Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop?? (Toestel of techniek)

door GUUZ @, Assen, 05-12-2017, 12:46 (2327 dagen geleden)

Beste Professionals, Gebruikers,


Ik heb net een Tektronix 475A op Marktplaats aangeschaft in werkende conditie.
Ik heb inmiddels ook de Operating & Service Manual gedownload.
Zijn er nog dingen, waarop ik moet letten, zoals

1) Hoe het beste de contacten van schakelaars schoon te maken? met IPA?
2) Is het idd nodig de transistoren allemaal even uit de voetjes te halen (slechte kontakten) of juist niet? Idem IC's?
3) De elko's in de diverse voedingen laten zitten, of toch alles maar preventief vervangen (ik ben bang dat ik er dan slechtere kwaliteit in zet, dan de oorspronkelijke). Mijn Yamaha M2 (1982) heb ik al helemaal moeten reviseren, maar misschien gebruikte TEK beter spul.
4) Idem voor tantaaljes (als die er tenminste in zitten?).
5) Zijn er bewezen zwakke plekken in deze scoop, die aangepakt moeten worden (misschien preventief)?

Mijn meest moderne scoop tot nu toe, is een DYNAMCO (Scotland), laat 1960's, waar nog nuvistors in zitten.
Ik heb hem ooit (1992) in de Dump gekocht, maar hij heeft tot nu toe eigenlijk altijd probleemloos gewerkt. Hij lijkt een beetje op de Tektronix 475A maar heeft natuurlijk veel mindere spec's.

Groeten,

Mart
(enkel een hobbyist).

[image]

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 06-12-2017, 09:34 (2326 dagen geleden) @ GUUZ

Als die scoop het goed doet, zou ik er vanaf blijven.
Door gerommel aan allerlei zaken is de calibratie snel aan de haal als dat al niet gebeurd is.
Heb je geen klachten dan alles met rust laten.

Tektronix staat bekend om zijn topkwaliteit en is extreem duurzaam gebouwd.

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 06-12-2017, 10:06 (2326 dagen geleden) @ humfred

Als amateur, hoe kundig wellicht ook, zo'n scope "reviseren" is zoiets als een granieten aanrechtblad uit elkaar halen, alle stukjes schoonmaken en dan weer in elkaar zetten....
Niet doen dus!
Zoals hierboven al gezegd, al snel moet er na vervanging van onderdelen gekalibreerd worden.
Een niet te onderschatten klus waarbij voor honderden €'s aan apparatuur en standaards benodigd is.
Met respect en netjes gebruiken kan nog jaren aan meetplezier opleveren.

Met vriendelijke groet,

Henk

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 06-12-2017, 11:52 (2326 dagen geleden) @ GUUZ
Gewijzigd door Huub P †, 06-12-2017, 11:54

Dag Mart,

Je geeft niet aan of er een probleem is met de scoop.
als alles goed functioneert heeft het geen zin om onderdelen te gaan lopen vervangen.
En zeker niet vervangen door de goedkope Chinese rommel.
Vaak genoeg ontstaat door domweg onderdelen te vervangen juist een storing, zeker als je niet kundig bent op dit gebied.
Daarbij komt dat als de scoop uit zijn calibratie is, hij waardeloos is geworden als meetinstrument.
Je kunt natuurlijk altijd de contacten en potmeters reinigen met alcohol, Tuner 600 of inderdaad IPA (spuitbus)
en dan uiteraard alleen de schakelaars en potmeters die bedoeld zijn om te verdraaien dus de instelpot's ook met rust laten!

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door GUUZ @, Assen, 06-12-2017, 18:38 (2326 dagen geleden) @ Huub P †

Bedankt voor alle reakties.

Ik ben het er zeker mee eens dat je beter alles zo kunt laten, behalve als een defekt onderdeel (bv een Tantaalcondensator) een zeldzaam of niet meer verkrijgbaar IC in de vernieling jaagt.

(Voor een REVOX A700 Taperecorder is dat zeker het geval (daarom heb ik alle tantalen in het Tapecontrol Board en Capstanboard vervangen).
Maar als een defekte tantaal enkel een voedingslijn kortsluit, wat geen grote gevolgen heeft, kan er idd beter gewacht worden of zo'n fout daadwerkelijk optreedt, misschien zelfs noooit..

Beter dus niets doen, zoals jullie adviseren! Bedankt! Mart

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-12-2017, 18:54 (2326 dagen geleden) @ GUUZ

Mart,

Is je bekent waarom het type tantaal is gebruikt?

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-12-2017, 20:45 (2326 dagen geleden) @ Maurice

Omdat ze bij Tek nog nooit van solid aluminium condensatortjes gehoord hadden? ;-)

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door GUUZ @, Assen, 06-12-2017, 22:38 (2326 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,

Kun jij ons een link geven van een goede fabrikant van deze solid polymer elko's?

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-12-2017, 23:14 (2326 dagen geleden) @ GUUZ

Geen polymeer maar aluminium.

Het tragische is dat de productie vorig jaar gestopt is bij Vishay/BC. Zoekterm is SAL, zo heette die serie. Misschien NOS nog te krijgen, maar of je die moeite moet doen of er gewoon maar weer tantaal met hogere werkspanning in terug zet? Je zou opzich natuurlijk wel kunnen kijken of er polymeercondensatoren zijn met vergelijkbare specificaties, maar ik weet daar zo even te weinig van.

Over Vishay/BC: Ik meen dat er geen andere fabrikanten waren. Philips was ooit zijn tijd ver vooruit met dit alternatief voor tantaal. Juist in deze tijd dat delfstoffen soms omstreden zijn, zou je toch zeggen dat er nog steeds markt voor is. Maar misschien ging de transitie van het ontwerp naar SMD niet zo goed en er kwam natuurlijk ook concurrentie van ceramisch en polymeer bij.

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door GUUZ @, Assen, 06-12-2017, 22:34 (2326 dagen geleden) @ Maurice

Tantaal Elko's waren compact voor een gegeven capaciteit, en drogen niet uit / lekken niet zoals een Elco. Maar in spanningsrails hebben ze de neiging volledig kort te sluiten.

Ik heb inmiddels heel wat You Tube video's gevonden, waarbij tantaaltjes in TEK 465/475 scopes kortgesloten raakten: zie bv:

http://www.antiqueradios.com/forums/viewtopic.php?p=1265858
https://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=78390

Volgens de tweede thread was de reden dat de sintered tantaalelko's het begaven in de TEK 6XX , 7XX series, omdat de werkspanning veel te laag was, bv 6V in een 5V circuit: veel te weinig marge (de vervolgschade is echter nihil/klein, volgens deze auteur).

Dus zolang er geen kritisch IC, Transistor o.i.d. erdoor kapot gaan, is misschien de beste policy in de TEK 465 / TEK 475 te wachten totdat ze het begeven. In ieder geval moeten ze vervangen worden door hoge kwaliteit vervangers, zoals eerder gesteld.

Iedereen bedankt! Mart

Plaatje:

Een typische lekkende FRAKO elko in een REVOX:
Deze veroorzaken uiteindelijk ook een kortsluiting itt Philips elko's die hoogomig worden.
Er wordt door iedereen aangeraden om ALLE FRAKO's in REVOX apparatuur te vervangen.
[image]

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 06-12-2017, 23:30 (2326 dagen geleden) @ GUUZ

Er wordt door iedereen aangeraden om ALLE FRAKO's in REVOX apparatuur te vervangen .

Correctie : door bijna iedereen . Er zijn lieden (ook op dit forum)die van mening zijn dat je eerst moet meten voor deze rotzooi te vervangen . Ik ben momenteel bezig een Rervox B77 te voorzien van het nodige aan nieuwe elco's ( het woord recappen schijnt hier niet te mogen ) Iemand die zich geroepen voelt om de verwijderde zooi na te meten moet maar een seintje geven, krijgt hij er 122 stuks uit een Studer B67 bij . Zoals hier eerder gemeld heeft een van m'n Studer B67's schade opgelopen in een van de play back amplifiers door een zelfde exemplaar dat in tegenstelling tot die op jouw foto er nog als nieuw uit zag . En zet de tantalen er dan gelijk ook maar bij . Heb in 1982 contact gehad met de fabriek . Hun reactie ( het ging toen om een 12 jaar oude A 77 ) : "bij intensief en professioneel gebruik is het aan te raden om de tantalen en witte Frako elco's te vervangen " .Nu we 35 jaar verder zijn komen de door jouw getoonde exemplaren hier inderdaad ook voor in aanmerking .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door Oldtimer @, Oegstgeest, 06-12-2017, 23:38 (2326 dagen geleden) @ GUUZ

Volgens de tweede thread was de reden dat de sintered tantaalelko's het begaven in de TEK 6XX , 7XX series, omdat de werkspanning veel te laag was, bv 6V in een 5V circuit: veel te weinig marge

Hoezo veel te weinig marge, dat is +20%.

Willem

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door GUUZ @, Assen, 10-12-2017, 22:49 (2322 dagen geleden) @ Oldtimer

Willem,

Zie bijlage; Deze auteur heeft duidelijk een andere mening!
Hij beveelt Philips Solid Aluminium aan:

Mart

[image]

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door Oldtimer @, Oegstgeest, 10-12-2017, 23:06 (2322 dagen geleden) @ GUUZ

In het door de lage resolutie moeilijk te lezen verhaaltje (zonder bronvermelding) is sprake van 15V en 16V.
Dat verschil is ook 1V maar dat is daar dus 6% marge en dat is toch wat anders dan 20%...

Willem

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door GUUZ @, Assen, 11-12-2017, 21:35 (2321 dagen geleden) @ Oldtimer

Willem,

Hierbij nog de referentie mbt derating van Tantaal C's.
https://www.sparkfun.com/news/1271

Hier wordt een derating factor van 60-70% aanbevolen, niet zo'n 20%!

Het is niet mijn specialiteit, maar mijn mening is, dat je beter een grotere Safety Factor kan nemen dan een te kleine (als amateur waar economische motieven van grote schaal produktie, toch geen rol spelen).
Je wilt het apparaat voor eens en altijd betrouwbaar repareren.

Mart

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door Oldtimer @, Oegstgeest, 11-12-2017, 22:31 (2321 dagen geleden) @ GUUZ

Hierbij nog de referentie mbt derating van Tantaal C's.
https://www.sparkfun.com/news/1271

Tja, en hier lees je dan weer iets dat mijn verhaal ondersteunt:

https://www.avx.com/docs/techinfo/VoltageDeratingRulesforSolidTantalumandNiobiumCapacitors.pdf

Het is niet mijn specialiteit, maar mijn mening is, dat je beter een grotere Safety Factor kan nemen dan een te kleine

Helemaal mee eens, alleen over wat te klein is verschillen wij van mening.

Je wilt het apparaat voor eens en altijd betrouwbaar repareren.

Voor "eens en altijd" is wel heel erg lang...

Willem

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-12-2017, 01:53 (2321 dagen geleden) @ Oldtimer
Gewijzigd door Maurice, 12-12-2017, 02:08

Ik ga ook altijd voor verhalen die nauw in relatie staan tot
de Datasheet of betreffende fabricant.
Niet de gemiddelde prutser verhaaltjes.

Zo ook dit verhaal uit de Hobit nr1 1981.
Waarbij duidelijk gebruik van 1e generatie info de datasheet fabrikant gebruik is gemaakt:

Duidelijk de beperkingen aangegeven.
Belangrijk de voordelen.
Waarom bestaan er Tantaal Condensatoren???
1: geringe lekstroom tov Aluminium
2: uitstekend frequentie gedrag
3: Lage Temperatuurscoëfficient.
4:betrouwbaar en veel langere levensduur dan de Alu varianten.

Beperking:
Capaciteit en doorslagspanning.
->LEES verhaal Hobbit over die aangegeven max doorslag spanning!
Die mag er niet continu op staan.
-Wisselspanning mag indien gesuperponeerd op een gelijkspanning.
Betekend de wisselspanning mag niet door de Nul as gaan (of wel ompoling).

Dus vliegt die Tantaal in vlammen op- is er wat mis met de schakeling vaak.

Dus mijn uitdrukkelijk advies is dan ook.
Alles recappen die troep en rap alles van die goedkope alu elko's er in.
Weet je ieder geval zeker dat ding niet meer volgens specificaties werkt.

Zakelijk:
Zo ook hier weer geldt, net als alle andere oeverloze condensator draden,
weet wanneer je welk type inzet.
Ga op onderzoek naar eigenschappen, kijk naar de schakeling en bepaal dan
wat er eventueel ter vervanging bruikbaar is.

[image]

[image]
[image][image]
[image][image]
[image]

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door GUUZ @, Assen, 12-12-2017, 20:57 (2320 dagen geleden) @ Oldtimer

Willem & Maurice

Bedankt voor deze interessante bijdragen !!

1)
Laat duidelijk zien, hoe er voor temperatuur, Voltage en surge currents gederated moet worden; en dat als de surge current te groot kan worden, de C toch altijd zal sneuvelen (en hoe dan de surge current beperkt moet worden).
(Hiertegen wordt zeker in de Power supply van de STUDER B67Mk1 gezondigd (bv C7, C8, C12). Geeft tantalen misschien een onterecht slechte reputatie).

2)
Geeft een mooi overzicht van de Pro's en Cons van Tantaalcondensatoren.

Ik heb weer wat bijgeleerd! Bedankt!!

Groeten, Mart

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-12-2017, 16:32 (2321 dagen geleden) @ GUUZ
Gewijzigd door Maurice, 11-12-2017, 16:35

Je hebt helemaal gelijk betreft het spontaan defect raken.

MAAR er is een belangrijk eigenschap verschil.

niet voor niets bestaan er verschillende type condensatoren.

Niet alle 10uF/50V hebben identieke karakteristiek eigenschappen.

Goed de schakeling bepaald of een standaard aluminium uit zal maken.
Maar in kritische schakelingen maakt wel degelijk uit.

ZOEK op het verschil in TYPE condensator.

Ben je niet bekend met schakelingen en de functie waarom! een type gebruikt is.
Stop je exact gelijkwaardig vervanger er in.

En als je toch bezig bent met uitzoeken.
Zoek dan ook maar eens op de verwachte levensduur van elo.s.
Gaat er ook een wereld voor je open.
Verschil van een 10uF die 1000 uur mee gaat of die 50.000uur mee gaat.
beide bv 10uf 50V en zien er identiek uit.

Je bent bezig met een meet instrument.
En vergt dus nauwgezet werken.

En youTube is leuk als je weet waar je mee bezig bent.

Ook transistors klappen er zomaar uit als ook weerstanden die verlopen zomaar.

Anders kun je net zo goed een half gaar scoopje voor 10euro halen die ook een figuurtje laat zien.

Tips voor Revisie Tektronix 475A scoop??

door GUUZ @, Assen, 11-12-2017, 17:15 (2321 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Bedankt voor je bericht;
Als ik al condensators zou (moeten) vervangen, zou ik zeker NOS gebruiken bv
van
http://www.sphere.bc.ca/test/tek-parts/tekcaps.html

bedankt voor alle goede raad!

powered by my little forum