Ontwerp testbeeldgenerator Deel 5 (IBA testbeeld ETP1) (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 03-12-2017, 15:29 (2307 dagen geleden)
Gewijzigd door Otto, 03-12-2017, 15:32

Even een korte update. In afwachting van componenten uit China, ben ik bezig geweest met het Engelse IBA ETP1 testbeeld (aangedragen door Ruud Poeze):
[image]

Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de beschrijving op "Pembers' Ponderings Archive". ik wilde jullie het resultaat niet onthouden:

[image]

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 5 (IBA testbeeld ETP1)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 03-12-2017, 15:41 (2307 dagen geleden) @ Otto

Dat ziet er goed uit Otto!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 5 (IBA testbeeld ETP1)

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 04-12-2017, 12:43 (2306 dagen geleden) @ Leo Snoeren

De Engelsen moesten het wiel altijd weer opnieuw uitvinden. :-D :-D

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 5 (IBA testbeeld ETP1)

door ruudtx @, Utrecht, 04-12-2017, 16:44 (2306 dagen geleden) @ Otto

Dank je Otto.
Ik vond indertijd het testbeeld heel mooi, en heb er zelfs nog video opnames van gemaakt, zonder geluid want de video was een gewone Europese uitvoering.
De Britse analoge zenders, alleen op UHF, gebruikten een beeld geluidsafstand van 6 MHz ipv 5,5 Mhz.
Ik had een oude K7 ontvanger voorzien van een 2e sound IF afgestemd op 6 Mhz, omschakelbaar door de voeding om te schakelen.
Omdat ik 50 meter hoog woonde met vrij uitzicht op westen en een balkon werd daar een bredband UHF antrenne geplaatst die met een korte coax zo naar de ontvanger ging. Vanuit het raam kon hij gedraaid worden waarmee ook Belgische en zelfs Franse zenders (alleen Z/w met multinorm TV) ontvangen konden worden.

Mij favoriete zender was Channel 4, met programma's die later hier meestal via de VPRO te zien waren.
Om een programma te volgen werden meerdere steunzenders op de voorkeurafstemming gezet, zodat bij wegfaden snel geschakeld kon worden.

De Britetn liepen zelfs voor, maar vaak wel met een verouderd systeem.
TV begon daar met 405 lijnen, maar werd afgeschakeld, waardoor de VHF band 3 beschikbar kwam waar ze weer als eerste DAB radio op zetten. In MPEG 2 wat inefficient is, elders in Europa is het DAB+ met MPEG 4. Het gevolg si dat de Britten weer met een verouderd systeem zitten.

Overigens kon ik in Utrecht ook naar de Amerikaanse legerzender kijken met NTSC, daarvoor werd een oude z-w ontvanger ingericht. Raster 60 Hz, B-G afstand 4,5 MHz.

powered by my little forum