Philips PRX/A (205) Telefooncentrale -leesvoer (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-11-2017, 09:33 (2341 dagen geleden)

Gewoon omdat ik er tegen aan liep op internet.
http://www.prx205.org/index.html

Prachtige techniek en het hele verhaal er om heen, vanaf ontstaan, ontwikkeling
uitrol en afbouw.
De laatste gesloopt in 2010.

Ik heb ze in diverse centrales zien werken.
Zat zelf in de vaste verbindingen en had dus niet zoveel te maken met dit spul maar wel mooi om te zien.

Een ander leuke film in die periode is de "Philips EBX-Systems" 1975
Deze vond ik zelf op een VCR N1500 terug en paar jaar terug op You-tube gezet.
Mooie techniek.

Philips PRX/A (205) Telefooncentrale -leesvoer

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 18-11-2017, 11:39 (2341 dagen geleden) @ Maurice

Ja, erg leuk is deze website, Maurice. Toen ik in 1978 bij PTI (Philips Telecommunicatie Industrie) ging werken in Hilversum begon ik bij de afdeling Software Ontwikkeling voor deze PRX-A (Processor Controlled Reed Exchange - Analog). Op zolder liggen nog wel ergens een ringkern geheugen module en wat Reed relais. Op de foto's kom ik een aantal ex-collega's tegen :-) Qua zowel Hardware als Software architectuur was het een ontzettend degelijk systeem. Alle componenten, inclusief de processor, waren door Philips zelf ontwikkeld, men wilde niet afhankelijk zijn van derden ;-)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Philips PRX/A (205) Telefooncentrale -leesvoer

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 18-11-2017, 16:58 (2340 dagen geleden) @ Maurice

[image]

[image]

[image]


Hier staat nog een beetje geschiedenis in.

--
Wim Schoonhoven

Philips PRX/A (205) Telefooncentrale -leesvoer

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-08-2023, 17:49 (232 dagen geleden) @ Maurice

Er is hier kort geleden een forse stapel printplaten (de meeste met rietrelais erop) uit een PRX/A aangespoeld. De oudste nog op gelige printplaat, de nieuwste uit het ATP tijdperk. Sommige ook met aangehechte storingsrapporten. Ik wil ze een beetje documenteren (nummertjes, foto's enz.) maar ik wil ze ook wel weer kwijt, want ik doe niet echt wat met telefooncentrales.

Heb nog geen "documentatiekwaliteit" foto's gemaakt, maar denk dat ik er alvast even een aparte "aangeboden" advertentie van maak. Als er liefhebbers zijn, kan het mee naar Driebergen.

Philips PRX/A (205) Telefooncentrale -leesvoer

door soundman2 @, Wouw, 27-08-2023, 20:48 (232 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 27-08-2023, 20:49

Gewoon omdat ik er tegen aan liep op internet.
http://www.prx205.org/index.html

Prachtige techniek en het hele verhaal er om heen, vanaf ontstaan, ontwikkeling
uitrol en afbouw.
De laatste gesloopt in 2010.

Ik heb ze in diverse centrales zien werken.
Zat zelf in de vaste verbindingen en had dus niet zoveel te maken met dit spul maar wel mooi om te zien.

Een ander leuke film in die periode is de "Philips EBX-Systems" 1975
Deze vond ik zelf op een VCR N1500 terug en paar jaar terug op You-tube gezet.
Mooie techniek.

Hef/draaikiezers was ook mooi om in werking te zien. Feitelijk gebouwd voor de eeuwigheid.... Men wist toen nog niet dat er snel halfgeleiders zouden komen met alle gevolgen van dien.
Een ruimte van 4 x 5 meter en 3 meter hoog past tegenwoordig in een 19" rekje.

Philips PRX/A (205) Telefooncentrale -leesvoer

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 27-08-2023, 22:27 (232 dagen geleden) @ soundman2

Ik ben onlangs bij de kringloop een setje zwart-wit dia's uit 1956 tegengekomen over Telefonie. Met prachtige beelden van verdelers, relais, kabels, telefoons en oude "steker" centrales. Ik zal ze binnenkort on-line zetten en de link hier posten. En over kiezers gesproken, hier alvast één van die dia's:

[image]

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

powered by my little forum