Probleem DUAL 1249 platenspeler (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-10-2017, 18:14 (2380 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 10-10-2017, 18:19

Hallo forumlezers,

Ik denk dat ik beter op 'n een of ander pick up forum deze vraag kan stellen maar je weet maar nooit.

Het gaat om een zoals de bovenregel laat zien DUAL 1249 automatische platenspeler die na goed werkend te zijn weg gezet en na lang stil staan is weg gegeven aan iemand die er belangstelling voor had maar helaas is er nu iets mis mee.

Als de hendel in START wordt gezet gaat het plateau netjes draaien, de arm komt netjes omhoog en nu komt het.... de arm gaat niet naar de plaat maar daalt meteen weer in de standaard en het plateau stopt weer. Het palletje wat de arm vast houdt voor transport van de platenspeler is overigens los dus de arm is vrij te bewegen voor die vraag komt, anders komt ie ook niet omhoog wat ie wel doet.

Het chassis is uitgekast en opgesteld boven een spiegel om de zaak makkelijk te kunnen zien werken maar is mij totaal onduidelijk wat er mis is.

[image]

Ontzettend knap om de vorm, plaats, beweging van al die palletjes en stangetjes te ontwikkelen!!

[image]

Heeft iemand iets degelijks meegemaakt en opgelost aan zo'n mechaniek.

Dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Probleem DUAL 1249 platenspeler

door soundman2 @, Wouw, 10-10-2017, 18:25 (2380 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 10-10-2017, 18:37

Aan het mechaniek mankeert vermoedelijk niets, maar heeft het te maken met totaal verdroogd vet. Je kunt het mechaniek controleren , door de platenspeler te starten en de het plateau in de goede richting met de hand te draaien. Je kunt dan zien of de arm die door de commandoschijf gestuurd wordt wel zijwaarts beweegt en via een slipkoppeling de arm meeneemt tot de aanslag van de gewenste diameter. De arm wordt dan tegengehouden, terwijl de arm die door de commandoschijf wordt gestuurd zijn beweging afmaakt.
Controleer of alle armpjes etc met draaipunten, vlot kunnen bewegen en niet vast zijn gaan zitten door verhard vet. Zo heb ik onlangs een PE2010 weer werkend gemaakt. Er was dus niets defect, maar alles zat vast of liep te stroef.
Het is niet raadzaam om meteen te gaan buigen en vijlen aan een wisselaar. Daarmee kom je niet verder en krijg en een onrepareerbaar toestel.


[image]
Op deze foto kijk je onder de PE2010.
Het koperen verenstuk (B) wordt bediend door de commandoschijf en maakt een horizontale beweging om de arm te verplaatsen. Deze veer behoort de zilverkleurige plaat waaraan de arm zit mee te nemen middels frictie.
In de koperen veer zit bij deze pu een gaatje en dat is leeg...... Daar hoort een plastic dopje in, zodat de bovenste plaat meegenomen wordt tot een diameter aanslag, de koperen veer maakt al slippend zijn beweging af.
De Dual zal een soortgelijke voorziening hebben, hoewel die waarschijnlijk heel anders is uitgevoerd.
Sluit geen netspanning aan, maar beweeg het plateau met de hand. Zo kun je alle bewegingen mooi volgen.

Probleem DUAL 1249 platenspeler

door Ed van der Weele † @, Zeist, 10-10-2017, 18:59 (2380 dagen geleden) @ soundman2

Uit een erfenis kreeg ik een Dual platenspeler die ook niet goed werkte.
Door het uitgebreide "armen en benenmachien" zoals een vroegere collega zoiets placht te te noemen, was de exacte oorzaak lastig te achterhalen.
Ik heb alle punten waar iets draaide of heen en weer schoof goed schoongemaakt met wasbenzine of isopropanol en daarna al die punten licht ingevet.

Daarna werkte de platenspeler nog niet goed. Het bleek dat ik nog 1 punt had overgeslagen.
Nadat ook hier nieuw vet op was aangebracht werkte alles weer naar behoren.

Dank Henk en Ed...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-10-2017, 19:44 (2380 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik ga er morgen naar kijken en laat de afloop spoedig weten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Probleem DUAL 1249 platenspeler

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 10-10-2017, 19:50 (2380 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

Kijk ook eens naar de zg. steuerpimpel zoek maar eens op steuerpimpel dual 1249 dan zie je wat ik bedoel. Vrijwel alle duals van de 1200 serie hebben dit euvel vroeg of laat (ik spreek uit ervaring). Een nieuwe steurpimpel kun je goed zelf maken is veel over te vinden.

Gr. Jan

Probleem DUAL 1249 platenspeler

door soundman2 @, Wouw, 10-10-2017, 20:07 (2380 dagen geleden) @ PE1PJA

Hallo Hans,

Kijk ook eens naar de zg. steuerpimpel zoek maar eens op steuerpimpel dual 1249 dan zie je wat ik bedoel. Vrijwel alle duals van de 1200 serie hebben dit euvel vroeg of laat (ik spreek uit ervaring). Een nieuwe steurpimpel kun je goed zelf maken is veel over te vinden.

Gr. Jan

Dat is inderdaad de overeenkomst met mijn ontbrekende plastic dopje. Bij Dual wordt dat vaak opgelost door een stukje plastic mantel van elektrasnoer over een meenemerstift te schuiven. Inderdaad heet dat steuerpimpel.

Probleem DUAL 1249 platenspeler

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-10-2017, 04:54 (2379 dagen geleden) @ PE1PJA

Dank je wel Jan, ik ga aan de slag.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Probleem DUAL 1249 platenspeler blijft

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-10-2017, 18:18 (2379 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb van kunststof voor de steuerpimpel een mooi pinnetje gemaakt wat is gemerkt met de rode C.

[image]
Mooi resultaat maar de zaak werkt nog niet.

Wat ik mij afvraag is waar die hefboom voor dient gemerkt met de rode B die niets lijkt te doen. In het rode omcirkelde gebied moet iets gebeuren zo lijkt het maar er beweegt niets en het lijkt elkaar te moeten raken aan sporen te zien maar het raakt elkaar niet.

[image]

Hefboom gemerkt met de rode A zou de arm naar de plaat moeten trekken maar er zit totaal geen beweging in. Het komt ook ergens boven de geel transparante programmaschijf uit maar raakt ook verder niets.

?????

Dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Probleem DUAL 1249 platenspeler blijft

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-10-2017, 20:07 (2379 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zo even op de gok zou B de wisselpen moeten besturen.

Probleem DUAL 1249 platenspeler blijft

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-10-2017, 20:22 (2379 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Daar dacht ik later ook al aan Maarten dat dit voor de wisselaar bedoeld is, dank voor het meedenken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Probleem DUAL 1249 platenspeler blijft

door soundman2 @, Wouw, 11-10-2017, 20:10 (2379 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 11-10-2017, 20:15

Ik heb van kunststof voor de steuerpimpel een mooi pinnetje gemaakt wat is gemerkt met de rode C.

[image]
Mooi resultaat maar de zaak werkt nog niet.

Wat ik mij afvraag is waar die hefboom voor dient gemerkt met de rode B die niets lijkt te doen. In het rode omcirkelde gebied moet iets gebeuren zo lijkt het maar er beweegt niets en het lijkt elkaar te moeten raken aan sporen te zien maar het raakt elkaar niet.

[image]

Hefboom gemerkt met de rode A zou de arm naar de plaat moeten trekken maar er zit totaal geen beweging in. Het komt ook ergens boven de geel transparante programmaschijf uit maar raakt ook verder niets.


?????

Dank alvast.

;-)
Hans

Als je kijkt hoe de zaak scharniert, zou A een verticale beweging moeten maken en daarvoor moet hij op een figuur in het commandowiel lopen wat derhalve heuvels en dalen heeft. Als arm B de pu arm moet bewegen, dan beweegt hij horizontaal en moet het ene uiteinde in een groef van het commandowiel lopen. Vaak zit daar nog een wissel in, die hem in een spoor drukt afhankelijk van de functie die uitgevoerd moet worden. Tja het is allemaal niet eenvoudig uit te leggen als je de speler niet voor je neus hebt, maar systematisch alle bewegingen volgen met handaandrijving en dan zie je meestal wel wat er mis gaat.
Je zegt dat een arm niets raakt, maar scharniert hij wel goed op het draaipunt? Een asje in een koperen busje kan behoorlijk vast zitten als het smeermiddel verdroogd is. Ik had het volgens mij al aangegeven, controleer of alle beugels met draaipunten echt kunnen bewegen.

Probleem DUAL 1249 platenspeler blijft

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-10-2017, 20:27 (2379 dagen geleden) @ soundman2

Ik zal alles eens nalopen Henk en volgens zoals je beschrijft, ik ben er nog niet klaar mee.

Anders starten ze de speler gewoon maar met de hand want als je de arm met de hand naar de plaat toe beweegt start het plateau gewoon en kan je met de armlift de naald in de groef laten dalen. Zover werkt alles dus als alles te ingewikkeld wordt kap ik ermee, dan maar niet automatisch starten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Probleem DUAL 1249 platenspeler blijft

door soundman2 @, Wouw, 11-10-2017, 20:42 (2379 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik liet door zo'n stuk mechanica niet kisten. De PE had ook allerlei kuren, maar die loopt weer. Ik had er twee wisselspindels bij, leken op het oog eender, maar een deed het wel en de andere niet. Daar kan ik niet tegen. Een druppel contactspray in het binnenste van de spindel en even later ...jawel hoor, beide werken weer. Steeds dezelfde oorzaak , verdroogd smeermiddel.

Probleem DUAL 1249 platenspeler blijft

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-10-2017, 05:31 (2378 dagen geleden) @ soundman2

Ik ga er vanavond mee door Henk, ik geef nog niet op en zal alles nakijken op verdroogd vet.

Het rare is dat het nieuwe pinnetje van de steuerpimpel niets uit maakt. Zou ie te kort of te lang wezen? Ik weet niet hie lang die moet wezen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Probleem DUAL 1249 platenspeler blijft

door soundman2 @, Wouw, 12-10-2017, 09:06 (2378 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 12-10-2017, 09:33

Ik ken de Dual niet uit mijn hoofd, maar de steuerpimpel zal net als bij de PE2010 werken als een soort slipkoppeling. De arm met de pimpel drukt tegen een plaat op de toonarm as. Als de steuerpimpel dan horizontaal beweegt, drukt hij tegen de plaat op de toonarm as en zal deze meenemen. De speler heeft vooraf al getest op de diameter van de grammofoonplaat. De toonarm zal tegen een stuit aanlopen die overeen komt met de diameter van de grammofoonplaat. De arm met de steuerpimpel maakt zijn beweging gewoon af. Als die laatste arm wel beweegt en de toonarm wordt niet meegenomen, dan wordt de toonarm ergens geblokkeerd, of de steuerpimpel drukt onvoldoende tegen de frictieplaat. Beweegt de arm met de steuerpimpel niet, dan loopt hij misschien niet in een stuurgroef van het commandowiel.

Dit filmpje op youtube laat zien hoe de steuerpimpel werkt.
https://www.youtube.com/watch?v=0ON7NzfbG-g&t=25
Hier is nog een andere DUAL
https://www.youtube.com/watch?v=J5cB6fQ70qg
https://www.youtube.com/watch?v=KnWXHJo51P4


Je woont niet bij mij in de buurt, anders wil ik best onderzoeken wat er nou precies niet goed gaat.

Probleem DUAL 1249 platenspeler blijft

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 12-10-2017, 05:59 (2378 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Het probleem is dat kunstof steuerpimpel
Knustof is te hard en gaat glijden
Origineel is het een rubber dopje
Dus eigenlijk kun je proberen om een stukje rubber kous
Of het soepele rubber bescherming 230 volt draad speaker draad enz te gebruiken
Hij moet alleen op het dunne pennetje niet op de dikke rand.
De frictie plaat waar hij overheen gaat moet vet vrij zijn
Door stroef zijn neemt hij de arm mee.
Anders kun je ook op marktplaats een steuer pimpel vinden.
Werkt het niet goed dan gaat bij wind van de plaat de arm omhoog en omlaag.
Het truuk je met de draad pimpel heb ik al vele malen toegepast bij verschillende duals met succes.
Grt René

Henk en René bedankt...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-10-2017, 16:06 (2378 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nu zie ik echt goed wat er aan de hand is en hoe het werkt of moet werken.

Het kunststof dopje wat ik heb gemaakt is idd te hard waardoor de z.g.n. meenemer slipt en het mechaniek van de arm niet meeneemt.

Ik ga weer aan de slag en moet nu lukken.

Wordt vervolgd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Henk en René bedankt...

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 12-10-2017, 17:33 (2378 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

Sorry ik kon niet eerder reageren, maar als ik de foto goed bekijk is de schacht van je dopje te lang. Het asje waar je het dopje overschuift moet op en neer kunnen bewegen en zover ik kan zien kan dat nu niet. Overigens de draad oplossing werkt ook maar dan moet dit wel goed klemmen anders is het een tijdelijke oplossing.

Gr. Jan

Henk en René bedankt...

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 12-10-2017, 18:01 (2378 dagen geleden) @ PE1PJA

Met het draad gaat juist goed al jaren
Wel even recht afknippen
Een dual 1218 en 1225 werkt er goed mee
Draad moet strak op het asje gaan

DUAL 1249 platenspeler werkt weer

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-10-2017, 18:10 (2378 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Met dank aan de hulp die ik alhier heb gekregen.

Ik heb nu ook over de metalen pin een stukje isolatie van snoer geschoven wat kwa diameter precies paste.

Het was even experimenteren wat de lengte betreft want was eerst te lang waardoor de arm automatisch meteen naar het einde van de plaat ging, inkorten tot net iets langer als het pinnetje gaf het goede resultaat en de speler start weer als vanouds automatisch en de arm stopt aan het begin van de plaat.

Het kunstof pinnetje wat ik had gedraaid wat dus te hard waardoor de, ik noem het maar even meenemer slipte.

Heren bedankt :) :)

Weer wat geleerd :th

:-)
Hans

--
Hans van Kampen

DUAL 1249 platenspeler werkt weer

door soundman2 @, Wouw, 12-10-2017, 20:18 (2378 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het moet toch een gevoel van voldoening geven, dat je de techniek weer tot de orde hebt kunnen roepen:)

powered by my little forum