Schema gezocht van Solid State versterker (Gezocht)

door Frans @, Bredene, België, 20-10-2017, 17:39 (2352 dagen geleden)

[image]
[image]

Hallo,

Ik zoek het schema van de Solid State CE-6000 versterker , ik heb al gezocht op het internet maar niet veel meer gevonden dan een paar foto's.

Eindtrap is defect en daardoor zijn er een paar weerstanden volledig opgebrand.
Dus een schema of service manual zou welkom zijn.

Mvg
Frans,

Schema gezocht van Solid State versterker

door soundman2 @, Wouw, 20-10-2017, 17:51 (2352 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door soundman2, 20-10-2017, 17:55

Solid state is geen merk, maar slaat op de constructie en daar is ook weer verschil in
1) Voor en eindversterker geïntegreerd
2) Geheel voorzien van halfgeleiders.

Omdat het om een stereo versterker gaat zou je links en rechts met elkaar kunnen vergelijken.
Het merkje boven de VU meters zou dat GEC kunnen zijn?

Schema gezocht van Solid State versterker

door Frans @, Bredene, België, 20-10-2017, 18:24 (2352 dagen geleden) @ soundman2

[image]

Ik had eindelijk niet kunnen uitmaken dat het symbooltje boven de VU meters
eindelijk een verwijzing is naar het merk van de versterker dus GEC

Vergelijken met het ander kanaal zal niet betrouwbaar zijn want de drivers van het ene kanaal zijn gebarsten en weerstanden volledig opgebrand en het ander kanaal zijn enkel de weerstanden opgebrand dus denk ik dat het andere kanaal ook defect is.

Dus had ik graag eens het schema bestudeerd voor ik aan slag ga met de herstelling.

Mvg
Frans,

Schema gezocht van Solid State versterker

door Jac Janssen @, Eindhoven, 20-10-2017, 18:46 (2352 dagen geleden) @ Frans

Het is volgens mij een Prinstar CE-6000 versterker.

Jac

Schema gezocht van Solid State versterker

door soundman2 @, Wouw, 20-10-2017, 19:28 (2352 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door soundman2, 20-10-2017, 19:42

Schema gezocht van Solid State versterker

door Oldtimer @, Oegstgeest, 22-10-2017, 21:42 (2350 dagen geleden) @ Jac Janssen

Het is volgens mij een Prinstar CE-6000 versterker.

Het ding staat ook bekend onder de naam Shakard Cactus CE 6000, zie:

http://audiokarma.org/forums/index.php?threads/orphan-amp-needs-iding.79462/

Willem

Schema gezocht van Solid State versterker

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-10-2017, 00:38 (2350 dagen geleden) @ Oldtimer

Dankzij jouw link het vermoeden dat er Sanyo uitgangstorren inzitten, Mitsumi-schakelaars en Alps-potmeters. Dan zijn Taiwan, Korea en Hong Kong al wat minder waarschijnlijk. Herkomst wellicht Japans of Japanse CKD-assemblage overzees. Ik hoop dat de OP nog even verder wil zoeken naar aanwijzingen op/in zijn exemplaar.

Schema gezocht van Solid State versterker

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 24-10-2017, 07:00 (2348 dagen geleden) @ Oldtimer

Op die audiokarmosite staat een foto van de onderkant van deze versterker,maar helaas te onduidelijk om de weerstand waarde te kunnen lezen. Zwarte weerstanden met een opdruk.
Er is recentelijk op gereageerd, misschien is het een optie om op deze topic verder te gaan.

Wim

--
Wim Schoonhoven

Schema gezocht van Solid State versterker

door franc @, Loosbroek, 20-10-2017, 18:53 (2352 dagen geleden) @ Frans

Wat staat er op de achterkant voor info, bv herkomst, type, wattage?
Ik zie hier echt een typisch versterkertje van een watt of 15-20 per kanaal.
Iets uit de eerste helft van de jaren 70.
Ik herken de opbouw ook met merken zoals Audio Sonic en meer merken.
Heb van dat laatste eens eentje geheel moeten repareren, wat ik me herinner is dat ook alles was uitgefikt.
Na reparatie met TIP41 eiindtorren en BD139/140 drivers en nog div weerstanden had ik het ding aan de praat.
Ik vond er best een goed geluid uitkomen maar ben er nooit meer 1 tegengekomen.
Zoek anders tussen schema's van dit soort apparatuur op het web.

Groet Frank

Schema gezocht van Solid State versterker

door Frans @, Bredene, België, 21-10-2017, 08:21 (2351 dagen geleden) @ franc
Gewijzigd door Frans, 21-10-2017, 08:26

Hallo,

Op de achterkant totaal geen info over het toestel , ik heb ook nog nooit eerder
zo een toestel gezien.
Het ene kanaal is totaal uit gebrand en het andere is met wat minder rook ook defect gegaan.
De eindtrap bestaat uit 4 x 2SD234 dus twee per kanaal , de drivers zijn 2SA561
en 2SC734 per kanaal.

T'ja nu nog de waarde van de weerstanden ?

Hopelijk is er een schema van te vinden ?

Ik heb ook al eens gezocht op "Prinstar" maar tot nu toe nog geen schema gevonden.

Mvg
Frans,

Schema gezocht van Solid State versterker

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-10-2017, 20:39 (2351 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-10-2017, 20:54

Totaal geen info over het toestel, dus de achterkant is blank? Typenummer alleen op de voorkant, geen netspanningsrange, geen andere aanduidingen. Ook geen land van herkomst of een getalletje in een hoekje o.i.d.?

Andere aanwijzingen kunnen een artikelnummer of logo op de vedingstrafo zijn en logo's of opschriften in de koperlaag van de printplaten.

Schema gezocht van Solid State versterker

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 21-10-2017, 12:18 (2351 dagen geleden) @ Frans

En als er helemaal geen schema dan moet dat van printje af uittekenen. Het lijkt een simpel ding, dus dat is zo gebeurd. Dan kun je ook makkelijk bepalen hoe groot die weerstanden zijn.

groet , Hans PA0H

Schema gezocht van Solid State versterker

door Frans @, Bredene, België, 22-10-2017, 18:06 (2350 dagen geleden) @ Hans PA0H
Gewijzigd door Frans, 22-10-2017, 18:09

Ik kan jullie spijtig genoeg niet meer gegevens geven ,enkel dat eigenaardig symbooltje boven de volumemeters komt achteraan nog eens voor.

Volgens Soundman2 GEC , zou dat nu een merk naam zijn?

Zelf het schema optekenen is natuurlijk ook nog een optie , maar de waarde van de verbrande weerstanden heb ik dan nog niet.

Mvg
Frans,

Schema gezocht van Solid State versterker

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-10-2017, 19:35 (2350 dagen geleden) @ Frans

Opmerkelijk dat er zelfs op de trafo en in de koperlaag niets staat. En wat ik nog vergeten was: welke merken halfgeleiders en elco's zijn toegepast. Dat zou toch op zijn minst wel zichtbaar moeten zijn en mogelijk ook belangrijke aanwijzingen opleveren.

Het apparaat oogt Japans maar bij gebrek aan wat voor merktekens achterop dan ook, zou het ook nog om fabricage in een lagelonenland in de omgeving kunnen zijn gegaan. Korea deed toen ook al mee maar dat moet je aan de onderdelen kunnen zien. Anders gaat het misschien om een assemblagefabriek in een ander Aziatisch land.

Van de talloze merken General Electric of GEC had er bij mijn weten geen enkele van de bekende dit logo, hoewel je met wat fantasie wel die letters erin zou kunnen zien.

Schema gezocht van Solid State versterker

door soundman2 @, Wouw, 22-10-2017, 20:43 (2350 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Google kan zoeken op afbeeldingen. Dat heb ik geprobeerd met het logo, maar daar kwam niets zinnigs uit.

Schema gezocht van Solid State versterker

door Frans @, Bredene, België, 23-10-2017, 17:39 (2349 dagen geleden) @ Maarten Bakker

[image]

Nog even foto van de onderkant geplaatst , naar mijn gedacht niets bruikbaars te zien.
De elco's zijn dus wel van japanse afkomst en op de hoofdprint staat CE-6000
main PCB , dus denk ik dat we daar ook niet veel verder mee springen.

Mvg
Frans,

Schema gezocht van Solid State versterker

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-10-2017, 21:01 (2349 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-10-2017, 21:59

Ik denk het ook niet, in elk geval heb ik er te weinig vertrouwen in om de moeite te doen om aan je te blijven trekken voor elk bitje informatie. Er staat veel meer op en niet op de foto dan je vermeld, denk ik. Of niet. Misschien stel ik ook wel geen duidelijke vragen. Maar niet geschoten... Enz.

Ik houd het in elk geval voorlopig op een onbekende (kleine?) Japanse fabrikant.

P.S. Ik heb ergens vaag het idee dat ik een codenummer van de vorm T-16 zoals op de trafo, ooit eens eerder heb gezien. Mogelijk dat ik daar toch nog op terugkom als me wat te binnen schiet.

Schema gezocht van Solid State versterker

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-10-2017, 10:45 (2348 dagen geleden) @ Frans

Frans.
Zoek gewoon een andere gelijk soortige versterker op met die eindtrap.
Is geen hogere wiskunde die eindtrap.

Veel van dit soort versterkers en modules zijn in meerdere merken versterkers toegepast.

Schema gezocht van Solid State versterker

door Armand @, België, 24-10-2017, 08:43 (2348 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Armand, 24-10-2017, 09:09

Vraag deze verkoper eens of hij een schema heeft.
En als het gaat om de waarde van enkele weerstanden is hij misschien wel bereid om de versterker open te maken.Lijkt me niet zo moeilijk door de overzichtelijke opbouw.Het geheel laat me denken aan een bouwdoos.

https://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/versterker-en-receiver/solid-state-ce-600...

Groeten, Armand

Schema gezocht van Solid State versterker

door Frans @, Bredene, België, 24-10-2017, 17:21 (2348 dagen geleden) @ Armand

Inderdaad op 2dehands staat die zelfde versterker te koop , ik zal eens een mailtje sturen naar die persoon , je weet maar nooit he.

Ik hou jullie nog op de hoogte.

Mvg
Frans,

Schema gezocht van Solid State versterker

door Frans @, Bredene, België, 27-10-2017, 18:07 (2345 dagen geleden) @ Frans

Hallo,

Tot nu toe nog geen reactie gekregen van de persoon op 2dehands.
Dus denk ik dat deze piste niets zal opbrengen.

Ik denk dat het zelf optekenen van het schema de enige oplossing zal zijn
en dan een vergelijkend schema op zoeken voor de waarde van de verbrande weerstanden te vinden.

Toch iedereen bedankt voor het helpen zoeken en meedenken.

Mvg
Frans,

Schema gezocht van Solid State versterker

door Mike Profoon @, 01-10-2018, 08:12 (2006 dagen geleden) @ Frans

Frans,

Het betreft een "Cactus Electronics CE-6000."
Heb vroeger dergerlijk toestel gehad en heb op PC nog gegevensblad en handleiding van dit toestel staan, inclusief schema, hierop heb ik zelf wel wat bij getekend in blauw.
Ik ben pas sinds gisteren lid omdat ik toevallig uw vraag zag staan en wil U verder helpen maar weet niet hoe dit via het forum verder moet.Mail mij naar "mike.profoon@gmail.com" en ik stuur u de 2 informatiebladen op.
Groetjes,
Clement.

powered by my little forum