen.
Een LS op de LS uitgang aangesloten had ook geen enkel resultaat.
Wel zie ik dat één van de twee potmeters uitslaat waarschijnlijk een monoband.

[image]

Heb hem momenteel volledig ontbloot op de keukentafel staan maar zie nergens wat ongerechtig heden zoals een losse stekkertje oid.

Zou ik misschien de link kunnen krijgen van het schema.

Alvast bedankt

Hessel

Het schema komt van een site uit polen en nu blijkt dat het op RMORG ook staat. Als je via het envelopje een emailadres stuurt, dan stuur ik het schema. Is misschien voor jou handiger als download via rmorg, dat overigens ook goed werkt.

Kabelaansluitingen site

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-10-2017, 23:05 (2386 dagen geleden) @ soundman2

Henk
Even een vraagje....
Waarom is bij jouw elk antwoord vergezeld
van het vorige bericht.
Dat oude bericht kennen we wel.
Iets staat er verkeerd in je instellngen.
Zie ook op andere forum telkens
als je een bijdragen levert stevast dat citaat er bij.

hoeft echt niet. is nodeloos data misbruik
van server gebruik om te citeren.

Citeeren doe je alleen als je een deel van een bijdrage er een Opmerking bij wilt plaatsen voor de duidelijkheid.

In alle andere gevallen overbodig.

Kijk even naar je instellingen

Kabelaansluitingen site

door soundman2 @, Wouw, 07-10-2017, 09:37 (2385 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 07-10-2017, 09:39

Henk
Even een vraagje....
Waarom is bij jouw elk antwoord vergezeld
van het vorige bericht.
Dat oude bericht kennen we wel.
Iets staat er verkeerd in je instellngen.
Zie ook op andere forum telkens
als je een bijdragen levert stevast dat citaat er bij.

hoeft echt niet. is nodeloos data misbruik
van server gebruik om te citeren.

Citeeren doe je alleen als je een deel van een bijdrage er een Opmerking bij wilt plaatsen voor de duidelijkheid.

In alle andere gevallen overbodig.

Kijk even naar je instellingen

Het ligt niet aan mijn instellingen, dat doe ik selectief en soms ook maar een deel.
Een bijdrage komt niet altijd onder de bijdrage waarop ik reageer en dan moet je weer een hoop scrollen.
Ik reageer dan weer niet om te reageren, maar alleen als mijn bijdrage zinvol is.
Overigens denk ik dat jij een nuttige instelling als spellingcontrole dan weer niet aan hebt staan.

Kabelaansluitingen site

door DirkHartland @, Rhoon, 05-10-2017, 11:14 (2387 dagen geleden) @ hdegreeuw

Hessel,

Misschien http://www.hardwarebook.info ?
Beantwoord waarschijnlijk niet je vraag, er is daar wel veel info te vinden.

Groeten, Dirk

powered by my little forum