Marantz versterker PM400 (Toestel of techniek)

door Ludo Verhoeven @, Borsbeek, 24-11-2017, 07:51 (2339 dagen geleden)

In mijn huiskamer speel ik muziek met een Marantz versterker PM450 en 2 KEF Concerto boxen. Daar ben ik wel tevreden over. Bij een stokverkoop van het Olens radiomuseum kon ik de hand leggen op een Marantz versterker PM400. Onlangs nog eens aangesloten en hij speelt zacht en bij hoger vermogen vervormt hij. De lampjes van de vermogensmeter lichten wel op. Hebben jullie tips van zaken die ik eerst (zou kunnen) nakijken?
[image]

Marantz versterker PM400

door marc @, Den Haag, 24-11-2017, 08:38 (2339 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Na al die jaren zou het goed kunnen zijn dat de voedings elco's niet meer helemaal gezond zijn,om te testen zou je de oude los kunnen koppelen en er tijdelijk nieuwe overheen zetten en kijken of het probleem dan weg is/minder is.
suc6

Marantz versterker PM400

door soundman2 @, Wouw, 24-11-2017, 09:50 (2339 dagen geleden) @ marc

Na al die jaren zou het goed kunnen zijn dat de voedings elco's niet meer helemaal gezond zijn,om te testen zou je de oude los kunnen koppelen en er tijdelijk nieuwe overheen zetten en kijken of het probleem dan weg is/minder is.
suc6

Het is eenvoudiger om met behulp van een scope en een toongenerator de signaalweg te volgen, alvorens allerlei onderdelen los te koppelen en allerlei proeven te doen. Als het al een elco zou wezen, kun je een nieuwe gewoon even parallel schakelen. Maar waarom zou het een elco zijn?
Ik kan nog een hele rij andere fouten opsommen, die dezelfde uitkomst geven.

Marantz versterker PM400

door marc @, Den Haag, 26-11-2017, 09:16 (2337 dagen geleden) @ soundman2

klopt helemaal, maar ik kan niet in de werkplaats van TS kijken, daarom mijn eerste aanzet

Marantz versterker PM400

door soundman2 @, Wouw, 26-11-2017, 09:20 (2337 dagen geleden) @ marc

klopt helemaal, maar ik kan niet in de werkplaats van TS kijken, daarom mijn eerste aanzet

Dat komt omdat recappen zowat verheven is tot religie en ook hier weer condensatoren als eerste mogelijke oorzaak worden genoemd.

Marantz versterker PM400

door marc @, Den Haag, 27-11-2017, 08:32 (2336 dagen geleden) @ soundman2

zeker in oudere toestellen is dit ook vaak de oorzaak...

Marantz versterker PM400

door soundman2 @, Wouw, 27-11-2017, 09:20 (2336 dagen geleden) @ marc

zeker in oudere toestellen is dit ook vaak de oorzaak...

Wat te denken van defecte of gecorrodeerde zekeringen
transistoren met zilveroxide tussen de pootjes
los gekrompen onderdelen in de print, vooral de hybrides zijn daarvoor berucht
defecte (bias-) instel potentiometers
Los gekomen aardschroeven
Als je dat ook allemaal preventief vervangt, kun je beter een nieuw toestel kopen.
Ik repareer nog niet zo lang (55 jaar), maar elco's zijn zeker niet altijd of zeer vaak de oorzaak van een slecht werkend oud apparaat.

Marantz versterker PM400

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-11-2017, 12:51 (2336 dagen geleden) @ marc

Natuurlijk, maar preventief verhangen van elco's is niet hetzelfde als repareren. Alleen als heel duidelijk is dat er slechte elco's zijn, is het ongeveer hetzelfde. Ook vervang je verdachte elco's als de statistiek tegen je werkt en je het ding de komende jaren niet terug wilt zien. Ga je daar al bij voorbaat van uit, dan vergroot je de kans op teleurstellingen en achteruitrepareren. In het beste geval ben je na het vervangen terug bij af en is het mankement nog steeds aanwezig. Dan zul je het toch alsnog moeten vinden om niet met de kater te blijven zitten.

Marantz versterker PM400

door marc @, Den Haag, 28-11-2017, 07:46 (2335 dagen geleden) @ Maarten Bakker

ik zeg ook niet vervangen, wat is zei is de oude loskoppelen en tijdelijk even nieuwe in de plek om te zien of het beter werd.

Marantz versterker PM400

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-11-2017, 11:20 (2335 dagen geleden) @ marc

ik zeg ook niet vervangen, wat is zei is de oude loskoppelen en tijdelijk even nieuwe in de plek om te zien of het beter werd.

Sorry, had ik even gemist. Dat is inderdaad een bruikbare manier van foutzoeken als je elco's verdenkt, met een kansje op achteruitrepareren (loslatende printeilandjes). Als er ook een kans is op een andere fout, ben je beter af met een signal tracer.

Marantz versterker PM400

door marc @, Den Haag, 28-11-2017, 14:05 (2335 dagen geleden) @ Maarten Bakker

we zitten hier om elkaar te helpen, tenminste, dat is wel mijn insteek!

Marantz versterker PM400

door soundman2 @, Wouw, 29-11-2017, 22:38 (2333 dagen geleden) @ marc
Gewijzigd door soundman2, 29-11-2017, 22:42

Wat je zegt! Ik probeer al heel de tijd aan te geven, dat echt foutzoeken beter werkt als allerlei zaken vervangen, waarvan niet eens zeker is dat deze defect zijn. Alleen vervangen kost veel tijd en leidt vaak niet tot een werkend apparaat.
Wel is het zo, dat je voor vervangen niets hoeft te weten en je er direct mee kunt beginnnen.
Helaas heb je nog niets laten weten over eventuele meetresultaten, zoals bijv of alle voedingsspanningen aanwezig zijn. Meetresultaten zeggen meer als vermoedens.

Marantz versterker PM400

door marc @, Den Haag, 30-11-2017, 08:11 (2333 dagen geleden) @ soundman2

en ik heb juist gezegd om er even wat andere elco's over te zetten omdat ik net een marantz had die rare dingen deed maar de elco's goed meten, zowel de waarde als de ESR en ook als je weerstand ging meten liep deze netjes op...
totdat je er echte spanning op zette, dan hadden ze volledige kortsluiting!

Marantz versterker PM400

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-11-2017, 10:14 (2333 dagen geleden) @ marc

Onderdelen tijdelijk vervangen is ook foutzoeken, maar alleen als laatste methode of als je geen andere hulpmiddelen bij je hebt. Als je dat structureel doet op het moment dat je nog geen sterke kandidaten voor vervanging op het oog hebt, heb je al snel een versterker met wat minder soldeereilandjes. Feitelijk kun je het verwisselde onderdeel dan vaak beter verwisseld laten. Vandaar dat ik behulpzaam probeer te zijn en naar signaltracers en meters verwijs.

Marantz versterker PM400

door soundman2 @, Wouw, 30-11-2017, 20:22 (2332 dagen geleden) @ marc
Gewijzigd door soundman2, 30-11-2017, 20:24

Het spijt me, maar ik kan je niet meer volgen. Je zegt dat de versterker slecht speelt en nu beweer je weer dat de elco's met spanning er op volledig sluiting maken. Dan kan het niet anders dan dat de zekering, zeker die aan de netzijde er uit gaat. Dan kan de versterker ook niet slecht spelen. Je reparatiemethode en diagnosestelling is chaotisch en niet op enige kennis gebaseerd, daarmee ik je niet verder kan helpen.

Marantz versterker PM400

door Armand @, België, 30-11-2017, 20:36 (2332 dagen geleden) @ soundman2

Ik denk dat je de hele draad eens moet herlezen.
Het gaat over de Marantz versterker PM400 van Ludo die slecht speelt en niet over de versterker van Marc.

Groeten, Armand

Marantz versterker PM400

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 26-11-2017, 10:50 (2337 dagen geleden) @ marc

Je kunt zo van je pc een toongenerator maken. En nog veel meer.

groeten , Hans PA0H

Marantz versterker PM400

door Dominic @, Breda, 24-11-2017, 11:25 (2339 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

Voedingsspanningen nameten, bias controleren, kijken of er geen rare dc op de uitgangen staat. Kijk ook of er geen transistoren gebruikt zijn met verzilverde pootjes (herken je aan het feit dat de pootjes inmiddels zwart zullen zijn).

Verder is even de vraag "hoe zacht is zacht"? Wat voor bron gebruik je?


Dominic

Marantz versterker PM400

door Ludo Verhoeven @, Borsbeek, 24-11-2017, 13:15 (2339 dagen geleden) @ Dominic

Ik gebruik een tuner als bron. Als je de potentiometer hoger draait is het geluid vervormd en mist het ook 'power'. Dit geldt voor de 2 kanalen.
Ik heb wel een aantal buizenradio's, maar de latere techniek van ic's en dergelijke kon ik niet meer volgen.Ik ga proberen de spanningen na te kijken.
Alvast bedankt voor de reacties.

Marantz versterker PM400

door Goldline @, Oranjedorp, 24-11-2017, 14:06 (2339 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven

loop eerst eens alle voedingsspanningen af.
Vind het opmerkelijk dat beide kanalen deze klacht hebben.

--
Cees PA1DBA

Marantz versterker PM400

door soundman2 @, Wouw, 24-11-2017, 17:10 (2338 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 24-11-2017, 17:22

Vooral de rimpel meten en het sigaal volgen met de scope.
Helaas is TS niet zo bekend met halfgeleidertechniek. Het zou dus uit kunnen draaien op uitwisselen van bepaalde onderdelen,"die het altijd" zijn, en dan mogelijk geen resultaat.
De eindtrap werkt met een + en - spanning. Er zou zomaar een zekering stuk kunnen zijn, of wellicht geoxideerd in de houder.

Marantz versterker PM400

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-11-2017, 21:06 (2332 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven
Gewijzigd door Maurice, 30-11-2017, 21:09

Net als bij buis toestellen en WELK ander toestel dan ook
is het eerst opzoeken van de fout lokatie.

Dus hak het ding in brokken.
1:Voeding - je hebt het schema - Kloppen de spanningen
2:voor versterker - je test Tuner ->>>> Test Andere ingangen.
3:Zoek de ingang eind versterker op, hang daar een andere versterker aan ->
geluid goed?
4:test eindtrap via andere voor versterker of toon generator.

en zo stap je de versterker door.

------->Voeding----->
ingangen------tape/tuner/aux etc------>VS
Pick-up--Voorversterker--------------->VS

VS--->Regel versterker (volume tone loudness etc)-->Eindversterker.

Dus pak dat schema en omcirkel de betreffende blokken.
Zo wordt schema helder.

Zo simpel is het.

Marantz versterker PM400-voeding

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-11-2017, 21:36 (2332 dagen geleden) @ Maurice

Versterker heeft positief als negatieve voeding TOV de null lijn = massa

Grote spanning ca 38V positief als negatief, vaak enkel voor de eindtrap.
Zie positie - rode lijn
zie negatief -paarse lijn.

Van deze 2 lijnen wordt ook een lagere spanning afgenomen voor regel versterkers en pre-amp
Zie positief denk iets van 12 of 15V -Blauw
Zie negatief ook 12 of 15V -groen

vervolgens nog een of ander voeding 12.6V zo te zien -Oranje

[image]

Marantz versterker PM400-blok schema

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-11-2017, 21:36 (2332 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maurice, 30-11-2017, 21:44

kijk dit moet helpen in begrip werking
Zoek elk blok op in schema

Zie dat als je Tape 1 pakt je al een deel voorbij bent.
Tuner zit nog een buffer amp voor.
Dus tape 1 geeft zicht of probleem er voor zit of niet.

Test met externe versterker op Monitor out, en je ingang op Tuner.
Weet je dus dat stuk Tuner-bufferamp tot aan Swtich Tape 1 goed is.
[image]

Zo dus
[image]

powered by my little forum