Philips Como automatic de luxe radio (Toestel of techniek)

door bert 2 @, Venlo, 10-12-2017, 19:33 (2301 dagen geleden)
Gewijzigd door bert 2, 10-12-2017, 20:04

[image][image]Goeden avond radio enthousiasten
Wie wil me helpen
Van de zomer bij zeer goed weer, heb ik een Philips Como automatic de luxe radio op de kop getikt maar daar was / is wat mis mee.
Nu vandaag met dit fantastisch weer, ben ik aan het zoeken geweest of ik kon ontdekken wat er mis kan zijn.
Het volgende is mis, de radio pikt het FM signaal niet op of zet het radio FM signaal niet door naar het versterker gedeelte
De radio signalen welke via LM MW KW binnen komen worden wel netjes naar het versterker gedeelte doorgezet.
Via een externe signaal bron ( MP3 speler ) heb reeds het versterker gedeelte gecheckt en daar is mijn conclusie daar is niets mis mee.
Dus de diagnose op dit moment is dat het mis gaat in het ontvangen of het doorzetten van het FM signaal naar de versterker.
Wie kan me met tips helpen waar ik kan zoeken wat de boosdoener kan zijn.
Voor de info mijn meet instrumentarium beperkt zich tot een multimeter.

Ik lees graag jullie reactie
Mvg Bert

Philips Como automatic de luxe radio

door Goldline @, Oranjedorp, 10-12-2017, 21:00 (2301 dagen geleden) @ bert 2
Gewijzigd door Goldline, 10-12-2017, 21:06

Beste Bert,
T1 of T2 vermoedelijk in het FM blik. zie schema

[image]

voor de BF115 kan je een BF254 nemen,
zie deze posting van een soort gelijk apparaat : hier

--
Cees PA1DBA

Philips Como automatic de luxe radio

door soundman2 @, Wouw, 10-12-2017, 21:25 (2301 dagen geleden) @ Goldline

Beste B
T1 of T2 vermoedelijk in het FM blik. zie schema

[image]

voor de BF115 kan je een BF254 nemen,
zie deze posting van een soort gelijk apparaat : hier

Voor een niet technicus is dit geen best advies om te geven. Knutselen in het FM front-end leidt meestal tot een mislukking, omdat opnieuw afregelen onontbeerlijk is en zonder goede meetzender lukt dat niet. Beter is eerst uit te zoeken wat er niet werkt. Met een tweede ontvanger kun je bijv. de oscillator testen en ook is het niet ondoenlijk om met een tweede ontvanger een MF signaal toe te voeren. Dan kun je met een tweede ontvanger met het audiodeel testen, op het punt waar tussen AM en FM gekozen wordt. Het is wat werk, maar je hoeft er nauwelijks iets voor uit elkaar te halen. In dit geval dus eerst weten wat er niet functioneert alvorens meteen het meest kritische deel van de radio te slopen.

Philips Como automatic de luxe radio

door bert 2 @, Venlo, 11-12-2017, 15:20 (2300 dagen geleden) @ soundman2

Goeden middag Soundmann
Wanneer je met het audio gedeelte het deel bedoeld waar het geluid versterkt en de harder en zachter regeling op zit.
Kan ik melden dat deze reeds getest en in orde is.
Deze is getest door een signaal van een MP 3 speler aan te sluiten op het audio deel.:-)

Philips Como automatic de luxe radio

door soundman2 @, Wouw, 11-12-2017, 16:06 (2300 dagen geleden) @ bert 2

Goeden middag Soundmann
Wanneer je met het audio gedeelte het deel bedoeld waar het geluid versterkt en de harder en zachter regeling op zit.
Kan ik melden dat deze reeds getest en in orde is.
Deze is getest door een signaal van een MP 3 speler aan te sluiten op het audio deel.:-)

Je heb het niet goed begrepen. Met het audiodeel van een andere radio kun je het LF signaal volgen vanaf de FM detector. Is daar bijv nog wel signaal en op de volumeregelaar niet meer, dan zit de fout waarschijnlijk in de omschakeling AM-FM.
Dat het LF deel van jouw radio in orde was, had ik al wel begrepen.

Philips Como automatic de luxe radio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-12-2017, 22:06 (2301 dagen geleden) @ Goldline

Ik zou om te beginnen domweg die schakelaars door meten.
werken die wel voldoende.

Dan zien of er ook echt spanning op FM unit komt.

EN verbuig je ook maar 1 verkeerd pootje in dat FM blik kun je opnieuw gaan afregelen.

Dus heel goed weten wat je doet als je begint aan dat FM blik.

Philips Como automatic de luxe radio

door bert 2 @, Venlo, 11-12-2017, 15:29 (2300 dagen geleden) @ Maurice

Goeden middag Maurice
Wanneer ik switch van UKW (FM) naar LW MW en KW is er op de UKW ( FM) een duidelijke ruis hoorbaar met deze opmerking de volume knop staat wel helemaal open.
Bij de andere knoppen LW MW en KW hoeft de volume knop beslist niet helemaal open dan is het geluid bij een beetje volume al duidelijk hoorbaar.

Mijn conclusie is dan dat de schakelaar in orde is. Toch?

Philips Como automatic de luxe radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-12-2017, 22:18 (2301 dagen geleden) @ bert 2

Begin met even het typenummer te zoeken en door te geven, dat is de enige manier om zeker te weten dat we het over hetzelfde apparaat hebben en om met redelijke zekerheid een bijpassend schema te zoeken.

Het typestickertje zit vaak in het batterijvak.

Philips Como automatic de luxe radio

door bert 2 @, Venlo, 11-12-2017, 14:52 (2300 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten het type nummer is: 22RP 584/08R

Philips Como automatic de luxe radio

door bert 2 @, Venlo, 11-12-2017, 15:39 (2300 dagen geleden) @ bert 2

Heren ik heb vanmiddag het zaakje weer eens bestudeerd en eerlijk gezegd en geschreven ik durf er niet aan om de het “ FM blik” te demonteren om de transistors te vernieuwen.
Ik wil dan ook vragen of iemand genegen is om deze klus te willen klaren?
De klus heeft absoluut geen haast.

Philips Como automatic de luxe radio

door Goldline @, Oranjedorp, 14-12-2017, 15:59 (2297 dagen geleden) @ bert 2

Bert, je mag mij een mailtje sturen.
Wil deze radio wel herstellen, binnenwerk lijkt heel veel op de collette,
zelfde fm tuner.

--
Cees PA1DBA

Philips Como automatic de luxe radio

door bert 2 @, Venlo, 14-12-2017, 20:49 (2297 dagen geleden) @ Goldline

Super :||:

Philips Como automatic de luxe radio

door bert 2 @, Venlo, 16-12-2017, 17:17 (2295 dagen geleden) @ Goldline

Zie mail

Philips Como automatic de luxe radio

door Goldline @, Oranjedorp, 16-12-2017, 22:00 (2295 dagen geleden) @ bert 2

Nog geen mail gezien....
probeer jou een mail te sturen met mijn adres.

--
Cees PA1DBA

Philips Como automatic de luxe radio

door Oldtimer @, Oegstgeest, 17-12-2017, 05:28 (2294 dagen geleden) @ Goldline

Nog geen mail gezien....
probeer jou een mail te sturen met mijn adres.

Tja, als je die e-mail via dit forum verstuurd hebt dan wil dat tegenwoordig nogal eens niet aankomen. :-(
Gebruik daarom het envelopje van Bert op het Nederlands Forum over Oude Radio's, dat werkt in ieder geval wel.

Succes,

Willem

Philips Como automatic de luxe radio

door bert 2 @, Venlo, 17-12-2017, 12:03 (2294 dagen geleden) @ Goldline

Nu zou het e-mailen gelukt moeten zijn?

Philips Como automatic de luxe radio

door Goldline @, Oranjedorp, 18-12-2017, 09:08 (2293 dagen geleden) @ bert 2

is gelukt Bert ,zal je antwoorden.

--
Cees PA1DBA

Philips Como automatic de luxe radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-12-2017, 21:50 (2299 dagen geleden) @ bert 2

Dat type heb ik niet kunnen terugvinden. Is het geen 12RP584/08R?

Philips Como automatic de luxe radio

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 13-12-2017, 19:09 (2298 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dat lijkt er meer op, zie ook hier.

Rest nog de vraag wat ermee aan de hand is....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips Como automatic de luxe radio

door bert 2 @, Venlo, 14-12-2017, 14:35 (2297 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Maarten en Leo dank voor het mee zoeken en ja ik ben het met jullie eens de 12RP584/08R Afgebeeld op de foto van het radio museum lijkt sprekend de radio die ik hier op tafel heb staan. Maar zie de foto er staat toch echt 22
ik zie wel dat er twee stickers over elkaar heen geplakt zijn. Een poging om de stickers van elkaar af te peuteren gaat geen succes worden.
[image]

Philips Como automatic de luxe radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-12-2017, 20:57 (2296 dagen geleden) @ bert 2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-12-2017, 21:02

Top die foto! De bovenste sticker zal wel geplakt zijn door het omkatcentrum (ze zullen het zelf eerder veem of distributiecentrum genoemd hebben) van Philips in Acht, dan heb ik sterk het vermoeden dat de onderste sticker het typenummer beginnende met 12 toont en een serienummer met WA (Wetzlar). Dit kwam wel vaker voor met buitenlandse toestellen of onverkochte partijen en ook bij submerken zag je wel eens meerdere typestickers overelkaar heen.

Als je echt zin hebt zou je de bovenste sticker kunnen proberen afstomen of afweken, alsof het een postzegel is. Maar voor mij hoef je het niet speciaal te doen, ik ben al tevreden met de wetenschap dat het nummer echt met 22 begint en dat er twee stickers overelkaar heen zitten.

powered by my little forum