Mono of stereo (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 12-10-2017, 10:02 (2382 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 12-10-2017, 10:06

Al een hele tijd gebruik ik een draagbaar DAB+ radiootje van König, model HAV-DABR100.
De radio heeft maar één luidspreker. Het toestel zou dus mono weergave moeten hebben. Toch denk ik soms dat alleen links of rechts doorgegeven wordt, vooral bij plaatjes met een uitgesproken stereo-effect, zoals dat vroeger het geval was. Je hoort dan bijv de muzikale begeleiding op de voorgrond, terwijl zang galmend op de achtergrond blijft. Ik heb geen schema van het toestel om uit te zoeken hoe het zit. Wordt in een DSP bepaald of de uitgang stereo of mono is, of had de fabrikant iets aan elkaar moeten knopen. Ik neem niet aan dat er decoder ic's gefabriceerd worden voor alleen mono ontvangst.
Ik heb geen DAB+ zender en kan dus niet echt testen.

Mono of stereo

door douwebakker @, Vledder, 12-10-2017, 11:06 (2382 dagen geleden) @ soundman2

Onze dab radio (revo superconnect) geeft stereo geluid via de koptelefoon, maar mono via de luidspreker.

Mono of stereo

door ruudtx @, Utrecht, 12-10-2017, 13:42 (2382 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb geen DAB zender meer (had het experiment wel aangedurft)
Wat je kan doen is het geluid vergelijken met FM mono, DAB is grotendeels kopieren met FM. Een stereo FM ontvanger, balans van l naar r draaien en op mono zetten.
Het zou overigens best handig zijn om bvb op het publieke net 12C een voortdurend DAB test programma te brengen. (Heel vroeger toen de FM opkwam werden er in Hobbyscoop FM testjes uitgezonden)
Veder ben ik benieuwd of klassieke muziek van R4 en ClassicFM echt beter klinkt dan op FM, zoals het verkooppraatje aangeeft.

Mono of stereo

door ronnie van dalen @, Hoogeveen, 12-10-2017, 19:25 (2381 dagen geleden) @ soundman2

Niet onmogelijk.
Er zit een stereo uitgang op, dus intern is de radio stereo.
Als de ontwerper een beetje lui (of minder kwaliteitsbewust) waren :) Dan zitten er 2 eindtrappen in (voor de koptelefoon l en r)
De luidspreker zit dan via het verbreek contact van de koptelefoon aansluiting op maar 1 kanaal aangesloten.


Ik heb hier een denver dab+ radiootje.
Net niks eigenlijk maar ontvangt wel goed.
Hier zijn ze ook behoorlijk creatief geweest.

Deze radio heeft enkel een koptelefoon uitgang. Geen line out.
Het geluid op de koptelefoon aansluiting was echt vreselijk.
Terwijl ik deze wilde gebruiken als line out naar een versterker.
In deze radio is komt het audiosignaal stereo uit de decoder print. Dan wordt het mono gemaakt via 2 weerstanden, en dan versterkt voor speaker en koptelefoon.
Ik heb de boel verbouwd :) de 2 weerstanden verwijderd en l en r van de decoder direct op de koptelefoon aansluiting.
Interne speaker zit nu op 1 kanaal. Verbreek contact werkt nog wel.

Mono of stereo

door soundman2 @, Wouw, 12-10-2017, 20:09 (2381 dagen geleden) @ ronnie van dalen

Ik moet de König nog eens goed bekijken. De hoofdtelefoonplug is stereop bedraad, (drie draden) maar een stereoeffect neem ik niet waar. Ik wil zien welke ic's er in zitten. De tuner is een opsteekmodule.

Mono of stereo

door Doeve @, Borgercompagnie, 12-10-2017, 21:01 (2381 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb de zelfde ervaring, Als het jou wel lukt hoor ik dat graag.
Henk

Mono of stereo

door soundman2 @, Wouw, 13-10-2017, 09:04 (2381 dagen geleden) @ Doeve

Ik heb de zelfde ervaring, Als het jou wel lukt hoor ik dat graag.
Henk

Ik probeer eerst ergens een schema vandaan te halen, maar of dat gaat lukken?
Ik ben klant bij Nedis, maar de support die ze leveren is nul komma nul.
Binnen de garantie krijg je nieuw, of restitutie. Verder gaat de service niet.

Mono of stereo

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 12-10-2017, 22:47 (2381 dagen geleden) @ ronnie van dalen

niet goed dus. 1 kanaal weergeven betekent dat je informatie verliest. Bijvoorbeeld je geeft het linker kanaal weer en hoort in een gesprek tussen het l en r kanaal dus alleen de persoon die op L zit.

toch maar die 2 weerstandjes gebruiken om er een net monosignaal van te maken. Opde stand FM scheelt dat ook een hoop ruis.

powered by my little forum