Realistic versterker MPA-100 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 06-11-2017, 21:25 (2363 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 06-11-2017, 21:27

Vandaag een versterker op de werkbank, een Realistic omroepversterker MPA-100.
Na reparatie heb ik nog even het uitgangsvermogen gemeten, om te kijken of alles nog klopt.

Hierbij een foto van een dergelijke versterker.
[image]

De versterker kan verschillende impedanties aan, 4, 8 en 16 Ohm en ook twee lijnspanningen 25 en 70 volt, volgens de opdruk bij de klemmenstrook.
De versterker is 100 watt en moet daarom op de 70 volt tap 50 Ohm belasting aan kunnen. Tegen dat de versterker vastloopt, kwam er net 50 volt uit, wat overeenkomt met 50 watt, wel wat weinig voor een 100 watt versterker. Dan maar eens een 4 Ohm belasting aangesloten. 20 volt over vier ohm voor dat de versterker clipt. Dat is dus mooi 100 Watt. Dan maar eens gelijktijdig de andere spanningen meten op de klemmenstrook.
4 Ohm 20 volt
8 Ohm ca 28 volt
16 Ohm 40 volt Sluit als een bus.
De 25 volt tap raar, daar komt meer dan 70 volt onbelast uit
De 70 volt tap ook raar, daar komt 50 volt uit.
Eens even de DC weerstand van de taps gemeten. Deze was zoals verwacht in de orde van tienden van Ohms (inclusief de meetsnoeren), maar op de 25 volt tap was de weerstand hoger als die op de 70 volt tap, terwijl alle windingen in serie staan. De meting tussen common en 70 volt zou de hoogste DC weerstand moeten aangeven.
Niet dus. Ik kan geen andere conclusie trekken, dat de versterker een bedradingsfout heeft nieuw uit de doos en dat de versterker alle jaren ver beneden prestatie heeft gewerkt.
Wie heeft ook een dergelijke versterker en kan eens meten aan de uitgang?
Ik heb ook de kleuren van de interne bedrading tussen de uitgangstransformator en de klemmenstrook aangegeven. Is er een montage fout naar de klemmenstrook gemaakt, of kloppen de uitlopers van de trafo niet, waardoor tijdens montage de fout gemaakt is.
Bovendien lijkt ook de aanduiding 25 volt bij de uitgangsklem niet te kloppen. Er komt echt 50 volt uit bij nominale belasting van 25 Ohm.
Kennelijk is er destijds in de produktie ook nooit gemeten in de fabriek of de uitgangsspanningen wel kloppen.
De versterker stamt uit de tijd van voor de goedkope chinese meuk.
De kleuren van de bedrading naar de uitgangsklemmen zoals ik die aantrof:
common zwart
4 Ohm geel
8 Ohm rood
16 Ohm groen
25V paars
70V wit.
Ik heb paars en wit verwisseld om de zaak in orde te maken.

powered by my little forum