Beomaster 901 / oranje "potjes" - elco's (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 14-11-2017, 14:09 (2349 dagen geleden)
Gewijzigd door Armand, 14-11-2017, 14:12

Enkele jaren geleden een Beomaster 901 hersteld : één uitgangselco was ontploft en eindtor vervangen.
Heb toen alle oranje potjes/elco's gemeten en die waren nog goed.
Toestel wordt regelmatig gebruikt maar het lijkt wel of die oranje elcootjes één na één sneuvelen.
Nu heb ik de Beomaster voor de vierde keer opengemaakt en weer een elcootje moeten vervangen.
Nog eens alles nagemeten volgens schema en is weer in orde.
Zou ik ze nu best allemaal vervangen? Zijn ze niet zo betrouwbaar?

Groeten, Armand

[image]

Beomaster 901 / oranje "potjes" - elco's

door douwebakker @, Vledder, 14-11-2017, 14:17 (2349 dagen geleden) @ Armand

Hoewel ik geen liefhebber ben van zomaar alles dan vervangen lijkt het me in dit geval wijs om het wel te doen. Je hebt het apparaat nu toch, dan maar even doorpakken.
Douwe

Beomaster 901 / oranje "potjes" - elco's

door Armand @, België, 14-11-2017, 16:14 (2349 dagen geleden) @ douwebakker

Ben ook niet zo'n vervanger maar om de Beomaster niet nog eens open te moeten maken, ga ik ze best maar allemaal vervangen door Panasonic elcootjes.

Groeten, Armand

Beomaster 901 / oranje "potjes" - elco's

door Goldline @, Oranjedorp, 14-11-2017, 15:37 (2349 dagen geleden) @ Armand

Oranje of rode Roe elko's zijn hierom berucht.
hobbymatig zou ik alles vervangen, commercieel is dit niet haalbaar.

--
Cees PA1DBA

Beomaster 901 / oranje "potjes" - elco's

door Armand @, België, 14-11-2017, 16:21 (2349 dagen geleden) @ Goldline

't Zijn inderdaad Roe elcootjes en vervang ze dan maar allemaal.
Toestel is tenslotte van beginjaren '70, 43 jaar oud.

Groeten, Armand

Beomaster 901 / oranje "potjes" - elco's

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-11-2017, 21:21 (2349 dagen geleden) @ Goldline

Commercieel lijkt het me ook geen heel groot probleem. Dit soort ontvangers krijgt langzaamaan toch weer waarde en het lijkt op het eerste gezicht geen gigantische klus.

Beomaster 901 / oranje "potjes" - elco's

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-11-2017, 17:28 (2349 dagen geleden) @ Armand

Alles kan,
Maar je kunt ook even kijken welke het zwaar hebben zoals voeding en ontkoppel.
Overige hebben het echt niet zo zwaar.

Ze gaan versneld stuk bij enig lek als er dikke rimpel op staat of als ontkoppel.
In andere gevallen heb je er echt geen last van.

Beomaster 901 / oranje "potjes" - elco's

door Goldline @, Oranjedorp, 14-11-2017, 19:43 (2349 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Goldline, 14-11-2017, 19:44

Rode Roe's barsten gewoon open ongeacht de plek en spanning,
Chemische ontbinding :-)
net zo hardnekkig als de problemen met Wima dropjes.

--
Cees PA1DBA

Beomaster 901 / oranje "potjes" - elco's

door marc @, Den Haag, 15-11-2017, 08:51 (2348 dagen geleden) @ Armand

Mijn ervaring is dat die elcotjes prima meten en ondanks dat steeds weer voor problemen zorgen!
Laat ik het zo zeggen, op het B&O forum zijn complete elco sets te koop om alles in 1 keer te vervanegn, vaak komen deze met diverse transistors, lampjes en ook een brugcel! (de gebruikte brugcellen meten goed maar in circuit werken ze niet of hebben ze vreemde storingen)
Advies van mij (heb net een beomaster 1200 gedaan) als je het toestel wil blijven gebruiken, ga er even voor zitten en vervang alle elco's en de brugcel.

Beomaster 901 / oranje "potjes" - elco's

door Armand @, België, 16-11-2017, 07:46 (2347 dagen geleden) @ marc
Gewijzigd door Armand, 16-11-2017, 07:49

Bedankt Marc, de elcootjes heb ik vervangen.
Heb alles nog eens nagemeten volgens schema en de Beomaster 901 speelt zoals het moet zonder problemen met de oude brugcel, dus laat ik deze zitten.
Heb trouwens nog nooit meegemaakt dat een brugcel het onder normale omstandigheden laat afweten maar alles kan natuurlijk.

Groeten, Armand

Beomaster 901 / oranje "potjes" - elco's

door marc @, Den Haag, 16-11-2017, 11:55 (2347 dagen geleden) @ Armand

Klopt, heb er zelf ook niet veel ervaring mee maar als diverse bronnen op het B&O forum hierover berichten en dit steeds weer wordt aangeraden ga ik liever op safe, als dat ding toch open ligt, en vervang ik die brugcel.

Beomaster 901 / oranje "potjes" - elco's

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-11-2017, 20:18 (2347 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-11-2017, 20:19

Wat oudere types brugcellen zijn vrij berucht. De faalkans is in elk geval groter dan 4 keer de faalkans van een losse diode. Mogelijk speelt onderdimensionering of een net iets te grote afvlakcapaciteit ook een rol bij voortijdig stukgaan (al kun je niet zeggen dat meer dan 40 jaar voortijdig is opzich).

Beomaster 901 / oranje "potjes" - elco's

door henkk56 @, 17-11-2017, 07:33 (2346 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henkk56, 17-11-2017, 07:56

Een enkele keer kan je door zo'n oude brugcel ook op zoek naar een voedingstrafo,nou dan weet je het wel.(Bijvoorbeeld als iemand ooit de netzekering heeft overbrugd of door een veel te zware heeft vervangen.)
Ook al die rare Duitse elco'tjes vervangen is normaal onderhoud,want dat is echt rotzooi na die tijd,met andere elco'tjes van die leeftijd heb je nog een zekere kans. :-)
Alle elco's met een kunststof omhulling verouderen veel sneller dan elco's in aluminium behuizing.
Kunststof laat in heel kleine mate vocht door waardoor de elco uitdroogt,tevens
wordt het electrolyt instabiel door oa weekmaker uit de kunststof.

Henk

powered by my little forum