revox cassettedeck b710 mk2 (Toestel of techniek)

door philipsdw, 19-10-2017, 19:51 (2353 dagen geleden)

Goedenavond,

ik heb een revox cassettedeck b710 mk2 gekocht.. naar een uur spelen gestopt.
druk op play stop na 2 seconden.
Alles nagekeken niks... dit blijft zich herhalen je hoort het relais klikken maar 3 seconden later stopt hij.

zet je de switch schakelaar van tape naar presence zeg maar opnemen..... druk je op play loopt hij.....
waarschijnlijk iets optisch.... maar de fotocel werkt... dedecteert einde band en begin band.
ook slechte vu meter uitslag.
schakelaars en switches gereinigd met isopropanol. Alles weer in elkaar nog steeds het zelfde.
met het op play drukken hoor je het relais tikken en iets geluid maken.

Iemand een idee

alvast bedankt

revox cassettedeck b710 mk2

door soundman2 @, Wouw, 19-10-2017, 19:57 (2353 dagen geleden) @ philipsdw

Ik zou zeggen:
download het schema, bestudeer de aansturing van het mechaniek en zoek dan uit waarom de stopelectronica in werking komt. Dat is de enige goede en snelste manier.

revox cassettedeck b710 mk2

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 19-10-2017, 20:17 (2353 dagen geleden) @ philipsdw
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 19-10-2017, 20:23

Hallo ????? , wat ik standaard bij alle Revox en Studer apparatuur doe is eerst de tantaal elco's en alles aan elco waar Frako op staat vervangen , de radiale en tantaal door Panasonic FM , de axialen meestal door BC of Vishay . Daarna de instelpotmeters .
Als je documentatie zoekt : stuur me maar een mailtje via het envelopje . Ik heb de hele mikmak in 3 PDF's, totaal 416 pagina's........

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

revox cassettedeck b710 mk2

door soundman2 @, Wouw, 20-10-2017, 09:05 (2352 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Hallo ????? , wat ik standaard bij alle Revox en Studer apparatuur doe is eerst de tantaal elco's en alles aan elco waar Frako op staat vervangen , de radiale en tantaal door Panasonic FM , de axialen meestal door BC of Vishay . Daarna de instelpotmeters .

Daarmee heb je geen enkele garantie dat de fout opgelost is.
Als het probleem gerepareerd is, kun je de genoemde werkzaamheden alsnog uitvoeren!

revox cassettedeck b710 mk2

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 24-10-2017, 22:10 (2347 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 24-10-2017, 22:12

Daarmee heb je geen enkele garantie dat de fout opgelost is.

Garantie niet , wel een gerede kans .

Als het probleem gerepareerd is, kun je de genoemde werkzaamheden alsnog uitvoeren!

Waarom daarmee wachten ? Gebeuren moet het toch, anders krijg je zo'n machine van z'n leven niet meer fatsoenlijk afgeregeld , over eventuele vervolgschade heb ik het dan nog niet eens .
Komt nog bij dat je de machine vooral bij voedingsfouten zowat helemaal uit elkaar moet halen om er bij te komen . En dan zeker weer in elkaar zetten om te testen en hem daarna nog een keer uit elkaar moeten halen ? Mooi niet, ik heb wel wat beters te doen !!
Het is mij bij een B67 één keer gebeurd dat na een voedingsreparatie 1 van de play back amps tijdens het proefdraaien de geest gaf: 2 weerstanden verkoold en op beide zijden van de print een stel sporen weggebrand . Oorzaak een lekke Frako elco . In de tijd die de reparatie hiervan heeft gekost had ik makkelijk de hele print kunnen recappen !!
Laatste voordeel is dat bij gebruik van goede kwaliteit elco's de geluidskwaliteit ook nog eens significant verbetert .
Problemen met die Frako's en tantalen waren er 30 jaar geleden ook al, dus gewoon vervangen die ouwe troep !

Groet , Henk

,

--
Nuntius Transmittendus !

revox cassettedeck b710 mk2

door soundman2 @, Wouw, 25-10-2017, 07:30 (2347 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Alleen het woord "recappen" geeft me al een vieze smaak in de mond. Het is afkomstig van lieden die kunnen horen wat voor netsnoer aan een audioset zit.
Vooral met intermitterende fouten, kan het verschijnsel verdwenen zijn, zonder dat het gerepareerd is. Komt na een tijdje alles weer op de werkbank, klant ontevreden en zo ken ik er nog wel een paar.
eerst de fouten eruit en daarna eventueel preventieve werkzaamheden.
Maar oké, eenieder mag werken van mij zoals hij zelf het beste dunkt.

revox cassettedeck b710 mk2

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 25-10-2017, 13:49 (2347 dagen geleden) @ soundman2

eerst de fouten eruit en daarna eventueel preventieve werkzaamheden.

Voordat ik verder inhoudelijk inga op je antwoord graag een reactie op het volgende .
Als ik in het genoemde geval van mijn B67 de rotte elco voor het proefdraaien had vervangen was dat in jouw ogen dan het verwijderen van een fout of een preventieve maatregel ?

--
Nuntius Transmittendus !

revox cassettedeck b710 mk2

door soundman2 @, Wouw, 25-10-2017, 15:38 (2347 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Gewijzigd door soundman2, 25-10-2017, 15:44

Het mag duidelijk zijn, dat componenten die zichtbaar defect zijn, zoals een verbrande weerstand, een uitgelopen elco, tegenwoordig een bol staande elco, door mij uitgewisseld worden. Dat lijkt me logisch. Een weerstand die alleen (flink) verkleurd is, wordt er niet zonder meer uitgeknipt, hoogstens even aan de tand gevoeld. Maar ook de bolstaande elco gaat bij mij nog even aan de capaciteitsmeter. Evenwel wordt er nog wel aan gemeten.
Bij de meeste reparaties is niets uiterlijks aan de onderdelen te zien en een fout wordt er dan gewoon uitgemeten.
Ik heb het idee, dat je het steeds hebt over oude apparatuur, maar ik repareer alle apparatuur, dus ook splinternieuw. Daar is aan de onderdelen meestal niets te zien. Het klinkt wellicht gek, maar ook nieuw spul gaat nog wel eens stuk. Garantie of niet, ik repareer dat. Het opsturen naar de fabrikant of importeur is voor mij meer werk dan het te repareren. Er is geen verpakking meer, het blijft als het tegen zit weken weg, ik moet voor de klant zorgen voor een tijdelijk ander apparaat etc. en dan is de kans nog groot dat het niet eens goed gerepareerd terugkomt.
Het mag duidelijk zijn, dat in nieuwe apparaten onderdelen op goed geluk uitwisselen geen optie is.
Ik weet niet wat je aan wil tonen, maar geloof me, repareren is een vak met resultaat, lukraak uitwisselen van onderdelen een gelukje als iets weer werkt.

revox cassettedeck b710 mk2

door PA2JAN @, Marknesse, 21-10-2017, 10:42 (2351 dagen geleden) @ philipsdw
Gewijzigd door PA2JAN, 21-10-2017, 10:45

Een paar jaar geleden kocht ik een B215 met eenzelfde probleem.
Hier bleek dat de kaapstander vastzat, en de aandrijving ervan defect.
Hardgeworden vet had ervoor gezorgd dat de aandrijving niet meer kon functioneren.
Ik heb de print met de defect geraakte schakeltransistoren toen moeten restaureren, en alles weer gangbaar gemaakt. Als voorzorg gelijkertijd ook diverse condensatoren vervangen.
Het cassettedeck functioneert nu al weer jaren probleemloos.
Documentatie is te vinden op ftp://ftp.studer.ch/Public/Products/
Jan

revox cassettedeck b710 mk2

door philipsdw, 21-10-2017, 14:04 (2351 dagen geleden) @ PA2JAN

hallo

alvast dank voor de tip, het is zo dat hij gewoon draait. het probleem is dat hij op het moment input krijgt van de cassette er mee stopt.

dus laat je hem draaien op record zonder input doet hij het.

op het moment hij geluid krijgt van een bron of cassette hij ermee stopt.
lijkt mijn iets optisch......

revox cassettedeck b710 mk2

door Goldline @, Oranjedorp, 21-10-2017, 15:23 (2351 dagen geleden) @ philipsdw

Tijdens modulatie(audio) bagger op een voedingslijn ?

--
Cees PA1DBA

revox cassettedeck b710 mk2

door philipsdw, 21-10-2017, 15:35 (2351 dagen geleden) @ Goldline

hij heeft het wel gedaan. maar een voorbespeelde ... dus opgenomen cassette. starten vanaf het begin ... blanke tape voorbij en dan geluid pats slaat af. dus fotocel werkt. verders niks aangesloten los van alles

revox cassettedeck b710 mk2

door soundman2 @, Wouw, 21-10-2017, 19:06 (2351 dagen geleden) @ philipsdw

Nogmaals....
De enige manier om het uit te vinden, is toch het schema bestuderen, uitvinden hoe het afslagmechanisme werkt en vervolgens meten waarom het afslagmechanisme getriggerd wordt, anders is er nog een lange weg te gaan.

revox cassettedeck b710 mk2

door Marotick ⌂ @, Huizen, 24-10-2017, 18:54 (2348 dagen geleden) @ philipsdw

Je moet echt alle elco's vervangen. Ik had bij een PR99 dat deze steeds afsloeg, alles nagemeten, niet te vinden. Bleek er een tantaaltje op de faderstartprint een paar uF in waarde gezakt te zijn. Later kreeg ik weer een recorder met hetzelfde euvel en het eerste wat ik deed was dat ufje vervangen. Toen liep hij weer. Als de boel open ligt dan heb je ook te maken met vals licht op de fotocel en dan slaat hij ook af.
Jack

revox cassettedeck b710 mk2

door soundman2 @, Wouw, 25-10-2017, 07:48 (2347 dagen geleden) @ Marotick

alles nagemeten, niet te vinden.

Begrijpen hoe iets werkt is heel belangrijk als je wat wil repareren. "Alles" komt niet in aanmerking voor fouten.

revox cassettedeck b710 mk2

door Marotick ⌂ @, Huizen, 25-10-2017, 11:00 (2347 dagen geleden) @ soundman2

Tja? En dan begrijp je alles en dan werkt een apparaat niet omdat een condensator iets in waarde is gezakt. Lang zoeken voordat je dat gevonden hebt. Goed je vervangt dat éne onderdeel en wat gebeurt er een maand later? Weer een onderdeel dat het laat afweten. Goed weer een hele zoektocht en ja de boosdoener weer gevonden. Gelukkig het apparaat doet het weer... Maar een paar maanden later weer een condensator die een storing veroorzaakt.
Ach als je van foutzoeken houdt is dit een leuk tijdverdrijf maar je kan ook de conclusie trekken dat de condensatoren allemaal bezig zijn met een verouderingsproces en dat je beter alles kunt vervangen. Daarna kan je hem weer in elkaar zetten en weer vele jaren gebruiken.
Ik heb al vele Revoxen opgeknapt en geloof me, alle condensatoren zijn niet goed meer. Ik meet ze door op waarde en ESR. Een heel klein percentage meet goed door maar de meeste daar mankeert wel wat aan.
Wil je een betrouwbaar apparaat? Gewoon alle condensatoren vervangen. Wil je iedere keer foutzoeken dan één voor één.

Jack Marotick

revox cassettedeck b710 mk2

door soundman2 @, Wouw, 25-10-2017, 12:57 (2347 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 25-10-2017, 12:59

Tja? En dan begrijp je alles en dan werkt een apparaat niet omdat een condensator iets in waarde is gezakt. Lang zoeken voordat je dat gevonden hebt. Goed je vervangt dat éne onderdeel en wat gebeurt er een maand later? Weer een onderdeel dat het laat afweten. Goed weer een hele zoektocht en ja de boosdoener weer gevonden. Gelukkig het apparaat doet het weer... Maar een paar maanden later weer een condensator die een storing veroorzaakt.
Ach als je van foutzoeken houdt is dit een leuk tijdverdrijf maar je kan ook de conclusie trekken dat de condensatoren allemaal bezig zijn met een verouderingsproces en dat je beter alles kunt vervangen. Daarna kan je hem weer in elkaar zetten en weer vele jaren gebruiken.
Ik heb al vele Revoxen opgeknapt en geloof me, alle condensatoren zijn niet goed meer. Ik meet ze door op waarde en ESR. Een heel klein percentage meet goed door maar de meeste daar mankeert wel wat aan.
Wil je een betrouwbaar apparaat? Gewoon alle condensatoren vervangen. Wil je iedere keer foutzoeken dan één voor één.

Jack Marotick

Niet zo dramatisch hoor.
Foutzoeken zoals ik dat doe, gaat altijd nog veel sneller als het uitwisselen van tig onderdelen. Ik kan ook altijd vrij nauwkeurig bepalen of er meer aan de hand is. Veel schakelingen kennen een ruime marge in de werking. Wissel je dan bijvoorbeeld een condensator uit, dan zou die schakeling best weer kunnen werken, maar door een verlopen weerstand kan zo'n schakeling best wel eens tegen de rand van de toleranties aan kunnen lopen, waardoor die onbetrouwbaar of na een tijd niet meer werkt. Je krijgt dan hetzelfde fenomeen als bij de "reparateurs" die fouten oplosten door ergens een weerstandje of zo bij te plakken. Meerdere malen meegemaakt in de TV reparatie. Zo'n toestel werkt dan op het eerste gezicht wel, maar bijv synchronisatieschakelingen werkten toch niet perfect meer.
Ik heb al meer geschreven op dit forum, met het uitwisselen van onderdelen kun je meteen beginnen en je hoeft er geen elektronische kennis voor te hebben. Het lijkt op repareren maar dat is het niet. Dat repareren veel tijd kan kosten, ben ik met je eens, maar dan gaat het wel over fouten die de sloperateurs er niet uit krijgen en dat ook op dit forum ellenlange threads oplevert, die na drie of vier bijdragen al helemaal nergens meer over gaan.
Repareren is een vak en ik beheers dat.

Als voorbeeld neem ik een versterker die laatst op mijn werkbank stond. Het ding ging bij tijd en wijlen in protect, soms een week niet, dan weer meteen. Had ik de elco's uitgewisseld, dan was de fout er niet uit geweest. Ook het doormeten van alle weerstanden zou tot niets geleid hebben. Dan zal het wel aan de eindtransistoren liggen. Toch maar goed dat ik ze heb laten zitten. Een mogelijkheid was nog een nieuwe eindmodeule à raison van een paar honderd euro monteren. Dat gaan we dus niet doen.
De protectieschakeling werd aangestuurd door vier of vijf metingen in de versterker. Ik heb dus uitgezocht hoe die werkten en ze een voor een in de juiste toestand gebracht. Dan valt de dader door de mand. Een transistor die een paar uA lekstroom heeft. Inwendig, dus niet de bekende zwarte pootjes.
Ik denk niet dat ik sneller klaar was geweest als ik alle onnutte werkzaamheden had uitgevoerd, om er dan vervolgens achter te komen dat het allemaal voor niets is geweest.
Zo werk ik ook zelden op het gehoor. Ik heb daarvoor scopes, generatoren, spannings en stroommeters, dummyloads, meetzenders en alles wat nog meer in het reparatievak van pas komt. Oeverloze discussies over stereoversterkers, waarvan de kanalen niet gelijk presteren zal ik dan ook nimmer starten. Als je het hoort, kun je het nog veel beter meten........
Er is echt een verschil tussen slopereren en repareren.
Ach waar maak ik me trouwens druk over:-D

revox cassettedeck b710 mk2

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-10-2017, 23:22 (2346 dagen geleden) @ Marotick

Maar met alles meten, kwam je er dus duidelijk niet uit. Dat neemt natuurlijk niet weg dat als er slijtage is, je na het vinden van het mankement alsnog de slijtagedelen preventief zult moeten vervangen om herhalingen te voorkomen.

Overigens de eerste keer dat ik hoor van een tantaaltje dat in waarde gezakt is. Wat voor eentje was het er? Dat kan iets zijn om te onthouden.

revox cassettedeck b710 mk2

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 26-10-2017, 11:08 (2346 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Overigens de eerste keer dat ik hoor van een tantaaltje dat in waarde gezakt is. Wat voor eentje was het er? Dat kan iets zijn om te onthouden.

Wat voor tantaaltjes het zijn kan ik in de diverse docs niet achterhalen .
Of de tantaaltjes die ik hier heb vervangen in waarde zijn gedaald weet ik niet, interesseert me ook niet . Ik weet wel dat het vaak voorkomt dat ze volledige sluiting hebben, dat zou je zo maar een of meer IC's kunnen kosten . Bekijk het B760 reparatie verslag van Loek nog maar eens .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

revox cassettedeck b710 mk2

door Marotick ⌂ @, Huizen, 26-10-2017, 18:10 (2346 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Volgens mij was het zo'n groen krengetje. Het gebeurt inderdaad maar zelden dat bij een tantaaltje de waarde op of afloopt wat wel gebeurt is dat de ESR waarde flink toeneemt. Maar het gebeurt wel. Als ik er 1 heb dan stuur ik je die toe.

Ik heb een comprmis gesloten met de behandeling van tantaaltjes, dit omdat het perfecte condensatoren zijn, elco's kunnen er niet aan tippen.
Ik vind het vervelend als ik een goede condensator vervang voor een minder goede. Oude elco's gooi ik er meteen uit op de hoge waarden na die vaak nog goed zijn. Voordat ik een tantaaltje vervang vergelijk ik deze met de elco die hem zou moeten vervangen, voornamelijk op ESR. Is de elco beter dan gaat de tantaal er uit en dan ook meteen in het andere kanaal, als het om stereo gaat. Is de tantaal beter dan mag hij voorlopig blijven zitten. Dat ligt dan aan zijn soortgenoot aan de andere kant.

Als je veel dezelfde oude apparaten repareert dan krijg je na een tijdje door welke onderdelen er wel en niet betrouwbaar zijn. Op een gegeven moment neem je de moeite niet meer en haal je die onbetrouwbare sujetten er gewoon uit.
Bij nieuwe apparaten pak je het natuurlijk anders aan. Om bij een nieuw apparaat de condensatoren zomaar te gaan vervangen... het lijkt me dat niemand dat doet.

De Revoxen zijn oude apparaten, ook het cassettedeck waar deze draad over begon. Zoek de fout en 99,99% is het een condensator, vervang deze en hij doet het weer voor een week want dan steekt een andere fout de kop op, ha lekker, weer alles uit elkaar en meten, rekenen en een conclusie, een andere condensator die het net niet meer doet. Zo blijft het dus doorgaan.

De condensatoren die zo'n 50 jaar oud zijn, met name de elco's, doen gekke dingen, sluiting of flinke waarde vermindering en soms ook op hol geslagen. Een waarde die 100uF moet zijn meet door als 683 uF...???
Gewoon die rommel er allemaal uit, je bent toch bezig en die nieuwe condensatoren blijven de eerste 30 tot 50 jaar het wel weer doen en wat kost het?
Succes.

Jack

revox cassettedeck b710 mk2

door Leo van Loon @, Lisse, 25-08-2018, 12:23 (2043 dagen geleden) @ philipsdw

Heb je dit deck toevallig nog?

revox cassettedeck b710 mk2

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 25-08-2018, 18:34 (2043 dagen geleden) @ Leo van Loon

Ik kan je misschien wel aan een helpen . Stuur me maar een pm naar henk punt c punt apeslinger gmail punt com .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

revox cassettedeck b710 mk2

door Leo van Loon @, Lisse, 25-08-2018, 19:08 (2043 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Pm gestuurd. twijfel of je mail omschrijving klopt.

powered by my little forum