Probleem met Sony tuner ST-S320 (Toestel of techniek)

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 12-10-2017, 08:18 (2388 dagen geleden)

De tuner functioneert in principe goed. De output (volgens de specificatie 410 mV) is echter véél te laag. Ik moet mijn versterker bijna vol opendraaien voor een behoorlijk volume. Probleem is dat wanneer ik vergeet de volumeregelaar terug te draaien voordat ik overschakel naar (bijv.) weergave van een CD, het geluid de kamer uitdendert, met risico dat de speakers worden overstuurd. (De tweeter in één van mijn MB Quart boxen heb ik onlangs moeten vervangen; weet overigens niet of dit door dit tuner-probleem is veroorzaakt.)
Heeft iemand een idee waar ik dit output-probleem zou moeten zoeken?

Service Manual ST-S320

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Oldtimer @, Oegstgeest, 12-10-2017, 08:54 (2388 dagen geleden) @ Gerard

De tuner functioneert in principe goed. De output (volgens de specificatie 410 mV) is echter véél te laag.
Heeft iemand een idee waar ik dit output-probleem zou moeten zoeken?

Waarom zou je moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
Voor iets minder dan twee tientjes kun je het probleem zelf oplossen, zie:

https://www.usedproducts.nl/webshop/tuner-sony-st-s320.html

Willem

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 12-10-2017, 09:34 (2388 dagen geleden) @ Oldtimer

Bedankt voor de tip. Maar ik ben in principe niet zo 'weggooierig'. Eerst maar reparatie proberen. Als voorbeeld: dezelfde tuner had op zeker moment het euvel dat alle ingestelde presets na een paar uur verloren waren. Na vervanging van een zogenaamde supercap van 0,22F (via Conrad gekocht voor minder dan 2 euro) was het probleem verholpen).

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Oldtimer @, Oegstgeest, 12-10-2017, 09:48 (2388 dagen geleden) @ Gerard
Gewijzigd door Oldtimer, 12-10-2017, 09:49

ik ben in principe niet zo 'weggooierig'.

Dat is een mooie 'groene' gedachte.
Maar wie heeft het over weggooien?
Je hebt in een klap (die is alvast een daalder waard) een mooie hoeveelheid reserve-onderdelen...
Maar evenzogoed succes met het oplossen van je probleem.

Willem

Probleem met Sony tuner ST-S320

door douwebakker @, Vledder, 12-10-2017, 10:23 (2388 dagen geleden) @ Gerard

als je een scoop hebt kun je even op IC401 kijken wat er uit komt. Is het signaal daar ook te laag meet dan even de gelijkspanningen op dat IC.Er kan ook nog iets aan de hand zijn met de mute schakeling rond Q401 Q402 Q403. Deze kun je eventueel even loshalen.
Douwe

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 12-10-2017, 14:43 (2387 dagen geleden) @ douwebakker

Bedankt, Douwe!
Ik ga e.e.a. onderzoeken.

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Goldline @, Oranjedorp, 12-10-2017, 16:41 (2387 dagen geleden) @ Gerard

Als je R414 los haalt zet je de mute buiten spel.

--
Cees PA1DBA

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 12-10-2017, 16:46 (2387 dagen geleden) @ Goldline

Dank voor de hint! Ook het effect daarvan ga ik zeker onderzoeken.

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 13-10-2017, 07:37 (2387 dagen geleden) @ Goldline

Helaas heeft het loshalen van R414 geen effect op de output. Het enige effect dat ik merk, is dat er nu 'schakelplops' hoorbaar zijn bij het kiezen van een andere 'preset'...

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Goldline @, Oranjedorp, 13-10-2017, 07:47 (2387 dagen geleden) @ Gerard

Kan je meten of je op pen 2 van IC401 wel normaal niveau audio hebt ?

--
Cees PA1DBA

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 13-10-2017, 08:07 (2387 dagen geleden) @ Goldline

Met een signaalzoeker vergeleken: Op pen 2 staat duidelijk veel meer volume dan op de uitgang...

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 13-10-2017, 08:12 (2387 dagen geleden) @ Goldline

In aanvulling op mijn vorige berichtje: zo te zien zou ik op pennen 6 en 7 van dit IC de outvoer moeten kunnen horen. Maar daar heb ik nauwelijks signaal.

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 13-10-2017, 09:05 (2387 dagen geleden) @ Gerard

En nog weer een vervolg:
Over R407 en R408 vind ik prima signaalsterkte, maar na LPF401/LPF402 is dat afgelopen: op de signaalkant van R409/R410 heb ik weer het zwakke signaal van de uitgang. Wat LPF401 en 402 voor componenten zijn? Ziet er uit als spoeltjes, in elk geval iets met een schroefkern. Maar ik denk dat ik eerst R414 wwer vast moet solderen, want die zal hier ook invloed hebben, schat ik.

Probleem met Sony tuner ST-S320

door soundman2 @, Wouw, 13-10-2017, 09:08 (2387 dagen geleden) @ Gerard
Gewijzigd door soundman2, 13-10-2017, 09:14

En nog weer een vervolg:
Over R407 en R408 vind ik prima signaalsterkte, maar na LPF401/LPF402 is dat afgelopen: op de signaalkant van R409/R410 heb ik weer het zwakke signaal van de uitgang. Wat LPF401 en 402 voor componenten zijn? Ziet er uit als spoeltjes, in elk geval iets met een schroefkern. Maar ik denk dat ik eerst R414 wwer vast moet solderen, want die zal hier ook invloed hebben, schat ik.

LPF kan een low pass filter zijn, om resten van de modulatie of de mpx decoder te onderdrukken.
De LPF moeten voor normaal audio laag ohmig zijn. Na het LPF vogt nog een weerstand naar aarde. Daardoor is het signaal op dat punt 2,2/5,6 van het signaal vóór R407 en R408.
Als dat veel minder is zou ik Q402 en Q403 eens aan de tand voelen door ze er even uit te halen.

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 13-10-2017, 09:13 (2387 dagen geleden) @ soundman2

Ja, daar was ik inmiddels ook achter...
De gelijkspanningen op de pennen van IC401 geven geen grote afwijkingen te zien. Dat IC lijkt me dus wel OK. Ik ben bijna geneigd om met die kernen van LPF401 en LPF402 te gaan 'spelen' omdat juist daar het signaal voor een flink deel verloren gaat.

Probleem met Sony tuner ST-S320

door soundman2 @, Wouw, 13-10-2017, 09:25 (2387 dagen geleden) @ Gerard
Gewijzigd door soundman2, 13-10-2017, 10:00

In de signaalleiding na pen 6 en 7 zitten ook nog twee weerstanden van 120K Ohm, daar staat een sterretje bij. Ik heb nog niet gevonden waarvoor er dat bij staat.
Eigenlijk zou je wat exacter moeten meten. Een signaaltracer ie een prachtig toestel, meer waard dan de zo geliefde buizentester, maar in dit geval zou een FM generator en een (milli-)voltmeter handiger zijn. Met constante signalen is het een stuk eenvoudiger om signaal niveaus te meten. Ook het draaien aan de LPF spoelen, laat dan meteen zien of er wat verandert.
Je kunt ook een LPF eruit solderen en een brugdraadje zetten als je echt tot de conclusie komt dat ze verdacht zijn.
Die weerstanden van 120K zitten me een beetje dwars. Dan moet het signaal op pt 6 en 7 toch wel fors hoger zijn als na de weerstanden.
Als ik naar het blokschema van IC401 kijk, zou ik eerder denken dat de pennen 5 en 8 de uitgang L en R vormen.
Edit: Het sterretje staat voor C407 en C408, het tabelletje met de waarde staat iets lager.
Ik heb de datasheet van de LA3401 erbij gehaald en inderdaad zijn pen 5 en 8 de stereo uitgangen. Deweerstanden van 120K Ohm zitten in de tegenkoppeling van de uitgangs versterker in het IC. Daar kan dus ook nog iets mis zijn, maar dan voor beide kanalen en dat is weer minder aannemelijk.

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 13-10-2017, 10:58 (2387 dagen geleden) @ soundman2

Dat pennen 5 en 8 uitgangen zijn, had ik inmiddels ook ontdekt.
Maar nu komt het: wanneer ik naar het schema kijk, moet er verbinding zijn tussen R408 en C412, evenzo tussen R407 en C411. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en die verbinding met een snoertje met knijpertjes gemaakt (na te hebben uitgevlooid welke kant van beide onderdelen de juiste kant moet zijn). Dan heb ik wèl een goed signaal op de uitgang. Ik vind dit heel erg raar!

Probleem met Sony tuner ST-S320

door soundman2 @, Wouw, 13-10-2017, 13:17 (2386 dagen geleden) @ Gerard
Gewijzigd door soundman2, 13-10-2017, 13:42

Dat pennen 5 en 8 uitgangen zijn, had ik inmiddels ook ontdekt.
Maar nu komt het: wanneer ik naar het schema kijk, moet er verbinding zijn tussen R408 en C412, evenzo tussen R407 en C411. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en die verbinding met een snoertje met knijpertjes gemaakt (na te hebben uitgevlooid welke kant van beide onderdelen de juiste kant moet zijn). Dan heb ik wèl een goed signaal op de uitgang. Ik vind dit heel erg raar!

Dat zijn de punten waarna alleen de LPF filters komen en eventueel de mute transistors. Dat uitvlooien van jou is betrekkelijk eenvoudig met de signaal-tracer. De aardklem op het chassis en de probe aan weerstand. Als de zaak oke is, dan moet aan beide zijden van R 407 en R408 op het gehoor een bijna even groot signaal staan. De LPF filters gaf ik al aan, zitten erin om bijproducten van de stereodecoder te elimineren. Ze mogen beneden 15KHz feitelijk niets tegen houden, daarachter moet je derhalve gewoon audio hebben. Achter de filters zit nog weer een weerstand van 5,6K Ohm naar aarde (R409 en R410), daardoor is het signaal daar iets kleiner. Ik gaf aan om er één desnoods uit te halen en door te verbinden met een draadbrugje. Alleen overbruggen zonder er uit te halen kan een probleem opleveren als ze stuk zijn en bijvoorbeeld een sluiting naar aarde maken. De volgende stap kunnen dan nog de mute transistors zijn. Je kunt ze wel aan of uit zetten, maar mischien hebben ze wel een forse lekkage en dat kom je te weten als je ze er gewoon uit haalt. Je hoeft de transistors niet door te meten. Als de tuner goed werkt heb je het bewijs zowat geleverd.
Misschien heeft er eens spanning op de tulpuitgangen gestaan, waardoor er componenten beschadigd of defect geraakt zijn. Dat is een mogelijkheid waaraan ik steeds meer begin te denken. Daarom zeg ik ook, haal deze verdachte componenten eruit en kijk dan wat er gebeurt. Het is lastig om in de schakeling te meten of de aangegeven onderdelen stuk zijn, als je niet echt bedreven bent in het reparatievak.
Hoe kan er spanning op de uitgangen komen? Ik weet niet of de speler altijd in jouw bezit is geweest, anders zou iemand het ding bijvoorbeeld aangesloten kunnen hebben op een U-toestelletje, zonder te weten wat hij doet.
Je kunt best wel voorbeelden op het forum vinden waarin maar wat aangeklooid wordt.
Repareren op afstand valt niet altijd mee, maar als waar is wat je schrijft, zit je toch wel heel dicht bij de oplossing.

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 13-10-2017, 13:31 (2386 dagen geleden) @ soundman2

Ik ben er intussen uitgekomen:
De elco's C409/410 blijken - in afwijking van het schema, maar conform de print layout - ná R407/408 te zijn geplaatst. Op de + van de elco's staat nog wel een behoorlijk signaal; op de min niet meer.; Ik heb daarom beide elco'tjes vervangen. Alles lijkt nu in orde.

Probleem met Sony tuner ST-S320

door soundman2 @, Wouw, 13-10-2017, 13:48 (2386 dagen geleden) @ Gerard
Gewijzigd door soundman2, 13-10-2017, 13:49

Ik ben er intussen uitgekomen:
De elco's C409/410 blijken - in afwijking van het schema, maar conform de print layout - ná R407/408 te zijn geplaatst. Op de + van de elco's staat nog wel een behoorlijk signaal; op de min niet meer.; Ik heb daarom beide elco'tjes vervangen. Alles lijkt nu in orde.

Dat is dan weer een instinkertje, maar dat was meteen door de mand gevallen als je met de signaaltracer het signaal vanaf het decoder ic gevolgd had. Waar de elcootjes dan ook in de (serie-)keten zitten, had je meteen de fout eruit gehaald.
Achteraf heb ik natuurlijk mooi praten, maar foute schema's is ook iets waar een reparateur gewoon rekening mee moet houden. Het is helemaal een probleem natuurlijk als je op afstand adviezen wil geven zonder dat je het apparaat er bij hebt.
Oké zou de dokter zeggen, dat is dan driemaal een schriftelijk consult. De factuur komt eraan:-D

Probleem met Sony tuner ST-S320

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 13-10-2017, 13:44 (2386 dagen geleden) @ Gerard

Het probleem is opgelost. Cees en Henk, enorm bedankt voor jullie meedenken en hulp. Zonder dat was ik er niet uitgekomen!
Gerard

Probleem met Sony tuner ST-S320

door henkk56 @, 16-10-2017, 07:10 (2384 dagen geleden) @ Gerard

Goed bezig :)

powered by my little forum